Hur ska jag bemöta detta?
33 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Hur ska jag bemöta detta?
Det finns en konvention bland NT:s att man ska vara återhållsam med självberöm. Särskilt med folk man kanske inte känner så bra. Det finns en annan konvention att man inte ska utmärka sig hur som helst ur en grupp, försöka slippa göra något eller annars te sig osolidarisk. Båda de konventionerna gäller vare sig man har fog för det man säger/gör eller inte; det är kanske inte heller så lätt för andra att veta om man har det. Särskilt inte så lätt som en aspergare tror. För en aspergare gäller också att de kanske har svårt att tolka ens tonfall och åtbörder.
Min gissning från startinlägget är att du råkade bryta mot båda konventionerna. Det är du i så fall inte den första aspergaren som har gjort; sådant kan ta tid att lära sig och självkänslan kan ta mycket stryk under tiden. Men det har varit värre, åtminstone i det yttre: på min tid fick de flesta lära sig det bäst de kunde på egen hand och man trodde lätt att man var den enda i världen som det var så fel på.
Sedan kan jag väl också gissa att läraren kanske inte var särskilt smidig, och att slå folk i huvudet med talesätt är alltid en feg eller bekväm utväg att kväsa någon i stället för att komma med en egen motivering. (Men även den utvägen är en konvention.) Dock tror jag det andra jag skrev gäller ändå.
Min gissning från startinlägget är att du råkade bryta mot båda konventionerna. Det är du i så fall inte den första aspergaren som har gjort; sådant kan ta tid att lära sig och självkänslan kan ta mycket stryk under tiden. Men det har varit värre, åtminstone i det yttre: på min tid fick de flesta lära sig det bäst de kunde på egen hand och man trodde lätt att man var den enda i världen som det var så fel på.
Sedan kan jag väl också gissa att läraren kanske inte var särskilt smidig, och att slå folk i huvudet med talesätt är alltid en feg eller bekväm utväg att kväsa någon i stället för att komma med en egen motivering. (Men även den utvägen är en konvention.) Dock tror jag det andra jag skrev gäller ändå.
RandomGuy911 skrev:Du visar ingen större klokhet som kommer in här och rackar ner på mig när faktum kvarstår att jag är ganska skör som person. (Det framgår i att jag har låg självkänsla).
Jag har inte heller påstått att jag är klok...
RandomGuy911 skrev:Om du vet vad det innebär så ska du visa större försiktighet att skriva sådant. Jag har AS, OCD, BDD och det är jävligt tufft för mig redan som det är. Mår man tillräckligt dåligt och tycker illa om sig själv så kan det där psykologiska skyddet som de flesta vanligtvis har, vara borta, och då suger du åt dig som en svamp, AV ALLT. Du blir med andra ord väldigt ledsen och tar åt dit mycket av personangrepp.
Det är just därför du ska skydda dig själv, genom att inte visa upp din ömma punkt till allmän beskådan, med risk att nån attackerar den...
RandomGuy911 skrev:Grejen till att jag reagerar så starkt är för att jag inte vill att någon ska ta ifrån mig det ENDA som jag känner att jag är bra på.
Var då lite mer rädd om den. Behåll din klokhet för dig själv, så kan ingen ta den ifrån dig.
Jag skriver inte det här för att racka ner på dig, utan jag försöker ge dig goda råd så att det inte ska hända igen.
Dagobert skrev:RandomGuy911 skrev:Vad är det för smörja du häver ur dig?
Du kan inte komma och hävda en massa strunt när du i själva verket inte ens deltog i situationen?
Ingen annan här deltog heller, vad jag vet.
Din fråga var "Hur ska jag bemöta detta?" och det där var mitt förslag.
Inte cyniskt, inte personangrepp. Gå på kursen eller låt dem se dig som arrogant, välj själv.
Vi vet bara det du skriver. Sen kan det vara bra att veta hur gammal du är, vad kursen handlade om. Räknas den som vidareutbildning så kan den vara bra även om du kan innehållet. Ingen är fullärd.
Haha, ok. Mitt fall är att jag skriver för snabbt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Kimmelie skrev:Jag skriver inte det här för att racka ner på dig, utan jag försöker ge dig goda råd så att det inte ska hända igen.
OK, jag ska ta till mig dina råd
Dagobert skrev:Vi vet bara det du skriver. Sen kan det vara bra att veta hur gammal du är, vad kursen handlade om. Räknas den som vidareutbildning så kan den vara bra även om du kan innehållet. Ingen är fullärd.
