Studieteknik
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Studieteknik
Jag lyckades, efter många herrans år, få till någotsånär fungerande studietekniker och ibland funkade det riktigt bra, både med självstudier på distans och universitetsstudier. Jag har även undervisat gymnasielärare om hur man kan hjälpa elever med NPF, så om någon vill diskutera hur man kan strukturera studier, så kanske jag har några tips.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Re: Studieteknik
Jag skulle behöva studera ett programmeringsspråk på egen hand, jag har hittat en kurs på nätet, men jag lyckas inte komma igång.
Kan Herr Henkkalexi ge något praktiskt råd?
Miche skrev:Jag skulle behöva studera ett programmeringsspråk på egen hand, jag har hittat en kurs på nätet, men jag lyckas inte komma igång.
Har du någon kurslitteratur?
- Henkkalexi
- Inaktiv
Miche skrev:Jag skulle behöva studera ett programmeringsspråk på egen hand, jag har hittat en kurs på nätet, men jag lyckas inte komma igång.
När det gäller att lära sig ett programmeringsspråk tycker jag att småprojekt vid sidan om en "tutorial" är bästa sättet.
Väl ett lagom svårt problem och lös det på ett för det aktuella språkets idiomatiskt sätt. Problemen väljs beroende på programmeringsspråk och vad man själv har för inriktning.
Allt eftersom man lär sig mer om konstruktionerna i språket och börjar få koll på standardbiblioteket kan man utöka problemet, man refaktorerar och skriver en snyggare version när man lärt sig nya saker.
Är det ett språk med en REPL är också det ganska vettigt att labba i.
Vilket språk är det du vill lära dig?
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Jag har, efter en massa krångel, kanske hittat en metod som fungerar för mig och som förhoppningsvis ska fungera nu när jag börjar läsa på distans. Jag har otroligt svårt att få mig själv att göra det jag ska när jag är hemma, så jag har börjat gå till universitetsbiblioteket istället. De har ett tyst plan där man dessutom kan boka studierum vilket innebär få distraktioner för min del. Jag använder en lånelaptop för tillfället, men ska nog införskaffa en egen om detta fungerar. På laptopen kommer inga av mina bokmärken som jag har på den stationära läggas in då dessa sidor är för distraherande.
Det största problemet med detta är att ta sig iväg. Det tog emot något enormt idag, men väl där så "föll" jag in i uppsatsskrivandet. Miljöombyte verkar alltså fungera för mig. Vet inte om detta kan betraktas som en studieteknik, men för mig som behöver yttre påverkan för att göra det jag ska (typ schemalagda lektioner) då jag har för dålig självdisciplin så tycks det vara ett steg på vägen i alla fall.
Det största problemet med detta är att ta sig iväg. Det tog emot något enormt idag, men väl där så "föll" jag in i uppsatsskrivandet. Miljöombyte verkar alltså fungera för mig. Vet inte om detta kan betraktas som en studieteknik, men för mig som behöver yttre påverkan för att göra det jag ska (typ schemalagda lektioner) då jag har för dålig självdisciplin så tycks det vara ett steg på vägen i alla fall.
Henkkalexi skrev:Har du någon kurslitteratur?
Nej!
Den ligger på nätet!
Sammelsurium skrev:När det gäller att lära sig ett programmeringsspråk tycker jag att småprojekt vid sidan om en "tutorial" är bästa sättet.
Håller med, det är så jag lärt mig förut och det har funkat bra.
Sammelsurium skrev:Vilket språk är det du vill lära dig?
Java (jag kan C, Visual Basic inkl. Express, SQL och en del assembler) så det ska inte vara så himla krångligt att lära sig, men jag kommer inte igång (därav frågan), ett problem jag inte upplevt förut (när det gäller att lära sig något som jag vill lära mig).
Börja med att se över tiden. Hur mycket kan/hinner du sitta och plugga?
Planera in ett antal studiepass varje vecka och gör små mål.
Dela upp kursen/kurserna i olika bitar, som "minikurser".
Om all "kurslitteratur" finns på nätet, se om du kan skriva ut ett kompendium.
Skaffa en ordentlig anteckningsbok.
Planera in ett antal studiepass varje vecka och gör små mål.
