Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroende
95 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend
Flawed skrev:Tyvärr finns inte all medicinsk information tolkat via DN.
Du frågar varför det finns restriktioner kring melatonin,jag försöker förklara varför du inte förstår.Du kanske ska söka till läkarlinjen?
Melatonin påverkar immunförsvaret.Se mina rutor.
Se inlägg ifrån forumiter med reumatism.
Se mor ror.
Ja men melatonin utlöser inte reumatism? Melatonin ska tydligen inte ätas om man har reumatism då det kan förvärra tillståndet. Annars är det bra för immunsystemet enligt alla de källor jag hittills sett.
Wine skrev:Flawed skrev:Tyvärr finns inte all medicinsk information tolkat via DN.
Du frågar varför det finns restriktioner kring melatonin,jag försöker förklara varför du inte förstår.Du kanske ska söka till läkarlinjen?
Melatonin påverkar immunförsvaret.Se mina rutor.
Se inlägg ifrån forumiter med reumatism.
Se mor ror.
Ja men melatonin utlöser inte reumatism? Melatonin ska tydligen inte ätas om man har reumatism då det kan förvärra tillståndet. Annars är det bra för immunsystemet enligt alla de källor jag hittills sett.
Hur vet du det?
Jag betvivlar att den går att svara på för en lekman kanske även en husläkare inte kan ge ett entydigt svar på den frågan.Hormoner påverkar varandra.nivåerna och samspel mellan olika
hormoner är viktigt.Melatonin bra för immunsystemet är en förenkling av ett extremt avancerat sammanhang som varken du eller jag har verktygen att analysera.
Man kan inte säga att tillsatt melatonin hormon är bra i ett system som kräver jämvikt.
Vissa saker går inte att förenkla till populärvetenskaplig nivå.
Melatonin är inget kosttillskott som folk ska dutta med på eget initiativ.
Flawed skrev:Man kan inte säga att tillsatt melatonin hormon är bra i ett system som kräver jämvikt.
Melatonin är ett alternativ till vanliga sömnmedel.
Wine skrev:Flawed skrev:Man kan inte säga att tillsatt melatonin hormon är bra i ett system som kräver jämvikt.
Melatonin är ett alternativ till vanliga sömnmedel.
Tack för din kvalificerade farmakologiska insikt.
Jag väljer hellre vanliga sömnmedel...
Melatonin är inte tillräckligt beprövat tills skillnad från vanliga sömnmedel där man vet vilka riskerna är på ett annat sätt.
Här är en lättläst liten bok som du kan köpa om du har ca 35 Euro över för att fördjupa dig i ämnet:
http://www.springerlink.com/content/wn23478464343308/
Flawed skrev:Tack för din kvalificerade farmakologiska insikt.
Jag väljer hellre vanliga sömnmedel...
Ja det är upp till var och en att ta egna beslut om vad man vill medicinera med, man får försöka väga risker och obehag i form av biverkningar mot fördelar med läkemedlet/tillskottet o.s.v.
Flawed skrev:Här är en lättläst liten bok som du kan köpa om du har ca 35 Euro över för att fördjupa dig i ämnet:
Har du själv läst vad du precis länkade till:
A review of the multiple actions of melatonin on the immune system
Antonio Carrillo-Vico, Juan M. Guerrero, Patricia J. Lardone and Russel J. Reiter
The review focuses on melatonin’s actions in several immune pathologies including infection, inflammation, and autoimmunity together with the relation between melatonin, immunity, and cancer.
Melatonin: Your Body's Natural Wonder Drug
By Jo Robinson (Co-Author), with Russel J. Reiter, Melatonin: Your Body's Natural Wonder Drug, Bantam 1995
In a key experiment, rodents were injected with a sub-lethal dose of a virus.(EMCV virus) Half of the mice were then injected with melatonin. Finally, both groups were subjected to restraint stress, a procedure known to inhibit the immune response. At the end of 10 days, 82% of the melatonin-treated rodents were still alive, compared to only 6 percent of the controls. [Maestroni, Annals of the NY Academy of Sciences 1988; 521: 140-48.]
