"Hittepåjobb" och div liknande aktiviteter
Re: "hittepåjobb" och div liknande aktiviteter
calima skrev:Jag fattar nog ovanligt trögt ... ursäkta att jag tjatar.
"Men i allafall ett praktikjobb som du presenterade för af och de sade nej????"/calimarapchic skrev:inte arbetsförmedlingen,
De var alltså arbetsgivare som tackade nej till dig som praktikant? Ja, det har de ju all rätt att göra. Många företag vill inte ha praktikanter alls, och än mer negativa är de till "deltidare".rapchic skrev:startade tråden för att innan jag hade berättat vad som funkar och inte funkar för mig berättade dom om hur fiiina aktiviteter dom hade ...
Naturligtvis berättar de först vad de själva har att erbjuda. Och om de inte kände dig alls eller visste vad du själv sökte tycker jag det är helt naturligt.rapchic skrev: men pga att jag inte klara av för många intryck på samma gång så skulle inte nån av aktiviteterna funka så därför sökte dom praktik utaför deras regim direkt
Det är ju fantastiskt bra! Att de omedelbart söker andra uppgifter till dig. Det kan ta ganska lång tid innan af söker sig utanför sina egna aktiviteter.
Om jag fattat rätt anpassade sig af till dig och dina förutsättningar så fort du informerat dem om hur du fungerar?
Och du har fått en praktikplats?
Det låter ju jättebra allting! Och det är väl precis så af skall/bör/borde fungera.
det är inte via arbetsförmedlingen som jag har praktik utan via en annan insats, och det var inte arbetsplatsen som sa nej, jag berättade vilka ställen jag blivit erbjuden praktik och vilka ställen jag skulle kunna tänka mig som kanske kan leda till job och vilka ställen ajg skulle kunna tänka mig av det som inte leder till jobb. jag vet inte varför det blev ett av ställena som alldrig skulle kunna leda till jobb då dom sa att dom skulle fixa praktiken och att dom skulle ringa mig då det blev färdigt.
jag började mest undra eftersom jag aldrig blivit erbjuden nått "påhittejobb" då alla anser mig vara så hemskt högfungerande att det alldrig varit på tal om nått annat än praktik, så jag ville veta vad andra tyckte om "påhittejobb" m.m.
men jag håller med att det funkat bra denna gång även om jag helldre skulle vilja ha en praktik som åtminstånde det finns en chans att det skulle kunna leda till jobb, men enligt dom är ju inte det viktigt ( är det inte därför jag är där, för att skaffa ett jobb på ett eller ett annat sätt )
förra gången så fick jag ju ingen praktik alls så det är ju ett framsteg
kullan skrev:Tiblan skrev:Dessa SEK 6,50 i timmen är något du får när du är ute på DV.
Börjar misstänka att det Kullan gått på inte är en DV utan en aktivitet man kan gå på och som inte räknas som DV. Här finns matlagningskurser, simning och andra fysiska aktiviteter, datakurser och lite till. Dessa aktiviteter ger ingen timpenning.
Jag fick min aktivitet via LSS-handläggaren och det heter Daglig Verksamhet för arbetslös.sjukskrivna och för LSS. Det finns en loppis,ett snickeri,en mediaverkstad,underleverantör till FM-mattsson och Mora Armatur, en keramikverkstad,systuga och vedhuggeri. Vad kallar ni dessa aktiviteter för då?
Till dessa aktiviteter skickas folk från AF,FK och SOC samt LSS. Dom Från AF och Soc måste delta på heltid om inga läkarintyg finns. jag fick fria händer när mitt schema lades. min inkomst påverkades inte alls åt nåt håll vare sig jag var där heltid eller totalt frånvarande. Jag kunde komma som jag ville i stort sett.
Det verkar ju ändå finnas en del andra saker du kan göra på din DV istället för att sitta och surfa?
Varför inte göra om ditt schema nu till det nya året?
