Den Stora Pianotråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Titti » 2008-02-09 1:01:59

Inte bara en konsert, tack för en hel rad... :D Men jag måste skaffa mig ett par nya bra hörlurar!

*sitter med öronen fulla av ljuvlig pianomusik*
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:35:24, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-02-09 1:12:15

Apropå svårspelade saker. Det är väl kanske inget som pianister i allmänhet övar in, men jag har hört sägas att pianostämman till Schuberts Erlkönig ska vara något grymt svår, och att den ibland kallas för ackompanjatörernas skräck. Någon som har någon åsikt om det och om varför den i så fall är så svår? En violinist jag känner misstänkte att det är svårt redan med den snabba oändligt upprepade triolen i högerhanden i början. Förresten, nu när jag ser partitueret för första gången så inser jag att högerhandens stämma verkar bestå av en massa repetitiva triolackord rakt igenom.

Jag älskar verket i alla fall, och har haft turen att kunna höra det live med Fischer-Dieskau en gång för säkert 20 år sedan.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:24, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-02-09 2:14:09

Kvasir skrev: Fast jag blev så besviken på ljudet i alla elpianon i måttlig prisklass, och hade lite tight ekonomi just då, så det blev inte av.

Tycker som uniqueNr5 att Roland har bra pianoljud, antaget att han inte bara menar den modellen han nämnde. Själv har jag ett Roland FP-5 som jag är mycket nöjd med. Såg ett begagnat för ett tag sedan som kostade 6900 kr. Köpte mitt nytt 2003 för 16-17000 kr.

Tillägg: Aha, utrymme var problemet. Läste inte klart!
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 11:35:24, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig

Anslöt: 2007-09-28

Inläggav Kvasir » 2008-02-09 2:21:31

snyggsmartosexig skrev:
Kvasir skrev: Fast jag blev så besviken på ljudet i alla elpianon i måttlig prisklass, och hade lite tight ekonomi just då, så det blev inte av.

Tycker som uniqueNr5 att Roland har bra pianoljud, antaget att han inte bara menar den modellen han nämnde. Själv har jag ett Roland FP-5 som jag är mycket nöjd med. Såg ett begagnat för ett tag sedan som kostade 6900 kr. Köpte mitt nytt 2003 för 16-17000 kr.

Jo, alltså det var för över tio år sedan som jag tittade på elpianon, och det lär ju säkert ha hänt enormt mycket sedan dess. Då tittade jag på ett Roland för 12000:-, men tyckte inte det lät bra. Skulle jag ha något vettigt då så verkade det hamna kring det dubbla minst, och just då hade jag inte råd med det. Jag tror säkert man får ett som låter väldigt bra för 12000:- idag (det som U5 har verkar ligga där ungefär), i alla fall i hörlurar eller linjeutgång. Nu är det som sagt snarare platsbristen pga. andra intressen som bredde ut sig i avsaknad av piano. :) Men visst blir jag sugen. Hm, hm... :-)063
Kvasir

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-02-09 2:28:04

Kvasir skrev:
snyggsmartosexig skrev:

Jo, alltså det var för över tio år sedan som jag tittade på elpianon, och det lär ju säkert ha hänt enormt mycket sedan dess. Då tittade jag på ett Roland för 12000:-, men tyckte inte det lät bra. Skulle jag ha något vettigt då så verkade det hamna kring det dubbla minst, och just då hade jag inte råd med det. Jag tror säkert man får ett som låter väldigt bra för 12000:- idag (det som U5 har verkar ligga där ungefär), i alla fall i hörlurar eller linjeutgång. Nu är det som sagt snarare platsbristen pga. andra intressen som bredde ut sig i avsaknad av piano. :) Men visst blir jag sugen. Hm, hm... :-)063

En fördel är att det är förhållandevis kompakt och väger lite och därmed tar lite plats och är lätt att flytta på. Högtalarna duger för mig att spela genom när jag vill sjunga till, men går ju inte att jämföra med digitalflyglarna. I hörlurar tycker jag det låter väldigt bra, om man vill spela rent instrumentalt!

