Vad tolererar ni från era grannar? (Omröstning)
107 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
underjord skrev:Jag blir spänd, får viss ångest och får svårt att koncentrera mig av ljud som tränger in utifrån, men jag tycker fortfarande att grannar ska få låta hur mycket de vill, lika mycket som jag själv ska få låta hur mycket jag vill. Det är bara det att jag inte vill kunna höra dem. Det är alltså inte grannarna i sig jag blir arg på, utan på att det tydligen inte går att bygga fastigheter som är helt ljudisolerade.
I huset där jag bor springer det en del hemtjänst åt gamlingarna och hemtjänsten klampar omkring som om det inte fanns något annat.
Jag letar fortfarande efter en lägenhet som är helt ljudisolerad. Jag får väl flytta ut i en koja i skogen...
Jag tror att det skulle bli dyrare och att det inte finns tillräcklig efterfrågan för att det skulle löna sig för byggföretagen. Visserligen vill nästan alla ha bättre ljudisolering, men i praktiken drar sig folk om det blir dyrare. Klämma ihop oss hela familjen i en tvåa med ljudisolering el bre ut oss i en fyra utan?
Det som skulle behövas är att det krävdes i byggnormerna. Men tvärtom har väl en del normer avskaffats, i frihetens heliga namn.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Total tystnad tror jag är svår att uthärda. Då börjar man höra hur det susar i ens eget huvud. Men tystnad med endast naturljud, havets brus, fågelsång, bräkande får etc är skön.
Jag skulle gärna också ha en susande skog i lägenheten, men det är lite svårt att ordna. Total tystnad är då ett perfekt grundläge att bygga vidare på. Då kan man skapa sina egna ljud.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
tycker att man ska spela högt men om grannarna tycker att det är för högt så kan dom ju knacka på och be personen sänka volymen det brukar ju de flesta människor också göra då med..
Att banka och skrika löser inga problem
Sedan så får de som bankar och skriker tänka på att dom stjälv kanske spelar musik i bland och då så får dom respektera att andra också vill göra det med.
alltså behandla andra som man stjälv vill bli behandlad.
stjälv så har jag bara haft musik anläggning under ca 4 dagar nu men min granne brukade förra ett jävla ojud på dagarna och senare under kvällarna när han lirade tecno och röjde runt sedan när jag någon gång duschade eller pratade i telefonen efter 10.00 så blev det ett jävla liv på honom ,han kom till ner till mig och skrek och sa att det lätt i från mitt tangentbord när jag skrev på min dator eller när jag pratade i telefonen
så kunnde han höra det i bland uppe hoss sig och så..
Så det finns de grannar som är knäppa vill säga för sjävla för oljud och spelar hög musik och lever om sent sedan när andra härmar dem så blir det genast ett jävla liv på dem..
så visst så finns många idioter med handikappet där ute som inte kan förstå andra alls överhuvudtaget där kan gruppboende vara dåligt i bland
så spelar man hög volym stjälv och för oväsen så får man också räkna med att andra gör kanske samma sak tillbacka..
Sedan så får de som bankar och skriker tänka på att dom stjälv kanske spelar musik i bland och då så får dom respektera att andra också vill göra det med.
alltså behandla andra som man stjälv vill bli behandlad.
stjälv så har jag bara haft musik anläggning under ca 4 dagar nu men min granne brukade förra ett jävla ojud på dagarna och senare under kvällarna när han lirade tecno och röjde runt sedan när jag någon gång duschade eller pratade i telefonen efter 10.00 så blev det ett jävla liv på honom ,han kom till ner till mig och skrek och sa att det lätt i från mitt tangentbord när jag skrev på min dator eller när jag pratade i telefonen
så kunnde han höra det i bland uppe hoss sig och så..
Så det finns de grannar som är knäppa vill säga för sjävla för oljud och spelar hög musik och lever om sent sedan när andra härmar dem så blir det genast ett jävla liv på dem..
så visst så finns många idioter med handikappet där ute som inte kan förstå andra alls överhuvudtaget där kan gruppboende vara dåligt i bland
så spelar man hög volym stjälv och för oväsen så får man också räkna med att andra gör kanske samma sak tillbacka..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
lemur skrev:Ganesh skrev:Kvasir skrev:Jag vill egentligen rösta på det sista alternativet, för jag mår så in i helvete dåligt av störande grannar. Å andra sidan inser jag ju det omöjliga i att tvinga grannarna att vara helt knäpptysta så det fick bli det näst sista. Så är det förstås så att även jag orskara ljud, och någon symmetri måste det förstas vara i kraven.
Är det inte diskriminering av samhället att man inte bygger tysta hus, med ordentlig ljudisolering åt oss som behöver det?
Dito.
Instämmer till fullo med Kvasir och Ganesh.
Dito.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
manne skrev:tycker att man ska spela högt men om grannarna tycker att det är för högt så kan dom ju knacka på och be personen sänka volymen det brukar ju de flesta människor också göra då med..
Håller med så långt som att diplomati är bättre än aggresivitet, så länge det funkar. Men någon rätt att bli arg på grannar som tappar humöret för att man stör har du inte.
