Vad tolererar ni från era grannar? (Omröstning)
107 inlägg
• Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Vad tolererar ni från era grannar? (Omröstning)
Bara undrar
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag tolererar det mesta, för jag tänker att nästa gång kan det vara jag som stör. Gnäller folk över skitsaker kan jag ta det med ro utåt sett om det händer enstaka gånger. Men trappas det upp får de ångra sig.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:36:26, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag vill egentligen rösta på det sista alternativet, för jag mår så in i helvete dåligt av störande grannar. Å andra sidan inser jag ju det omöjliga i att tvinga grannarna att vara helt knäpptysta så det fick bli det näst sista. Så är det förstås så att även jag orsakar ljud, och någon symmetri måste det förstås vara i kraven.
Är det inte diskriminering av samhället att man inte bygger tysta hus, med ordentlig ljudisolering åt oss som behöver det?
Är det inte diskriminering av samhället att man inte bygger tysta hus, med ordentlig ljudisolering åt oss som behöver det?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:36:26, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Jag vill egentligen rösta på det sista alternativet, för jag mår så in i helvete dåligt av störande grannar. Å andra sidan inser jag ju det omöjliga i att tvinga grannarna att vara helt knäpptysta så det fick bli det näst sista. Så är det förstås så att även jag orskara ljud, och någon symmetri måste det förstas vara i kraven.
Dito.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:36:26, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:Jag tolererar det mesta, för jag tänker att nästa gång kan det vara jag som stör. Gnäller folk över skitsaker kan jag ta det med ro utåt sett om det händer enstaka gånger. Men trappas det upp får de ångra sig.
Instämmer, man måste visa ömsesidig hänsyn grannar emellan: person a kan inte ha sin stereo på dygnet runt, men person b kan inte heller kräva att person a aldrig skall få använda stereon.
-Vanligt folkvett, egentligen..
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Är det inte diskriminering av samhället att man inte bygger tysta hus, med ordentlig ljudisolering åt oss som behöver det?
Bättre ljudisolering vore bra för alla. Även om man inte är speciellt ljudkänslig, så kan man störas. T ex om man jobbar skift och måste sova på dagen, eller om man har det speciellt stressigt och svårt att sova på natten.
Barn för också väldigt mycket väsen när de leker och skriker. Men det kan man ju inte förbjuda, däremot önskar bättre ljudisolering.
Och vill man verkligen veta varje gång grannen duschar, går på toa, grälar och vilket TV-program grannen tittar på?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Jag läste för många år sedan om något försök med att bygga bättre ljudisolerade lägenheter. Jag tror det var någonstans i Skåne. Men det var väldigt länge sedan och efter det har jag inte hört något mera i media.
Varje gång det är någon boundersökning så försöker jag kryssa i högre vikt än det går på tysthet. (Utom den senaste som jag aldrig orkade fylla i alls).
Varje gång det är någon boundersökning så försöker jag kryssa i högre vikt än det går på tysthet. (Utom den senaste som jag aldrig orkade fylla i alls).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Jag tolererar det mesta. Hittills har jag aldrig klagat (förutom en gång ringt till polisen då de bråkade i lägenheten intill, det var dock ej pga att jag störde mig på väsendet, utan pga att jag var orolig för andras del, att ingen skulle råka illa ut).
Hade någon granne spelat musik väldigt högt väldigt ofta skulle jag i fårsta hand knackat på och uppmärksammat dem på lyhördheten på ett vänligt sätt. Skulle de inte bättrat sig efter tillsägelser skulle det eventuellt behövas tas upp med hyresvärden eller liknande.
Hade någon granne spelat musik väldigt högt väldigt ofta skulle jag i fårsta hand knackat på och uppmärksammat dem på lyhördheten på ett vänligt sätt. Skulle de inte bättrat sig efter tillsägelser skulle det eventuellt behövas tas upp med hyresvärden eller liknande.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Kvasir skrev:Jag vill egentligen rösta på det sista alternativet, för jag mår så in i helvete dåligt av störande grannar. Å andra sidan inser jag ju det omöjliga i att tvinga grannarna att vara helt knäpptysta så det fick bli det näst sista. Så är det förstås så att även jag orskara ljud, och någon symmetri måste det förstas vara i kraven.
Dito.
Dito.
Helst knäpptyst. Men är det dagtid så tvingar jag mig att acceptera smällande i dörrar och annat onödigt oväsen.
Det har VARIT knäpptyst i det här huset innan.. var så skönt när jag flyttade från en knarkaruppgång, men nu börjar folk låta lite mer "normalt" .
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Tolererar i princip allt; jag är anhängare av idén att alla ska få leva i stort sett som de vill.
Finns det något värre än gnällkärringar som håller ett vakande öga på alla sina grannar...?
Finns det något värre än gnällkärringar som håller ett vakande öga på alla sina grannar...?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Tolererar i princip allt; jag är anhängare av idén att alla ska få leva i stort sett som de vill.
Nu är det ju inte så att någon av oss gnäller för att jävlas eller för att det är kul, utan för vi (eller i alla fall jag) mår så dåligt av störande ljud att jag kan bli handlingsförlamad och få akut ångest och allt möjligt.
Har man såna bekymmer ska man väl inte bo i hyresrätt överhuvudtaget!?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Helt rätt.
Men med min söndermuppade ekonomi lär jag inte få lån till en rutten stuga i norrland ens.