Melatonin has also been shown to reverse the decline in immunity that accompanies aging. In a 1995 experiment, young and old mice were injected with a virus that causes encephalitis, an often fatal brain infection. Half of both groups were then treated with melatonin. In the mice not given melatonin, not one of the old mice and only 6% of the young mice survived. In the melatonin groups, 39% of the young group and a surprising 56% of the old mice survived. In other words, melatonin had an even greater protective effect on the immune system of the aged mice than the young mice. [Archives of Virology; 1995; 140:223-30.]
World Research Shows Melatonin Improves Cancer Outcomes
1. "Melatonin is a potent immune-enhancing hormone produced by the human pineal gland and appears to have substantial cancer-repelling power. In addition to boosting the activity of key immune cells called T helper cells, melatonin stimulates the tumor-killing action of natural killer cells (NK) by increasing the white blood cell production of the cytokine Interleukin-2 (IL-2) [Excerpt from the Definitive Guide to Cancer, by John Diamond, M.D. and Lee Cowden, M.D]
6. According to the University of Maryland Medical Center: "Women with breast cancer and men with prostate cancer tend to have lower levels of melatonin than those without the disease. Low levels of melatonin stimulate the growth of certain types of cancer cells and adding melatonin to these cells inhibits their growth. Meditation appears to be a valuable addition to the treatment of cancer due to a rise in levels of melatonin in the body."
http://www.alternative-cancer-care.com/ ... ancer.html
Wine skrev:"Sömntabletter ökar risken för att dö i förtid med nästan 40 procent!"I en ny studie som nyligen publicerades i Canadian Journal of Psychiatry fastställs det att sömntabletter är farligare än man trott och regelbundet intag av sömntabletter ökar risken att dö i förtid med nästan 40 procent.
Och vad är risken att dö i förtid pga. sömnbrist om man har allvarliga sömnproblem och inte tar sömntabletter? Gissningsvis är siffrorna i studien relaterade till populationen som helhet där majoriteten inte har så allvarliga sömnproblem att de behöver sömntabletter. Har man läst några läkemedelsstudier så tar man sådant här med en rejäl nypa salt.Läser man t.ex. om studierna om Sonata så finns dåsighet upptaget som biverkning. Del är det det kanske inte så märkligt för ett sömnmedel och dels var frekvensen av dåsighet större i placebogruppen. (Sonata är dock att betrakta som "sockerpiller" utifrån min personliga erfarenhet).
Jo, förvisso är sömnmedel säkert inte bra i längden, men att inte sova tror jag har allvarligare bieffekter som uppstår mycket tidigare.
Jag har kämpat mot sömnlöshet under stora delar av min uppväxt, evighetslånga nätter då jag varit fast i sängen, sömnlös utan att få gå upp först hemma sen på diverse vårdinrättningar.
Detta gör att jag ofta får ångest vid tanken på att gå och lägga mig, vilket gör att jag sitter här som ett fån kl 04:15 måste försöka lägga mig snart ändå.
Jag har kämpat mot sömnlöshet under stora delar av min uppväxt, evighetslånga nätter då jag varit fast i sängen, sömnlös utan att få gå upp först hemma sen på diverse vårdinrättningar.
Detta gör att jag ofta får ångest vid tanken på att gå och lägga mig, vilket gör att jag sitter här som ett fån kl 04:15 måste försöka lägga mig snart ändå.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Anxiolytic and hypnotic use associated with increased mortality?
Reference: Can J Psych 2010; 55: 558-67
Source: Canadian Journal of Psychiatry
Date published: 15/09/2010 16:56
Summary
by: Jim Glare
Data from a Canadian long-term survey study suggest that use of anxiolytic and hypnotic drugs is associated with a modest, but statistically significant increase in risk of mortality.
