Aspergare inte farliga, intervjuer i DN idag

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Savanten Svante » 2010-06-08 14:49:47

Jup! Heja!

En vacker dag kanske jag oxå är öppen.. Fast inte än!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav JennyH » 2010-06-08 16:44:01

Jag sitter bara och ler, rörd... Tack!
JennyH

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Pemer » 2010-06-08 17:53:37

Angelic Fruitcake skrev:Nån gång när jag tror det kan göra nytta ska jag också outa mig offentligt. Men först vill jag komma in som forskare och göra mig ett namn på akademiska meriter, delvis för att jag är rädd för fördomar, men också för att jag tror det har större effekt om jag är framgångsrik när jag outar mig. *drömmer*

Ja, det är en lysande anledning att vänta lite med outande! Vi håller tummarna för din akademiska karriär! :)
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-08 20:38:27

Bravo, Jenny! Sällar mig till hyllningskören.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Meppe » 2010-06-08 21:45:32

Har skrivit lite i optimist-tråden i PA där jag berömmer den här serien, så jag kan lika bra göra det här också.

Äntligen en vettig artikelserie.
Meppe

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-06-09 5:54:37

Pemer skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Nån gång när jag tror det kan göra nytta ska jag också outa mig offentligt. Men först vill jag komma in som forskare och göra mig ett namn på akademiska meriter, delvis för att jag är rädd för fördomar, men också för att jag tror det har större effekt om jag är framgångsrik när jag outar mig. *drömmer*

Ja, det är en lysande anledning att vänta lite med outande! Vi håller tummarna för din akademiska karriär! :)

Håller också tummarna för dig!

Jag tycker så himla mycket om ditt forumnamn. Älskar den där Placebo låten, som jag antar du tagit det från.
TheBoxSaysNo

Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-06-09 8:29:03

jupp placebo hela dagen 8)
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav nano » 2010-06-09 12:05:38

JennyH skrev:Får se om det blir lite lugnare idag, hoppas verkligen det, men det verkar inte så :lol: . Jag har boendestöd i eftermiddag, sköööönt - då kan jag med gott samvete stänga av telefonen 8) .
Vet du vad JennyH, man behöver inte en orsak för att stänga av telefonen :)
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav JennyH » 2010-06-12 11:52:06

nano skrev:Vet du vad JennyH, man behöver inte en orsak för att stänga av telefonen :)

Nej, jag vet...men jag har så svårt för det :oops: . Men jag stängde av telefonen och sen var den det tills morgonen efter :lol: .
JennyH

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-12 16:29:12

Det var första gången på länge jag läste en artikel om AS där jag inte hade nåt att uppröras över, angående fördomar, floskler, felstavningar och andra dumheter. Men det är klart, med Malin Nordgren, hon från förbundet som jag glömt namnet på och så en vettig person som talar om sig själv (Jenny) så är det bra chanser att det blir bättre än det brukar...

Så tack!

Och angående att vara anonym eller ej påminner jag än en gång om hur annorlunda det är att vara singel eller iaf inte förälder och att vara förälder, i synnerhet om man har barn med egen diagnos och de bekymmer i skolan och annorstädes som ofta följer på det.

Då är man mer angelägen än nånsin att inte låta barnen drabbas av de fördomar som finns. Att öht få ha sina barn hos sig kan ju tydligen hänga på en diagnos, så tack men nej tack till öppenhet om det, för sakens skull...

Jag menar att det är ganska lätt att prata om hur angeläget det vore att fler outade sig, när det "bara" är ens eget liv man har ansvar för. Och detta är inte sagt med nån särskild person i åtanke, jag bara påminner om mitt skäl att vara halvhemlig med bokstäverna.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav jonsch » 2010-06-12 20:55:11

Pemer skrev:
JennyH skrev:Till viss del förstår jag de som inte vill det, men samtidigt...ska man våga stå för det man säger så får man faktiskt offra lite...

Ligger mycket i det. Hur lite jag än vill skuldbelägga de som är kvar i "garderoben", är det ändå så att vi inte skulle nå någonstans alls med omgivningens fördomar om alla tryckte där.

Vi är många nog idag att jag är övertygad om att vi alla skulle vinna mer om vi faktiskt alla hoppade fram och visade vilka vi är, och inte minst hur många vi är.

Jag tror det är på ett aningen tristare sätt än enligt det (av mig) fetstilta. Jag tror att det vore positivt för alla aspisar om alla vi diagnosticerade hoppade fram ur garderoben. Men jag misstänker att det inte vore övervägande positivt för alla. Utan alltså att det vore ett steg framåt och två bakåt för en del.

En effekt man kan förmoda av att alla kom ut vore att folk i övrigt skulle lägga märke till de mest avvikande av oss och glömma de övriga. Det är väl bl.a. det som folk i övrigt gör idag, gissar jag.

Du gjorde mig åtminstone just intresserad av OA-engagemang igen, Pemer. Ifall OA jobbar med bilden av oss i media (använd gärna annan tråd till ordande om det, ursäkta utvikningen här!) så finns där ju nämligen en del att jobba med.

/ J
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Re: Aspergare inte farliga, intervjuer i DN idag

Inläggav Wine » 2011-12-01 13:03:11

Forskaren: Ingen bevisad koppling till våld
Publicerad 2010-06-07 10:00

Det finns inga belägg i forskningen för att personer med Aspergers syndrom har högre risk att begå våldsbrott än andra människor.

