Kreativitet och flow - artikelserie i DN

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Kreativitet och flow - artikelserie i DN

Inläggav Wine » 2011-12-08 17:29:45

DN har haft en serie artiklar i avdelningen Insidan om kreativitet och flow nyligen och nu har även kreativitet blivit ett akademiskt ämne. Det nya ämnet estetisk psykologi finns på Södertörns högskola i Huddinge:

KREATIVITET
”Man måste verkligen vilja ta in något nytt”
Publicerad 2011-12-05 10:19

Det utmärkande för kreativa människor är att de är öppna för intryck från andra. Även om den kreativa processen till stor del sker inne i huvudet är det viktigt att vara nyfiken och på allvar vilja ta in något nytt, menar psykologen Maria Sandgren som sett till att kreativitet nu blivit ett akademiskt ämne.

Myterna om kreativitet är många. Men det finns inga ensamma genier. Kreativitet är i mycket ett socialt fenomen, enligt Maria Sandgren.

– Det utmärkande för kreativa människor är att de är öppna för intryck från andra. Navelskådande räcker inte. För att en idé ska kunna betecknas som kreativ och nyskapande måste den dessutom vara tillämpbar. Kreatören måste kunna berätta om och förankra sin idé hos omgivningen.

Kreativitet i sig är inte genetiskt betingat. Men det finns vissa personlighetsdrag som går igen hos kreativa människor.

Förutom att de är öppna och utåtriktade, är de också ofta toleranta och medkännande, samvetsgranna och strukturerade, enligt Maria Sandgren. Dessutom intellektuella. Alla de dragen har vart för sig en viss genetisk bakgrund.

– Men studier visar att även om den kreativa processen till stor del sker inne i huvudet så är det bra att vara nyfiken, att verkligen på allvar vilja ta in något nytt.

– Högpresterande människor har ofta ganska robusta personligheter. De har en inre motivation och ser till att vara i miljöer som är kreativa, där de utmanas, får guidning och kan utveckla de kunskaper och färdigheter de behöver. Kompetens och utmaning måste stå i balans för att vi ska utvecklas.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/ma ... nagot-nytt

Länkar till fler av artiklarna i DN som handlar om kreativitet:

Rim och regelbrott låter Elisabeths kreativitet blomma Publicerad 2011-12-06 09:40
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/ri ... tet-blomma

Tomas Ledin hittade tillbaka till tonårskänslan Publicerad 2011-12-01 08:56
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/to ... arskanslan

Så blir du mer kreativ Publicerad 2011-11-30 09:00
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/sa ... er-kreativ

”Vi behöver få tid att ­dagdrömma” Publicerad 2011-11-30 08:56
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/vi ... -dagdromma

Fantasi och hårt arbete är ett måste Publicerad 2011-11-29 09:57
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/fa ... -ett-maste

”Jag tror att alla människor är kreativa från början” Publicerad 2011-11-29 09:40
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/ja ... ran-borjan
Senast redigerad av Wine 2011-12-08 17:34:25, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Re: Kreativitet och flow - artikelserie i DN

Inläggav HappyChic » 2011-12-08 17:31:29

Härmed utnämner jag dig till kung/drottning av artikellänkar!
HappyChic

Anslöt: 2011-12-02

Inläggav Selma » 2011-12-08 21:43:59

HappyChic skrev:Härmed utnämner jag dig till kung/drottning av artikellänkar!

Har den gamla petats?
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav nallen » 2011-12-09 0:10:00

nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav HappyChic » 2011-12-09 0:26:42

Selma skrev:

Har den gamla petats?

Abdikerade! Haha, jag har ingen aning, menar du att det finns värre artikellänkare?
HappyChic

Inläggav Flawed » 2011-12-09 13:07:34

Selma skrev:

Har den gamla petats?

Google?
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav HappyChic » 2011-12-09 13:48:01

Flawed skrev:
Selma skrev:

Har den gamla petats?

Google?

Duuuuhhhh.... :)
HappyChic

Inläggav imperativ » 2011-12-09 14:38:38

Akademisera kreativitet? Det låter inte bra.

Jag har brottats i många år med att få till en bra praktisk heltäckande definition av "kreativ". Ordet används för ofta som ett substitut för något annat, skräckexempel: "kreativ felsökare". Felsökning är en rigid, planerad, systematisk och metodisk syssla enligt ett mycket begränsat, rent av orubbligt system.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Wine » 2011-12-11 15:16:14

I den här artikeln berättar Fredrik Ullén som är både hjärnforskare och konsertpianist om sina tankar kring vad flow är och hur man kan bli bättre på att hamna i flow:

”Alla vill ha mer flow i sitt liv”
Publicerad 2011-12-07 09:05

Fredrik Ullén är framgångsrik både som hjärnforskare och som konsertpianist. Han intresserar sig för flow – en inre belöning där tankarna flödar, medan vi är lyckliga och mer kreativa.

För att hamna i flowzonen ska man vara koncentrerad på en uppgift som är utmanande men inte alltför svår.

– A och O är balansen mellan svårighetsgraden och förmågan. Utmaningarna måste öka och människor tillåtas växa.

Man måste engagera sig i det man gör, flow uppträder vid aktiva sysselsättningar, inte passiva. Människor som har mycket flow i sitt liv har vissa personlighetsdrag. De skjuter inte upp saker och drar sig inte undan. Dessutom, konstaterar Fredrik Ullén, präglas de av målmedvetenhet, flit och självdisciplin.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/al ... i-sitt-liv

Fredrik Ullén ägnar sig också åt att föreläsa om flow.

