The Stig-Helmer Story

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Re: The Stig-Helmer Story

Inläggav nano » 2011-12-31 17:53:54

Jag är gärna med o går o ser på film i januari.
Har dessutom ett par presentkort jag fick förra året som måste förbrukas innan februari.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Alien » 2012-01-01 18:02:24

heppo skrev:
Moggy skrev:
heppo skrev:Jag träffade honom en gång på tåget och hälsade - han var så förbannat otrevlig tillbaka, att jag starkt ogillar den idioten sen dess! :(

Sa du bara hej eller försökte du säga nåt roligt kopplat till nån av hans roller?

Minns inte exakt - det var länge sedan - men det var garanterat inget långt utlägg. Troligen nåt i stil med en vänlig "Hej Trazan!" - Han mörknade som ett åskmoln och sade nåt negativt - vad, minns jag inte.

Man vill ju gärna tro att Lasse Åberg är lika snäll som Stig Helmer. Fast det är han inte, det säger han själv här:

– Jo, visst är jag lik Stig-Helmer, åtminstone fysiskt, fortsätter Lasse Åberg med ett litet leende och svarar därmed på en av de frågor som alla journalister ställer (andra är ”blir det fler filmer?” och ”hur träffades ni, Åberg och Skolmen?”).

– Jag har också nördiga drag. Men Stig-Helmer är snällare än jag och inte lika förslagen. Jag är mer introvert än extrovert och ganska påtvingat social.
http://www.dn.se/kultur-noje/stig-helme ... are-an-jag

Och att han är "autistic light" står här:
Det enda riktigt trendiga med självbiografiska ”The Stig-Helmer story” är att Åberg i pressmaterialet talar om en gemensam nämnare mellan honom själv och hans mångåriga skuggjag Stig-Helmer: båda är ”autistic light”. Filmens 12-årige Stig-Helmer är till exempel killen som memorerar SJ:s tågtidtabeller utantill och hamnar i ”Tiotusenkronorsfrågan” på tv. I dag hade han troligtvis hamnat hos Bup.
http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecens ... lmer-story

Jaså, är det "trendigt" att ha AS/autism? På film och bland kändisar då.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav segdeg » 2012-01-01 19:20:56

Alien skrev:Jaså, är det "trendigt" att ha AS/autism? På film och bland kändisar då.

Japp så förhåller sig populärkulturen till det som för stunden är i ropet, just nu har det väl rent historiskt sett, varit gynnsamt med nördiga karaktärer, som har något igenkännbart namn på sin diagnos, det känns inte bra att veta hur det brukar gå med information som sprids lite på "kul" så där, det riskerar dränkas i en soppa av schabloner och fördomar, men det är ju inte specifikt för AS/Autism ... ism'iserandet gör ju ändå att termer får ord iofs av färskvarunatur.

Vi kanske får uppleva hur trenderna avlöser varandra i folkmedvetandet och nya namn på diagnoser, som hör till hjärnans forskningsområde och med sitt fascinerande kartläggningsarbete ger oss både svar men även nya frågor :-)Happy Just nu verkar det vara köbildning av kändisar som vill få sin kvart i skenet av spotlighten på sk "populärdiagnoser" dvs diagnoser som det går att leva med, utan att gå under.

Är väl själv blandat förtjust i Lasse Åbergs gulligulliga Töntkaraktär , ser ett visst men tjatigt underhållningsvärde och ett nötande av slapstick komiken, som iofs är gjort med någon familjeunderhållningsvärme, men som saknar den allmänmänskliga trovärdighet som iaf jag önskar hos den som kallar sig för konstnär, lite för kommersiellt och töntigt mussepiggande som han förvisso kan leva på, att han nu ger en diffus bild AS/Autism ser jag som ett ickeproblem helt i hans linje ...

Har inte sett The Stig-Helmer Story men så ligger det helt i linje med mig själv, att uttala mig om sånt som jag inte är insatt i, det är nämligen mycket enklare att göra som vissa journalister och kritiker gör, än att behöva sätta mig in eländet också, och riskera redovisa mina egna brister i självkritiskt granskande.

Mvh kritig
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav tvilling99 » 2012-01-12 17:43:12

Såg filmen igår,den var helt okej,lite långsam och Stig-Helmer var mer aspig i denna filmen än i de andra.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav bittin » 2012-01-12 21:10:12

Jag ser den gärna med nån efter löning
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav Snoops » 2012-01-13 19:54:54

Var och såg filmen i mellandagarna,yckte den var sådär!
Snoops
Ny medlem

Anslöt: 2011-07-19

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-13 20:00:45

Snoops skrev:Var och såg filmen i mellandagarna,yckte den var sådär!

Skulle det föreställa en recension?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kristofer » 2012-01-13 21:37:23

KrigarSjäl skrev:
Snoops skrev:Var och såg filmen i mellandagarna,yckte den var sådär!

Skulle det föreställa en recension?

Snarare tycks det vara en åsikt. Tänk Krigis! Tänk!
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-13 23:00:47

Jag gillar inte slappa uttalanden om konstnärliga verk.

Om man säger att en film var bra, sådär eller dålig så säger det absolut ingenting.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kristofer » 2012-01-14 1:01:53

KrigarSjäl skrev:Jag gillar inte slappa uttalanden om konstnärliga verk.

Vad du gillar eller inte gillar är fullkomligt irrelevant.

KrigarSjäl skrev:Om man säger att en film var bra, sådär eller dålig så säger det absolut ingenting.

Förvisso.

För övrigt är jag OT.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Chrilleb » 2012-01-14 11:00:27

Jag har tänkt och gå och se "Stig-Helmer Story" med min flickvän :) Hoppas det löser sig för dig !
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav bittin » 2012-01-15 12:13:55

Ska nog se denna med folk om 2veckor
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-29 23:28:45

Den här gången fick han in en HEL del autistdrag på sin karaktär...

Memorera tågtidtabeller, social inkompetens, kvarhållet agg från barndomen ända in på ålderdomshemmet..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Pemer » 2012-02-08 2:03:44

Och att fastna i timmar framför fiskaffärens skyltfönster med rinnande vatten...

Jo, jag måste erkänna... jag kunde inte hålla mig, utan råkade springa iväg och se den på egen hand...
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Chrilleb » 2012-02-08 9:54:47

Hej ! Läste att filmen handlar mycket om Stig-Helmers barndom, och har sett i Metro, att en gett den bra beröm, det blir nog den jag och min flickvän ska se. Jag vill så gärna se hur Åberg har lyckats denna gång, och jag älskar Sällskapsresorna :)
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Återgå till Träffar

Logga in