Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv
89 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv
Kahlokatt skrev:Hur unga är noviserna?
Från femton och uppåt.
Kahlokatt skrev:Kan de lämna klostret om de senare kommer på att de inte vill ta de eviga löftena?
Ja, så länge de inte avlagt sina löften.
Kahlokatt skrev:Kallas abbedissan för moder och de andra för systrar?
Japp.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Lite bakgrundhistoria om Maria Theresia, som startade klosterorden Skolsystrarna de Notre Dame:
http://www.katolskaforskolan.com/theresia.html
http://www.katolskaforskolan.com/theresia.html
- Henkkalexi
- Inaktiv
Kahlokatt skrev:
Frågor som inte har med nunnor att göra:
Mirèios mor Sophie knivhuggs till döds av en berusad och aggressiv kund. Det här är makabra frågor, men var och hur skall han hugga henne för att hon snabbt skall förblöda, men ändå hinna säga några sista ord? Rinner det blod ur munnen om man blir knivhuggen i magen eller är det bara vid inre blödningar?
Jag tvivlar starkt på att de rinner blod ur munnen om man blir knivhuggen i mgen. Det är inte ens säkert att man dör så snabbt. Däremot vid skada på struphuvudet, matstrupen eller luftstrupen kan det gå på några minuter. Är dock osäker på om man kan säga något med skadat struphuvud. annars borde det kunna bli en snabb död med blod som rinner ur munnen och några framvästa sista ord. Hittade en sida där det står hur kroppen påverkas av våld som kanske kan hjälpa. http://www.vardguiden.se/Tema/Psykisk-ohalsa/Vald-och-overgrepp/Sa-skadar-vald-kroppen/
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Kul med det här forumet att hur ovanligt ett ämne än är så finns det nästan alltid någon som har encyklopedisk information om just det.
Vilken resursbank alltså!
Vilken resursbank alltså!
Kahlokatt skrev:Ja, det är underbart...
Och fatta hur underbart det är att för en gångs skull få användning för sitt specialintresse! *studsar av förtjusning*
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:Kahlokatt skrev:Ja, det är underbart...
Och fatta hur underbart det är att för en gångs skull få användning för sitt specialintresse! *studsar av förtjusning*
Du tycker alltså att det är KUL att hjälpa mig!? Wow, jag måste drömma!
Vad har jag gjort för att förtjäna denna lycka?
Jo, och så måste jag tacka Henkka och Vegan för de eminenta svaren! Jag får väl försöka skriva om någon sorts flickinternat...
Jag får lite inspiration från miljöerna i årets TV-julkalender, faktiskt...
Jag får lite inspiration från miljöerna i årets TV-julkalender, faktiskt...
Kahlokatt skrev:Henkkalexi skrev:Kahlokatt skrev:Ja, det är underbart...
Du tycker alltså att det är KUL att hjälpa mig!? Wow, jag måste drömma!
Vad har jag gjort för att förtjäna denna lycka?
Jadu, lillkissen, ibland klaffar saker helt enkelt.
Har du fler frågor, så bara fram med dem.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Jag har mängder av frågor, men alla handlar inte om nunnor...
Låt se...om Mirèio bor på ett flickinternat drivet av nunnor, hur kan man tänka sig att dagarna ser ut? Flickorna lär ju inte leva som nunnor, men går de i mässan med systrarna, eller? När det är mässa, kommer någon lokal präst då? Får nunnorna ta en man i hand?
Vad får flickorna för undervisning?
På vilka sätt skulle de kunna särbehandla Mirèio för att hon har ett handikapp? Jag har tänkt att de skall tvinga på henne en mask à la Fantomen på Operan, alltså en sådan som bara täcker halva ansiktet, för hennes vänstra ansiktshalva är normal. Sedan är jag rädd att jag har överdrivit hennes missbildning så mycket att hon inte borde kunna prata och sjunga normalt, men den är baserad på hur Fantomens sminkning ser ut i musikalen, och då borde hon ju rimligtvis kunna sjunga...
Aja...nu känner jag mig otroligt fånig...
Låt se...om Mirèio bor på ett flickinternat drivet av nunnor, hur kan man tänka sig att dagarna ser ut? Flickorna lär ju inte leva som nunnor, men går de i mässan med systrarna, eller? När det är mässa, kommer någon lokal präst då? Får nunnorna ta en man i hand?
Vad får flickorna för undervisning?
På vilka sätt skulle de kunna särbehandla Mirèio för att hon har ett handikapp? Jag har tänkt att de skall tvinga på henne en mask à la Fantomen på Operan, alltså en sådan som bara täcker halva ansiktet, för hennes vänstra ansiktshalva är normal. Sedan är jag rädd att jag har överdrivit hennes missbildning så mycket att hon inte borde kunna prata och sjunga normalt, men den är baserad på hur Fantomens sminkning ser ut i musikalen, och då borde hon ju rimligtvis kunna sjunga...
Kahlokatt skrev:På vilka sätt skulle de kunna särbehandla Mirèio för att hon har ett handikapp? Jag har tänkt att de skall tvinga på henne en mask à la Fantomen på Operan, alltså en sådan som bara täcker halva ansiktet, för hennes vänstra ansiktshalva är normal. Sedan är jag rädd att jag har överdrivit hennes missbildning så mycket att hon inte borde kunna prata och sjunga normalt, men den är baserad på hur Fantomens sminkning ser ut i musikalen, och då borde hon ju rimligtvis kunna sjunga...