http://www.roland.com/products/en/FP-5/index.html
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 11:35:24, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig

Anslöt: 2007-09-28

Inläggav Kvasir » 2008-02-09 2:46:33

Här hittade jag något intressant, en "digital piano shootout". De testar massor av modeller så man kan provlyssna. De föreslår att man först lyssnar på det akustiska pianot för att få en referens. Utmärkt idé. Då återstår bara frågan var finns den filen? Det finns mjukvarusyntetiserade varianter av både Steinway och Bösendorfer som bygger på samplade ljud, men det var väl ändå inte det det menade?
http://www.purgatorycreek.com/

Eller så lägger man ännu mera pengar på en sådan här mjukvarusynt. :)
http://www.eastwestsamples.com/details.php?cd_index=797
Kvasir

Inläggav barracuber » 2008-02-09 3:41:02

Kvasir skrev:Här hittade jag något intressant, en "digital piano shootout". De testar massor av modeller så man kan provlyssna. De föreslår att man först lyssnar på det akustiska pianot för att få en referens. Utmärkt idé. Då återstår bara frågan var finns den filen? Det finns mjukvarusyntetiserade varianter av både Steinway och Bösendorfer som bygger på samplade ljud, men det var väl ändå inte det det menade?

Kvasir nu får du nog gå och lägga dig :wink: !! De menar nog att först lyssnar du på ditt eget akustiska piano (elfenbensvarianten), sedan på de digitala filerna, och jämför. De vet ju inte hur ditt piano låter?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:35:24, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2008-02-09 4:06:08

uniqueNr5 skrev:Ett tag sedan, när jag kom i kontakt med jazzen. Gjorde jag min egen tolkning av en låt med Bill Evans...
Jag har glömt bort vad låten hette. (Tror inte jag hann bry mig om det, det var så hastigt...) Kanske någon av er vet vad låten heter?
Här kommer en trevande fri tolkning av Bill Evans ivarje fall...

http://boomp3.com/m/c5db4a56402f/billevans1

Bra spelat, 5:an! Minns inte vad den heter men den är låt nummer 2 på en av hans senare LP-skivor, minns inte titeln men 80-tal tror jag, med följande kvintett:
    Tom Harrell - trumpet
    Larry Schneider - tenor- och sopransax
    Bill Evans - piano
    Mark Johnson - bas
    Joe LaBarbara - trummor

En annan låt på samma skiva är "Bill's Hit Tune". Har själv "tagit ut" mycket på den skivan. Det finns en annan LP som heter It Might As Well Be Spring med samma grupp (minus blåset) och Toots Thielemans.

Titti påminde mig att jag borde bevaka den här tråden bättre!

Jag har en bred musiksmak får man nog säga. Spelar själv "klaver" som dansken säger med betoning på 2:a stavelsen.

Några pianofavoriter: Chick Corea, Herbie Hancock, Keith Jarrett.

Med risk för att bli halshuggen: Keith Emerson. Kan säga så här: jag gillar honom mer som kompositör än pianist faktiskt (läste nån gång på 90-talet att han hade skadat sina händer och inte kunde spela på flera år. Men redan innan dess var han väldigt kantig och hårdhänt som pianist. Men gudabenådad som kompositör. Iaf i unga år).

Min dotter som är 12 år har just lärt sig Corea's Children's Songs #3, jag har spelat flera av styckena i sviten för henne och hon har fastnat för #3 just nu. Just #3 hörde vi i ett danskt barnprogram som var på Bolibompa för ett par år sedan. Jag har hela Children's Songs-sviten (och en hel del annat!) som pdf ifall någon är intresserad.

Det kanske vore något - att vi byter pdf:er med varann!