Du kanske kan prova nya saker, för att lära dig något nytt och på så vis blir ju din DV mer meningsfull. Du får både utvecklas och göra nytta, och det kan verkligen göra under för självkänslan och självförtroendet.
Jag lärde mig trycka tröjor, sälja annonser, trycka dekaler mm. på min praktik och det har jag verkligen nytta av.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Henkka. Handledarna på dessa aktiviteter är knäppa. Dom har missförstått sin roll i det hela. Så nä jag avstår tack. Jag började på loppisen men det var rena slaveriet. Ingen hänsyn togs till nåt ev funktionshinder. Jag som konstnär är tyvärr kräsen på vad jag gör. Man får ha sina åsikter om detta men ja jag är kräsen för det måste ge mig nån slags stimulering. Ingen av dessa verksamheter jag räknade upp funkar så på mig. Tröttnar jag på att surfa vid näter kan jag gå och sova om jag vill när jag är hemma.
för att vara ärlig fattar jag inte heller samhällets inställning till att det är såå mkt bättre med påhittejobb än att vara tex hemmafru, för hemma kan jag göra en massa nyttiga saker och tex sänka våra utgifter rejält genom tex odling och att tex plocka svamp m.m. ett påhittejobb skulle antagligen bara däremot ge ångest och utgifter.
inte ens min egen mamma verkar respektera hemmafruar och då är åndå mormor hemmafru
inte ens min egen mamma verkar respektera hemmafruar och då är åndå mormor hemmafru
Miche skrev:@Tiblan, jag anser att du har helt rätt, det slm framförts angående kollektivtrafiken är att det blir många arbetslösa genom att skippa avgifterna. Jag anser att många av dessa anställda borde kunna arbeta som trygghetsvärdar inom kollektivtrafiken vilket i sin tur skulle minska andra samhällskostnader så som sjukvård (bl.a. tack vare färre misshandelsfall/våldtäkter) och mindre vandalisering.
Jag har kört buss.
Och min uppfattning - inklusive de flesta andra sunda förares - är precis som ovan!
Trivseln och säkerheten är mycket viktigare än nåt öre på skatten - för att inte tala om miljö- och personliga ekonomiska vinster!
Utöver min aktivitetsersättning och bostadstilläg får jag även habiliteringspenning för att jag går på DV på 6 kr/ påbörjad timme, precis som nån sa här.
Man får alltså inte mindre pengar från FK för att man får habiliteringsersättning för att man går på DV.
Man får alltså inte mindre pengar från FK för att man får habiliteringsersättning för att man går på DV.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
kullan skrev:Henkka. Handledarna på dessa aktiviteter är knäppa. Dom har missförstått sin roll i det hela. Så nä jag avstår tack. Jag började på loppisen men det var rena slaveriet. Ingen hänsyn togs till nåt ev funktionshinder. Jag som konstnär är tyvärr kräsen på vad jag gör. Man får ha sina åsikter om detta men ja jag är kräsen för det måste ge mig nån slags stimulering. Ingen av dessa verksamheter jag räknade upp funkar så på mig. Tröttnar jag på att surfa vid näter kan jag gå och sova om jag vill när jag är hemma.
Sure thing.
Jag är också kräsen - och konstnär. Men för min del var det faktiskt ganska bra att börja med något mer "simpelt", i början. Jag kunde då hålla mina konstnärliga intressen vid sidan av praktiken och på så vis separera jobb och fritid. Det var bra, för annars är det lätt att man tar ut sig i början om man tycker det är så roligt att man inte kan hejda sig.
Man måste ställa krav själv, ha någon idé om vad man vill göra och inte förvänta sig att samhället ska ordna med perfekt stimulering åt en, även om man har ett funktionshinder.
Dessutom är vi med NPF inte direkt i position att kräva perfekt anpassade aktiviteter åt oss, så jag är rädd att "trial and error" är vår väg, och jag tror det kan vara bra, för sanningen att säga så sätter nog vårt dåliga självförtroende ibland mer käppar i hjulet för oss än mycket annat.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:Man måste ställa krav själv, ha någon idé om vad man vill göra och inte förvänta sig att samhället ska ordna med perfekt stimulering åt en, även om man har ett funktionshinder.