Hur hade du tänkt dig missbildningen? Hur ser hennes mun ut? Kanske hon kan lära sig efter hård träning på att prata med hård träning och sedan sjunga. Om hennes strupuvud och stämband är normala borde det kunna gå beroende som sagt på hur hennes mun ser ut.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Dagsschemat skulle kunna se ut som nedan:
4:30 Matutin och Laudes (böner)
5:30 Prim och Mässa (bön och sedan mässa med en präst)
6:30 Frukost under tystnad och högläsning i refektoriet (nunnornas matsal)
7:00 Arbete (uppgifterna beror på vilken orden det gäller)
9:00 Ters (förmiddagsbön)
9:30 Fortsatt arbete
11:30 Sext (middagsbön)
12:00 Middag under tystnad och högläsning i refektoriet
12:30 Vila (systrarna behöver ta igen sig en smula)
13:00 Rekreation (systrarna får mötas och samtala med varandra under handarbete)
14:00 Arbete
15:00 Non (eftermiddagsbön)
15:30 Fortsatt arbete
17:00 Vesper (aftonbön)
18:00 Kvällsmat under tystnad och högläsning i refektoriet
19:00 Rekreation (systrarna får mötas och samtala med varandra under handarbete)
19:45 Fritid (var och en håller sig i sin cell för ex. läsning/brevskrivning)
21:00 Completorium (nattbön) följt av självrannsakan
21:30 Stora tystnaden inleds och alla systrar går till sina celler
4:30 Matutin och Laudes (böner)
5:30 Prim och Mässa (bön och sedan mässa med en präst)
6:30 Frukost under tystnad och högläsning i refektoriet (nunnornas matsal)
7:00 Arbete (uppgifterna beror på vilken orden det gäller)
9:00 Ters (förmiddagsbön)
9:30 Fortsatt arbete
11:30 Sext (middagsbön)
12:00 Middag under tystnad och högläsning i refektoriet
12:30 Vila (systrarna behöver ta igen sig en smula)
13:00 Rekreation (systrarna får mötas och samtala med varandra under handarbete)
14:00 Arbete
15:00 Non (eftermiddagsbön)
15:30 Fortsatt arbete
17:00 Vesper (aftonbön)
18:00 Kvällsmat under tystnad och högläsning i refektoriet
19:00 Rekreation (systrarna får mötas och samtala med varandra under handarbete)
19:45 Fritid (var och en håller sig i sin cell för ex. läsning/brevskrivning)
21:00 Completorium (nattbön) följt av självrannsakan
21:30 Stora tystnaden inleds och alla systrar går till sina celler
- Henkkalexi
- Inaktiv
Iridia skrev:Ora et labora. Låter jättekul...
Rutiner och förutsägbarhet = aspergervänligt
- Henkkalexi
- Inaktiv
Ja, det är väl genom klostren som vår typ överlevt historien...
Iridia skrev:Ja, det är väl genom klostren som vår typ överlevt historien...
Jag rekommenderar det, seriöst. Åk någon helg och vila upp er från tillvaron på ett kloster i Sverige. Finns massor som tar emot besök: http://www.fto.st/retreat.htm
- Henkkalexi
- Inaktiv
Tack men jag lever redan klosterlikt nog. Bara inte så inrutat.
Denna tråd har jag missat helt, men så fasiken att serier skulle vara något barnsligt, Kalhokatt!
Jag tycker att ditt "projekt" låter otroligt spännande och jag skulle då vara intresserad av att läsa ditt alster. Lycka till, tjejen
Jag tycker att ditt "projekt" låter otroligt spännande och jag skulle då vara intresserad av att läsa ditt alster. Lycka till, tjejen
Henkkalexi skrev:Iridia skrev:Ja, det är väl genom klostren som vår typ överlevt historien...
Jag rekommenderar det, seriöst. Åk någon helg och vila upp er från tillvaron på ett kloster i Sverige. Finns massor som tar emot besök: http://www.fto.st/retreat.htm
Det där har jag faktiskt funderat/drömt om att göra (min förra psykolog gav mig t.o.m. rådet), men är för "feg" och fast i mina välkända rutiner & måsten.
En dag kanske... (Tack för listan Henkkalexi, jag printar ut för ev. framtida bruk.)
Bali skrev:Henkkalexi skrev:Iridia skrev:Ja, det är väl genom klostren som vår typ överlevt historien...
Det där har jag faktiskt funderat/drömt om att göra (min förra psykolog gav mig t.o.m. rådet), men är för "feg" och fast i mina välkända rutiner & måsten.
En dag kanske... (Tack för listan Henkkalexi, jag printar ut för ev. framtida bruk.)
Behöver du hjälp med att ta kontakt, så hjälper jag dig gärna.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Den men vilken go´ grabb du är!
Blir varm i hjärtat och jag önskar jag kunde ta emot hjälpen, men just nu är det kört p.g.a. många saker.
Hoppas dock att du verkligen ta till dig att du verkar vara just en go´ grabb, för det visar du verkligen gång på gång här på forumet!?
Stor kram på dig!
Blir varm i hjärtat och jag önskar jag kunde ta emot hjälpen, men just nu är det kört p.g.a. många saker.
Hoppas dock att du verkligen ta till dig att du verkar vara just en go´ grabb, för det visar du verkligen gång på gång här på forumet!?
Stor kram på dig!
Bali skrev:Den men vilken go´ grabb du är!
Stor kram på dig!
Tack
*rodnar våldsamt bögigt*
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:Iridia skrev:Ora et labora. Låter jättekul...
Rutiner och förutsägbarhet = aspergervänligt
Henkkalexi skrev:Bali skrev:Den men vilken go´ grabb du är!
Stor kram på dig!
Tack
*rodnar våldsamt bögigt*
Du är säkert söt!