Bipolär sjukdom (typ II) och AS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Helena » 2008-02-08 23:41:21

Jag undrar var gränserna går mellan schizofreni, biopolär 1 respektive 2... Är det kanske vid psykoser och så?

Är biopolär = manodepressiv?

Räknas man ha psykoser när man har de olika faserna manisk/depressiv?

Någon som vet?
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-08 23:46:37

Bipolär är ett modernare begrepp för manodepressiv. Men en psykos påverkar väl verklighetsuppfattningen på ett betydligt mer genomgripande sätt eller?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-09 0:16:30

Bjäbbmonstret skrev:Bipolär är ett modernare begrepp för manodepressiv. Men en psykos påverkar väl verklighetsuppfattningen på ett betydligt mer genomgripande sätt eller?

Jag uppskattar responsen. Det verkar finnas ett mörkertal och en glidande skala vad gäller bipolartitet inom AS. Jag är dessvärre alldeles trött för att orka besvara de många väsentliga inläggen just nu...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav MsTibbs » 2008-02-09 14:04:30

Bjäbbmonstret skrev:Bipolär 1 och bipolär 2? Nu blir jag förvirrad.


Bipolär 1 (det som kallas "Klassisk bipolaritet") är en svårare variant än Bipolär 2, enkelt uttryckt. Wkipedia skriver att: Man skiljer mellan två typer, där den ena karakteriseras av mer uttalade maniska symtom (typ 1) och den andra av lättare överaktivitet (typ 2).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-09 18:57:53

Man verkar också tala om ett bipolärt spektrum:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bipolar_spectrum

Vad gäller mani så skiljer man allstå mellan hypomani ("mild mani")
och "mani" ("kan innehålla psykos").

Det verkar inte finnas några diagnosticerade fall av unipolär mani,
det är isåfall extremt ovanligt. Unipolär hypomani finns det inte heller några diagnosticerade fall verkar det som. Det man däremot i det fallet kan misstänka är att unipolära hypomaniska individer, om de existerar så kanske det är ett välfungerande tillstånd. Jag själv tycker jag blir mycket mer högpresterande när jag är hypomanisk och önskar jag slapp deprissionerna och istället kunde vara hypomanisk för det mesta. :?
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-09 21:50:35

Ja det låter ju bra kanske. Men vad skulle kroppen säga om det?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-09 22:58:21

Bjäbbmonstret skrev:Ja det låter ju bra kanske. Men vad skulle kroppen säga om det?

Jag tror kroppen tar betydligt mer stryk av att vara inaktiv än av att vara aktiv. Då syftar jag på hypomani.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-09 23:02:22

Kanske. Men kroppen brukar inte gilla om man slarvar med mat och sömn.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-09 23:15:21

Bjäbbmonstret skrev:Kanske. Men kroppen brukar inte gilla om man slarvar med mat och sömn.

Allt har sitt pris.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav barracuber » 2008-02-10 0:56:33

Stephen Fry-programmets sida på bbc.co.uk.

Spoiler: visa
Till programmet hör en 24 sidors booklet med extra info av Fry, Carrie Fisher m.fl.
Ladda hem bookleten <a target="_blank" href="http://www.bbc.co.uk/health/tv_and_radio/secret_life/secret_life_manic_depression.pdf"> här (PDF 365 kB)</a>.

Själva programmet finns på torrent såg jag. Drog själv igång en nedladdning precis av del 1 (runt 500 MB avi).
Ni får gärna dra hem egna kopior och sen seeda, vänder mig särskilt till er som har äkta bredband (fiber) och inte fusklina (adsl) som jag.

<a target="_blank" href="http://search.yahoo.com/search?ei=UTF-8&fr=flo2&type=flu1.0&p=fry+manic+torrent">Yahoo-sökning efter torrent</a>


/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2008-02-10 14:29:04

barracuber skrev:http://www.bbc.co.uk/health/tv_and_radio/secretlife_index.shtml">Stephen Fry-programmets sida på bbc.co.uk</a>.

