Överdrivet samlande/shoppingberoende
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Överdrivet samlande/shoppingberoende
Är detta något som är vanligare bland folk med NPF? Själv har jag alltid varit en samlare, men på senare tid har det gått till överdrift.
Jag har börjat samla på leksaker (My Little Pony och gosedjur bland annat) och har handlat upp det mesta på mitt sparkonto. Jag har sagt åt mig själv att sluta flera gånger nu, men det går inte. Vill bara ha fler och fler. Det har blivit ett tvångsbeteende och ett beroende. Livet känns tråkigt om jag inte väntar paket från posten.
Jag inser att jag måste sluta nu, om jag ska ha några pengar kvar öht, men frågan är hur. Jag får jäkligt mycket ångest när jag ser den lilla summan på kontot som en gång var ganska stor. Har tom börjat få tankar om att självskada igen pga detta. (kanske inte bara pga detta, men det är en del i det i alla fall).
Nån som har tips, liknande erfaranheter?
Jag har börjat samla på leksaker (My Little Pony och gosedjur bland annat) och har handlat upp det mesta på mitt sparkonto. Jag har sagt åt mig själv att sluta flera gånger nu, men det går inte. Vill bara ha fler och fler. Det har blivit ett tvångsbeteende och ett beroende. Livet känns tråkigt om jag inte väntar paket från posten.
Jag inser att jag måste sluta nu, om jag ska ha några pengar kvar öht, men frågan är hur. Jag får jäkligt mycket ångest när jag ser den lilla summan på kontot som en gång var ganska stor. Har tom börjat få tankar om att självskada igen pga detta. (kanske inte bara pga detta, men det är en del i det i alla fall).
Re: Överdrivet samlande/shoppingberoende
@ Peace
Samlande kan vara ok men det är shoppingberoendet som ställer till det, nå't som går att påverka i positiv riktning, det kräver dock en del kunskaper och insikt. googla "hjärnans belöningssystem".
Mvh manigt
Samlande kan vara ok men det är shoppingberoendet som ställer till det, nå't som går att påverka i positiv riktning, det kräver dock en del kunskaper och insikt. googla "hjärnans belöningssystem".
Mvh manigt
Det ligger väl i sakens natur att gå till överdrifter när det handlar om intressen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Peace skrev:Det har blivit ett tvångsbeteende och ett beroende. Livet känns tråkigt om jag inte väntar paket från posten.
Peace skrev:Jag får jäkligt mycket ångest när jag ser den lilla summan på kontot som en gång var ganska stor. Har tom börjat få tankar om att självskada igen pga detta. (kanske inte bara pga detta, men det är en del i det i alla fall).
När något påverkar vardagen negativt, upplevs som ett tvång och på något sätt ger ångest betraktas det som missbruk.
Det är svårt att bryta på egen hand. Jag hade snabbt sökt hjälp innan det går ännu längre. Att du funderar på att skada dig själv är alarmerande.
Peace skrev:Är detta något som är vanligare bland folk med NPF? Själv har jag alltid varit en samlare, men på senare tid har det gått till överdrift.
Ringa Lyxfällan? Eller kanske ännu hellre söka terapi innan du hamnar riktigt i skiten.
Själv blir jag mest stressad av överflödiga prylar och är väl snarare en anti-samlare. Men jag känner igen känslan av att bli besatt av något och ha svårt att sluta.
Själva samlandet behöver inte vara en problematik, snarare så att beroendet är boven som ställer till det.
Jämför med övriga aktiviteter som kan leda till beroende ...
Stödsamtal/Samtalsterapi är en framkomlig väg, likaså en ökad självmedvetenhet om vad det är för underliggande behov som tillfredsställes med ett i hjärnan "hungrigt" belöningssystem.
Det finns iofs värre substitut än samlande, sånt som ställer till skador av betydligt allvarligare ...
Tycker nog ... det här är en harmlös aktivitet, bortsett från det tråkiga med utarmning av hushållskassan/besparingarna.
Mvh Loppis
Jämför med övriga aktiviteter som kan leda till beroende ...
Stödsamtal/Samtalsterapi är en framkomlig väg, likaså en ökad självmedvetenhet om vad det är för underliggande behov som tillfredsställes med ett i hjärnan "hungrigt" belöningssystem.