/Barracuber
barracuber

Inläggav Kvasir » 2008-02-09 10:28:15

barracuber skrev:
Kvasir skrev:Här hittade jag något intressant, en "digital piano shootout". De testar massor av modeller så man kan provlyssna. De föreslår att man först lyssnar på det akustiska pianot för att få en referens. Utmärkt idé. Då återstår bara frågan var finns den filen? Det finns mjukvarusyntetiserade varianter av både Steinway och Bösendorfer som bygger på samplade ljud, men det var väl ändå inte det det menade?

Kvasir nu får du nog gå och lägga dig :wink: !! De menar nog att först lyssnar du på ditt eget akustiska piano (elfenbensvarianten), sedan på de digitala filerna, och jämför. De vet ju inte hur ditt piano låter?

/Barracuber

Nja, eller så behövde du gå och lägga dig också? :) Det står faktiskt så här
"I suggest you listen to the recording of the acoustic instrument first in order to get an idea of what the music sounds on a real piano."

Om jag har ett eget akustiskt piano, varför skulle jag lyssna på en inspelning av det?
Kvasir

Inläggav barracuber » 2008-02-09 13:19:24

Kvasir skrev:
barracuber skrev:

/Barracuber

Nja, eller så behövde du gå och lägga dig också? :) Det står faktiskt så här
"I suggest you listen to the recording of the acoustic instrument first in order to get an idea of what the music sounds on a real piano."

Om jag har ett eget akustiskt piano, varför skulle jag lyssna på en inspelning av det?

För att du skrev så här:

Kvasir skrev:De föreslår att man först lyssnar på det akustiska pianot för att få en referens. Utmärkt idé. Då återstår bara frågan var finns den filen?

Sova? Behöver man det? :shock:

Läs om <a target="_blank" href="http://www.oddee.com/item_65612.aspx">10 Most Bizarre People on Earth</a>, bland annat en man som inte har sovit på 11700 nätter och ändå är frisk och mår bra!

/Barracuber
barracuber

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-09 13:30:09

Kvasir skrev:Apropå svårspelade saker. Det är väl kanske inget som pianister i allmänhet övar in, men jag har hört sägas att pianostämman till Schuberts Erlkönig ska vara något grymt svår, och att den ibland kallas för ackompanjatörernas skräck. Någon som har någon åsikt om det och om varför den i så fall är så svår? En violinist jag känner misstänkte att det är svårt redan med den snabba oändligt upprepade triolen i högerhanden i början. Förresten, nu när jag ser partitueret för första gången så inser jag att högerhandens stämma verkar bestå av en massa repetitiva triolackord rakt igenom.

Jag älskar verket i alla fall, och har haft turen att kunna höra det live med Fischer-Dieskau en gång för säkert 20 år sedan.

Jag kikade lite på partituret. Det ser inte så farligt ut vid första anblicken, tills man lägger märke till att det presto och bpm=152.
Det svåra är väl att hålla triolerna stadigt i samma tempo. Ett mekaniskt problem. Pianister brukar ju inte sitta och öva att hamra snabba triol ackord oavbrutet en väldigt lång tid. Däremot så kan jag tänka mig att endel pianister får in en så pass hög teknisk brillians att det kommer automatiskt. Typ horowitz hade nog kunnat dricka kaffe och göra det samtidigt. :wink: Men nu är det ju antagligen så att konsertpianister lämnar ackompanjemang uppdragen åt kammarmusikerna och på den nivån är virtuositeten inte densamma och då är säkert Erlkonig grymt svår att få till jämn och fin utan kramp..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:24, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5

Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-09 16:59:28

uniqueNr5 skrev:Jag kikade lite på partituret. Det ser inte så farligt ut vid första anblicken, tills man lägger märke till att det presto och bpm=152.
Det svåra är väl att hålla triolerna stadigt i samma tempo. Ett mekaniskt problem. Pianister brukar ju inte sitta och öva att hamra snabba triol ackord oavbrutet en väldigt lång tid. Däremot så kan jag tänka mig att endel pianister får in en så pass hög teknisk brillians att det kommer automatiskt. Typ horowitz hade nog kunnat dricka kaffe och göra det samtidigt. :wink: Men nu är det ju antagligen så att konsertpianister lämnar ackompanjemang uppdragen åt kammarmusikerna och på den nivån är virtuositeten inte densamma och då är säkert Erlkonig grymt svår att få till jämn och fin utan kramp..