Undersökningar där man följt personer som diagnostiserats med Asperger i unga år visar tvärtom att de inte begår fler brott än genomsnittet. Nyligen publicerades en studie där man följt upp hur det gått för barn som diagnostiserats med Aspergers syndrom i Österrike mellan 1951 och 1980. Uppföljningen visade inte på någon skillnad i brottslighet jämfört med normalbefolkningen. En dansk uppföljningsstudie för några år sedan visade samma sak.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/fo ... -till-vald
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav xayide » 2011-12-06 16:44:56

vad modigt att våga intervjuas och bra att vi har en röst där ute i den där sk. verkligheten.
Lite lustigt nog heter jag med Jenny
xayide

Anslöt: 2011-08-19

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-06 17:47:52

Det lät bra. Hoppas liksom andra att synen på oss med AS/HFA kommer förändras lite av detta.
Orkar tyvärr inte läsa hela artikeln då min koncentration idag är sämre än vanligt.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Jagers » 2011-12-06 18:35:59

"Samtidigt finns undersökningar som visar att människor med så kallade autismspektrumtillstånd är överrepresenterade bland dömda personer som genomgått rättspsykiatrisk undersökning."

Kan nån förklara detta för mig? betyder inte överrepresenterade att det är fler med autismspektrumtillstånd som begår brott än folk som är NT?
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav kullan » 2011-12-06 18:40:47

Jagers skrev:Kan nån förklara detta för mig? betyder inte överrepresenterade att det är fler med autismspektrumtillstånd som begår brott än folk som är NT?

Jo så kan man faktiskt tolka det. det är som det ibland står att män med invandrarbakrund är dom som är överrepresenterade bland våldtäktmän tex. Låter ju vansinnigt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Sheyen » 2011-12-06 18:42:33

Jagers skrev:"Samtidigt finns undersökningar som visar att människor med så kallade autismspektrumtillstånd är överrepresenterade bland dömda personer som genomgått rättspsykiatrisk undersökning."

Kan nån förklara detta för mig? betyder inte överrepresenterade att det är fler med autismspektrumtillstånd som begår brott än folk som är NT?

Nej, "överrepresenterade" betyder inte det.

Vad citatet ovan betyder är att bland dömda personer som har genomgått rättspsykiatriska undersökningar så är människor med autismspektrumtillstånd överrepresenterade.
Senast redigerad av Sheyen 2011-12-06 18:44:54, redigerad totalt 1 gång.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Sheyen » 2011-12-06 18:44:36

kullan skrev:Jo så kan man faktiskt tolka det. det är som det ibland står att män med invandrarbakrund är dom som är överrepresenterade bland våldtäktmän tex. Låter ju vansinnigt.

Var har du läst det?
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Fenren » 2011-12-06 18:52:08

Jagers skrev:Kan nån förklara detta för mig? betyder inte överrepresenterade att det är fler med autismspektrumtillstånd som begår brott än folk som är NT?

Nej, man kan tolka det så som att av de som misstänks vara knasiga i huvudet och samtidigt begår brott så är folk med autismspektrumdiagnos vanligare än i samhället i stort.

Det är ungefär lika anmärkningsvärt som att säga att det är vanligare att fok som döms för mordbrand är pyromaner än det är att folk i almänhet är det.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav kullan » 2011-12-06 18:55:07

Sheyen skrev:
kullan skrev:Jo så kan man faktiskt tolka det. det är som det ibland står att män med invandrarbakrund är dom som är överrepresenterade bland våldtäktmän tex. Låter ju vansinnigt.

Var har du läst det?

Det står överallt och det sägs både på radion och i TV.
kullan

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-06 19:05:11

Jag är iaf helt öppen med mina diagnoser. Alltså jag presenterar mig ju inte som "Hej jag är KaosPrinsessan och har HFA osv.", men det står klart och tydligt att jag har det på min blogg och om någon frågar så berättar jag.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Jagers » 2011-12-06 19:16:37

KaosPrinsessa skrev:Jag är iaf helt öppen med mina diagnoser. Alltså jag presenterar mig ju inte som "Hej jag är KaosPrinsessan och har HFA osv.", men det står klart och tydligt att jag har det på min blogg och om någon frågar så berättar jag.

jag med.

men jag förstår fortf. inte, alla knasbollar som begår brott, och som genomgår psykiatrisk utredning, får ofta diagnoser inom autismspektrumet? därav överrepresenterandet.
alla andra normala som begår brott är normala, och man misstänker dem som normala å därför behövs ingen psykiatrisk utredning?
och då kommer vi juh till det intressanta. när man räknar på brott räknar man procentmässigt eller sitter det 100 normala personer i fängelse för mord och 100 med asperger? för då blir juh slutsatsen att det är mycket större risk att man begår mord om man har asperger än om man är normal.

*edit* varför kan man inte bara skriva så folk förstår v_v jävla svenska språk...
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav kullan » 2011-12-06 19:19:55

om man hårddrar det lite så kan man ju tolka det som att alla som har diagnosen Asperger likställs med psykopater. Enligt media alltså. så vi är alla psykopater i princip. Det är ju inte sant men det är den bilden man får via media enligt mig.
kullan

Inläggav Fenren » 2011-12-06 19:25:02

Jagers skrev:?
när det pratas om överrepresentation så är det alltid förhållanden man tittar på. (altså procent)
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in