Spoiler: visa
Till programmet hör en 24 sidors booklet med extra info av Fry, Carrie Fisher m.fl.
Ladda hem bookleten <a target="_blank" href="http://www.bbc.co.uk/health/tv_and_radio/secret_life/secret_life_manic_depression.pdf"> här (PDF 365 kB)</a>.

Själva programmet finns på torrent såg jag. Drog själv igång en nedladdning precis av del 1 (runt 500 MB avi).
Ni får gärna dra hem egna kopior och sen seeda, vänder mig särskilt till er som har äkta bredband (fiber) och inte fusklina (adsl) som jag.

<a target="_blank" href="http://search.yahoo.com/search?ei=UTF-8&fr=flo2&type=flu1.0&p=fry+manic+torrent">Yahoo-sökning efter torrent</a>

/Barracuber


Nu har jag del 1 hemma. Fortsätter med andra delen.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2008-02-10 14:37:53

uniqueNr5 skrev:Man verkar också tala om ett bipolärt spektrum:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bipolar_spectrum


Enligt några av mina läkare så ser man de flesta psykiatriska diagnoser som ett spektrum. Ingen människa är helt bipolär eller icke-bipolär, ingen är helt schizofren eller icke-schizofren, ingen är helt autistisk eller icke-autistisk. Alla människor ligger någonstans på ett spektrum för varje diagnostyp, och så har man helt enkelt försökt sätta gränser någonstans i detta spektrum för när man ställer diagnosen eller inte.

Jag tror förresten att vi har diskuterat detta i en tidigare tråd och att vi t.o.m. generaliserade teorin till subrymder för varje spektrum. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-10 14:53:27

Kvasir skrev:
uniqueNr5 skrev:Man verkar också tala om ett bipolärt spektrum:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bipolar_spectrum


Enligt några av mina läkare så ser man de flesta psykiatriska diagnoser som ett spektrum. Ingen människa är helt bipolär eller icke-bipolär, ingen är helt schizofren eller icke-schizofren, ingen är helt autistisk eller icke-autistisk. Alla människor ligger någonstans på ett spektrum för varje diagnostyp, och så har man helt enkelt försökt sätta gränser någonstans i detta spektrum för när man ställer diagnosen eller inte.

Jag tror förresten att vi har diskuterat detta i en tidigare tråd och att vi t.o.m. generaliserade teorin till subrymder för varje spektrum. :)


Mycket rimligt. Nu vet jag att jag i sammanhanget kan tala om en lineärkombination av två vektorer. Mycket av frågetecknena ses och upplöses i ett annat ljus. Saker som verkade vara paradoxer fick sin förklaring.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-10 14:55:22

uniqueNr5 skrev:
Kvasir skrev:
uniqueNr5 skrev:Man verkar också tala om ett bipolärt spektrum:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bipolar_spectrum


Enligt några av mina läkare så ser man de flesta psykiatriska diagnoser som ett spektrum. Ingen människa är helt bipolär eller icke-bipolär, ingen är helt schizofren eller icke-schizofren, ingen är helt autistisk eller icke-autistisk. Alla människor ligger någonstans på ett spektrum för varje diagnostyp, och så har man helt enkelt försökt sätta gränser någonstans i detta spektrum för när man ställer diagnosen eller inte.

Jag tror förresten att vi har diskuterat detta i en tidigare tråd och att vi t.o.m. generaliserade teorin till subrymder för varje spektrum. :)


Mycket rimligt. Nu vet jag att jag i sammanhanget kan tala om en lineärkombination av två vektorer. Mycket av frågetecknena ses och upplöses i ett annat ljus. Saker som verkade vara paradoxer fick sin förklaring.


Precis. Har du försökt räkna ut skalärprodukten? :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-10 15:07:40

uniqueNr5 skrev:
Kvasir skrev:
uniqueNr5 skrev:Man verkar också tala om ett bipolärt spektrum:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bipolar_spectrum


Enligt några av mina läkare så ser man de flesta psykiatriska diagnoser som ett spektrum. Ingen människa är helt bipolär eller icke-bipolär, ingen är helt schizofren eller icke-schizofren, ingen är helt autistisk eller icke-autistisk. Alla människor ligger någonstans på ett spektrum för varje diagnostyp, och så har man helt enkelt försökt sätta gränser någonstans i detta spektrum för när man ställer diagnosen eller inte.