Det finns iofs värre substitut än samlande, sånt som ställer till skador av betydligt allvarligare ...
Tycker nog ... det här är en harmlös aktivitet, bortsett från det tråkiga med utarmning av hushållskassan/besparingarna.
Mvh Loppis
Iridia skrev:Peace skrev:Är detta något som är vanligare bland folk med NPF? Själv har jag alltid varit en samlare, men på senare tid har det gått till överdrift.
Ringa Lyxfällan? Eller kanske ännu hellre söka terapi innan du hamnar riktigt i skiten.
Håller med. Det låter inte bra det du skriver att du hamnat i, Peace. Inte för att leksaker är något fel; det låter som ett utmärkt intresse. Du får bara inte tappa kontrollen över din ekonomi.
När jag var i 20-årsåldern samlade jag LP-skivor. Varje dag hängde jag i begagnataffärer och köpte ofta varje dag. Men varje skiva kostade kanske bara 5 eller 10 kr styck, ibland lite mer. Jag ägde som mest kanske 2000 LP men jag tappade aldrig fokus på ekonomin. Jag var dessutom högskolestudent under samma tid vilket spelade in. Jag är väl snål av naturen och ifrågasätter varje prislapp och funderar länge innan jag slår till på saker och ting.
Iridia skrev:Själv blir jag mest stressad av överflödiga prylar och är väl snarare en anti-samlare. Men jag känner igen känslan av att bli besatt av något och ha svårt att sluta.
Ifall du menar att du är anti-materialist så är jag det också. Vi behöver lägga om hela samhället om det inte ska gå käpprätt åt skogen.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag har också sådana oroväckande tendenser. Själv hade jag fastnat på Tradera i flera månader förra året och mycket pengar gick åt h... Jag vet vad du känner. Ångest så in i helvete och ändå kan man inte låta bli... På något sätt så har jag lyckats att byta fokus. I två månader har jag bott i en lägenhet utan internet och alla sparade pengar lade jag in på hyreskontot, så det var liksom inget att tänka på...
Sök hjälp, säger jag bara...
barracuber skrev:Iridia skrev:Själv blir jag mest stressad av överflödiga prylar och är väl snarare en anti-samlare. Men jag känner igen känslan av att bli besatt av något och ha svårt att sluta.
Ifall du menar att du är anti-materialist så är jag det också. Vi behöver lägga om hela samhället om det inte ska gå käpprätt åt skogen.
Nä, antimaterialist är jag tyvärr bara i teorin... Betoningen låg på överflödiga prylar. För mig är t ex modeaccessoarer och mediateknik inte överflödigt utan i högsta grad användbart.
Samlarprylar som man inte kan göra något med däremot tycker jag mest bara tar upp plats. Men jag kan förstå den som finner nöje i det. Hade jag obegränsade resurser och ett helt annat liv hade jag gärna samlat på jugendsaker. Men nu har jag inte det så då nöjer jag mig med sånt som jag verkligen har användning av och råd med.
Jag tror förresten att jag gör det när jag sitter fast i ett läge i livet och inte kan komma vidare. Som det var då, jag ville flytta och inte kunde sluta "drömma bort mig" och köpa en massa prylar som jag ville se i min nya lägenhet. Hälften av det jag köpte var klart överflödigt. Det var en fixering på någonting i stället för något annat viktigare. Ett trampande utan att röra sig ur fläcken.
Tror jag är för snål för att bli allt för prylgalen. Men ibland kan det vara svårt att motstå en maskin på extrapris. Annars är jag väldigt mycket för att laga trasiga grejor, det senaste var en trasig elektrisk girsåg ärvd efter svärsonen.
Men efter jag gick i pension har jag kostat på mig mer än jag gjort de senaste fem åren.
Men efter jag gick i pension har jag kostat på mig mer än jag gjort de senaste fem åren.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
segdeg skrev:Samlande kan vara ok men det är shoppingberoendet som ställer till det, nå't som går att påverka i positiv riktning, det kräver dock en del kunskaper och insikt. googla "hjärnans belöningssystem".
Ska googla det, tack.