Kan väl bara säga att det var en kurs som han av ren entusiasm tipsade om. Han hade fått gå på det med lärarteamet. För vanlig utomstående hade det gått på 500kr.
Alltså, jag hade inte behövt sagt det jag sade. Det var onödigt. Men jag tycker fortfarande att han kunde hållit kommentaren för sig själv. Men som den där tjejen nämnde så ska man hålla det man vill bevara för sig själv. Det är nog så många gör men jag tänkte inte riktigt själv. Ibland vet jag inte om jag ska vara spontan eller inåt. Tenderar att bli antingen eller.
Jag går i gymnasiet fortf i asperger-klass.
Och ja, jag tar det hela på alldeles för stort allvar. Tänk vad mycket större problem det finns i världen
- RandomGuy911
- Anslöt: 2009-12-18
KrigarSjäl skrev:
Haha, ok. Mitt fall är att jag skriver för snabbt.
+1 (och jag är duktig på att stava, men usel på att korrekturläsa min egen text, men jag försöker vara ärlig och ge fan i att ändra mina felstavningar om jag upptäcker dem när det gått mer än 15 minuter).
Vad är klokhet?
Det kan betyda intellligens, kunskap/lärdom, visdom och/el smarthet. Nu vet jag inte vad föreläsningen innehåller, men "temat klokhet" låter intresaant just för att begreppet klokhet skulle kunna anlyseras och problematiseras.
Det klokaste i det läget hade varit att fråga närmare om föreläsningen. Din kommentar avslöjade att du kanske har de två första delarna men inte den fjärde smarthet/NT-skills (visdom kommer först med åren i bästa fall).
Jag kommer ihåg en gång när jag rekommenderade en kurs/föreläsning på jobbet, och någon sade typ att h-n redan kunde så mycket/var så välutbildad. Då tyckte jag att h-n var arrogant och sa "ingen blir fullärd". Antagligen blev jag sårad för att jag tyckte att h-n förminskade det jag sade och därmed mig.
Så jag håller med om att känslor och (över)tolkningar ställer till det.
Det kan betyda intellligens, kunskap/lärdom, visdom och/el smarthet. Nu vet jag inte vad föreläsningen innehåller, men "temat klokhet" låter intresaant just för att begreppet klokhet skulle kunna anlyseras och problematiseras.
Det klokaste i det läget hade varit att fråga närmare om föreläsningen. Din kommentar avslöjade att du kanske har de två första delarna men inte den fjärde smarthet/NT-skills (visdom kommer först med åren i bästa fall).
Jag kommer ihåg en gång när jag rekommenderade en kurs/föreläsning på jobbet, och någon sade typ att h-n redan kunde så mycket/var så välutbildad. Då tyckte jag att h-n var arrogant och sa "ingen blir fullärd". Antagligen blev jag sårad för att jag tyckte att h-n förminskade det jag sade och därmed mig.
Så jag håller med om att känslor och (över)tolkningar ställer till det.
Har inte läst allt men även om du har rätt och faktiskt är klok så får man per definition kritisera, personligen tycker jag man kan ta o kritisera på ett vänligt sätt, konstruktiv kritik lär det kallas.
Och jag ser en bit av mig själv i ditt sätt att resonera, minns också att jag hade en vilja att fastslå vad som var rätt och fel, jag var så övertygad om mina resonemang att jag blev mycket förvånad första gången jag kom fram till en sak som var rätt som gjorde en paradox av den första eftersom de inte gick ihop.
Har noterat att man får insikter genom att tänka
Att tänka i sig tycker jag är klokt och det tror jag du gör så av den anledningen tycker jag du är klok TS
Och jag ser en bit av mig själv i ditt sätt att resonera, minns också att jag hade en vilja att fastslå vad som var rätt och fel, jag var så övertygad om mina resonemang att jag blev mycket förvånad första gången jag kom fram till en sak som var rätt som gjorde en paradox av den första eftersom de inte gick ihop.
Har noterat att man får insikter genom att tänka
Att tänka i sig tycker jag är klokt och det tror jag du gör så av den anledningen tycker jag du är klok TS
nano skrev:Har noterat att man får insikter genom att tänka
Tack.
Alltså, detta är ingen stor grej för mig längre. Det var det för stunden så jag tar och går vidare nu.
- RandomGuy911
- Anslöt: 2009-12-18
Återgå till Att leva som Aspergare