Projektarbetesundersökning om Aspergerprogram
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Projektarbetesundersökning om Aspergerprogram
Den rubriken blev lite lång, men det är svårt att skriva det kortare än så.
Jag går just nu tredje året i ett Beteendevetenskapligt gymnasieprogram, och mitt projektarbete för året handlar om Aspergerprogram, Aspergerklasser och skolor som har särskilt stöd för barn och ungdomar med Asperger syndrom.
Syftet med projektet är att undersöka, i huvudsak, om särskilda Aspergerprogram/-klasser eller "vanliga" klasser är mer utvecklande för den sociala kapaciteten, och undersökningen kommer även sträckas så långt som att försöka få en bild av hur mycket ekonomiskt och informativt stöd skolor och lärare får, beroende på vilken typ av skola, klass eller program det rör sig om. Om tydliga skillnader finns så ska det kartläggas vad de kan tänkas bero på, och om stöd och bidrag egentligen borde vara bättre än de redan är. I utförandet av undersökningen kommer enkäter skickas runt på olika skolor i Stockholmsområdet; intervjuer med elever, lärare och (förhoppningsvis) föräldrar kommer bokas in och genomföras.
Genom att skriva här på forumet hoppades jag få information från folk som haft tydliga upplevelser eller erfarenheter med lärare och skolor (eller myndigheter) och är villiga att dela med sig. Jag uppskattar minsta lilla som skulle kunna hjälpa mig framåt med projektet.
Vill man skicka mig privata meddelanden istället för att svara direkt i forumet så fungerar det också jättebra. Kan tänkas vara självklart egentligen, men det är lika bra att säga för mycket än för lite.
Har man bara en stark åsikt om ämnet så är den också välkommen!
MVH,
Kylalden
Jag går just nu tredje året i ett Beteendevetenskapligt gymnasieprogram, och mitt projektarbete för året handlar om Aspergerprogram, Aspergerklasser och skolor som har särskilt stöd för barn och ungdomar med Asperger syndrom.
Syftet med projektet är att undersöka, i huvudsak, om särskilda Aspergerprogram/-klasser eller "vanliga" klasser är mer utvecklande för den sociala kapaciteten, och undersökningen kommer även sträckas så långt som att försöka få en bild av hur mycket ekonomiskt och informativt stöd skolor och lärare får, beroende på vilken typ av skola, klass eller program det rör sig om. Om tydliga skillnader finns så ska det kartläggas vad de kan tänkas bero på, och om stöd och bidrag egentligen borde vara bättre än de redan är. I utförandet av undersökningen kommer enkäter skickas runt på olika skolor i Stockholmsområdet; intervjuer med elever, lärare och (förhoppningsvis) föräldrar kommer bokas in och genomföras.
Genom att skriva här på forumet hoppades jag få information från folk som haft tydliga upplevelser eller erfarenheter med lärare och skolor (eller myndigheter) och är villiga att dela med sig. Jag uppskattar minsta lilla som skulle kunna hjälpa mig framåt med projektet.
Vill man skicka mig privata meddelanden istället för att svara direkt i forumet så fungerar det också jättebra. Kan tänkas vara självklart egentligen, men det är lika bra att säga för mycket än för lite.
Har man bara en stark åsikt om ämnet så är den också välkommen!
MVH,
Kylalden
Re: Projektarbetesundersökning om Aspergerprogram
Själv gick jag vanlig skola och vanligt gymnasium, det var ingen som märkte att jag hade AS vilket kan tänkas var lite dåligt av dem. Fick därför diagnos nu i 23'års ålder.
En diagnos tidigt hade nog kunnat hjälpt mig rätt mycket.
En diagnos tidigt hade nog kunnat hjälpt mig rätt mycket.
Re: Projektarbetesundersökning om Aspergerprogram
Får man fråga varför du är intresserad av just det här ämnet?
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10599
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Östergötland
Re: Projektarbetesundersökning om Aspergerprogram
Gillar undersökningar men dignosticerades långt efter skolavslut.
Hade stor nytta av att alls veta om att jag hade AS, det gjorde att jag kunde beräkna andras sätt att vara bättre / förtå omgivningen bättre.
Hade stor nytta av att alls veta om att jag hade AS, det gjorde att jag kunde beräkna andras sätt att vara bättre / förtå omgivningen bättre.
Återgå till Studier och arbetsliv