Det nya slaverisamhället (fas 3)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Det nya slaverisamhället (fas 3)

Inläggav Debbido » 2011-12-21 20:00:56

Någon som har erfarenhet av slavarbete? Fas 3-slavar eller andra slavar.

De blir fler och fler. Socialbidrag och hårt arbete utan framtid i ett okvalificerat arbete som ingen annan vill ha.

Om jag har fattat saken rätt så vill AF att min son arbetar gratis MED A-KASSA ett tag med ett ytterst okvalificerat arbete, trots att han haft ett kvalificerat jobb i 7 år. Har de ändrat reglerna? Får man gratisarbeta med A-kassa? Någon som vet?

Ska vi konkurrera med kineserna nu med samma lönevillkor som de? Vart är vi på väg?
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Re: Det nya slaverisamhället

Inläggav Iridia » 2011-12-21 20:16:32

Ingen aning tyvärr. Måste väl A-kassan kunna svara på?

Låter annars som ett typiskt exempel på regeringens nya 'arbetslinje'. :evil:
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 20:19:26

Låter som rena drömmen. Jag jobbade gratis med aktivitetsersättning på 3500 kronor netto i månaden, men det är jag innerligt tacksam för idag eftersom det bröt min isolering och ledde till ett riktigt jobb som jag trivs med.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Iridia » 2011-12-21 20:26:29

Jag har också gjort så och det hjälpte mig också när jag varit sjukskriven under längre tid. Men då var det ett jätteroligt jobb som jag valde själv, och som jag själv föreslog för FK när jag kände mig redo att börja ta små steg utanför hemmet.

Att vara utbildad för en sak och sedan tvingas jobba gratis med något skitjobb som någon annan valt är inte alls samma sak. Särskilt om man har AST och inte så lätt kan anpassa sig till vilka arbetsuppgifter som helst.
Iridia

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 20:34:06

Iridia skrev:Jag har också gjort så och det hjälpte mig också när jag varit sjuksskriven under längre tid. Men då var det ett jätteroligt jobb som jag valde själv, och som jag själv föreslog för FK när jag kände mig redo att börja ta små steg utanför hemmet.

Ja, att få ta stegen i egen takt är A och O, för att man ska kunna bli stabil, träna upp sig och komma tillbaka på lång sikt.

Iridia skrev:Att vara utbildad för en sak och sedan tvingas jobba gratis med något skitjobb som någon annan valt är inte alls samma sak. Särskilt om man har AST och inte så lätt kan anpassa sig till vilka arbetsuppgifter som helst.

Marknaden styr, och man kan absolut inte kräva att få jobba med det man är utbildad till alla gånger. Det bästa man kan göra är att sänka sin prestige och sedan arbeta sig uppåt. Jag arbetar inte alls med det jag är utbildad till, och det är jag väldigt glad för idag, eftersom jag faktiskt inte passade så bra för det yrket som jag trodde.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Iridia » 2011-12-21 20:38:19

Du kan säkert ha en poäng rent generellt men det kan ju verkligen variera mellan individer och situationer vad som är stärkande eller bara knäckande. Jag tror knappast det handlar om prestige i Debbidos sons fall (som jag råkar veta lite mer om än vad jag tror du haft möjlighet att ta del av).
Iridia

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 20:48:23

Iridia skrev:Du kan säkert ha en poäng rent generellt men det kan ju verkligen variera mellan individer och situationer vad som är stärkande eller bara knäckande. Jag tror knappast det handlar om prestige i Debbidos sons fall (som jag råkar veta lite mer om än vad jag tror du haft möjlighet att ta del av).

Visst kan det vara så. Men jag har aldrig ens haft rätt till a-kassa, utan jobbat för 25 kronor i timmen med samma jobb som jag nu får lön för. Klart jag inte kan uttala mig specifikt om Debbidos son, men jag tror rent generellt att det är bra att sänka sin prestige emellanåt.

Man är alltid mer än sitt jobb.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Kristofer » 2011-12-21 21:45:30

Henkkalexi skrev:Marknaden styr, och man kan absolut inte kräva att få jobba med det man är utbildad till alla gånger. Det bästa man kan göra är att sänka sin prestige och sedan arbeta sig uppåt. Jag arbetar inte alls med det jag är utbildad till, och det är jag väldigt glad för idag, eftersom jag faktiskt inte passade så bra för det yrket som jag trodde.

Om marknaden skall styra skall det även innefatta att arbetstagaren inkluderas i arbetsmarknaden och avlönas därefter.