Men med min söndermuppade ekonomi lär jag inte få lån till en rutten stuga i norrland ens.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag stör mig mest på: "orientalisk" matdoft, bebisar och hundar som skriker och gräl f.ö, har dock inte klagat på något sånt.
Det värsta är nog ändå, där jag bor nu så när folk möblerar utanför lägenhetenerna i hallarna, precis som att dem bor där med soffor och grejjer men det går att flytta på hur man vill ändå.
Grannar som parkerar på andras parkeringsplatser är inte heller direkt roliga.
Det värsta är nog ändå, där jag bor nu så när folk möblerar utanför lägenhetenerna i hallarna, precis som att dem bor där med soffor och grejjer men det går att flytta på hur man vill ändå.
Grannar som parkerar på andras parkeringsplatser är inte heller direkt roliga.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev: Det värsta är nog där jag bor nu när folk möblerar utanför lägenhetenerna i hallarna, precis som att dem bor där med soffor och grejjer men det går att flytta på hur man vill ändå.
Enkelt fixat. Ring brandkåren och tipsa om att göra inspektion.
Kvasir skrev:Enkelt fixat. Ring brandkåren och tipsa om att göra inspektion.
Jo, kanske gör det ifall det händer ofta, har inte bott här så länge, Har ju bara en väg ut ifall det börjar brinna, förutom balkongen då men det är typ 20m ner och jag har bara ett rep som skyddslina, ifall ja skulle få för mig att klättra.
Men det är väl (kan vara)svindyrt för den som är anvsvarig, för att blockera brandväg?
Bättre om jag säger till först själv ett par gånger.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Kvasir skrev:Jag vill egentligen rösta på det sista alternativet, för jag mår så in i helvete dåligt av störande grannar. Å andra sidan inser jag ju det omöjliga i att tvinga grannarna att vara helt knäpptysta så det fick bli det näst sista. Så är det förstås så att även jag orskara ljud, och någon symmetri måste det förstas vara i kraven.
Dito.
Instämmer till fullo med Kvasir och Ganesh.
Senast redigerad av lemur 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante skrev:Helt rätt.
Hyra husvagn?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Eftersom jag under uppväxten bott mitt ute på skånska vischan flera år sökte jag mig till civilisationen så fort det bara gick. Det bar ivåg till Gästrikland när jag var 17. Det där ödsliga, naturfagra tysta ger mig fan ångest. Leråkrar. Tristess. Isolation. Mocka skit.
Inget för mig.
Nu bor jag i en illa beryktad kåk där det förekommit knarkarkvartar, blåljus, dealande, festande, skottlossningar, mordbrand & en del annat. Perfekt mao. Tyvärr har det blivit så jävla lugnt sista åren...
Troligtvis är det därför jag aldrig stör mig på grannar; de bevisar att det finns LIV.
Inget för mig.
Nu bor jag i en illa beryktad kåk där det förekommit knarkarkvartar, blåljus, dealande, festande, skottlossningar, mordbrand & en del annat. Perfekt mao. Tyvärr har det blivit så jävla lugnt sista åren...
Troligtvis är det därför jag aldrig stör mig på grannar; de bevisar att det finns LIV.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
ford skrev:Aspirerar du på någon typ av machopris eller är du bara ute efter att vara anti?
Ingetdera faktiskt. Det värsta jag vet är tysta, ödsliga, naturfagra bostadsområden. Tystnaden liksom skriker, eller vad man ska säga.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jag blir spänd, får viss ångest och får svårt att koncentrera mig av ljud som tränger in utifrån, men jag tycker fortfarande att grannar ska få låta hur mycket de vill, lika mycket som jag själv ska få låta hur mycket jag vill. Det är bara det att jag inte vill kunna höra dem. Det är alltså inte grannarna i sig jag blir arg på, utan på att det tydligen inte går att bygga fastigheter som är helt ljudisolerade.
I huset där jag bor springer det en del hemtjänst åt gamlingarna och hemtjänsten klampar omkring som om det inte fanns något annat.
Jag letar fortfarande efter en lägenhet som är helt ljudisolerad. Jag får väl flytta ut i en koja i skogen...
I huset där jag bor springer det en del hemtjänst åt gamlingarna och hemtjänsten klampar omkring som om det inte fanns något annat.
Jag letar fortfarande efter en lägenhet som är helt ljudisolerad. Jag får väl flytta ut i en koja i skogen...
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:ford skrev:Aspirerar du på någon typ av machopris eller är du bara ute efter att vara anti?
Ingetdera faktiskt. Det värsta jag vet är tysta, ödsliga, naturfagra bostadsområden. Tystnaden liksom skriker, eller vad man ska säga.
Kommer ihåg en som hälsade på från utlandet en helg mitt i sommaren. Alla var bortresta till sommarstugor etc. Tyst och fridfullt. Han tyckte det var svårt att sova i denna tystnad.
Jag i min tur tycker det är ett fruktansvärt larm och olidlig trängsel i hans hemland.
På Arlanda kändes det tyst och glesbefolkat, ah, äntligen hemma!
Total tystnad tror jag är svår att uthärda. Då börjar man höra hur det susar i ens eget huvud. Men tystnad med endast naturljud, havets brus, fågelsång, bräkande får etc är skön.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:36:27, redigerad totalt 1 gång.