KrigarSjäl skrev:Det ligger väl i sakens natur att gå till överdrifter när det handlar om intressen.
Ja, det gör väl det. Synd att jag skulle få ett så dyrt intresse dock..
calima skrev:När något påverkar vardagen negativt, upplevs som ett tvång och på något sätt ger ångest betraktas det som missbruk.
Det är svårt att bryta på egen hand. Jag hade snabbt sökt hjälp innan det går ännu längre. Att du funderar på att skada dig själv är alarmerande.
Ja, jag inser det. Ska göra ett försök till själv, annars får jag söka hjälp.
Iridia skrev:Ringa Lyxfällan? Eller kanske ännu hellre söka terapi innan du hamnar riktigt i skiten.
Nej, definitivt inte lyxfällan. Så långt har det inte gått heller. Har inte tagit några lån eller så.
segdeg skrev:Det finns iofs värre substitut än samlande, sånt som ställer till skador av betydligt allvarligare ...
Visst finns det värre, men harmlös tycker jag inte. (Om man inte är rik..)
barracuber skrev:Håller med. Det låter inte bra det du skriver att du hamnat i, Peace. Inte för att leksaker är något fel; det låter som ett utmärkt intresse. Du får bara inte tappa kontrollen över din ekonomi.
Det är ett jättekul intresse och det finns en stor comunity för det med massor av trevliga likasinnade. Problemet är att jag inte kan hålla det på en "normal" nivå.
Joakoni skrev:Jag har också sådana oroväckande tendenser. Själv hade jag fastnat på Tradera i flera månader förra året och mycket pengar gick åt h... Jag vet vad du känner. Ångest så in i helvete och ändå kan man inte låta bli... På något sätt så har jag lyckats att byta fokus. I två månader har jag bott i en lägenhet utan internet och alla sparade pengar lade jag in på hyreskontot, så det var liksom inget att tänka på...
Det är bl.a tradera jag också fastnat på. Man får ett litet lyckorus när man får grejerna, men när man tänker på vad det har kostat så kommer ångesten. Skulle behöva vara utan internet för det är där jag köper i stort sett allt.
lasseivägen skrev:Tror jag är för snål för att bli allt för prylgalen. Men ibland kan det vara svårt att motstå en maskin på extrapris.
Jag har också alltid varit snål (och är fortfarande när det gäller annat), men sen jag fick detta som specialintresse så har jag inte kunnat kontrollera mig.
Peace, om du ligger i riskzonen så kan du behöva professionell hjälp. De som låtit det gå för långt i Lyxfällan förväntas inte klara det själva när det är uppenbart att det rör sig om ett beroende, de skickas till KBT-terapeut för att få hjälp.
Du är modig och smart nog att börja prata om det i tid, fundera på om du inte behöver riktigt stöd också.
Du är modig och smart nog att börja prata om det i tid, fundera på om du inte behöver riktigt stöd också.
Joakoni skrev:Försök att låsa ditt sparkonto på något sätt?...
Vet inte om det går..
Iridia skrev:Peace, om du ligger i riskzonen så kan du behöva professionell hjälp. De som låtit det gå för långt i Lyxfällan förväntas inte klara det själva när det är uppenbart att det rör sig om ett beroende, de skickas till KBT-terapeut för att få hjälp.
Ska börja gå hos psykolog igen nästa år, men vet inte om jag vill ta upp det då. Får se. Jag har i alla fall gjort ett försök till nu. Har tagit bort allt i min minneslista på tradera och ändrat maxbuden till lägsta möjliga på dem jag reda lagt bud på. Väntar en hel del grejer från posten, men det ska inte bli mer. Hoppas jag.
Jag har varit rejält shoppingberoende. När jag pluggade och bodde hemma så tog jag fullt studielån enbart för att kunna shoppa. Och shoppade gjorde jag. Det mesta av mina drygt 7000 kr/månaden gick till kläder, skivor, skor och onödigt dyr mat. Sen fortsatte jag när jag flyttade hemifrån, vilket fick ödesdigra konsekvenser, men jag lärde mig iallafall något och idag får jag hjälp av en arbetsterapeut med att planera min ekonomi.
Återgå till Att leva som Aspergare