The author notes that there is conflicting evidence on whether the use of anxiolytic and sedative drugs affects mortality risk, and used data from an existing large longitudinal survey, the National Population Health Survey (NPHS) in Canada, to investigate the possible association further. Participants in the NPHS were aged 12 and over when the survey started in 1994, and provided medical and sociodemographic information by questionnaire every two-years. Questions were included on medication use, and two questions asked about use of sedative and anxiolytic drugs. This analysis used data collected between 1994 and 2007: primary outcome was mortality risk as a function of sedative or anxiolytic drug use.
The analysis was restricted to adults, and included 14,117 people aged between 18 and 102: overall mortality rate for the entire cohort was 11.55%. Prevalence of sedative drug use over the course of the survey ranged from 3.16% to 6.02%, and the prevalence of anxiolytic drug use ranged from 2.99% to 4.60%. Those who reported use of either of the drug groups in the month before the survey had an increased mortality (15.66%) compared to those who did not (10.52%), giving unadjusted odds of mortality of 3.22 (95% CI, 2.70 to 3.84). After adjustment for potential confounding factors, the odds ratio fell but remained statistically significant (OR, 1.36; 95% CI, 1.09 to 1.70).
The author concludes that in this study, people who reported use of sedatives or hypnotics in the month before survey had an increased mortality risk. She notes possible mechanisms, but also comments that there were limitations to the analysis due to the data available.
[Editor's comment: adds to the evidence, but too many potential limitations to consider it definitive - e.g. people taking these drugs may have been doing so because they were suffering from serious illness.]
Såhär ser samanfattningen av studien ut innan den har passerat Wine maskineriet.
Tycker ni att Sömntabletter ökar risken för att dö i förtid med nästan 40 procent!"är en bra rubrik till den här studien?
En viktig sak som kanske bör tilläggas om man inte får sova pga sömnstörningar så kan man drabbas utav psykos. Tror att risken är ganska så stor har inga exakta siffror. Men i de fallen tror jag vården är ganska så generösa att skriva ut starka sömntabletter vilket jag personligen tycker är det rätta att göra.
Kvasir skrev:Och vad är risken att dö i förtid pga. sömnbrist om man har allvarliga sömnproblem och inte tar sömntabletter?
Jo men det är väl bra om möjligheten finns att man har möjlighet att välja andra alternativ till läkemedel som orsakar biverkningar och beroende.
Man får förstås väga eventuella risker och biverkningar mot de fördelar som kan fås av ett preparat. Man kan i vissa fall tydligen bli sämre av melatonin om man har en autoimmun sjukdom men för alla de som inte har en autoimmun sjukdom kan ju melatonin ändå vara ett bättre alternativ än beroendeframkallande sömnmedel.
Problemet med de flesta sömnmedel är ju att man inte får en riktigt bra sömn av dem. Men fungerar inte melatonin och man har kroniska sömnproblem så är det ju bättre att äta andra sömnmedel som är beroendeframkallande ändå förstås bara för att överhuvudtaget få sova.
Senast redigerad av Wine 2011-12-07 10:09:53, redigerad totalt 3 gånger.
Wine skrev:Flawed skrev:Här är en lättläst liten bok som du kan köpa om du har ca 35 Euro över för att fördjupa dig i ämnet:
Har du själv läst vad du precis länkade till:A review of the multiple actions of melatonin on the immune system
Antonio Carrillo-Vico, Juan M. Guerrero, Patricia J. Lardone and Russel J. ReiterThe review focuses on melatonin’s actions in several immune pathologies including infection, inflammation, and autoimmunity together with the relation between melatonin, immunity, and cancer.
