Begära utredning.
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Begära utredning.
Jag misstänker att jag har aspergers och undrar hur man går tillväga för att få en utredning?
Finns det några speciella krav för att få utredning gjord?
Finns det några speciella krav för att få utredning gjord?
Re: Begära utredning.
Jag blev tillfrågad om en utredning iom att jag pga en krissituation hamnade i psykiatrisk vård och sedan blev sjukskriven. Kontakta din närmaste psykiatriska klinik/mottagning för vuxna (om du är vuxen) och boka ett första möte och berätta om dina tankar. Mer än så här vet jag inte.
Okej tack för svaret, nu hoppas jag bara att det går att mejla psykiatrin. (hatar telefonsamtal)
Landstingen i Sverige är enskilda administrativa enheter och organiserar sig på olika sätt. Vägen till en ev. utredning kan därför se olika ut. Men ett par saker brukar vara gemensamma för dem:
1. Det du utreds för skall vara ett hinder för dig i din vardag, på ett eller annat sätt.
2. Den neuropsykiatriska eller psykiatriska enhet som genomför utredningarna brukar vilja ha en remiss från en annan läkare, t.ex. din husläkare (p.g.a. att de ofta är tungt arbetsbelastade och inte kan ta emot nya patienter hursomhelst).
Mitt tips är att ringa till den neuropsykiatriska mottagningen och fråga vad som gäller i det landsting där du bor och också boka tid hos din husläkare/psykolog på vårdcentralen för en diskussion om saken. Husläkaren brukar veta vart du skall vända dig om du inte har fått reda på det redan innan. Han/hon kan dessutom remittera dig till psyk eller neuropsyk, beroende på vad han/hon anser att du är i behov av.
1. Det du utreds för skall vara ett hinder för dig i din vardag, på ett eller annat sätt.
2. Den neuropsykiatriska eller psykiatriska enhet som genomför utredningarna brukar vilja ha en remiss från en annan läkare, t.ex. din husläkare (p.g.a. att de ofta är tungt arbetsbelastade och inte kan ta emot nya patienter hursomhelst).
Mitt tips är att ringa till den neuropsykiatriska mottagningen och fråga vad som gäller i det landsting där du bor och också boka tid hos din husläkare/psykolog på vårdcentralen för en diskussion om saken. Husläkaren brukar veta vart du skall vända dig om du inte har fått reda på det redan innan. Han/hon kan dessutom remittera dig till psyk eller neuropsyk, beroende på vad han/hon anser att du är i behov av.
Gick hos psykiatrin en kort tid innan så jag tror jag går via dem direkt. Jag kan se att jag uppfyller kraven för en utredning så det blir inget problem med det.
Ja, då är det bara att ta upp frågan med denne. I mitt fall var det just min psykiater som tog upp ämnet efter att i ett åt ha bankat huvudet mot den vägg som är min autistiska hjärna.
Jag hade en psykiatriker som ville utreda mig för as och adhd, sedan bytte psykiatrin ägare och även personal efter det så kom jag ingen vart. Jag får hoppas att de har blivit lite effektivare sen sist jag gick där.
Låter som om Region Skåne omstrukturerar lika ineffektivt som Uppsala läns landsting. Hoppas att du lyckas tråckla dig igenom alla administrativa lager fram till en vettig psykiater. Glöm inte att påpeka för den nye läkaren vad den gamle ansåg om utredning. Om du har tur gjordes en anteckning i din journal om det.
Jag vet att det finns i journalen så det ska inte vara några problem. Jag har mejlat en självremiss till dem nu.
Som tur är så har jag en väldigt påstridig mamma som försökt få mig att gå till psyk ett tag, skulle det vara problem tror jag hon trycker på oavsett om jag vill det eller ej.
Som tur är så har jag en väldigt påstridig mamma som försökt få mig att gå till psyk ett tag, skulle det vara problem tror jag hon trycker på oavsett om jag vill det eller ej.
Mammor är bra
Vet också att en ganska stor portion forumister som blivit utredda och fått diagnos fått höra att de kan se i ögonen och kan göra sig förstådd eller liknande o därför fått höra att de inte har asperger.
Vetskapen om hur asperger kan yttra sig verkar vara grovt varierande mellan olika enskilda läkare.
Det finns en orsak att man kan gå hela livet utan att att någon upptäcker det utan att man bara vet att det blir en massa problem som andra inte verkar ha.
Vet också att en ganska stor portion forumister som blivit utredda och fått diagnos fått höra att de kan se i ögonen och kan göra sig förstådd eller liknande o därför fått höra att de inte har asperger.
Vetskapen om hur asperger kan yttra sig verkar vara grovt varierande mellan olika enskilda läkare.
Det finns en orsak att man kan gå hela livet utan att att någon upptäcker det utan att man bara vet att det blir en massa problem som andra inte verkar ha.
Ja dom är nog det, min mamma spenderade år med att kämpa för min brors diagnos. Jag tvekar inte på att hon kan hjälpa mig. Synd att min bror inte uppskattat detta tycker jag.
Det där med att se folk i ögonen gör jag helst inte, med riktigt mycket ansträngning går det.
Det är nog väldigt olika hur pass man blir tagen på allvar också.
Det där med att se folk i ögonen gör jag helst inte, med riktigt mycket ansträngning går det.
Det är nog väldigt olika hur pass man blir tagen på allvar också.
Återgå till Aspergare och vården