iPhone Meltdown - The True Story!
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Ehh... fick syntax error i huvudet igår då jag satt och surfade precis före läggdags. På iTunes kom en fråga upp om jag ville uppdatera min iPhone till det nya iOS 5.0.1.
Jag orkar såklart inte läsa igenom allt utan bara klickar på "ja" och "yes" och "installera" m.m. Snaaaark...det tar en evighet och jag sitter och väntar på att få gå och lägga mig....ok, sagt och gjort, det ser ut att vara installerat, tänker jag.
Nehe, då kommer en ruta upp att jag måste ÅTERSTÄLLA TILL FABRIKINSTÄLLNINGAR och jag kommer liksom inte ur läget utan att göra detta. Dessutom har jag min iPhone på "Internetdelning" så det är själva källan till att vara uppkopplad (vi har inget bredband i huset som jag är ansluten till). För att kunna fortsätta så måste jag ha internet men telefonen står ju bara och väntar på att kopplas in till iTunes för att fortsätta...
Jag går in i barnens rum, klockan är nu 01.30 ca och tar en Comviq mobilsurfsticka ur en av datorerna där. Kopplar in den sega stickan i datorn, inget händer. Antagligen för segt för att iTunes ska orka igenom...Nu börjar pulsen slå ordentligt. Är hela min telefon och allt jag har i den borta nu? Hur ska jag klara morgondagen utan mobil? Jag sitter och morrar och småskriker för mig själv.
Till slut ser jag ingen annan lösning än att väcka min dotter, en 13-åring som är tekniskt lagd och hjälpsam inom allt som har med Apple att göra (förutom på natten kanske). Jag har nu fått tillfällig Tourettes och hon försöker lugna ned mig och blir mentorn genom denna krissituation. Mitt hjärta pulserar i 190 och ångesten ligger som en tung blöt filt över mig, jag kan inte tänka!!! Vad har jag gjort??? Varför skulle jag ändra något som redan fungerade bra? Hur tänker jag?
Jag bankar iPhonen i skrivbordet så det blir två hack (i bordet). Min dotter lugnar ned mig om och om igen, stackars henne. Nåväl, det strular med surfstickan som är för seg, vi byter och byter usb-portar. Hon lånar ut sin iPhone och vi använder den för att internetdela vilket går mycket bättre och snabbare helt plötsligt. Äntligen kommer min telefon ur det låsta läget och börjar uppdatera och återställa. Än är jag dock inte lugn för tänk om det inte går att återinstallera allt jag hade på telefonen? Klockan går och jag tar en sömntablett medan min dotter står och väntar på att det ska bli klart.
Det slutar med att jag lägger mig i sängen och sen kommer jag inte ihåg mer förrän jag vaknar i dag och mobilen ligger bredvid mig i sängen och datorn är avstängd. Telefonen är uppdaterad till senaste versionen och allting ser jättebra ut. Tack för snälla fina döttrar som hjälper mamma när krisen slår till!
Jag orkar såklart inte läsa igenom allt utan bara klickar på "ja" och "yes" och "installera" m.m. Snaaaark...det tar en evighet och jag sitter och väntar på att få gå och lägga mig....ok, sagt och gjort, det ser ut att vara installerat, tänker jag.
Nehe, då kommer en ruta upp att jag måste ÅTERSTÄLLA TILL FABRIKINSTÄLLNINGAR och jag kommer liksom inte ur läget utan att göra detta. Dessutom har jag min iPhone på "Internetdelning" så det är själva källan till att vara uppkopplad (vi har inget bredband i huset som jag är ansluten till). För att kunna fortsätta så måste jag ha internet men telefonen står ju bara och väntar på att kopplas in till iTunes för att fortsätta...
Jag går in i barnens rum, klockan är nu 01.30 ca och tar en Comviq mobilsurfsticka ur en av datorerna där. Kopplar in den sega stickan i datorn, inget händer. Antagligen för segt för att iTunes ska orka igenom...Nu börjar pulsen slå ordentligt. Är hela min telefon och allt jag har i den borta nu? Hur ska jag klara morgondagen utan mobil? Jag sitter och morrar och småskriker för mig själv.
Till slut ser jag ingen annan lösning än att väcka min dotter, en 13-åring som är tekniskt lagd och hjälpsam inom allt som har med Apple att göra (förutom på natten kanske). Jag har nu fått tillfällig Tourettes och hon försöker lugna ned mig och blir mentorn genom denna krissituation. Mitt hjärta pulserar i 190 och ångesten ligger som en tung blöt filt över mig, jag kan inte tänka!!! Vad har jag gjort??? Varför skulle jag ändra något som redan fungerade bra? Hur tänker jag?