Givetvis är det du skriver i citatet ovan ett vettigt resonemang. I det deklarerar du att marknaden ska vara styrande. Logiskt innebär det att marknaden även borde vara styrande för löntagaren. Dvs. att arbetet utförs under en anställningsform och mot avtalsenlig lön, samt att den anställde får del av lönebildning såväl centralt som lokalt.

Om ett faktiskt arbete utförs så bör det också vara något som avlönas med lön eller annat arvode, oavsett litet eller mycket kvalificerat det anses vara. A-kassa bör inte vara ett substitut för lön eller annat arvode.
Senast redigerad av Kristofer 2011-12-21 21:53:48, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Miche » 2011-12-21 21:49:30

Debbido skrev:Någon som har erfarenhet av slavarbete? Fas 3-slavar eller andra slavar.

Jag har gjort vad jag kunnat för att hålla mig ifrån det.

Jag har sluppit FAS1, 2 och 3 genom att jag inte varit med i A-kassan (vilket jag är väldigt tacksam för) och när soc försökte ge mig aktivitet så skulle den vara kompetenshöjande, de hade inget som kunde höja min kompetens så de lyckades inte med det försöket.

Slika slavarbeten hade drivit mig till självmord, jag pallar inte med meningslösa uppgifter.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-12-21 22:48:38

Ja. I Sverige har man gradvis genomfört ett system med tvångsarbete och det är inte ett dugg ovanligt det din son nu blir utsatt för. Att det är orimligt och omoraliskt att sätta folk i arbete utanför normala lagar och avtal är en annan sak.

Det viktiga är nog inte om han förväntas jobba med dålig ersättning under en tid utan att han inte fastnar i systemet och måste gå igenom alla faserna och stänger sina möjligheter på lång sikt. Det jag frågar mig är hur länge det här är tänkt att pågå, vad som gäller under tiden angående rätt till ledighet, utbildning eller söka andra jobb eller vad som händer om det exempelvis skulle ske en olycka på jobbet, vad för sysslor han förväntas syssla med och vad han inte ska göra osv osv, samt vad det finns för alternativ till att gå med på det.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 22:50:29

När jag hade praktik, så hade jag rätt till 20 dagars semester med bibehållen aktivitetsersättning.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-12-21 22:55:28

Henkkalexi skrev:Låter som rena drömmen. Jag jobbade gratis med aktivitetsersättning på 3500 kronor netto i månaden, men det är jag innerligt tacksam för idag eftersom det bröt min isolering och ledde till ett riktigt jobb som jag trivs med.

Även om det ledde till en väg vidare i ditt fall så finns det många som i stället bara permanentas i fattigdom utan att ha kraft att ta sig vidare och många utnyttjas.

Jag hörde exempelvis om en tjej på en fas-3-plats som fick ett vanligt sommarvikariat på sommaren men på hösten så fick hon återgå till sin fas3 på samma arbetsplats. Hon var alltså uppenbart "anställningsbar" som det så vackert heter men det fanns inga pengar till att anställa henne. Jag hörde också om en kvinna med flera decennier av arbetslivserfarenhet bakom sig som fick en fas3-plats på ett okvalificerat tungt arbete som inte lämpade sig för henne och som låg långt borta från vad hon tidigare sysslat med. Jag tycker inte att slita ut människor på det sättet utgör ett värdigt slut på ett långt arbetsliv.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 23:08:07

Bjäbbmonstret skrev:Även om det ledde till en väg vidare i ditt fall så finns det många som i stället bara permanentas i fattigdom utan att ha kraft att ta sig vidare och många utnyttjas.

Jag hörde exempelvis om en tjej på en fas-3-plats som fick ett vanligt sommarvikariat på sommaren men på hösten så fick hon återgå till sin fas3 på samma arbetsplats. Hon var alltså uppenbart "anställningsbar" som det så vackert heter men det fanns inga pengar till att anställa henne.

Det är givetvis både ohederligt och avskyvärt beteende från arbetsgivarens sida. Om arbetsgivaren och AMS tagit sitt ansvar, så hade de sett till att praktiken ledde till utveckling inom arbetsområdet och inte som gratis arbetskraft.

Bjäbbmonstret skrev:Jag hörde också om en kvinna med flera decennier av arbetslivserfarenhet bakom sig som fick en fas3-plats på ett okvalificerat tungt arbete som inte lämpade sig för henne och som låg långt borta från vad hon tidigare sysslat med. Jag tycker inte att slita ut människor på det sättet utgör ett värdigt slut på ett långt arbetsliv.