By Jo Robinson (Co-Author), with Russel J. Reiter, Melatonin: Your Body's Natural Wonder Drug, Bantam 1995In a key experiment, rodents were injected with a sub-lethal dose of a virus.(EMCV virus) Half of the mice were then injected with melatonin. Finally, both groups were subjected to restraint stress, a procedure known to inhibit the immune response. At the end of 10 days, 82% of the melatonin-treated rodents were still alive, compared to only 6 percent of the controls. [Maestroni, Annals of the NY Academy of Sciences 1988; 521: 140-48.]Melatonin has also been shown to reverse the decline in immunity that accompanies aging. In a 1995 experiment, young and old mice were injected with a virus that causes encephalitis, an often fatal brain infection. Half of both groups were then treated with melatonin. In the mice not given melatonin, not one of the old mice and only 6% of the young mice survived. In the melatonin groups, 39% of the young group and a surprising 56% of the old mice survived. In other words, melatonin had an even greater protective effect on the immune system of the aged mice than the young mice. [Archives of Virology; 1995; 140:223-30.]World Research Shows Melatonin Improves Cancer Outcomes
1. "Melatonin is a potent immune-enhancing hormone produced by the human pineal gland and appears to have substantial cancer-repelling power. In addition to boosting the activity of key immune cells called T helper cells, melatonin stimulates the tumor-killing action of natural killer cells (NK) by increasing the white blood cell production of the cytokine Interleukin-2 (IL-2) [Excerpt from the Definitive Guide to Cancer, by John Diamond, M.D. and Lee Cowden, M.D]6. According to the University of Maryland Medical Center: "Women with breast cancer and men with prostate cancer tend to have lower levels of melatonin than those without the disease. Low levels of melatonin stimulate the growth of certain types of cancer cells and adding melatonin to these cells inhibits their growth. Meditation appears to be a valuable addition to the treatment of cancer due to a rise in levels of melatonin in the body."
Ja?
Inget här motsäger vad jag har skrivit i tråden?
Du har väl läst tråden ordentligt?
Det är viktigt,se denna tråd:
diskussioner-for-ett-begransat-antal-t21992.html
Flawed skrev:Wine skrev:Flawed skrev:Här är en lättläst liten bok som du kan köpa om du har ca 35 Euro över för att fördjupa dig i ämnet:
Har du själv läst vad du precis länkade till:A review of the multiple actions of melatonin on the immune system
Antonio Carrillo-Vico, Juan M. Guerrero, Patricia J. Lardone and Russel J. ReiterThe review focuses on melatonin’s actions in several immune pathologies including infection, inflammation, and autoimmunity together with the relation between melatonin, immunity, and cancer.
By Jo Robinson (Co-Author), with Russel J. Reiter, Melatonin: Your Body's Natural Wonder Drug, Bantam 1995In a key experiment, rodents were injected with a sub-lethal dose of a virus.(EMCV virus) Half of the mice were then injected with melatonin. Finally, both groups were subjected to restraint stress, a procedure known to inhibit the immune response. At the end of 10 days, 82% of the melatonin-treated rodents were still alive, compared to only 6 percent of the controls. [Maestroni, Annals of the NY Academy of Sciences 1988; 521: 140-48.]Melatonin has also been shown to reverse the decline in immunity that accompanies aging. In a 1995 experiment, young and old mice were injected with a virus that causes encephalitis, an often fatal brain infection. Half of both groups were then treated with melatonin. In the mice not given melatonin, not one of the old mice and only 6% of the young mice survived. In the melatonin groups, 39% of the young group and a surprising 56% of the old mice survived. In other words, melatonin had an even greater protective effect on the immune system of the aged mice than the young mice. [Archives of Virology; 1995; 140:223-30.]World Research Shows Melatonin Improves Cancer Outcomes
1. "Melatonin is a potent immune-enhancing hormone produced by the human pineal gland and appears to have substantial cancer-repelling power. In addition to boosting the activity of key immune cells called T helper cells, melatonin stimulates the tumor-killing action of natural killer cells (NK) by increasing the white blood cell production of the cytokine Interleukin-2 (IL-2) [Excerpt from the Definitive Guide to Cancer, by John Diamond, M.D. and Lee Cowden, M.D]6. According to the University of Maryland Medical Center: "Women with breast cancer and men with prostate cancer tend to have lower levels of melatonin than those without the disease. Low levels of melatonin stimulate the growth of certain types of cancer cells and adding melatonin to these cells inhibits their growth. Meditation appears to be a valuable addition to the treatment of cancer due to a rise in levels of melatonin in the body."
