Misstänker att min flickvän har AS - vad kan jag göra?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Min flickvän har AS - vad kan jag göra?

Inläggav jonsch » 2011-12-14 23:41:23

notoco skrev:Jag vill tillägga vad gäller mig och flickvännen, generellt.

Med den meningen antar jag att du menar att det du skriver om hur aspisar beter sig bara gäller din flickvän, såvitt du vet.

Jag får väl ta dig på ditt ord om att det verkligen är hon som är den felande parten i era jobbiga 5%. Och anta att du inte själv har några procent där du är den felande på motsvarande sätt. Så jag får helt enkelt hoppas att hon blir bättre på att lyssna! Lita på henne, och lycka till!

/ J
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav notoco » 2011-12-15 0:05:08

jonsch skrev:...du menar att det du skriver om hur aspisar beter sig bara gäller din flickvän, såvitt du vet.

Exakt. Hon är den ända som jag känner, så vitt jag vet - man tittar ju inte så noga på andra.
Vad gäller att vara "den felande parten", behöver det inte heta så. Jag försöker se på allt och henne i synnerhet, på så sätt att ingen behöver vara på något särskilt sätt. Vi är ju alla olika individer.
Sedan, vad gäller min flickvän, är det vissa saker som jag måste lära mig. Ett exempel:
Aspisar har dålig tidsuppfattning. Jag fick lära mig hur det funkar med henne. Just nu väntar jag på henne med maten (kl. 11 på natten). Hon hade någonting att göra på jobbet och sade att hon skulle komma kl. 10. Även om jag inte visste hur mycket det var som hon hade att göra, visste jag att det inte skulle bli 10 utan tidigast 10.30-11.00. Nu är det 11 och hon ringde att hon är på väg.
Hade det varit någon annan skulle jag bli förbannad. Att vara drygt en timme sen är oacceptabelt.
Med henne, vet jag att hos henne beror det inte på brist på respekt, utan på hennes oförmåga att uppskatta tid. För mig gäller det att lära mig hur det funkar och varför, och att inte bli irriterad.
notoco

Anslöt: 2010-11-12

Inläggav Miche » 2011-12-15 0:35:17

Först av allt, aspisar har generellt inte dålig tidsuppfattning, men det är ett vanligt förekommande problem.

Rent generellt så har vi med diagnosen väldigt svårt att beskriva våra känslor och vanligtvis även svårt att uttrycka våra viljor, vilket gör det extremt komplicerat att "mötas på halva vägen". Orden räcker inte riktigt till även om vi gör vårt bästa att försöka uttrycka det.

Det finns stöd i form av bilder mm som kanske kan underlätta, jag själv har ingen erfarenhet av det (vilket verkar vara ett vanligt problem eftersom bl.a. Habiliteringen inte jobbar på det sättet), men det är nog ett arbetssätt som så småningom även kommer att komma till Sverige.

Ytterligare ett problem som nog de flesta av oss har är brist på ork av det skälet att vi hela tiden måste aktivt översätta det människor säger inne i huvudet för att förstå vad de egentligen menar, ni som inte har erfarenhet av att leva som oss har nog väldigt svårt att sätta er in i vad det egentligen innebär, men tänk er ett behöva att leva i ett främmande land med enbart grundkunskaper i det landets språk, men utan att förstå hur grammatiken fungerar. Det innebär att ni kanske förstår många ord, men har svårt att sätta in dem i sitt sammanhang och dessutom ska ni försöka göra er förstådda och upptäcker att massor med ord saknas så att ni inte kan uttrycka det ni behöver.

För er så kommer så småningom förståelsen för det främmande språket, ni blir bättre och bättre på det och kommer till det stadium att tankarna även görs på det språket, det gäller även för oss till viss del men vi kommer aldrig helt att förstå vad människorna egentligen menar och kommer alltid att ha problem att uttrycka exakt det vi vill ha sagt och vi kommer heller aldrig till det stadiet att tankarna sker på språket utan vi måste fortsätta att översätta hela tiden.

Jag kan nog inte beskriva det på något bättre sätt, men det kanske sprider lite förståelse för hur vi har det.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav notoco » 2011-12-15 10:18:11

Miche skrev:Ytterligare ett problem som nog de flesta av oss har är brist på ork av det skälet att vi hela tiden måste aktivt översätta det människor säger inne i huvudet för att förstå vad de egentligen menar, ni som inte har erfarenhet av att leva som oss har nog väldigt svårt att sätta er in i vad det egentligen innebär, men tänk er ett behöva att leva i ett främmande land med enbart grundkunskaper i det landets språk, men utan att förstå hur grammatiken fungerar.

Tack Miche.
Det här med språket är en mycket bra jämförelse, inte minst för mig som själv inte är svensk.
Jag känner igen den här situationen och förstår mycket väl vad det kan innebära i alla möjliga lägen.
Men det behöver inte vara som ett problem. Det finns också en stor fördel som tvåspråkighet för med sig. Genom att fungera i två- eller trespråkig miljö, som i mitt fall, lär man sig att saker och ting inte behöver vara på ett vist sätt för att det ska vara rätt. Man förstår att det finns avvikelser i till synes likadana begrep och att formulera sina åsikter på ett annorlunda sätt ska inte betyda att det är fel.
Väldigt sällan blir en bokstavlig översättning bra. Oftast behöver man formulera tanken på nytt, så att den blir framförd på ett bra sätt.
Inte alltid en översatt bok blir lika bra som på originalspråket.
notoco

Anslöt: 2010-11-12

Inläggav weasley » 2011-12-15 16:03:37

notoco skrev:
jonsch skrev:De motsatta är då att entisen omöjligt kan föreställa sig att aspisen upplever situationen på något annat sätt än vad entisen själv gör. Praktiskt, förresten att du kan uttrycket NT:is/entis! :)

Jag är med på vad du säger men bara till 50%.
Att aspisen upplever situationen på något annat sätt, vilket i vissa fall kan verka konstigt åtminstone i början, kan jag förstå. Men, jag ser ASpisen och NTisen som två likvärdiga individer, som tänker annorlunda, medan ASpisen hänger sig fast vid sin version, och inget annat, eftersom den verkar vara den rätta och det blir "ett faktum" som utesluter andra versioner.

Jag vill tillägga vad gäller mig och flickvännen, generellt. Vi har en mycket bra relation och det är kanske 5% av allt som händer som leder till att man slår i väggen och det blir ett totalt stopp. Det är då alltid av samma karaktär, nämligen att man (AS) förstår bara sina tankegångar och känslor och förväntar sig att NT ska tänka och känna likadant, för annars kan det inte vara rätt.

Skulle vilja tillägga att den här oförmågan att förstå människors olikhet inte delas av alla diagnosticerade.

Jag har en bra och mycket logisk liknelse, du kanske kan försöka den på din fv. Utföres helst under betraktandet av en stor mängd bilar (på en parkering, vid en stor väg el dyl)

- Om alla vore likadana och tänkte likadant så skulle alla köra samma bil. Men det gör de ju inte. Man kör den bil man vill ha och har råd med. Så är det med människors tankar också. Man tänker olika. Olika är inte samma som FEL.

Själv har jag råkat ut för missförstånd för jag har feltolkat saker jag "borde förstått". Men är man medveten och har självinsikt brukar det reda upp sej utan konflikter eftersom man vet att "det finns fôlk te allt".
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in