+1 !
Henkkalexi skrev:Dessutom är vi med NPF inte direkt i position att kräva perfekt anpassade aktiviteter åt oss, så jag är rädd att "trial and error" är vår väg, och jag tror det kan vara bra, för sanningen att säga så sätter nog vårt dåliga självförtroende ibland mer käppar i hjulet för oss än mycket annat.
Och så länge "vi" ställer krav på perfekt anpassade aktiviteter som skall ge "stimulering" kommer det alltid att finnas ganska många som betraktar oss som bortskämda parasiter.
Väldigt få i sammhället har råd/möjlighet att få jobb/aktiviteter som är stimulerande. De flesta löntagare, framför allt alla de med väldigt låg inkomst, får bita i det sura äpplet och masa sig iväg till jobb som både sliter ut och är understimulerande.
Hur skall man få alla de att acceptera att deras skattepengar bla går åt till att ge oss stimulerande sysselsättning?
Om man inte bidrar till samhällsekonomin kanske man inte kan ställa så höga krav på stimulerande aktiviteter?
Jag vet en hel del utslitna, utarbetade nt'are som gärna ställer den frågan.
En sak ni båda bortser ifrån, Henkka och calima, är att det ingår i förutsättningarna för många NPF:ares arbetsförmåga att arbetet engagerar dem intellektuellt eller känslomässigt eller båda delarna. Fungerar inte ni båda så, gratulerar, men då ska ni lyssna på dem som fungerar så utan att sätta er på höga hästar. Det kan hända att de har precis lika hög moral som ni och att de får betala dyrt för det här dilemmat.
Samma sak kan faktiskt gälla initiativförmåga och fantasi att se personliga utvägar.
Det är saker som gör aspergare svåra att tycka om för många även utan direkta vanföreställningar om oss, men så är det.
Ett problem, som sagt. Och en del som inte är som jag beskriver ovan kanske istället är uppfostrade till hjälplöshet. Men även i de fallen, är det något man bara ska lasta dem personligen för? Det blir skuldbeläggning och får lätt motsatt effekt. Grundfelet ligger faktiskt hos dem som har uppfostrat dem till hjälplöshet, men det är alltid svårare att ställa bakomliggande människor och opersonliga system till svars än symptombäraren. Det kan ju också kallas ett tecken på lättja.
Samma sak kan faktiskt gälla initiativförmåga och fantasi att se personliga utvägar.
Det är saker som gör aspergare svåra att tycka om för många även utan direkta vanföreställningar om oss, men så är det.
calima skrev:Och så länge "vi" ställer krav på perfekt anpassade aktiviteter som skall ge "stimulering" kommer det alltid att finnas ganska många som betraktar oss som bortskämda parasiter.
Ett problem, som sagt. Och en del som inte är som jag beskriver ovan kanske istället är uppfostrade till hjälplöshet. Men även i de fallen, är det något man bara ska lasta dem personligen för? Det blir skuldbeläggning och får lätt motsatt effekt. Grundfelet ligger faktiskt hos dem som har uppfostrat dem till hjälplöshet, men det är alltid svårare att ställa bakomliggande människor och opersonliga system till svars än symptombäraren. Det kan ju också kallas ett tecken på lättja.
Zombie skrev: Fungerar inte ni båda så, gratulerar, men då ska ni lyssna på dem som fungerar så utan att sätta er på höga hästar. Det kan hända att de har precis lika hög moral som ni och att de får betala dyrt för det här dilemmat.
Jag har inte ifrågasatt någon eller något, jag bara konstaterar hur samhället fungerar och hur många ser på oss och våra funktionshinder. Och jag tror inte det "gynnar vår sak" att ställa krav på stimulerande arbeten när väldigt många nt'are vantrivs med sina liv.
Det finns väl en anledning till att Alliansen fått majoritet, trots eller tack vare sin "jobblinje"?
