Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthlm

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Arbetsmarknadsutbildning för romer i vissa delar av Sthl

Inläggav Huggorm » 2011-12-17 16:07:03

Jag förstår mig inte riktigt på romer och deras svårigheter att få jobb. Araber och jugoslaver hittar ju jobb efter ett tag, och vilken svensk ser skillnad på dessa och romer? Varför håller de inte sin etniska tillhörighet hemlig till de jobbat ett tag och visat vad de går för, och efter att de gjort sig omtyckta kan de "komma ur garderoben"? Så skulle i alla fall jag ha gjort.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Parvlon » 2011-12-17 16:36:49

Det är inte romerna som är intressanta utan hur vi andra behandlar dem imo. Jag tror inte man vill anställa en rom eftersom man "vet" vad andra tycker om dem, även om det är så att man har ett högt personligt förtroende för denna.

Defekt Mupp skrev:Det har annars alltid varit så här uppe i Norden att den som inte kunnat arbeta, han har inte heller kunnat äta.
Bullshit. Människor har i alla tider delat med sig av föda och logi.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Alien » 2011-12-17 16:41:51

Romernas utanförskap är en ond cirkel. De har varit diskriminerade och inte fått gå i skolan. De har samtidigt/på grund av detta inte velat förlora sin kultur och därför inte velat att barnen skulle gå i skolan sedan de blivit tonåringar. Skolmyndigheterna har inte heller hållit så hårt på skolplikten när det gällt denna grupp, antingen för att de inte brytt sig el för att de inte velat bli anklagade för att inte ha respekt för "zigenarnas kultur".

Att behöva dölja vem man är känns förnedrande. Om man inte ser ut som en "vanlig svensk" och får frågan "var kommer du ifrån", vad ska man svara?

De finska zigenarkvinnorna har ju också speciella traditionella kläder och avslöjas direkt. Det är lätt att säga "ha inte de kläderna då", men det kan också kännas omöjligt, lika omöjligt som för vissa muslimska kvinnor att sluta bära huvudduk.

Det första steget för att inkludera romerna i det svenska samhället är att de får samma skolutbildning som andra. Jag har skrivit om ett sådant projekt här: post173395.html#p173395
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav segdeg » 2011-12-17 17:15:56

Tycker det är viktigt det Parvlon och Alien skriver, mycket viktigt.

Alla samhällen har sina syndabockar och kastlösa, vi är inget undantag skammen tillfaller oss som tror att vi är vaccinerade mot okunskap, vad som kan göras är precis som Alien skriver dvs satsningar på utbildning, vem vet vi kanske får veta mer om varför de som inte har haft självklar tillgång till skolor och alfabet inte har skrivit sin egen historia.

Undantagslöst så är det mesta som skrivits om romer och deras härkomst ett fabulerande, ett kränkande och en uppvisning i förnedrande förtryck, som tur är sipprar det sakta fram berättelser från dem som saknat alla mänskliga rättigheter... men det säger mer om hur vi är än hur dom varit, det går långsamt och nu fylls det på med papperslösa, måtte det inte sakta ner den utveckling som Romer har rätt till men i alla tider förnekats.

Mvh tattig
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in