Ja?
Inget här motsäger vad jag har skrivit i tråden?
Du har väl läst tråden ordentligt?
Det är viktigt,se denna tråd:http://www.aspergerforum.se/diskussioner-for-ett-begransat-antal-t21992.html
Jag tror det är du som inte läser ordentligt eller så förstår du inte?
Har du själv läst vad du precis länkade till:
A review of the multiple actions of melatonin on the immune system
Antonio Carrillo-Vico, Juan M. Guerrero, Patricia J. Lardone and Russel J. Reiter
The review focuses on melatonin’s actions in several immune pathologies including infection, inflammation, and autoimmunity together with the relation between melatonin, immunity, and cancer.
Ovanstående som du länkade till översatt men Google Översätt:
Granskningen fokuserar på melatonin agerande i flera immuna sjukdomar inklusive infektion, inflammation och autoimmunitet tillsammans med förhållandet mellan melatonin, immunitet och cancer.
En av de namn som nämns i A review of the multiple actions of melatonin on the immune system som du länkade till är Russel J. Reiter
Han namn finns också med i texten om melatonin som jag länkat till:
By Jo Robinson (Co-Author), with Russel J. Reiter, Melatonin: Your Body's Natural Wonder Drug, Bantam 1995
In a key experiment, rodents were injected with a sub-lethal dose of a virus.(EMCV virus) Half of the mice were then injected with melatonin. Finally, both groups were subjected to restraint stress, a procedure known to inhibit the immune response. At the end of 10 days, 82% of the melatonin-treated rodents were still alive, compared to only 6 percent of the controls. [Maestroni, Annals of the NY Academy of Sciences 1988; 521: 140-48.]
Melatonin has also been shown to reverse the decline in immunity that accompanies aging. In a 1995 experiment, young and old mice were injected with a virus that causes encephalitis, an often fatal brain infection. Half of both groups were then treated with melatonin. In the mice not given melatonin, not one of the old mice and only 6% of the young mice survived. In the melatonin groups, 39% of the young group and a surprising 56% of the old mice survived. In other words, melatonin had an even greater protective effect on the immune system of the aged mice than the young mice. [Archives of Virology; 1995; 140:223-30.]
World Research Shows Melatonin Improves Cancer Outcomes
1. "Melatonin is a potent immune-enhancing hormone produced by the human pineal gland and appears to have substantial cancer-repelling power. In addition to boosting the activity of key immune cells called T helper cells, melatonin stimulates the tumor-killing action of natural killer cells (NK) by increasing the white blood cell production of the cytokine Interleukin-2 (IL-2) [Excerpt from the Definitive Guide to Cancer, by John Diamond, M.D. and Lee Cowden, M.D]
6. According to the University of Maryland Medical Center: "Women with breast cancer and men with prostate cancer tend to have lower levels of melatonin than those without the disease. Low levels of melatonin stimulate the growth of certain types of cancer cells and adding melatonin to these cells inhibits their growth. Meditation appears to be a valuable addition to the treatment of cancer due to a rise in levels of melatonin in the body."
Jaha?
Det här är också en förklaring till att det bör göras en ordentlig utredning av patienter innan man skriver ut melatonin.
Det här är också en förklaring till att det bör göras en ordentlig utredning av patienter innan man skriver ut melatonin.
Flawed skrev:Det här är också en förklaring till att det bör göras en ordentlig utredning av patienter innan man skriver ut melatonin.
Vilket de i stort sett aldrig gör och vägrar därför att skriva ut det...
Effekten av restriktionerna blir ett felslut!
Miche skrev:Flawed skrev:Det här är också en förklaring till att det bör göras en ordentlig utredning av patienter innan man skriver ut melatonin.
