JAZZ!
Re: JAZZ!
segdeg skrev:@ barracuber&Iridia
Skulle vara kul å höra vad ni tycker om tidiga Billy Cobham, Al di Meola m.fl
Tack än en gång
Mvh pigjaz
Tack själv Kul med uppskattning!
Tidiga Al DiMeola för mig är skivan Elegant Gypsy som kom 1976. Minns inte om det är hans första solo men det är den bästa även om han gjorde flera efter den med ungefär samma musiker (till min oändliga glädje! )
Al DiMeola - Flight Over Rio
Just på Elegant Gypsy undviker Al Dimeola att låta allför kylig. Och kompet är inte av denna världen (det är några av mina absoluta favosar). Al Dimeola är annars en person med en ganska kylig framtoning, både till utseendet och spelstilen. Dock är han inte lika kylig på akustisk gitarr som elektrisk, så jag ska senare lägga ut något akustiskt klipp för de är ibland hörvärda!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
segdeg skrev:@ barracuber&Iridia
Skulle vara kul å höra vad ni tycker om tidiga Billy Cobham, Al di Meola m.fl
Tack än en gång
Mvh pigjaz
Tidig Billy Cobham? Här är väldigt tidig Billy Cobham. 1968 ihop med Horace Silver, en av mina största favisar för att det alltid är så glad musik. Inte ofantligt nydanande med alltid svängigt, glatt och med inslag av gospel och soul!
Billy Cobham drum solo 1968 w/ Horace Silver
Senare på 70-talet blev ju Cobham känd som en "pyrotekniker" med dubbla baskaggar och 48 pukor och 79 cymbaler. Inte minst i Mahavishnu. Men han glömde aldrig bort äkta småskalig jazz. Dessutom är han även en grym trummis inom rock, funk och soul vilket hörs här:
William S Fischer. Circles LP. Billy Cobham drums. 1970
och här, med klassiska blåsgruppen Dreams (mycket bättre än Blood Sweat & Tears):
New York by Dreams (1970) med Billy Cobham, Brecker Brothers
Häftig New York-video!
Billy Cobham är still going strong på ålderns höst liksom George Duke. Båda var nyligen på Sverigebesök med sina respektive grupper.
- barracuber
Iridia skrev:Vad sägs om jazzharpisten Dorothy Ashby från 1957 (för att återgå till lite mer normal jazz)?
http://www.youtube.com/watch?v=WYBTr6Cx ... re=related
Är inte jazz och harpa en väldigt märklig kombination?
Jag kände till hennes namn, hon är en studiolegend. Men hon låter inte för mig för någon riktig jazzmusiker, musiken låter tillrättalagd och kommersiell. Men snygga flöjter.
Iridia skrev:Som chuli con carne med glass, typ.
Eller räkor i chokladsås
- barracuber
Ville bara också tacka Barracuber, som uppenbart är mer innördad i jazzens exotiska värld än jag. Flera bitar som föll på plats för mig genom den här diskssionen idag och många härliga låtar och bortglömda musiker som blev upptäckta eller återupptäckta.
Tackar övriga inblandade också, som lockade in mig i jazzbubblan igen.
*Hittar inte blomsterkvastsmajleyn nu men ni fattar galoppen*
Tackar övriga inblandade också, som lockade in mig i jazzbubblan igen.
*Hittar inte blomsterkvastsmajleyn nu men ni fattar galoppen*
Det blev ett möte mellan jazzfantaster det, men ni krånglade till det för mig. Nu har jag åtminstone lite att gräva i. Danke schön.
Äldre, långsamt, romantiskt. Trivs även med det.
barracuber: Autumn Leaves är oerhört bra.
Äldre, långsamt, romantiskt. Trivs även med det.
barracuber: Autumn Leaves är oerhört bra.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
"New York by Dreams" rockade ju loss! Inte illa, inte alls illa! Diggôr't, på djup renodlad värmländska.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Tack Iridia och alla andra! Jazz och musik överhuvudtaget är nog det som gör livet allra mest att leva för mig.
Kul att du gillade Dreamslåten, early! Det riktigt stänker stickor och spån om den låten. Kul NY video också! Du kanske är mer en äkta "rocker" än håller på och fjantar med funk och soul och sånt? Skojar bara, själv gillar jag det mesta.
Nu tjatar jag om Hubert Laws igen. Early, han spelar ju lite flöjt här och där på Autumn Leaves.