Zombie skrev:Ett problem, som sagt. Och en del som inte är som jag beskriver ovan kanske istället är uppfostrade till hjälplöshet. Men även i de fallen, är det något man bara ska lasta dem personligen för? Det blir skuldbeläggning och får lätt motsatt effekt.
Återigen: jag har inte lastat någon personligen för något. Jag bara konstaterar, igen. Många ser oss som parasiter.
Vem/vad som orsakat "hjälplösheten" är för betraktaren ganska sekundär.
Jag uppfattar ditt konstaterande som hållet i kritisk ton. Till exempel "+1!" utan vidare kommentar till något som kan ha att göra med med till exempel igångsättningsproblem och bristande överblick och fantasi, eller detta:
Om du är medveten om det biologiska faktum jag tog upp, och som det ännu inte finns medicin mot – att vissa av oss aspergare (och ADHD:are) är såpass motivationsstyrda att det också styr vår arbetsförmåga – varför tog du inte upp en så viktig sida av saken? Viktig om inte för att undvika att bli uppfattad som ännu en som tar sig rätten att moralisera över våra medfödda brister, så åtminstone för att den av de skäl du själv räknade upp är så svår att vinna förståelse och en vettig politik för?
Samma sak såg jag inte heller hos Henkka i det citat du spann vidare på:
Många av oss klarar inte den sortens "trial and error" på öppna marknaden. Det är just sådant en del av oss har fått självförtroendet knäckt av.
Sedan må våra problem vara hur svåra som helst att "sälja in" hos de hederliga knegare som ska betala för andras handikapp. Desto viktigare då att diskutera utan vad som är lätt att tolka som moralisering. Får man ständigt kritik för något man inte kan göra något åt blir man antingen en otrevlig person eller söndergnagd av dåligt samvete.
calima skrev:Om man inte bidrar till samhällsekonomin kanske man inte kan ställa så höga krav på stimulerande aktiviteter?
Jag vet en hel del utslitna, utarbetade nt'are som gärna ställer den frågan.
Om du är medveten om det biologiska faktum jag tog upp, och som det ännu inte finns medicin mot – att vissa av oss aspergare (och ADHD:are) är såpass motivationsstyrda att det också styr vår arbetsförmåga – varför tog du inte upp en så viktig sida av saken? Viktig om inte för att undvika att bli uppfattad som ännu en som tar sig rätten att moralisera över våra medfödda brister, så åtminstone för att den av de skäl du själv räknade upp är så svår att vinna förståelse och en vettig politik för?
Samma sak såg jag inte heller hos Henkka i det citat du spann vidare på:
Henkkalexi skrev:Dessutom är vi med NPF inte direkt i position att kräva perfekt anpassade aktiviteter åt oss, så jag är rädd att "trial and error" är vår väg, och jag tror det kan vara bra, för sanningen att säga så sätter nog vårt dåliga självförtroende ibland mer käppar i hjulet för oss än mycket annat.
Många av oss klarar inte den sortens "trial and error" på öppna marknaden. Det är just sådant en del av oss har fått självförtroendet knäckt av.
Sedan må våra problem vara hur svåra som helst att "sälja in" hos de hederliga knegare som ska betala för andras handikapp. Desto viktigare då att diskutera utan vad som är lätt att tolka som moralisering. Får man ständigt kritik för något man inte kan göra något åt blir man antingen en otrevlig person eller söndergnagd av dåligt samvete.
Senast redigerad av Zombie 2011-12-28 3:21:59, redigerad totalt 3 gånger.
ragnevi skrev:Jag vet en kille som fick genom att han skulle arbetsträna på ett hunddagis, men eftersom han fick DV beviljat genom SoL och inte LSS, han tillhör krets 3 och inte 1, så fick han inget busskort och hunddagiset låg en bit utanför Göteborg, så han lade alla 10 timmar på en och samma dag, han var helt slut efteråt.