Och återigen: om du spelar jättehögt för att hämnas på grannen som störde dig dagen innan, så går det inte bara ut över honom, utan även över alla andra i huset.
-Skall det bli helt olidligt för resten av huset p.g.a. att där bor två idioter som försöker störa varandra till max?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Röstade på alternativ tre. Men jag tror nog jag kan störa folk rätt bra själv. Gillar att bygga saker och har inte någon annan stans att göra det än hemma. Misstänker att det var anledningen till att en föredetta inneboende flyttade ut. Efter en sommar borta kom han hem och upptäckte att hans rum var täckt i gammalt försterkitt och att köket var delvis ommålat. (Jag hade byggt ett orkidéskåp av gamla fönster.) Försöker borra hänsynsfullt dock, aldrig innan 10 på morgonen.
Senast redigerad av TheShrux 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Antar att det var till mig?
Min fars garage är 25 mil här ifrån. Behagligt avstånd med andra ord. Hyra ett garage har jag funderat lite på. Ska vara någonstans ganska centralt i Uppsala. Bästa vore väl om man kunde vara flera om det. Speciellt med tanke på att jag gärna skulle ha en metallsvarv, svets, pelarborr, bandsåg och lite sådana prylar. Kanske värt att undersöka.
Funderat på att skaffa ett billigt ruckel ute på landet också. Någonstans att bo där jag slipper människor.
Min fars garage är 25 mil här ifrån. Behagligt avstånd med andra ord. Hyra ett garage har jag funderat lite på. Ska vara någonstans ganska centralt i Uppsala. Bästa vore väl om man kunde vara flera om det. Speciellt med tanke på att jag gärna skulle ha en metallsvarv, svets, pelarborr, bandsåg och lite sådana prylar. Kanske värt att undersöka.
Funderat på att skaffa ett billigt ruckel ute på landet också. Någonstans att bo där jag slipper människor.
Senast redigerad av TheShrux 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Det värsta är att varenda människa ska bygga om sina lägenheter nuförtiden. Det är väl de där Martin Timell och Ernst Kirchsteiger fel, antar jag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
ford skrev:Vilka är nissarna som tycker det är helt ok med partaj såväl lördag, som söndag varenda helg?
Gissning: Den tjugondel av uppgången som ÄR de partajande??
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
ford skrev:Det förstås......
exempel på konstiga saker hära på gruppboendet .
1
Ett tag så var det tex förbjudet att snacka i telefonen efter 10.00 på kvällen för en del väldigt känsliga grannar hade klagat på detta och rapporterat in det hela.
2
Ett tag så fick man ej prata inne i lägenheten med kompisar efter 10.00
just för att vissa hade blivit störda av att det hördes låga röster i från lägenhet efter 10.00 på kvällen..
3duscha efter 10.00 var också förbjudet här förrut..
även i fall man kom hem jätte-svättig och så..
4.
Att titta på tv efter 10.00 var också förbjudet ett tag när en del grannar bodde här och dom störde sig på allt ljud utan man blev istället hänvisad till av personalen att använda hörlurar till tvn efter 10.00..
jag ignorerade denna regel starkt..
ja så kan det vara att bo på gruppboende..
beror helt på vilka grannar man bor med och hur hög tolerans nivån sätts på.
Om det beror på konstiga grannar där de mycket ljud känsliga har fått sätta sina egna regler,sin tolerans nivå på ljud nivån ,regler där till efter eller om det bara är dålig ljud -isolering kan jag inte svara på..
Enligt enhets chefen nummer 2 hära så var det i alla fall inget fel med isoleringen alls på stället..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Jag skulle i vart fall alldeles säkert misstycka om jag hörde grannar duscha, se på TV så högt att jag hörde det, prata med folk i lägenheten eller i telefonen så högt att det hördes in till mig efter kl 22.
Så sent smyger man in och ut genom allmänna utrymmen om man måste passera.
Nu bor jag i eget hus men jag har bott i lägenhet många år och vet att efter kl 22 skall det i princip vara TYST. Spola i toaletten och duscha barn med magsjuka etc tolereras men definitivt inte mer.
Nu bor jag i eget hus men jag har bott i lägenhet många år och vet att efter kl 22 skall det i princip vara TYST. Spola i toaletten och duscha barn med magsjuka etc tolereras men definitivt inte mer.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:Jag skulle i vart fall alldeles säkert misstycka om jag hörde grannar duscha, se på TV så högt att jag hörde det, prata med folk i lägenheten eller i telefonen så högt att det hördes in till mig efter kl 22.
vem har sagt något att se på tv högt efter 10.00
vem har sagt något om att snacka i telefonen högt efter 10.00
vem har sagt något om att prata högt i lägenheten efter 10.00
det finns normala och rimliga ljud-nivåer på allt efter 10.00 både gällande
telefon -samtal och tv ljud nivån
du jag hör mina grannar gå i trappen på natten eller min granne gå ovanför mig och föra oväsen i lägenheten flera timmar efter 10.00.