Dela upp kursen/kurserna i olika bitar, som "minikurser".
Om all "kurslitteratur" finns på nätet, se om du kan skriva ut ett kompendium.
Skaffa en ordentlig anteckningsbok.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:Om all "kurslitteratur" finns på nätet, se om du kan skriva ut ett kompendium.
Jag gillar inte papper, min skrivare funkar inte och morsans fungerar dåligt...
Jag antar att man kan skapa ett dokument av det som man kan anteckna i!
Miche skrev:Henkkalexi skrev:Om all "kurslitteratur" finns på nätet, se om du kan skriva ut ett kompendium.
Jag gillar inte papper, min skrivare funkar inte och morsans fungerar dåligt...
Jag antar att man kan skapa ett dokument av det som man kan anteckna i!
Oj. Det var en hel hög problem där... Men du kan ju göra en mapp på datorn med olika anteckningsdokument.
- Henkkalexi
- Inaktiv
Banzai skrev:Jag har, efter en massa krångel, kanske hittat en metod som fungerar för mig och som förhoppningsvis ska fungera nu när jag börjar läsa på distans. Jag har otroligt svårt att få mig själv att göra det jag ska när jag är hemma, så jag har börjat gå till universitetsbiblioteket istället. De har ett tyst plan där man dessutom kan boka studierum vilket innebär få distraktioner för min del. Jag använder en lånelaptop för tillfället, men ska nog införskaffa en egen om detta fungerar. På laptopen kommer inga av mina bokmärken som jag har på den stationära läggas in då dessa sidor är för distraherande.
Låter som att du hittat många vettiga strategier! Det där med distraktioner är ett jätteproblem i dagens uppstressade värld. Miljöombyte och öht den miljön man har omkring sig är ofantligt viktig har jag märkt. Jag blir mer och mer minimalistisk (både digitalt och irl) och tål inte "clutter" (oreda) runt datorn/arbetsplatsen. För orkade jag inte ta i det tills jag insåg att det var just det som gjorde att inte fick något gjort!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Banzai skrev:Jag har, efter en massa krångel, kanske hittat en metod som fungerar för mig och som förhoppningsvis ska fungera nu när jag börjar läsa på distans. Jag har otroligt svårt att få mig själv att göra det jag ska när jag är hemma, så jag har börjat gå till universitetsbiblioteket istället. De har ett tyst plan där man dessutom kan boka studierum vilket innebär få distraktioner för min del. Jag använder en lånelaptop för tillfället, men ska nog införskaffa en egen om detta fungerar. På laptopen kommer inga av mina bokmärken som jag har på den stationära läggas in då dessa sidor är för distraherande.
Låter som att du hittat många vettiga strategier! Det där med distraktioner är ett jätteproblem i dagens uppstressade värld. Miljöombyte och öht den miljön man har omkring sig är ofantligt viktig har jag märkt. Jag blir mer och mer minimalistisk (både digitalt och irl) och tål inte "clutter" (oreda) runt datorn/arbetsplatsen. För orkade jag inte ta i det tills jag insåg att det var just det som gjorde att inte fick något gjort!
Jag försöker alltid komma runt mina problem, men det kan ta tid ibland. Jag har ju märkt att jag inte får något gjort hemma om jag har för få schemalagda lektioner men har inte fått tummen ur förrän nu för att lösa det. Bättre sent än aldrig dock.
Jag tror även jag att jag blir mer och mer minimalistisk, mår dåligt med för mycket prylar omkring mig och oordning.
För att kunna fokusera så studierna just nu när vi inte är inne på universitetet, så krävs det att jag tar mig dit själv. Jag är oerhört tacksam att det finns en möjlighet att kunna studera tämligen ostört på biblioteket.
Är det möjligt för en person med Aspergers att träna upp sin förmåga att läsa mellan raderna? Vilken strategi kan man använda så?
Bengtsson skrev:Är det möjligt för en person med Aspergers att träna upp sin förmåga att läsa mellan raderna? Vilken strategi kan man använda så?
Är det i samband med studier/plugg du menar, eller angående samtal mellan människor?
- Henkkalexi
- Inaktiv
Återgå till Studier och arbetsliv