Vilket de i stort sett aldrig gör och vägrar därför att skriva ut det...
Effekten av restriktionerna blir ett felslut!
Jag fick det utskrivet trots att jag har ledproblem utan några frågor eller tester.
Som tur var så gav det ingen effekt på sömnen.
slackern skrev:En viktig sak som kanske bör tilläggas om man inte får sova pga sömnstörningar så kan man drabbas utav psykos. Tror att risken är ganska så stor har inga exakta siffror. Men i de fallen tror jag vården är ganska så generösa att skriva ut starka sömntabletter vilket jag personligen tycker är det rätta att göra.
När jag sov som sämst sov jag med lite tur 3 timmar på eftermiddagen, min läkare som jag hade då var seriöst oroad att jag på grund av detta skulle drabbas av ett epileptiskt anfall (trots att jag aldrig haft epilepsi innan) eller gå in en psykos.
Så orolig att hon var beredd att överse med att jag inte ätit fast föda på flera veckor utan livnärde mig på smaksatt mjölk och juice och bara inrikta sig på att få mig att sova mer.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Nästa del i rubriken till granskning:
Alzheimer,
Dels så är studien inte publicerad än.
Förövrigt gäller det tydligen geriatrik patienter ifrån Frankrike,i Frankrike föreskriver man mer sådana här preparat än i övriga europeiska länder,dessa patienter använder förmodligen också en rad andra preparat som neuroleptika och blodtryckssänkande mediciner som kan påverka alzheimer tillsammans.
Svårt att dra några slutsatser ifrån en studie som inte är publicerad ännu...
Moderator atoms - förtydligade ett viktigt ord.
Alzheimer,
Dels så är studien inte publicerad än.
Förövrigt gäller det tydligen geriatrik patienter ifrån Frankrike,i Frankrike föreskriver man mer sådana här preparat än i övriga europeiska länder,dessa patienter använder förmodligen också en rad andra preparat som neuroleptika och blodtryckssänkande mediciner som kan påverka alzheimer tillsammans.
Svårt att dra några slutsatser ifrån en studie som inte är publicerad ännu...
Moderator atoms - förtydligade ett viktigt ord.
Flawed skrev:Jaha?1. "Melatonin is a potent immune-enhancing hormone produced by the human pineal gland and appears to have substantial cancer-repelling power. In addition to boosting the activity of key immune cells called T helper cells, melatonin stimulates the tumor-killing action of natural killer cells (NK) by increasing the white blood cell production of the cytokine Interleukin-2 (IL-2) [Excerpt from the Definitive Guide to Cancer, by John Diamond, M.D. and Lee Cowden, M.D]
http://www.thefreedictionary.com/repelling
re·pel Pronunciation (r-pl) v. re·pelled, re·pel·ling, re·pels
2. To offer resistance to; fight against: repel an invasion.
Översatt med Google Översätt så står det i citatet ovan i den engelska texten om melatonin:
"Melatonin är ett potent immun som förbättrar hormon som produceras av den mänskliga tallkottkörteln och verkar ha stora cancer-repellerande kraft. Utöver att öka aktiviteten hos viktiga immunceller som kallas T-hjälparceller celler, stimulerar melatonin tumören-dödande effekten av natural killer celler (NK) genom att öka vita blodkroppar av cytokin interleukin-2 (IL-2) [Utdrag ur den definitiva guiden till cancer, av John Diamond, MD och Lee Cowden, MD]
Melatonin är ju enligt vad som står i texten ovan ett hormon som hjälper immunsystemet att bekämpa cancer på olika sätt.
Varför skulle det av den anledningen vara viktigt att göra en ordentlig utredning av patienter innan man skriver ut melatonin?
Flawed skrev:Förövrigt gäller det tydligen geriatrik patienter ifrån Frankrike,i Frankrike föreskriver man mer sådana här preparat än i övriga europeiska länder,dessa patienter använder förmodligen också en rad andra preparat som neuroleptika och blodtryckssänkande mediciner som kan påverka alzheimer tillsammans.