På Youtube hittade jag inte mina två favoritlåtar med Hubert Laws så jag tog och laddade upp dem nyss. Hoppas det inte blir något gnabb om copyrights men båda låtarna är ju rätt gamla. Jag bockade för något som heter "Standard license for YouTube".
Hubert Laws and Barry Finnerty plays Ravel's Forlane
Otroligt vackert klassiskt stycke av Ravel. Egentligen för solopiano men här arrangerat för flöjt och gitarr. Nu känner jag gör att leta upp originalnoterna..
Sergio Mendes Trio with Hubert Laws plays "Batida Diferente" (1964)
Glad svängig jazzlåt med briljant flöjtspel. Varje gång jag hör den önskar jag att jag levde på 1960-talet (minus vietnamkriget och drogerna förstås)
Kul att du gillade Dreamslåten, early! Det riktigt stänker stickor och spån om den låten. Kul NY video också! Du kanske är mer en äkta "rocker" än håller på och fjantar med funk och soul och sånt? Skojar bara, själv gillar jag det mesta.
Nu tjatar jag om Hubert Laws igen. Early, han spelar ju lite flöjt här och där på Autumn Leaves.
På Youtube hittade jag inte mina två favoritlåtar med Hubert Laws så jag tog och laddade upp dem nyss. Hoppas det inte blir något gnabb om copyrights men båda låtarna är ju rätt gamla. Jag bockade för något som heter "Standard license for YouTube".
Hubert Laws and Barry Finnerty plays Ravel's Forlane
Otroligt vackert klassiskt stycke av Ravel. Egentligen för solopiano men här arrangerat för flöjt och gitarr. Nu känner jag gör att leta upp originalnoterna..
Sergio Mendes Trio with Hubert Laws plays "Batida Diferente" (1964)
Glad svängig jazzlåt med briljant flöjtspel. Varje gång jag hör den önskar jag att jag levde på 1960-talet (minus vietnamkriget och drogerna förstås)
- barracuber
barracuber skrev: Hoppas det inte blir något gnabb om copyrights men båda låtarna är ju rätt gamla. Jag bockade för något som heter "Standard license for
Fick faktiskt direkt ett mail från Youtube. Men det verkar inte så allvarligt...kanske.
youtube skrev:I ditt videoklipp Sergio Mendes Trio with Hubert Laws plays "Batida Diferente" (1964) finns eventuellt innehåll som ägs eller är licensierat av WMG.
Du behöver inte göra någonting, men om du vill veta hur detta påverkar ditt videoklipp hittar du mer information i avsnittet om innehålls-ID-matchning i ditt konto.
För att lätta upp stämningen är här Al Dimeola på akustisk gitarr ihop med en annan gitarrgigant - Paco de Lucia. Kanske inte direkt jazz men gott om iimprovisationer. Finns på klassiska fusionskivan Elegant Gypsy som jag länkade till tidigare.
Mediterranean Sundance - Al DiMeola och Paco de Lucia
- barracuber
Ska vi gå mer mot latin-brasse-hållet idag så kanske den här klassikern kan passa:
Och den här med Tamba Trio: http://www.youtube.com/watch?v=ANEIho6C3sE
Och den här med Tamba Trio: http://www.youtube.com/watch?v=ANEIho6C3sE
Glad och svängig musik!
Två låtar med latinske pianisten och bandledaren Eddie Palmieri.
Först en rolig och extremt dansvänlig låt. Väldigt rolig video med en massa inklippta lustiga figurer som dansar - Mr Bean, Helan och Halvan mfl.
EDDIE PALMIERI - ADORACION - MUSIC VIDEO
Ronnie Cuber har jobbat mycket med Eddie Palmieri och har även spelat in Acoracion själv. Han är dock inte med på den här videon
sedan en discoinfluerad latisk låt med en del sång, mycket blås, funkbas och ett saxsolo av George Young.
Eddie Palmieri - Highest Good (1978)
Det kan bli lite tröttsamt - Eddie Palmieri har en väldigt fysisk stil på pianot och spelar ofta med armbågarna som man kan se i första videon.
Två låtar med latinske pianisten och bandledaren Eddie Palmieri.
Först en rolig och extremt dansvänlig låt. Väldigt rolig video med en massa inklippta lustiga figurer som dansar - Mr Bean, Helan och Halvan mfl.