I stället för habiliteringsersättning (f.n. 40 kr för heltid) så borde det vara reseersättning. Gärna mer, särskilt om man utför ett jobb. Men orkar man inte jobba heltid så kostar resorna mer än habersättningen. Någon reseersättning får vi inte.
http://www.unt.se/inc/print/tva-tjugor- ... fault.aspxDet bidrag som utgår till personer som arbetar inom daglig verksamhet, så kallad habiliteringsersättning, har varit i princip oförändrad i snart tio år. Sedan 2002 har bidraget för den som arbetar heltid inom daglig verksamhet höjts med 1 krona, från 39 kronor per dag till 40 kronor per dag. Det motsvarar knappt resan fram och tillbaka till jobbet, eller kostnaden för lunchen.
Om man arbetar heltid i daglig verksamhet, det vill säga hela dagar, fem dagar i veckan ger det strax över 900 kronor i habiliteringsersättning på en månad. Av det försvinner minst 500 kronor i resekostnader för att åka buss eller färdtjänst till arbetet. Under den nästan tio år långa period som habiliteringsersättningen har varit oförändrad har de flesta kostnader ökat.
Bra att de tar upp det, men nog blev det en västgötaklimax när hon drog till med fem kronors höjning. Visserligen "som ett första steg", men vad det kan innebära har man ju sett några gånger. Om enkelresorna med stadsbuss under samma tid har höjts från tjugo till trettio kronor, varför inte höja ersättningen från fyrtio till sextio "som ett första steg"?
kullan skrev:Tiblan skrev:Dessa SEK 6,50 i timmen är något du får när du är ute på DV.
Börjar misstänka att det Kullan gått på inte är en DV utan en aktivitet man kan gå på och som inte räknas som DV. Här finns matlagningskurser, simning och andra fysiska aktiviteter, datakurser och lite till. Dessa aktiviteter ger ingen timpenning.
Jag fick min aktivitet via LSS-handläggaren och det heter Daglig Verksamhet för arbetslös.sjukskrivna och för LSS. Det finns en loppis,ett snickeri,en mediaverkstad,underleverantör till FM-mattsson och Mora Armatur, en keramikverkstad,systuga och vedhuggeri. Vad kallar ni dessa aktiviteter för då?
Till dessa aktiviteter skickas folk från AF,FK och SOC samt LSS. Dom Från AF och Soc måste delta på heltid om inga läkarintyg finns. jag fick fria händer när mitt schema lades. min inkomst påverkades inte alls åt nåt håll vare sig jag var där heltid eller totalt frånvarande. Jag kunde komma som jag ville i stort sett.
Som jag uppfattat saken så är sådana aktiviteter till för att man ska komma ut lite. En DV är en praktik på en arbetsplats där du troligtvis är helt ensam om att ha ett funktionshinder. Dom har helt enkelt gjort det enkelt för sig och billigt dessutom genom att skicka dit på en sådan aktivitet. Timpenningen på SEK 6,50 är något du får utöver din pension du får från FK.
Tiblan skrev:kullan skrev:Tiblan skrev:Dessa SEK 6,50 i timmen är något du får när du är ute på DV.
Som jag uppfattat saken så är sådana aktiviteter till för att man ska komma ut lite. En DV är en praktik på en arbetsplats där du troligtvis är helt ensam om att ha ett funktionshinder. Dom har helt enkelt gjort det enkelt för sig och billigt dessutom genom att skicka dit på en sådan aktivitet. Timpenningen på SEK 6,50 är något du får utöver din pension du får från FK.
Fast jag fick ju ingen annan ersättning än min sjukersättning. Och den i sig påverkas ju inte om man är på DV eller sitter hemma och tittar upp i taket. Det var aldrig nåt snack om några 6,50 timme för att jag var där.Det enda som kom in på kontot var sjukersättningen och bostadstillägget. inga andra pengar kom in. Jag tror inte Mora Kommun har nåt sånt system helt enkelt.
