Utbildningsval för tänkare med vänstra hjärnhalvan?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Utbildningsval för tänkare med vänstra hjärnhalvan?

Inläggav irregular » 2011-12-10 21:07:47

Lite bisarr rubrik kanske, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Jag är medelintellligent, är rätt bra med siffror, men är tyvärr lite till åren kommen redan.

Vill gärna ha ett frilansarbete inom några år ( efter fullgjord utbildning ). Lönen behöver inte vara alls hög. Vill satsa på en utbildning som kan ge en jobbgaranti till så hög % som möjligt.

Jag är rätt bra med siffror ( företagsekonomi ), dock ej matematik.

Undrar vad man ska satsa på om något?
irregular
Ny medlem

Anslöt: 2011-12-03

Re: Utbildningsval för tänkare med vänstra hjärnhalvan?

Inläggav barracuber » 2011-12-10 21:24:04

Revisor kanske? Bokföring?

Själv har jag jobbat som programmerare men är arbetslös sedan ett bra tag nu. Funderar på vilken väg jag vill gå framöver.

Hade jag inte varit uppe i medelåldern redan och hade kunnat leva om mitt liv hade jag nog satsat på något inom naturvetenskap, antagligen forskare. Som forskare behöver man nog alltid kunna matematik och inte minst statistik. Själv har jag mattehuvud men har aldrig riktigt fattat statistik - skulle kanske satsa på att lära mig det om det bara hade funnits jobb! :roll: :?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav irregular » 2011-12-10 21:28:39

Ja, revisor kommer upp i mitt huvud också. Men jag vet inte riktigt. Det låter så smalt också att gå en revisorutbildning. Hellre om det fanns nån bredare utbildning inom ekonomi/ juridik, så att man kan välja på flera olika arbeten (jag tänker på om det skulle bli svårt att få arbete som tex. just revisor ).

Eftersom jag är rätt bra med siffror så skulle kanske nån form av arbete som börsmäklare vara något, men jag vet att jag är naiv nu, för då gäller det att vara ung, knivskarp och ha kontakter. Gärna en förmögenhet att placera likaså. Dessutom är väl börsens guldår över.
irregular
Ny medlem

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-10 21:32:03

Enligt AMS yrkeskompass är det liten konkurrens som revisor och kommer fortsätta vara så i 10år framåt.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Kostymhippie » 2011-12-11 9:51:03

Revisor eller ingenjör skulle jag satsa på i det läget.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in