Frysdiskarnas röda rand.
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Frysdiskarnas röda rand.
Hur ser det ut i de butiker där ni brukar handla? Fyller man upp fryskiskarna ovanför det röda strecket?
Jag blir enormt irriterad när de gör så. En butik i närheten investerade i nya frysdiskar och jag trodde i min enfald att det skulle vara slut med de ständigt återkommande haverierna. Första veckan kunde jag nöjt konstatera att det såg exemplariskt ut. Snyggt uppradat, allt under markeringen.
Sedan spårade det ur och nu är det överfullt igen. Och nya haverier.
Har ibland tänkt att jag ska bojkotta alla butiker som slarvar med det här men då finns det inga kvar att handla i.
http://studsen.blogg.se/2011/january/ajja-bajja.html
Jag blir enormt irriterad när de gör så. En butik i närheten investerade i nya frysdiskar och jag trodde i min enfald att det skulle vara slut med de ständigt återkommande haverierna. Första veckan kunde jag nöjt konstatera att det såg exemplariskt ut. Snyggt uppradat, allt under markeringen.
Sedan spårade det ur och nu är det överfullt igen. Och nya haverier.
Har ibland tänkt att jag ska bojkotta alla butiker som slarvar med det här men då finns det inga kvar att handla i.
http://studsen.blogg.se/2011/january/ajja-bajja.html
Tycker det är skrämmande hur slarviga matvarubutikerna är när de lägger varor i sina frysdiskar! Det finns en röd rand i alla frysdiskar som markerar hur högt man får lägga varor för att de fortfarande ska hållas vid rätt temperatur, vilket ju såklart är skitviktigt med frysvaror som tex fisk och fågel som inte är så bra att äta rått. Men jag har hittills inte sett en enda butik hålla sig under dessa linjer. Bilden ovan tog jag på ICA Kvantum i förmiddags då jag skulle köpa kyckling, och man kan ju ganska tydligt se att det ligger massor med kyckling ovanför linjen. Jag tog en sådan låda som syns till vänster i bild, men grävde mig neråt och tog en låda som låg långt ner (vilket inte var helt lätt, men jag var envis!).
Se därför upp när du handlar så att de varor du tar för dig av inte legat ovanför dessa streck, för då riskerar du att få en sämre vara än om reglerna följts. Sånt här kan man faktiskt anmäla butikerna för...
Re: Frysdiskarnas röda rand.
Jag brukar ta produkter som ligger en bit ned i frys/kyldiskarna, brukar inte ta de produkter som ligger överst. Har läst att temperaturen kan vara för varm i diskarna också, antingen på grund av dålig kontroll eller för att man vill spara in på kostnader.
Wine skrev:Jag brukar ta produkter som ligger en bit ned i frys/kyldiskarna, brukar inte ta de produkter som ligger överst. Har läst att temperaturen kan vara för varm i diskarna också, antingen på grund av dålig kontroll eller för att man vill spara in på kostnader.
Nja, det har väl med luftutrymmet överst att göra. Värmen stiger uppåt och om det inte finns något sådant utrymme kvar så stiger temperaturen i hela frysen. Finns det ingen som kan förklara det där på ett enkelt sätt?
Om alla tar det som ligger underst kommer det som tidigare låg överst så småningom att hamna underst...
Tror inte det gör så stor skillnad om man tar den längst ner och har aldrig märkt av nån röd rand. Däremot bland de färska varorna så brukar jag kolla längst ner eller in eftersom de ofta är färskare.
Brukar ta varor som ligger under andra jag med. De flesta gör inte så.
Ser inte nåt sånt här som en stor grej egentligen. Ofta stor omsättning på varorna i butiken så det hinner nog sällan uppkomma några problem. Har aldrig varit med om att nån frys varit trasig på butikerna jag handlar på.
Ser inte nåt sånt här som en stor grej egentligen. Ofta stor omsättning på varorna i butiken så det hinner nog sällan uppkomma några problem. Har aldrig varit med om att nån frys varit trasig på butikerna jag handlar på.
Jag har märkt av en hård pinne av metall i knähöjd vid många frysdiskar
Flawed skrev:Jag har märkt av en hård pinne av metall i knähöjd vid många frysdiskar
Hmmmm? Utveckla.
Selma skrev:Wine skrev:Jag brukar ta produkter som ligger en bit ned i frys/kyldiskarna, brukar inte ta de produkter som ligger överst. Har läst att temperaturen kan vara för varm i diskarna också, antingen på grund av dålig kontroll eller för att man vill spara in på kostnader.
Nja, det har väl med luftutrymmet överst att göra. Värmen stiger uppåt och om det inte finns något sådant utrymme kvar så stiger temperaturen i hela frysen.
Nej, det blir kallt i hela frysen.
Flawed skrev:Jag har märkt av en hård pinne av metall i knähöjd vid många frysdiskar
Jo, den har jag också... märkt. Skydd så att man inte råkar köra på diskarna med handtruckar och städmaskiner? (Men varför då inte vid hyllorna, eller nöjer de sig med skyddsjärn vid golvet där eftersom de inte brukar bukta ut uppåt?)