Exempel på företag som fixar DV är "Steget Framåt", "Misa" och "Resursbemanning". Finns fler företag och vilka som arbetar var har jag ingen aning om men det går ju att ringa och fråga dessa företag om deras konkurrenter också och lite om hur dom jobbar så märker du ganska snart om du fått rätt hjälp.
segdeg skrev:Det som om något borde ligga i arbetsgivarens intresse, vore att sprida en positiv attityd om sitt arbetsgivaransvar och sin arbetsgivarroll ...
CV'n är överreklamerad och opålitlig skit i min värld, tycks bara följa någon mall av oärligt hittepå för vad som skall visas bevisas och döljas.
Många generaliseringar blev det ... men den enda jag vill stå för ... är utbildning, och det gäller inte bara arbetstagaren utan även arbetsgivare som alltför lätt kommer undan i kravet på samhällsnytta.
Mvh segdeg
Alldeles sant, och mycket viktigt för ett gott samhälle
Lakrits skrev:För att lösa konflikten föreslår jag att ni istället använder er av termen låtsasjobb.
Ahh - Äntligen den förlösande lösningen!
:)
Tiblan skrev:Exempel på företag som fixar DV är "Steget Framåt", "Misa" och "Resursbemanning". Finns fler företag och vilka som arbetar var har jag ingen aning om men det går ju att ringa och fråga dessa företag om deras konkurrenter också och lite om hur dom jobbar så märker du ganska snart om du fått rätt hjälp.
I Mora är det Sociltjänsten som har huvudansvaret på verksamheten och det heter: Arbete och Utveckling.
I Norrköping heter det visst Aktema.Enligt info jag har så verkar det va flera resor bättre än i Mora.
Zombie skrev:En sak ni båda bortser ifrån, Henkka och calima, är att det ingår i förutsättningarna för många NPF:ares arbetsförmåga att arbetet engagerar dem intellektuellt eller känslomässigt eller båda delarna. Fungerar inte ni båda så, gratulerar, men då ska ni lyssna på dem som fungerar så utan att sätta er på höga hästar. Det kan hända att de har precis lika hög moral som ni och att de får betala dyrt för det här dilemmat.
Jag tror jag får förtydliga mig här, för min mening var inte alls att trycka ner dem som har svårare på det här området än jag.
Vad jag menade var inte att man måste acceptera vad som helst, eller att vi med NPF skulle vara lata i allmänhet - det är ju faktiskt tvärtom! Vi är kända för flit, ordning och hängivenhet när vi arbetar med något vi fungerar med.
Jag menar inte heller att man måste prova på allt - självklart behöver många av oss, däribland jag själv, hjälp med att sortera och sålla bland de arbeten och yrken som finns för att vi bäst ska kunna hitta det som passar oss.
Däremot tror jag att det, när man väl kommit ut i ex. en DV och känner att man lika gärna skulle kunna vara hemma, vore bra om man själv kunde fundera på vad man skulle vilja göra istället.
Det är ju VI som är experterna på våra problem och våra förmågor, inte AMS. Vi kan inte räkna med att de ska förstå oss särskilt bra, det är det jag menar med att vi inte kan kräva perfekta lösningar för oss, helt enkelt eftersom det här trots allt är ganska "nya" diagnoser och folk på AMS och FK inte har särskilt stor koll på vad de innebär.
Trial and error, ja, jag vet att alla inte orkar det, och jag menar inte heller att alla måste orkar det på samma sätt, eftersom alla är i olika situationer. Vad jag menade var att vi också måste få känna att vi har rätt och möjlighet att prova något nytt, utan att känna krav på att lyckas direkt. Ingen gillar att misslyckas och tro mig, jag har misslyckats extremt många gånger i arbetslivet.
Jag tycker inte jag sätter mig på några höga hästar, när jag tror att många av oss har mer resurser att ta av än vad vi själva tror. Det vi behöver hjälp med är att veta hur vi ska nyttja dem, och då tror jag att "hittepåjobb" och praktiker eller liknande, kan vara bra för oss så att vi kan få en mer stabil väg in på arbetsmarknaden.