Jag tror förresten att vi har diskuterat detta i en tidigare tråd och att vi t.o.m. generaliserade teorin till subrymder för varje spektrum. :)


Mycket rimligt. Nu vet jag att jag i sammanhanget kan tala om en lineärkombination av två vektorer. Mycket av frågetecknena ses och upplöses i ett annat ljus. Saker som verkade vara paradoxer fick sin förklaring.

Kvasir skrev:Precis. Har du försökt räkna ut skalärprodukten? :)

Ja asså, jag grubblar över det. Vad gav upphov till vilka märkliga händelser i retrospekt. Vilket är mest tydligt. Jag misstänker att jag är mer bipolär än aspig men att kombinationen blir något märklig. Vissa drag tar ut varandra. Vissa drag förstärker varandra. Så skalärprodukten är uppenbarligen av multipla aspekter betraktat ur olika perspektiv (under olika "avbildningar"). Ibland är vektorerna ortogonala och därav skalärpordukten 0. Ibland är de nästan parallella och resultanten är en förstärkning av de ursprungliga vektorerna...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-10 15:16:08

uniqueNr5 skrev:Ja asså, jag grubblar över det. Vad gav upphov till vilka märkliga händelser i retrospekt. Vilket är mest tydligt. Jag misstänker att jag är mer bipolär än aspig men att kombinationen blir något märklig. Vissa drag tar ut varandra. Vissa drag förstärker varandra. Så skalärprodukten är uppenbarligen av multipla aspekter betraktat ur olika perspektiv (under olika "avbildningar"). Ibland är vektorerna ortogonala och därav skalärpordukten 0. Ibland är de nästan parallella och resultanten är en förstärkning av de ursprungliga vektorerna...


Kryssprodukten kanske är en bättre sammanfattning? Då kan man tänka sig att den nya ortogonala dimensionen är ett eget spektrum just för kombinationen AS-bipolär? :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-10 15:35:17

Kvasir skrev:
uniqueNr5 skrev:Ja asså, jag grubblar över det. Vad gav upphov till vilka märkliga händelser i retrospekt. Vilket är mest tydligt. Jag misstänker att jag är mer bipolär än aspig men att kombinationen blir något märklig. Vissa drag tar ut varandra. Vissa drag förstärker varandra. Så skalärprodukten är uppenbarligen av multipla aspekter betraktat ur olika perspektiv (under olika "avbildningar"). Ibland är vektorerna ortogonala och därav skalärpordukten 0. Ibland är de nästan parallella och resultanten är en förstärkning av de ursprungliga vektorerna...


Kryssprodukten kanske är en bättre sammanfattning? Då kan man tänka sig att den nya ortogonala dimensionen är ett eget spektrum just för kombinationen AS-bipolär? :)

då blir ju längden av den ortogonala vektorn 0 när vektorerna a och b parallella |axb|= |a||b|sin(0)=0, och det blir en intuitiv motsatt modell. Men det beror väl på om man vill se detta ur det omvända perspektivet kanske... :)
Jag tänker mig intuitivt att två parallella vektorer ska förstärka varandra.
kryssprodukten maximeras när vinkeln x mellan a och b ger sin(x)=1,
dvs för ortogonala vektorer. Det känns lite som att det inte borde modelleras så eftersom två "symptom/personlighetsdrag" , men åandra sidan kan man ju tänka att det är ett helt nytt drag som resulterar och detta är ortogonalt mot det båda två andra dragen och därav ligger de inte i samma plan som a och b så då funkar idéen för mig...
aja nu flummar jag..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 2 gånger.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-10 15:39:04

uniqueNr5 skrev:då blir ju längden av den ortogonala vektorn 0 när vektorerna a och b parallella |axb|= |a||b|sin(0)=0, och det blir en intuitiv motsatt modell. Men det beror väl på om man vill se detta ur det omvända perspektivet kanske... :)