För att hitta lösningar på ett problem så är det bra att ”sova på saken” visar nya amerikanska studier eftersom rem-sömnen då vi drömmer är viktig för det kreativa tänkandet och att kunna lägga ett problem åt sidan några dagar är också bra eftersom det verkar som att det gynnar hjärnan att hitta lösningar när man "släpper taget".
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav milve » 2011-12-11 15:50:20

Thomas Edison behövde tusentals försök innan han vågade visa fram sin elektriska glödlampa, en uppfinning som förändrat tillvaron för människor över hela världen. Han hade följande kommentar om kreativitet: ”Det skapande geniet är resultat av en procents inspiration och nittionio procent transpiration.”

Nu fattar jag varför jag är så svettig! Och fortsätter mitt ihärdiga sökandet efter någon som kan och förstår sig på "visuella samtal". :-)Happy
milve
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-13

Inläggav barracuber » 2011-12-11 15:58:00

milve skrev:Thomas Edison behövde tusentals försök innan han vågade visa fram sin elektriska glödlampa, en uppfinning som förändrat tillvaron för människor över hela världen. Han hade följande kommentar om kreativitet: ”Det skapande geniet är resultat av en procents inspiration och nittionio procent transpiration.”

Kom att tänka på detta:
"We are what we repeatedly do, excellence then is not an act, but a habit." - Aristoteles
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Krake » 2011-12-12 23:57:19

Kört för min del då som föredrar sånt som är alldeles för svårt för någon vettig människa... Jag har allvarligt talat lite svårt att förstå begreppet flow. Jag är nog mer av en slow som segar fram mina bästa tankar genom att fundera i dagar, veckor och månader eller år innan jag kommer fram till mina mest fantastiska tankar. Det betyder dock inte att jag är oproduktiv däremellan.

Fler slow personer: Einstein, Riemann och Kopernikus.

Det finns nog flera sätt att förhålla sig till sånt här. Bra idéer och framgångsrikt skapande är resultatet av minst tre olika kognitiva processer och för det mesta en kombination av dessa:

Slow förstås som jag redan beskrivit. Det är lite som kärlek.
Flow då man gör mycket på kort tid. Det är lite som en förälskelse.
Eureka! som ofta är resultatet av slow. Det är exakt som en uppenbarelse (förmodligen för att det är just en uppenbarelse).
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav jonsch » 2011-12-13 1:03:43

Jaså, Krake? Tror du inte de tre matematiska teoretikerna jabbade under flow? Det tror jag, för de tänkte på samma slags saker som jag gör och jag måste vara i en mycket intensiv flow för att komma nån vart, samtidigt som det krävs massvis av såna tankepass för mig innan nåt vettigt mål nås. Fast det kanske är en IQ-fråga; jag kanske kompenserar med flow (eller fascination, ett i mitt tycker mer träffande ord i mitt fall)?

Alltid svårt att gissa hur andra brukar känna sig, särskilt när man aldrig språkat med dem :wink: , milt sagt svårt.

Men intressant att få veta att du segar dig fram till målen!

/ J
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Wine » 2011-12-18 23:03:16

I den sista artikeln i DN's artikelserie om kreativitet berättar professor Gunnar Törnqvist bl.a. att ordet kreativitet har blivit ett modebegrepp och att det riskerar att bli urvattnat i sin betydelse:

”Kreativitet förväxlas med produktivitet”
Publicerad 2011-12-14 09:14

Enligt Gunnar Törnqvist som skrivit boken ”Kreativitet i tid och rum” är det få som vet vad ordet egentligen står för,

– Många yrkesgrupper utnyttjar att kreativitet blivit ett inneord och hävdar att just det som de håller på med är särskilt kreativt och nyskapande. I själva verket blandar alltför många samman att vara kreativ med att vara produktiv, säger han.

Gunnar Törnqvist betonar skillnaden mellan kreativitet och produktivitet – det är helt olika saker:

– Den produktive lämnar efter sig många verk, medan den verkligt originelle kreatören sällan gör det.

Det är lättare att registrera kvantitativa framgångar, exempelvis hur många böcker och vetenskapliga artiklar man producerat, än att spåra det egentliga ursprunget till vetenskapliga nyskapelser, säger Gunnar Törnqvist.

Nyskapande pionjärer trivs inte i hierarkiska maktstrukturer. Kreativiteten verkar därför blomma bäst i mindre grupper, fyra till fem personer har visat sig fungera bäst. De kreativa miljöerna är också generösa och jämlika samtidigt som de sporrar till konkurrens. Däremot behövs inte särskilt dyr utrustning.

Gunnar Törnqvist påpekar att humor tycks hänga samman med kreativitet. Han ser likheter mellan en rolig historia och skapande processer; när något oväntat förs in i bilden händer något spännande.

Till sist understryker Gunnar Törnqvist att kreativitet aldrig får förväxlas med intelligens. Många personer som tänker logiskt är förvånansvärt fantasilösa och föga nyskapande.

– Kreativitet bygger på att tänka i egna banor. På att föra samman idéer och kunskaper från olika områden – som kan vara vitt skilda från varandra.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/kr ... duktivitet
Wine
Förhandsgranskad

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in