Att ansöka om hjälpmedel (handifon och kedjetäcke)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ansökte om handifon men för högfungerande

Inläggav Chilehead » 2011-12-08 1:46:41

Jag hade handifon ett tag. För mig handlade det om att på ett enkelt sätt
kunna lägga in larm, anteckningar och kalender med påminnelser.
Men sen köpte jag en Nokia N8 och jag märkte att den var smidigare att
använda, bl a larmfunktionerna får man fram med ett tryck på klockan och kan ha en mängd larm där vissa ringer enbart arbetsdagar (vilka de är får man själv välja).

Kalendern får jag fram med ett tryck på datumet och ytterligare ett tryck
så kan jag skriva vad det nu är som behöver skrivas och även välja tid,
när och om den ska förvarna + att de 2 närmaste händelserna syns på skärmen alltid.
Anteckningar är det samma sak med, ett tryck.
Sen att den har en grym kamera på 12MP gör inte saken sämre
Enda nackdelen var väl att den inte var gratis precis

Så jag lämnade tillbaka handifonen
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Miche » 2011-12-08 2:23:12

HappyChic skrev:Förklara gärna för en nykomling vad alla dessa saker är.

Timstock är en sak som är förinställd på en viss tid, ex.vis en timme och den visar med lampor hur mycket tid som återstår (bra för att begränsa sig hur länge man håller på med något).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Tiblan » 2011-12-08 10:37:46

En handifon får man bara om man inte klarar av någon av marknadens telefoner har jag hört, kostar 16.000:-. Skaffade en Nokia N8 som jag är mycket nöjd med och som kostar ungefär en tredjedel av handifonen troligtvis billigare nu eftersom efterträdaren N9 finns på marknaden. Utan den skulle jag inte klara mig. Jag upplever den mycket lättanvänd. Kan inte med iPhone eller Samsung Galaxy som jag testat båda två. Inte testat Xperian.

Gå till en Elgiganten till exempel och testa telefonen där innan du köper. Du kan inte ringa ut vanligtvis men det går att testa de olika funktionerna på alla telefoner.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav MsTibbs » 2011-12-08 22:06:16

Jag är högfungerande och fick utan problem prova och behålla bolltäcke, Handi och timstock. Jag är mycket tacksam för detta.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Juddy » 2011-12-21 20:55:08

Samma med mig. Mycket högfungerande. Jag skaffade en bra mobiltelefon och då försvann behovet av handifon. Har aldrig hört begränsningen om att man får en förutsatt att man inte klarar en mobiltelefon. Tyngdtäcke (kedjetäcke) fick jag nyligen. fantastiskt skönt.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav kullan » 2011-12-21 21:07:20

Jag funderar på att ansöka om en handifon sen. Den verkar ju jättepraktisk. Nåt jag undrar över är om den har fysiska knappar eller en touchskärm. Vill helst ha ritkiga knappar.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-21 23:42:37

Var och träffade min arbetsterapeut idag och kollade på en handifon och fick se lite hur den funkar och så. Så nu har hon beställt en åt mig så om 3-6 veckor kommer jag få hämta ut den. Skönt att ha tur ibland.

kullan skrev:Jag funderar på att ansöka om en handifon sen. Den verkar ju jättepraktisk. Nåt jag undrar över är om den har fysiska knappar eller en touchskärm. Vill helst ha ritkiga knappar.

Det är främst touchskärm.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Miche » 2011-12-22 1:50:21

kullan skrev:Vill helst ha ritkiga knappar.

Varför?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2011-12-22 2:13:49

Miche skrev:

Varför?

Jag har en smartphone nu och mina fingrar får inte plats på tangenterna. Skulle behöva ha nån petpinne av nåt slag.
kullan

Inläggav barracuber » 2011-12-22 2:23:22

kullan skrev:
Miche skrev:

Varför?

Jag har en smartphone nu och mina fingrar får inte plats på tangenterna. Skulle behöva ha nån petpinne av nåt slag.

Har du testat att lägga den ned (landscape), då blir ju tangentera större/bredare.

En nackdel med fysiska tangenter är känsligheten för fukt. För flera år sedan hade jag en Sony Ericsson P900. En gång hamnade jag i ösregn och telefonen låg i jackfickan. När jag kom hem var tangenterna helt döda av regnvatten som trängt in i fickan!
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Peace » 2011-12-22 2:37:49

Har fått (låna) en timstock, men aldrig blivit erbjuden handi eller något annat. Kanske för att jag har en smartphone, vet inte.
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-22 10:31:32

kullan skrev:Jag har en smartphone nu och mina fingrar får inte plats på tangenterna. Skulle behöva ha nån petpinne av nåt slag.

Pekknapparna på en Handifon är större än en smarthpone, iaf de smartphones jag sett.
Dessutom kan man köpa en speciell sorts pekpinne till Handifonen.

http://www.abilia.se/produkter/produkt.aspx?productgroup=2185&product=265465
KaosPrinsessa

Inläggav kullan » 2011-12-22 10:40:45

KaosPrinsessa skrev:
kullan skrev:Jag har en smartphone nu och mina fingrar får inte plats på tangenterna. Skulle behöva ha nån petpinne av nåt slag.