Tack. Jo det var väl ungefär vad jag misstänkte. En konsertpianist skulle förmodligen bli uttråkad av det också. :)
Kvasir

Scriabin Spelar Scriabin!!!!!

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-09 18:37:07

Hör och häpna! Jag hittade en version av etyd 12 Opus 8 med Scriabin själv!

http://www.youtube.com/watch?v=VK2uTtuI ... re=related

Vill tillägga att han spelar fel endel kring 1:23 hehe 8)
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:24, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5

Re: Scriabin Spelar Scriabin!!!!!

Inläggav Kvasir » 2008-02-09 18:47:58

uniqueNr5 skrev:Hör och häpna! Jag hittade en version av etyd 12 Opus 8 med Scriabin själv!

http://www.youtube.com/watch?v=VK2uTtuI ... re=related

Vill tillägga att han spelar fel endel kring 1:23 hehe 8)

Härligt. Det var ju ovanligt bra ljud för att vara så tidig inspelning också.

Intressant att han spelar så pass fort. Det ger inte så monumental känsla som man kanske trodde det skulle vara.
Kvasir

Inläggav Zombie » 2008-02-09 19:16:27

Två intressanta frågor: tempot i sådana där Weltemignonrullar lär inte vara fullt pålitligt; före den nuvarande broilervirtuosboomen brukade man säga att tempona allmänt ofta var snabbare "förr".
---------------------------------------------------------------------------------
[EDIT] Är det någon som vet om det är något fel på "boomp3.com" runt skrivande stund eller om det här forumet har någon sorts inbyggd funktion för att deaktivera (vissa?) externa länkar efter viss tid?
Varken Helenas eller Uniques länkar funkar, vare sig när jag trycker på dem eller klistrar in dem i adressfönstret; de till Youtube jag har försökt med funkar.
Har stött på liknande förut på det här forumet.

Det är en viktig fråga för mig eftersom jag inte kan lyssna eller läsa när som helst, utan är tvungen att passa på i småportioner när jag stöter på ett ögonblick av koncentrationsförmåga.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:35:24, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-02-09 19:25:14

Aha, nu trillar poletten ner. Det var pianorulle! Jag hade aldrig hört namnet Welte-Mignon tidigare, så jag kopplade inte det. Det förklarar ju mysteriet med det bra ljudet. Enligt Wikipedia var det tydligen det företaget som uppfann metoden att använda papper istället för trä för "inspelning".
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:25, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

"Revolutionsetyden" - Chopin

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-10 20:29:27

Revolutionerar mot revolutionsetyden lite..

http://boomp3.com/m/c4bd3870e949/revolutionsetyden

andra halvan censurarades bort... to be continued...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:35:25, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-10 21:18:16

En lång,dålig,impressionistisk och flummig improvisation...
med några åskmoln mot slutet...
http://boomp3.com/m/18fecc038288/improvisation3
uniqueNr5

Inläggav Robin » 2008-02-10 21:51:37

Hej. Det är kul att höra din musik. Jag är också pianist. Dock inte lika skicklig som du. Jag har de senaste åren mest spelat jazz och latin-musik med improvisation. Jag hade aldrig riktigt tålamod att sitta och lära mig avancerade klassiska stycken och tycker att det är roligast att spela på gehör samt att göra egna arr. Keith Jarrett, Chick Corea, Herbie Hancock och Oscar Petersson hör till de stora förebilderna för mig. Jag studerar på heltid och är mer intresserad av neuropsykologi än piano, så jag hinner inte öva så mycket mer än en till två timmar om dagen, vilket är lite synd.