EDDIE PALMIERI - ADORACION - MUSIC VIDEO
Ronnie Cuber har jobbat mycket med Eddie Palmieri och har även spelat in Acoracion själv. Han är dock inte med på den här videon
sedan en discoinfluerad latisk låt med en del sång, mycket blås, funkbas och ett saxsolo av George Young.
Eddie Palmieri - Highest Good (1978)
Det kan bli lite tröttsamt - Eddie Palmieri har en väldigt fysisk stil på pianot och spelar ofta med armbågarna som man kan se i första videon.
- barracuber
Sonny Rollins is the shit!! Jag har sett honom live i Kristianstad - då hade han en röd rolig fiskarhatt a la Povel Ramel på sig! Han är grym och still going strong!
Iridia du är banne mig inte "bara" en cool jazz girl - detta är hardbop så det stänker om det!
Mer hardbop och fler legendariska saxofonister och trumpetare kommer här:
Herbie Hancock - Watermelon Man
Hade vi den här låten tidigare i tråden? Den har nämligen blivit en klassiker och gjorts i en herrans massa versioner, allt från rådisco till rap och acid.
Här är en annan glad låt - en blues i F dur - från samma platta:
Herbie Hancock - Empty Pockets
Iridia du är banne mig inte "bara" en cool jazz girl - detta är hardbop så det stänker om det!
Hade vi den här låten tidigare i tråden? Den har nämligen blivit en klassiker och gjorts i en herrans massa versioner, allt från rådisco till rap och acid.
- barracuber
barracuber skrev:Sonny Rollins is the shit!! Jag har sett honom live i Kristianstad - då hade han en röd rolig fiskarhatt a la Povel Ramel på sig! Han är grym och still going strong!
Måste varit sjukt kul att se! Är du aldrig i huvudstaden för att ta del av jazzlivet här? Säg till i så fall.
Jomen, den svänger ju så härligt!
http://www.youtube.com/watch?v=4z8Rt4nvd-I
Skön klassiker, ja. Men räknas den som hardbop?? Tycker jag känns som såndär cool cocktailjazz.
http://www.youtube.com/watch?v=aTUaWQUL ... re=related
Svängde bra om den också, svårt att sitta still.
I was doing allright - Dexter Gordon
Ännu en underbart glad och svängig låt. Samma blåsarpar som på Hancockskivan:
Dexter Gordon - tenorsax
Freddie Hubbard - trumpet.
Dexter Gordon var känd som balladernas mästare. Finns hur många exempel som helst på det.
Dexter Gordon - Everybody's Somebody's Fool
Funderar på skillnaden mellan cool jazz och hardbop. Det som skiljer tydligt är saxofonisternas ton. Alla kända coolsaxofonister - Stan Getz, Warne Marsh, Gerry Mulligan, Art Pepper, Lee Konitz m fl - har ljus spröd mjuk ton. Medan saxen i hardbop är tuffare, råare, mer influerad av rock n rollsax (typ Bill Haley) - tänk John Coltrane, Sonny Rollins, Wayne Shorter, Joe Henderson, Michael Brecker osv osv.
Dessutom är cool jazz så gott som alltid mjuk och spröd medans hardbop är mer energisk och ryckig. Sällan som kompet i cool jazz försöker spela oväntade saker.
Men cool jazz är coolt. Lee Konitz är en av mina stora favisar.
En musiker som periodvis var både cool och hard (vid olika tidpunkter i karriären) är Miles Davis. En annan var Chet Baker även om han var mest cool.
Ännu en underbart glad och svängig låt. Samma blåsarpar som på Hancockskivan:
Dexter Gordon - tenorsax
Freddie Hubbard - trumpet.
Dexter Gordon var känd som balladernas mästare. Finns hur många exempel som helst på det.
Dexter Gordon - Everybody's Somebody's Fool
Funderar på skillnaden mellan cool jazz och hardbop. Det som skiljer tydligt är saxofonisternas ton. Alla kända coolsaxofonister - Stan Getz, Warne Marsh, Gerry Mulligan, Art Pepper, Lee Konitz m fl - har ljus spröd mjuk ton. Medan saxen i hardbop är tuffare, råare, mer influerad av rock n rollsax (typ Bill Haley) - tänk John Coltrane, Sonny Rollins, Wayne Shorter, Joe Henderson, Michael Brecker osv osv.