Jag bankar iPhonen i skrivbordet så det blir två hack (i bordet). Min dotter lugnar ned mig om och om igen, stackars henne. Nåväl, det strular med surfstickan som är för seg, vi byter och byter usb-portar. Hon lånar ut sin iPhone och vi använder den för att internetdela vilket går mycket bättre och snabbare helt plötsligt. Äntligen kommer min telefon ur det låsta läget och börjar uppdatera och återställa. Än är jag dock inte lugn för tänk om det inte går att återinstallera allt jag hade på telefonen? Klockan går och jag tar en sömntablett medan min dotter står och väntar på att det ska bli klart.
Det slutar med att jag lägger mig i sängen och sen kommer jag inte ihåg mer förrän jag vaknar i dag och mobilen ligger bredvid mig i sängen och datorn är avstängd. Telefonen är uppdaterad till senaste versionen och allting ser jättebra ut. Tack för snälla fina döttrar som hjälper mamma när krisen slår till!
Re: iPhone Meltdown - The True Story!
Underbart berättad historia, även om det nog inte var så kul medan det pågick. Mycket lärorikt också, tack för varningen!
Det var väl ungefär miniversionen av Tietos krasch som även den så vitt jag förstår uppstod i samband med en uppdatering...
Undrar just hur många ansvariga på Tieto som fått hjärtbesvär på kuppen?
EDIT: Den största skillnaden är väl att de inte anlitade smarta tonåringar när de fick problem...
EDIT: Den största skillnaden är väl att de inte anlitade smarta tonåringar när de fick problem...
Iridia skrev:
Underbart berättad historia, även om det nog inte var så kul medan det pågick. Mycket lärorikt också, tack för varningen!
Ja det är en sån där historia som man skrattar åt i efterhand. Jag var verkligen ett nervvrak och kände så påtagligt hur den här utredningen med AS och ADHD som jag fick i min hand förra veckan har tagit på hela min kropp och själ, det finns liksom ingen energi eller hjärnkapacitet för svårare sysslor just nu. Bara att acceptera att jag ska hålla mig lugn och fin och inte utsätta mig för stress i onödan. Kram och tack för komplimanger om mitt sätt att berätta, en av mina styrkor.
Miche skrev:Det var väl ungefär miniversionen av Tietos krasch som även den så vitt jag förstår uppstod i samband med en uppdatering...
Den har jag inte läst, är ju som sagt rätt ny här
Ja dessa tekniskt lagda ungdomar är verkligen en tillgång för oss alla. Min dotter har alltid tips om de senaste programmen, appar och funktioner som jag aldrig hört talas om. Lärt mig mycket av henne, och då anser jag mig själv vara tekniskt lagd dessutom. Men det var väl mer när man skulle koppla in stereon och det var vita och röda sladdar i input och output...
Det är en nyhet som synts i media den senaste veckan, bl.a. Bilprovningen har haft jätteproblem pga Tietos krasch!
Miche skrev:Det är en nyhet som synts i media den senaste veckan, bl.a. Bilprovningen har haft jätteproblem pga Tietos krasch!
Ok, den har gått mig helt förbi. Jag har varit så upptagen med mig själv så det har varit dåligt med intag av nyheter. Men tack för info
Där rök all önskan om att någonsin skaffa ett ajFån... Låter ju som ett vansinnigt designfel att den måste kopplas till en dator för detta.HappyChic skrev:För att kunna fortsätta så måste jag ha internet men telefonen står ju bara och väntar på att kopplas in till iTunes för att fortsätta...
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Tack HappyChic för din gripande berättelse!
Och vad skönt att det gick att få rätt funktion på din iPhone!
/geocache
Och vad skönt att det gick att få rätt funktion på din iPhone!
/geocache
Ännu mer om iPhone och hur Apple får folk att uppdatera till nya telefoner (och tjäna grova pengar).
Huffington post skrev:Ever wonder why your iPhone seems to slow down after a few years? Why the once-amazing device gets cranky and struggles to perform basic tasks or load apps?
The answer lies in Apple's software, and it's a key part of the company's strategy to keep millions of people buying new iPhones.
Apple releases a new mobile operating system every year, and that keeps a powerful cycle in motion. Each fall for the last few years, people have rushed to download the latest and greatest version of iOS, which is designed for -- and, as a result, works best on -- the newest hardware that is also released around the same time. In the months leading up to the release, many app developers furiously update their apps for the latest operating system.
Here's how that affects you: If you have an iPhone that's more than two years old, and as Apple recommends, you've upgraded the operating system a couple of times since you bought it, you may find yourself wanting to throw your phone against a wall. It's likely gotten slow and finicky.
For many, the solution is simply to buy a new iPhone.
Lösningen är att neka alla "uppgraderingar". Det är samma gamla skittrick som Microsoft använder.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Intressanta intressen