Då får du väl göra en tvådimensionell vektor då, som har skalärprodukten och kryssprodukten som element. Så skriver vi den som ett komplext tal i exponentialnotation också, så blir det riktigt skojigt. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-11 3:34:57

Tack för att ni förde Stephen Fry dokumentären i ljuset.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Re: Bipolär syndrom

Inläggav Ganesh » 2008-02-11 8:05:25

docfrasse skrev:
uniqueNr5 skrev: Men vad jag alltså undrar är hur ovanlig kombinationen är och hur den samverkar för er som också är "där" i denna koexistens?


Att kombinationen förekommer vet man - inom aspergerforskningen. Sökord som Bipolar Disorder är vanliga i läroböcker om AS. På motsvarande sätt nämns BD ofta då samsjuklighet beskrivs i forskningsartiklar. Inom bipolärforskningen är okunskapen stor om ovanstående. Detta märks både i litteraturen och i kliniken, dvs på mottagningar och vårdavdelningar - även på universitetssjukhusen. Själv finner jag av och till i mitt arbete med bipolära patienter på ett sådant sjukhus dittills oupptäckta fall av AS - senast i förra veckan.

Min uppfattning är att mörkertalet här är stort.

Några siffror på hur vanlig kombinationen är finns inte mig veterligt. Studier på området hör framtiden till.

Man har noterat en överrepresentation av individer med BD hos nära släktingar till personer med AS. Men inte heller här finns vad jag vet någon forskning som kan tala om hur vanligt det är.


Jag har aldrig förstått varför så många har svårt att tänka sig att man kan ha två (eller flera) sjukdomar (funktionshinder, whatever) samtidigt.
Depression och Schizofreni samtidigt. Drogpsykos och bipolär. Etc
Det blir ju uppenbarligen problem vid diagnosticering, men ändå...

Ta till exempel krisreaktioner. Det borde man väl kunna få oberoende av vad man har i övrigt.
Eller ställ frågan varför skulle prevalensen av BD inte vara lika stor i populationen AS som i en genom snittlig population? Det är väl ändå svårt att förstå.

Dessutom tycker jag formuleringen i de diagnostiska kriterierna "förklarar bäst" är konstig. Om man faktiskt ha två saker (eller fler).
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Bipolär syndrom

Inläggav MsTibbs » 2008-03-04 16:57:18

uniqueNr5 skrev:Jag undrar om det är någon annan som har bipolärt syndrom koexisterande med asperger syndrom. Det ser nämligen ut som jag kommer få denna (Bipolär II) "tilläggsdiagnos".
http://en.wikipedia.org/wiki/Bipolar_disorder


Var hos Habiliteringen idag, psykologen där grunnade på om jag någonsin övervägt om jag var bipolär och rekommenderade mig ta upp det med psykiatern när jag kommer till psyk för att få Concerta... där ser man... *halvt chocktillstånd* :shock:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-03-04 17:02:03

En hyrläkare som jag bara träffade en gång för några år sedan hade alla möjliga tips och idéer. Bl.a. menade han att somliga numera anser att bipolaritet i lättare former skulle kunna vara mycket vanligare än man tror, och han rekommenderade mig en bok av någon svensk läkare om detta. Nu blev det aldrig av att läsa den, och tyvärr har jag glömt författarens namn, men jag tror han jobbade i Västerås. Någon annan kanske vet vilken bok jag syftar på?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-03-11 19:11:31

Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Flawed » 2008-03-11 21:19:12

uniqueNr5 skrev:Ok. Jag gissar, av denna tystnad, att asperger + bipolaritet är ett unikum (ivarjefall på forumet)?
Är du bipolär Ganesh? eller ville du bara tipsa om ögonöppnaren. Du behöver naturligtvis inte svara om du inte känner för det.

Förövigt uppskattas c.a. 1% av befolkningen vara bipolär...

Jag har träffat en person som hade diagnosen bipolär.
Personen hade också uppenbart asperger.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 11:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in