Dessutom är cool jazz så gott som alltid mjuk och spröd medans hardbop är mer energisk och ryckig. Sällan som kompet i cool jazz försöker spela oväntade saker.
Men cool jazz är coolt. Lee Konitz är en av mina stora favisar.
En musiker som periodvis var både cool och hard (vid olika tidpunkter i karriären) är Miles Davis. En annan var Chet Baker även om han var mest cool.
- barracuber
En av mina personliga favoriter - pianisten Keith Jarrett har aldrig "sålt ut sig" genom att spela jazzrock, fusion och sådant kommesiellt Jo faktiskt spelade han elpiano i Miles Davis experimentella jazzrockgrupper i början av 1970-talet.
Jarretts egna plattor har hållit sig inom tre typer: solopiano (oftast helt improviserade eller "spontant komponerade"), akustisk jazz (mest piano/bas/trummor) samt klassisk musik.
(Det finns en hel del fina Jarrettinspelningar faktiskt där han tolkar bland annat Händel, Bach och Schostakovitch. Han har även komponerat egen klassisk musik)
På ett av hans mest kända album - My Song - medverkar den berömda Skandinaviska kvartetten dvs Jan Garbarek - saxofon, Palle Danielsson - bas och Jon Christensen - trummor. Deras spelstil är väldigt lyrisk, vemodig och "impressionisk". Vackra låten Questar är min favorit.
Keith Jarrett - Questar
Här är Jarrett med sin berömda trio med Gary Peacock - bas och Jack DeJohnette - trummor. Svängfest!
Keith Jarrett Trio - Bouncing With Bud
Vackert och lyriskt från duettplattan Jasmine med Charlie Haden som är ett av mina älskningsalbum:
One Day I'll Fly Away - Keith Jarrett and Charlie Haden
Jarretts egna plattor har hållit sig inom tre typer: solopiano (oftast helt improviserade eller "spontant komponerade"), akustisk jazz (mest piano/bas/trummor) samt klassisk musik.
(Det finns en hel del fina Jarrettinspelningar faktiskt där han tolkar bland annat Händel, Bach och Schostakovitch. Han har även komponerat egen klassisk musik)
På ett av hans mest kända album - My Song - medverkar den berömda Skandinaviska kvartetten dvs Jan Garbarek - saxofon, Palle Danielsson - bas och Jon Christensen - trummor. Deras spelstil är väldigt lyrisk, vemodig och "impressionisk". Vackra låten Questar är min favorit.
Keith Jarrett - Questar
Här är Jarrett med sin berömda trio med Gary Peacock - bas och Jack DeJohnette - trummor. Svängfest!
Keith Jarrett Trio - Bouncing With Bud
Vackert och lyriskt från duettplattan Jasmine med Charlie Haden som är ett av mina älskningsalbum:
One Day I'll Fly Away - Keith Jarrett and Charlie Haden
- barracuber
Tack @ barracuber.
En Giga-Tack -... Keith Jarrett, hade väl aldrig vågat tro att han skulle nämnas ... och med vilket härligt urval spelningar berätta gärna mer.
*försöker dra mig till minnes* ... jo visst här kom det, med grekisk mytolgi dessutom (som jag dessvärre inte har nå'n koll på ) Mnemonsyne ... Minnets gudinna ...
http://www.newschool.ie/Jan_Garbarek_and_The_Hilliard_Ensemble/Default.2767.html
Vill så gärna nämna Mnemonsyne som ett exempel, på vad Jazzgubbarna kan ta sig an för projekt ...
I det här fallet Jan Garbarek som med sin sax som smyger in i en kör och som jag minns det tolkar Hildegard von Bingen. En högtid för en hedning som mig En sax som sjunger ...
"glöm inte mig"
Kanske lite väl O/T av mig, men snälla låt det stå kvar ... jag tycker att det så ofta svänger i Jazzens Värld ... jag vet inte ... var det vi får höra ... skall landa.
Än en gång Tack @ Barracuber för de härliga recensionerna.
Mvh segdeg
En Giga-Tack -... Keith Jarrett, hade väl aldrig vågat tro att han skulle nämnas ... och med vilket härligt urval spelningar berätta gärna mer.