Det där är jag mer kluven till. Att slita ut någon rent kroppsligt i onödan är givetvis förkastligt, men jag har inte riktigt det där tankesättet om vad som är kvalificerat resp. okvalificerat... Jag har pluggat både pedagogik och medicin, jobbat med njursjukvård, som städare, som demensvårdare och praktiserat på café (för femton kronor i timmen.)

Jag tänker inte riktigt i de där termerna om vad som är "rimligt" eller hur det "borde se ut", för min begåvning och mitt funktionshinder är så oerhört spretiga att att jag varken kan ställa samma krav, eller själv krävas på detsamma som mer välfungerande människor.

Jag resonerar som så att man inte kan få allt, och att ett okvalificerat arbete ibland - inte för alla, men för en del - kan vara bättre om man ex. är lättstressad, har dåligt självförtroende eller är allmänt skör.

Man kan träna upp sina styrkor och svagheter, och man behöver inte vara perfekt från början. Det är ingen skam att gå från ett välbetalt jobb man mådde dåligt på, till en praktik som kan leda till något bättre.

Grejen är väl att man bör vara i så pass god form att man kan ställa krav på utveckling och lärande under en praktik. Jag fick verkligen tjata emellanåt, när mina arbetsgivare - då praktikgivare - inte riktigt visste hur de skulle utforma praktiken och mina arbetsuppgifter.

Praktik kan alltså vara väldigt bra, men då ska man vara i form för att kunna säga till om hur man vill ha det för den verkligen ska ge något.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav nano » 2011-12-21 23:42:07

Debbido, vad sägs om att be sonen säga till dem som vill att han ska göra detta specifika jobb att han kan göra jobbet mot ordenklig betalning?
Vet en som gjorde det, det som hände var att det då inte längre var intressant att ge just det jobbet utan de letade fram ett annat som denne ville ha och som denne accepterade som "plusjobb".
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav snuggelhund » 2011-12-21 23:58:05

Nytt skulle jag inte vilja kalla det. Gratis praktik (vilket inte alltför sällan utnyttjades som fullfjädrad arbetskraft) i utbyte mot ett magert socialbidrag fanns redan för ungdomar på 90-talet. Jag råkade själv ut för detta skamlösa utnyttjande.

Alliansen har dock utökat slavarbetet till att gälla inte bara socfall utan arbetslösa överlag. :evil:
snuggelhund

Anslöt: 2010-07-16

Inläggav barracuber » 2011-12-22 0:19:55

Hillevi Engström intervjuas om Fas 3:
Arbetsmarknadsministern: Fas 3 är meningsfullt (11 december 2011)

Ekot: Arbetslösa får jobba för socialbidrag (13 april 2011)
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Vildsvin » 2011-12-22 0:49:37

Debbido skrev:Ska vi konkurrera med kineserna nu med samma lönevillkor som de? Vart är vi på väg?

Japp, det är bara att inse att Europa är slut. Kina kommer strax att ta över världen. Bara Chongqings kommun har tre gånger fler invånare än Sverige.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Arcas » 2011-12-23 4:06:33

Min make har aktivitetsersättning och han var då tvungen att arbeta gratis på nån biltvätt i tre månader. Sedan fick vi barn så han slapp utföra detta slavarbete.
Sverige ger en bild av att det är så bra men skulle nästan hellre bott i typ Ryssland. Hellre bo i ett land där det är allmänt att det inte finns rättvisa än bo i ett land där allt skall vara rättvist men istället är helt tvärtemot.

Just orättvisa och idioti är något jag blir gruvligt irriterad på. Är ju helt otroligt att det skall vara så svårt att styra ett land, ge makten till mig och jag gör ett mycket bättre jobb. xD
Arcas

Anslöt: 2011-12-15

Inläggav mnordgren » 2011-12-23 13:45:44

Moderator:

Flyttade tråden från Övriga Aspergerfrågor.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Debbido » 2011-12-23 21:39:13

nano skrev:Debbido, vad sägs om att be sonen säga till dem som vill att han ska göra detta specifika jobb att han kan göra jobbet mot ordenklig betalning?
Vet en som gjorde det, det som hände var att det då inte längre var intressant att ge just det jobbet utan de letade fram ett annat som denne ville ha och som denne accepterade som "plusjobb".

Svar: Det som hände var att sonen sa NEJ! Han är en mycket attraktiv slav eftersom han är så duktig rent praktiskt (utan högskolekompetens) så därför började telefonen gå het när han väl placerats i handikappfacket pga diagnos.