Spelar du jazz Uniquenr5?
Senast redigerad av Robin 2011-05-04 11:35:25, redigerad totalt 1 gång.
Robin

Anslöt: 2005-11-16

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-10 22:02:21

Robin skrev:Hej. Det är kul att höra din musik. Jag är också pianist. Dock inte lika skicklig som du. Jag har de senaste åren mest spelat jazz och latin-musik med improvisation. Jag hade aldrig riktigt tålamod att sitta och lära mig avancerade klassiska stycken och tycker att det är roligast att spela på gehör samt att göra egna arr. Keith Jarrett, Chick Corea, Herbie Hancock och Oscar Petersson hör till de stora förebilderna för mig. Jag studerar på heltid och är mer intresserad av neuropsykologi än piano, så jag hinner inte öva så mycket mer än en till två timmar om dagen, vilket är lite synd.

Spelar du jazz Uniquenr5?

Kul! Jag gillar de pianister du nämner. Jag lirar lite jazz. Men jag har mer lirat jazz på andra instrument, inklusive mitt huvudinstrument. Annars blir det inte något övande för min del. Jag har inte tid och lust att öva längre.
La av med det för många år sedan. Men jag sätter mig och spelar när jag tar pauser från studierna lite då och då. De senaste dagarna har jag haft lite extra lust att lira dock :) , därav startade jag denna tråd. Lägg gärna upp någon improvisation om du känner för det.
En till två timmars övning låter mycket. För mig kan det ibland gå veckor och ibland t.o.m. månader utan att jag rör ett piano. Jag är mer av en periodare och sedan spelar jag ju inte i något sammanghang än för mig själv nuförtiden...
uniqueNr5

Inläggav Robin » 2008-02-10 22:08:01

En till två timmar är inte mycket övning om man jämför med musikhögskole- och folkhögskoleelever som jag känner som övar åtta timmar om dagen. En del menar att det krävs ett par timmar om dagen för att hålla tekniken i trimm, men jag är mycket tveksam. Det måste väl ändå vara individuellt. Vilket är ditt huvudinstrument?
Senast redigerad av Robin 2011-05-04 11:35:25, redigerad totalt 1 gång.
Robin

Anslöt: 2005-11-16

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-10 22:21:21

Robin skrev:En till två timmar är inte mycket övning om man jämför med musikhögskole- och folkhögskoleelever som jag känner som övar åtta timmar om dagen. En del menar att det krävs ett par timmar om dagen för att hålla tekniken i trimm, men jag är mycket tveksam. Det måste väl ändå vara individuellt. Vilket är ditt huvudinstrument?

Det är individuellt. När man nått upp till en nivå innan en viss ålder behöver man öva högst en timme, anser ivarjefall jag.
Däremot kan man utveckla andra förmågor mer, som fri-improvisation,
komposition, lyssning, utveckla ideér m.m.
Men på musikhögskolor kör de ju på mekaniskt och stöper sig in i en standardmodell och blir kopior av varandra alltför ofta, istället för att utveckla en helt egen tonstil på ett helt annat sätt.
åtta timmars hamrande är riktigt fantasilöst och meningslöst om det inte är initialt för att bygga upp en virtuos grundteknik. Men när man är klar med det väl vara överflödigt?..
uniqueNr5

Inläggav Kvasir » 2008-02-10 23:05:31

Det verkar som sagt väldigt individuellt. Många av de stora solisterna verkar träna fyra timmar om dagen eller mera. Vissa andra verkar klara sig på ganska lite. Bruno Walter sägs ha kunnat vara ifrån pianot i veckor eller månader och sedan sätta sig och spela utan problem. Å andra sidan slutade nog han som solist ganska tidigt för att ägna sig huvudsakligen åt dirigering. Han gjorde dock en jobb som ackompanjatör till bl.a. Lotte Lehmann, och då bör man förstås vara på topp ändå.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:25, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav Ganesh » 2008-02-11 0:27:59

Den här tråden generar så mycket avundsjuka över hur duktiga ni är och hur mycket ni kan om musik att jag snart exploderar. Brevbomber väntar.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:35:25, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Återgå till Intressanta intressen

Logga in