*försöker dra mig till minnes* ... jo visst här kom det, med grekisk mytolgi dessutom (som jag dessvärre inte har nå'n koll på ) Mnemonsyne ... Minnets gudinna ...
http://www.newschool.ie/Jan_Garbarek_and_The_Hilliard_Ensemble/Default.2767.html
Vill så gärna nämna Mnemonsyne som ett exempel, på vad Jazzgubbarna kan ta sig an för projekt ...
I det här fallet Jan Garbarek som med sin sax som smyger in i en kör och som jag minns det tolkar Hildegard von Bingen. En högtid för en hedning som mig En sax som sjunger ...
"glöm inte mig"
Kanske lite väl O/T av mig, men snälla låt det stå kvar ... jag tycker att det så ofta svänger i Jazzens Värld ... jag vet inte ... var det vi får höra ... skall landa.
Än en gång Tack @ Barracuber för de härliga recensionerna.
Mvh segdeg
Beklagar länken i ovanstående Post, som visar en Site med visserligen Jan Garbarek & Hilliard Ensemble, men det blev helt fel länk!!! mitt fel och usch.
http://www.youtube.com/watch?v=CvXZUPqSTws&feature=related
Det jag önskade visa var hur märkligt det var för mig att lyssna på tolkningar av musik skapad på medeltiden, Saxofon och kör, javisst men en modern jazzmusiker bör väl blicka framåt, annars brukar det ju bara stanna vid att det blir tradigt, och det är väl ok, men inte så mycket nytt ...
Jan Garbarek (ett namn som för mig, blev intressant via Keith Jarrett's pianokonserter på skiva,)
som deltog i ett musikprojekt på 1990-talet då man försökte gestalta hur kyrkomusiken på medeltiden kunde upplevts, inte hur den lät! Det var det, som var så spännande för mig. (Jazzens överraskningar?)
Det där med Hidegard von Bingen har jag inget belägg för
(nå't jag hört på radion, det var över 10-år sedan, minns inte längre i vilket sammanhang)
@ barracuber. Kul om du ville skriva mer om vad Keith Jarrett har satt för spår ...
Mvh segdeg
http://www.youtube.com/watch?v=CvXZUPqSTws&feature=related
Det jag önskade visa var hur märkligt det var för mig att lyssna på tolkningar av musik skapad på medeltiden, Saxofon och kör, javisst men en modern jazzmusiker bör väl blicka framåt, annars brukar det ju bara stanna vid att det blir tradigt, och det är väl ok, men inte så mycket nytt ...
Jan Garbarek (ett namn som för mig, blev intressant via Keith Jarrett's pianokonserter på skiva,)
som deltog i ett musikprojekt på 1990-talet då man försökte gestalta hur kyrkomusiken på medeltiden kunde upplevts, inte hur den lät! Det var det, som var så spännande för mig. (Jazzens överraskningar?)
Det där med Hidegard von Bingen har jag inget belägg för
(nå't jag hört på radion, det var över 10-år sedan, minns inte längre i vilket sammanhang)
@ barracuber. Kul om du ville skriva mer om vad Keith Jarrett har satt för spår ...
Mvh segdeg
Varning för ganska så intensiv hardbop!
Skivan Giant Steps av John Coltrane kom 1960 och är hans mest kända. Titellåten är hans mest kända låt och solo. De abrupta men ändå logiska ackordföljderna var revolutionerande inom jazzen.
Rolig video med en cool Bill Clinton som låtsasspelar! Men musiken är Coltrane.
Bill Clinton "Plays" Giant Steps
Varning för nästa klipp som nästan gav mig ett ep-anfall, var tvungen att sluta titta halvvägs.
Men häftigt att kunna följa solot ton för ton. Undrar hur man animerar så...
Animated Sheet Music: "Giant Steps" by John Coltrane
Efter detta känns det som att det behövs lite cool jazz...
Skivan Giant Steps av John Coltrane kom 1960 och är hans mest kända. Titellåten är hans mest kända låt och solo. De abrupta men ändå logiska ackordföljderna var revolutionerande inom jazzen.
Rolig video med en cool Bill Clinton som låtsasspelar! Men musiken är Coltrane.
Bill Clinton "Plays" Giant Steps
Varning för nästa klipp som nästan gav mig ett ep-anfall, var tvungen att sluta titta halvvägs.
Men häftigt att kunna följa solot ton för ton. Undrar hur man animerar så...
Animated Sheet Music: "Giant Steps" by John Coltrane
Efter detta känns det som att det behövs lite cool jazz...
- barracuber
Återgå till Intressanta intressen