Att tvätta lastbilar, sopa golvet, sortera skruvar etc - utvecklande? Nej.
Jag tänkte dra igång ett nytt krig; kräva lärlingsutbildning osv. Men jag är utsliten från den tid då allt handlade om att rädda honom från AMI:S Slavarbetarpärm till en riktig utbildning.

MEN - så hände det oväntade, en vän, gissningsvis inom autismspektrum sjösatte en idé om eget företag, där min sons kunskaper skulle komma till användning. Han kan förmodligen få lönebidrag när han blir anställd av vännen. Planerna är långt framskridna. Båda behöver ett arbete. Ingen av dem vill bli förtryckt.

Så, autister: Förenen eder! Gå samman! Skapa egna företag där era olika superbegåvningar passar in. De "jobb" som AF har att erbjuda någon med diagnos är ofta icke-kreativa, okvalificerade slavjobb. Men vi kan ju så mycket mer, eller hur? Autisternas begåvningspotential är gravt underskattad. Om samhället vill kasta bort den så - don't let them! :-)054

(Att arbeta med en A-kassa, dit man betalat en hel del pengar, är att betala för nåden att få skura golv. Att pröva på ett utvecklande jobb i riktning mot ett nytt yrke är en annan sak.)
Debbido

Inläggav Debbido » 2011-12-23 21:44:43

snuggelhund skrev:Nytt skulle jag inte vilja kalla det. Gratis praktik (vilket inte alltför sällan utnyttjades som fullfjädrad arbetskraft) i utbyte mot ett magert socialbidrag fanns redan för ungdomar på 90-talet. Jag råkade själv ut för detta skamlösa utnyttjande.

Alliansen har dock utökat slavarbetet till att gälla inte bara socfall utan arbetslösa överlag. :evil:

Yes! Byggnads A-kassa har meddelat att detta med att låta kvalificerad arbetskraft som betalat sin A-kassa gå in på rena rama skitjobben är en idé som kommer från Alliansen. Det belopp han skulle fått i A-kassa döps om och betalas ut av FK. Smart va? Tidigare kunde man ta ett okvalificerat jobb ett tag och sedan ha A-kassedagar kvar, men det är ändrat.
Debbido

Inläggav Debbido » 2011-12-27 0:27:07

Vi hoppas på att allt ska gå i lås med företaget "AS % Autist AB" (nej, det kommer att heta något annat!)

För övrig osar jag av vrede när jag tänker på handläggaren som vill kasta in den förgiftade billackeraren i en biltvätt för att båda jobben börja med BIL. Vet hon inte att man använder starka rengöringsmedel, avfettningsmedel? Pucko! :evil:

Jag räknade ut att han betalat in ca 28 000 till A-kassan under de år han arbetat hårt. Och - om han skulle tagit den där "provanställningen" med A-kassa som inkomst så skulle han alltså betala, ja rent konkret BETALA för att få arbeta.

D-a, sjuka, alliansen! En ulv i fårakläder. Alla ska få "arbeta". Och - ska vi betala för att få arbeta? Arbetsgivaren får betalt men inte den som arbetar trots att han inte behöver läras upp för att tvätta bilar. Omvända världen.
Ta bort ordet arbete! Ersätt det med slaveri. Säg i massmedia:

"Arbetslösheten är nu nere i 3 % och slaveriet har ökat till 20 %."
Debbido

Inläggav TechnoDrop » 2011-12-27 0:41:06

Vet mycket om fas-3. Bara tur att jag inte ännu är gammal nog att hamna i den skiten.

Ang. så tror jag inte det hjälper alls att chefen som du tvingas jobba under får ett HÖGRE arvode än du. Det är ju inte precis som att de egentligen behöver det. DE PENGARNA KUNDE VÄL ÅTMINSTONE NÅGON ANNAN FÅ!?
TechnoDrop

Anslöt: 2011-11-27

Inläggav Debbido » 2011-12-27 1:29:58

TechnoDrop skrev:Vet mycket om fas-3. Bara tur att jag inte ännu är gammal nog att hamna i den skiten.

Ang. så tror jag inte det hjälper alls att chefen som du tvingas jobba under får ett HÖGRE arvode än du. Det är ju inte precis som att de egentligen behöver det. DE PENGARNA KUNDE VÄL ÅTMINSTONE NÅGON ANNAN FÅ!?

Om man hade sagt till en människa för 50 år sedan att i framtiden blir det arbetsgivaren som får betalt av staten för att ta emot arbetare och arbetarna får leva på obetydliga svältbidrag så skulle de bara ha skrattat åt tanken. Hur skulle en så löjlig tanke kunna vara sann?
Debbido

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in