Självklart tror jag inte på att alla ska ha heltidsjobb och jag är fullt medveten om att vissa av oss har så svåra problem att arbete inte kommer funka, men jag tycker inte att vi ska göra oss mindre än vad vi är, för sanningen att säga så är en aspie på rätt plats i arbetslivet en enorm resurs och om samhället inte vill inse det, så är det upp till oss att försöka lära dem det.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Det var en massa "DV"-ande här!
Jag kan gissa på "Digitalis Veneris" till exempel?
:D , fråga inte vad det betyder, det bara kom för mig!
- Om ni måste förkorta - Kan man inte man inte lägga in en förklaring i början på tråden, så vi nybörjare inte känner oss helt utfrysta för att vi inte hänger med?
Detta bör bli en regel - ifall man inte vill avskärma forumet till en bestämd klick.
Att Asperger->AS fattade jag omgående, men det betyder ju inte att alla (med behov av forumet) gör det.
Jag kan gissa på "Digitalis Veneris" till exempel?
:D , fråga inte vad det betyder, det bara kom för mig!
- Om ni måste förkorta - Kan man inte man inte lägga in en förklaring i början på tråden, så vi nybörjare inte känner oss helt utfrysta för att vi inte hänger med?
Detta bör bli en regel - ifall man inte vill avskärma forumet till en bestämd klick.
Att Asperger->AS fattade jag omgående, men det betyder ju inte att alla (med behov av forumet) gör det.
Digitalis Veneris = fingerborgsblomma med klamydia?
Vad säger vår botaniker Lakrits?
Vad säger vår botaniker Lakrits?
Hej!
DV ska ju individanpassas. De flesta med måttlig utvecklingsstörning har inte en dator hemma, eller klarar inte av att använda en dator självständigt. Då kan det vara bra att få sitta vid en dator på sitt DV för att spela spel eller surfa på nätet, med hjälp av en handledare (personal på DV kallas handledare). Om man däremot har en dator hemma som man sitter vid på fritiden, finns det inget behov av att sitta och surfa på sin DV. Däremot kan man ju sitta och göra beställningsjobb som t.ex. visitkort, skyltar som plastas in, broschyrer m.m. och då blir det ju en helt annan sak.
Praktik som man har inom ramen för sin DV har vissa regler. Det måste finnas en person på arbetsplatsen som kan handleda en. Man får bara göra sådant som den ordinarie personalen inte hinner med. Arbetsuppgifterna får inte vara av sådan art att praktikplatsen man är på inte behöver anställa en till personal. Man får slltså inte konkurrera om arbetsuppgifterna med övrig personal. En handledare från DV ska åka ut ibland och göra slumpvisa kontroller, för att se att den som har praktik inte blir illa behandlad eller får sitta i ett hörn utan arbetsuppgifter.
Hälsningar
Lilla Gumman
DV ska ju individanpassas. De flesta med måttlig utvecklingsstörning har inte en dator hemma, eller klarar inte av att använda en dator självständigt. Då kan det vara bra att få sitta vid en dator på sitt DV för att spela spel eller surfa på nätet, med hjälp av en handledare (personal på DV kallas handledare). Om man däremot har en dator hemma som man sitter vid på fritiden, finns det inget behov av att sitta och surfa på sin DV. Däremot kan man ju sitta och göra beställningsjobb som t.ex. visitkort, skyltar som plastas in, broschyrer m.m. och då blir det ju en helt annan sak.
Praktik som man har inom ramen för sin DV har vissa regler. Det måste finnas en person på arbetsplatsen som kan handleda en. Man får bara göra sådant som den ordinarie personalen inte hinner med. Arbetsuppgifterna får inte vara av sådan art att praktikplatsen man är på inte behöver anställa en till personal. Man får slltså inte konkurrera om arbetsuppgifterna med övrig personal. En handledare från DV ska åka ut ibland och göra slumpvisa kontroller, för att se att den som har praktik inte blir illa behandlad eller får sitta i ett hörn utan arbetsuppgifter.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Återgå till Studier och arbetsliv