Men jag klagar inte för det .
vadå vad ska man säga till folk snälla försök att gå tystare i din lägenhet efter 10.00. du måste försöka att smyga som en indian..
manne skrev:vem har sagt något att se på tv högt efter 10.00
du jag hör mina grannar gå i trappen på natten eller min granne gå ovanför mig och föra oväsen i lägenheten flera timmar efter 10.00
vadå vad ska man säga till folk snälla försök att gå tystare i din lägenhet efter 10.00.. smyg som en indian..
Du skrev ovan att det var saker som inte tolererades på gruppboendet och som du tyckte var konstiga. Vad man tycker är högt är olika men om det hörs in till någon annan så sent är det i vart fall FÖR högt. Rimlig nivå är att det inte hörs in till någon annan. Vad är det för fel på hörlurar till TV-n? Och ja - man kan be folk gå tystare i lägenheten så sent på kvällen om man störs av ljudet...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:manne skrev:vem har sagt något att se på tv högt efter 10.00
du jag hör mina grannar gå i trappen på natten eller min granne gå ovanför mig och föra oväsen i lägenheten flera timmar efter 10.00
vadå vad ska man säga till folk snälla försök att gå tystare i din lägenhet efter 10.00.. smyg som en indian..
Du skrev ovan att det var saker som inte tolererades på gruppboendet och som du tyckte var konstiga. Vad man tycker är högt är olika men om det hörs in till någon annan så sent är det i vart fall FÖR högt. Rimlig nivå är att det inte hörs in till någon annan. Vad är det för fel på hörlurar till TV-n? Och ja - man kan be folk gå tystare i lägenheten så sent på kvällen om man störs av ljudet...
stjälv så har jag inte hög-volym på tvn alls direkt..
Mina vänner och anhöriga mm har alla varit hära inne ,har även dem bekräftat när dom har hört den volymen jag har haft på Tvn att det inte alls har varit hög volym.
du kan ju inte komma i från att en del personer faktiskt är väldigt ljud-känsliga.
Och jag hör förresten folk springa ut och in igenom ytterdörren natten-lång och även när folk går i trappen under natten och smäller i dörrar mm
Men det går aldrig att få reda på vem det är
För alla som går dära är ju till en viss del anonyma för att det är allmänna utrymen..
MsTibbs skrev:ford skrev:Vilka är nissarna som tycker det är helt ok med partaj såväl lördag, som söndag varenda helg?
Gissning: Den tjugondel av uppgången som ÄR de partajande??
Hihi! Förmodligen!
Flawed skrev:Jag tolerrerar inte att mina grannar spelar reggeton kl 3.30 på natten.
Då brukar jag försöka sparka in deras dörr.
Den metoden har jag oxå provat. Då ville grannen slå mig.
Det blev det inget av, men det var obehagligt iaf.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Titti skrev:Jag skulle i vart fall alldeles säkert misstycka om jag hörde grannar duscha, se på TV så högt att jag hörde det, prata med folk i lägenheten eller i telefonen så högt att det hördes in till mig efter kl 22.
Det där låter extremt åt andra hållet. Man måste få gå på toa och titta på TV i normal volym efter tio. Bor man i lägenhet så måste man ju tåla att det finns levande människor runtomkring dig. Så där var det kanske för 20 år sen men idag får man tåla betydligt mer som hyresgäst.
I en lägenhet jag bodde förr så fick jag klagomål från en tant för att det hördes när jag gick på golvet på natten. Försökte förklara att jag jobbade till midnatt och kom hem kl 1, och att jag inte lägger mig direkt när jag kommer hem. Det kunde hon inte acceptera utan det skulle inte höras nånting. Ibland kunde jag höra henne skrika och banka i golvet när jag gick omkring.
Henne ignorerade jag totalt då jag ansåg mig ha rätt att gå omkring i min egen lägenhet på natten. Pratade med hyresvärden med och hade dom helt på min sida.
Knepig tant, i synnerhet eftersom området inte direkt var nåt område känt för sitt stora lugn....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Men då kanske felet ligger i för tunna väggar och obefintlig ljudisolering? Folk måste ju få prata med varann även efter kl 22 utan att behöva viska? Skrika och bråka är ju en annan sak.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:r
I en lägenhet jag bodde förr så fick jag klagomål från en tant för att det hördes när jag gick på golvet på natten. Försökte förklara att jag jobbade till midnatt och kom hem kl 1, och att jag inte lägger mig direkt när jag kommer hem. Det kunde hon inte acceptera utan det skulle inte höras nånting. Ibland kunde jag höra henne skrika och banka i golvet när jag gick omkring.
Henne ignorerade jag totalt då jag ansåg mig ha rätt att gå omkring i min egen lägenhet på natten. Pratade med hyresvärden med och hade dom helt på min sida.
Knepig tant, i synnerhet eftersom området inte direkt var nåt område känt för sitt stora lugn....
Om tanten skrek och bankade borde andra grannar ha klagat på henne. Jag antar att du inte klampade omkring med träskor?
Var tanten så lättstörd borde hon försökt med öronproppar.
Det kanske var en egocentrisk aspie-tant.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.