Pekknapparna på en Handifon är större än en smarthpone, iaf de smartphones jag sett.
Dessutom kan man köpa en speciell sorts pekpinne till Handifonen.

http://www.abilia.se/produkter/produkt.aspx?productgroup=2185&product=265465

Aha! lät ju bra. Ja jag lär väl anses som för fungerande för att få en sån och jag har ju en smartphone så jag får väl avslag. Men jag ska nog testa när jag kommer till Norrköping
kullan

Inläggav geocache » 2011-12-22 11:02:46

opteron skrev:"du ser rätt högfungerande ut"... "det inte är säkert att dessa saker löser mina problem"

Fy, vilket dåligt bemötande!!! :shock: :evil:

Och att du inte ens får chansen att prova... det känns ju som på gränsen till diskriminering!

Hoppas du får den hjälp du behöver, i alla fall!

/geocache
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-22 11:57:31

Jag har hört flera som haft det så där och så. Det verkar som jag haft tur när det gäller vilken arbetsterapeut jag fått. Något jag är glad över. Är mindre glad över att inte alla kan få samma bemötande som jag fått.
KaosPrinsessa

Inläggav ragnevi » 2012-01-01 23:16:55

Jag har precis fått låna ett bolltäcke från Habiliteringen och jag tycker att jag är rätt så högfungerande. Har tidigare fått låna ett kedjetäcke, men det gillade jag inte alls.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Tiblan » 2012-01-02 7:31:23

Vad är skillnaden mellan bolltäcke och kedjetäcke?
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Juddy » 2012-01-02 8:49:43

Tiblan skrev:Vad är skillnaden mellan bolltäcke och kedjetäcke?

I ett bolltäcke är det just bollar; tänk bollhav på mcdonalds men i ett täcke. De är insydda i täcken i ett rutmönster så att bollarna är jämnt fördelade. Det finns olika täcken där storleken på bollarna varierar. Kedjetäcken är ett täcke där man har sytt in kedjor i täcket istället för bollar.

Jag fick ett kedjetäcke i december. Det har inneburit en stor förbättring. Jag gillade inte bolltäcket, bollarna lät och jag kunde inte ha den sovställning som jag brukar ha. Ett problem med tyngdtäcken överlag är att de är just tunga och det kan bli rejält varmt. Tyngden är å andra sidan det bästa men det är inget jag kommer att använda mitt i sommaren.
Juddy

Inläggav ragnevi » 2012-01-02 9:26:09

Jag tyckte att kedjetäcket jag lånade var för lätt, om du vred dig så brukade täcket väcka mig då det slog till mig i ansiktet. Bolltäcket som jag lånat nu väger mer, men visst de låter lite. Ungefär som att dra på sig en säck med duplo-bitar i. De bollarna som jag har är något mindre än de på mcdonalds, de är som lite större pingisbollar. Tyngden är det bästa, det känns "tryggt" på något sätt.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Juddy » 2012-01-02 9:35:25

ragnevi skrev:Jag tyckte att kedjetäcket jag lånade var för lätt, om du vred dig så brukade täcket väcka mig då det slog till mig i ansiktet. Bolltäcket som jag lånat nu väger mer, men visst de låter lite. Ungefär som att dra på sig en säck med duplo-bitar i. De bollarna som jag har är något mindre än de på mcdonalds, de är som lite större pingisbollar. Tyngden är det bästa, det känns "tryggt" på något sätt.

Jag är väldigt ljudkänslig och det var något med det där lätta "klirrandet" som jag inte stod ut med. Visst låter kedjetäcket också lite men inte alls lika mycket.
Tyngden är just det bästa. Håller med om tryggheten, Jag rullade (rullar) alltid in mig i vanliga täcken så mycket det bara går. Det tryck man får av det får man istället av täcket i sig. Väldigt skönt.
Juddy

Inläggav ca » 2012-01-02 22:25:32

Lånar också ett bolltäcke just nu och älskar det! Det påminner om när jag var liten då jag brukade vika in kanterna på täcket och göra en kokong till mig själv. Sover mycket djupare, verkar inte gnissla tänder längre enligt sambon... men bäst av allt: ligger inte längre och vrider mig och flyttar på benen i en evighet innan jag somnar. Har slutat knäppa med tårna också.. alltså ett tic jag hade i sängläge tidigare - "knäppte" med stortån och pektån så det lät "fnipp.. fnipp.. fnipp.." vilket drev sambon till vansinne. ;-)

Hoppas man kan få ansöka om ett. Rekommenderas!

Hade faktiskt kunnat tänka mig ett dubbelt så tungt t.o.m. om det hade funnits. Jag gillar tydligen hårda tag. :-D

Edit: det jag lånar klirrar inte alls utan prasslar en del när jag rör mig i stället. Det känns som tunga pingisbollar och en del sand som är invävt i mitt, indelat i fickor.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav matterik » 2012-01-03 0:07:56

Själv så har jag en mobil. Har aldrig förstått vad man ska med handifon och kedjetäcke till. Men jag sover bra om nätterna så och tar ingen medicin. Sen har jag påminnelse och alarm på mobilen som jag kan aktivera.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Aspergare och vården

Logga in