Här är lite mer att läsa om:
Alzheimer’s … the culprits … sleeping pills … tranquilisers … anti-depressants … ?
On 09.29.11, In Articles, by Marilyn Z. Tomlins
A French professor in Pharmacology has found a link between Alzheimer’s and sleeping pills, tranquilisers and anti-depressants – collectively known as psychotropes.
This is the first time that such a link has been made and it is the result of research undertaken over several years which involved 3777 patients aged over 65 who were on prescription medication to sleep, ease their anxiety or to rid them of les bleus – the blues.
The professor then said that the French had every reason to be happy but: “… they actually complain all the time. It’s a culture of intolerance, individualism and never being satisfied.”
There are 860,000 Alzheimer sufferers in France, and globally approximately 36 million people are sufferers. According to the professor each year between 16,000 and 31,000 new cases of the illness are caused by a long-term use of a psychotrope.
http://www.marilynztomlins.com/articles ... pressants/
Det är fortfarande samma studie om någon som lever undrar...
Wine skrev:Flawed skrev:Jaha?1. "Melatonin is a potent immune-enhancing hormone produced by the human pineal gland and appears to have substantial cancer-repelling power. In addition to boosting the activity of key immune cells called T helper cells, melatonin stimulates the tumor-killing action of natural killer cells (NK) by increasing the white blood cell production of the cytokine Interleukin-2 (IL-2) [Excerpt from the Definitive Guide to Cancer, by John Diamond, M.D. and Lee Cowden, M.D]
http://www.thefreedictionary.com/repellingre·pel Pronunciation (r-pl) v. re·pelled, re·pel·ling, re·pels
2. To offer resistance to; fight against: repel an invasion.
Översatt med Google Översätt så står det i citatet ovan i den engelska texten om melatonin:"Melatonin är ett potent immun som förbättrar hormon som produceras av den mänskliga tallkottkörteln och verkar ha stora cancer-repellerande kraft. Utöver att öka aktiviteten hos viktiga immunceller som kallas T-hjälparceller celler, stimulerar melatonin tumören-dödande effekten av natural killer celler (NK) genom att öka vita blodkroppar av cytokin interleukin-2 (IL-2) [Utdrag ur den definitiva guiden till cancer, av John Diamond, MD och Lee Cowden, MD]
Melatonin är ju enligt vad som står i texten ovan ett hormon som hjälper immunsystemet att bekämpa cancer på olika sätt.
Varför skulle det av den anledningen vara viktigt att göra en ordentlig utredning av patienter innan man skriver ut melatonin?
Suck...
Du föståj det äj inte baja bja att aktiveja imunförsvajet alltid.
Immunförsvajet kan böjja angjipa fjiska vävnadej det kallas autoimmuna sjukdomaj.
Kan du googla det?
Skulle våra kroppar producera ett hormon som bara är jättejättelakt och saboterar i kroppen tror du,tror du kanske att jag påstår det?
Kan du kanske hitta ett mer lämpligt specialintresse som tex Vasaloppsstatistik?
Flawed, kan du inte googla upp sådan info med länkar så jag får läsa om det i så fall.
Wine skrev:Flawed, kan du inte googla upp sådan info med länkar så jag får läsa om det i så fall.
Jag vet inte... jag ska tänka efter om det inte är lägligare att jag sätter dig på ignore och bara sporadisk besöker detta forum i framtiden.
Ett oberoende forskningsteam i Schweiz har nämligen kommit fram till att om man debatterar för mycket med (jättekraftigt intelligensrelateratinvektiv)så höjs blodtrycket och man får både ALS och cancer och risken att dö ökar med 10000000%
Det står på en blogg som en före detta bensindrickande Amish-mjölkboende brukar plita med när han/hon får en stund över.Ibland extraknäcker han-hon som Psykolog också.
Återgå till Aspergare och vården