Nytt virusskydd.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Nytt virusskydd.

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 17:28:46

Jo, avast! är nu avinstallerat, men det funkade inte med virusprogrammet. Man måste vara ansluten till internet - så skall det ju inte fungera normalt. Och utvärderingsversion kan jag inte få, för de säger att jag redan har. Men det är ju inte det jag behöver heller. Jag behöver ju ett som fungerar i åtminstone ett år. Inte bra för nu är jag ju utan. Eller är det på någon särskild sida man får det gratis? Någon speciell fil som skall laddas? Eller kan man få kod på något särskilt ställe?
Palindromus

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 18:13:37

Såg att jag hade fått licens via e-post, men det gäller ju bara månaden ut.
Palindromus

Inläggav barracuber » 2011-12-04 18:19:37

Palindromus skrev:Jo, avast! är nu avinstallerat, men det funkade inte med virusprogrammet. Man måste vara ansluten till internet - så skall det ju inte fungera normalt. Och utvärderingsversion kan jag inte få, för de säger att jag redan har. Men det är ju inte det jag behöver heller. Jag behöver ju ett som fungerar i åtminstone ett år. Inte bra för nu är jag ju utan. Eller är det på någon särskild sida man får det gratis? Någon speciell fil som skall laddas? Eller kan man få kod på något särskilt ställe?

Varför vill du ha utvärderingsversion? Jag trodde du ville ha gratis och varför väljer du isf inte Avants gratisversion?

Eller menar du att du inte lyckades avinstallera antivirusprogrammet? Jag tror att du kan våga att koppla upp dig mot internet just under själva avinstallationen. Efteråt kan du stänga av nätet och fundera på nästa steg.

När man kör Windows bör man normalt sett inte köra nån längre stund utan antivirus. Men om man ska välja mellan brandvägg och antivirus så är brandvägg ett absolut minimum på Windows (annars får man 100 virus på en minut och jag skojar inte).

Ifall man kör Windows med brandvägg och utan antivirus måste man vara extremt försiktig med vilka länkar man klickar på och vilka sidor man går till. Man måste helt enkelt vara väldigt medveten. Jag brukar ha som tumregel att jag försöker skaffa ett antivirus så fort jag installerat ett nytt Windows.

Jag har nog testat alla de kända antivirus som är gratis - Avant, Avast, Avira och Comodo: Det jag gillade bäst var faktiskt Comodo Gratis brandvägg och antivirus från Comodo, jag körde enbart antivirus och tyckte den belastade datorn minst när jag körde XP på en klen dator.

Ifall du väljer Comodo så tänk på att:
länken skrev:Under installationsprocessen får du möjlighet att välja att:

* Installera endast antivirus
* Installera endast brandvägg
* Installera både brandvägg och antivirus

Men Windowsbrandväggen är en helt okej brandvägg för normala användare.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 18:20:13

Fixade denna precis: http://free.avg.com/ww-en/free-antivirus-download

Då har jag i alla fall det viktigaste. Men jag vet inte om den är tillräckligt säker. Hur är det vid nedladdning av filmer? Eller tar Windows Defender det säkert?
Palindromus

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 18:23:06

barracuber skrev:
Palindromus skrev:Jo, avast! är nu avinstallerat, men det funkade inte med virusprogrammet. Man måste vara ansluten till internet - så skall det ju inte fungera normalt. Och utvärderingsversion kan jag inte få, för de säger att jag redan har. Men det är ju inte det jag behöver heller. Jag behöver ju ett som fungerar i åtminstone ett år. Inte bra för nu är jag ju utan. Eller är det på någon särskild sida man får det gratis? Någon speciell fil som skall laddas? Eller kan man få kod på något särskilt ställe?

Varför vill du ha utvärderingsversion? Jag trodde du ville ha gratis och varför väljer du isf inte Avants gratisversion?

När du kör Windows bör du inte köra nån lång stund utan antivirus. Men om man ska välja mellan brandvägg och antivirus så är brandvägg ett absolut minimum på Windows (annars får man 100 virus på en minut och jag skojar inte).

Ifall man kör Windows med brandvägg och utan antivirus måste man vara extremt försiktig med vilka länkar man klickar på och vilka sidor man går till. Man måste helt enkelt vara väldigt medveten. Jag brukar ha som tumregel att jag försöker skaffa ett antivirus så fort jag installerat ett nytt Windows.

Jag har nog testat alla de kända antivirus som är gratis - Avant, Avast, Avira och Comodo: Det jag gillade bäst var faktiskt Comodo Gratis brandvägg och antivirus från Comodo, jag körde enbart antivirus och tyckte den belastade datorn minst när jag körde XP på en klen dator.

Ifall du väljer Comodo så tänk på att:
länken skrev:Under installationsprocessen får du möjlighet att välja att:

* Installera endast antivirus
* Installera endast brandvägg
* Installera både brandvägg och antivirus

Men Windowsbrandväggen är en helt okej brandvägg för normala användare.
Ok, tack. avast! är det bästa jag haft. Kanske skulle prova Comodo?! Men den jag laddade hem nu räcker kanske?!
Palindromus

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 18:26:12

Säger att det är en massa fel på olika ställen på disken. Men det gör väl programmet bara för att man skall köpa antar jag. Jo, jag lyckades avinstallera till sist.
Palindromus

Inläggav barracuber » 2011-12-04 18:28:00

Palindromus skrev:Fixade denna precis: http://free.avg.com/ww-en/free-antivirus-download

Då har jag i alla fall det viktigaste. Men jag vet inte om den är tillräckligt säker. Hur är det vid nedladdning av filmer? Eller tar Windows Defender det säkert?

Windows Brandvägg + Defender + AVG antivirus borde fånga rätt mycket.

Ifall du är mycket på torrentsajter och liknande måste du dock vara extra försiktig och varför vaksam på skulle popupfönster och annat. Och återigen okända exefiler.
barracuber

Inläggav barracuber » 2011-12-04 18:29:18

Palindromus skrev:Säger att det är en massa fel på olika ställen på disken. Men det gör väl programmet bara för att man skall köpa antar jag. Jo, jag lyckades avinstallera till sist.

Vem säger det - programmet eller Windows? Låter lite skumt faktiskt. Men visst brukar de slänga sig med halvsanningar till höger och vänster för att få sälja. :roll: :? :evil:
barracuber

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 18:38:46

barracuber skrev:
Palindromus skrev:Fixade denna precis: http://free.avg.com/ww-en/free-antivirus-download

Windows Brandvägg + Defender + AVG antivirus borde fånga rätt mycket.

Ifall du är mycket på torrentsajter och liknande måste du dock vara extra försiktig och varför vaksam på skulle popupfönster och annat. Och återigen okända exefiler.
Jo. Men jag har haft avast! i sammalagt tre-fyra år och det har aldrig hänt något. Den varnar direkt.

Om jag är osäker lämnar jag sidan direkt och klickar inte på nåt jag inte tror är säkert. Men på länkar från porrsidor finns det ibland virus, likaså när jag gör sökningar på skumma saker som barn som blivit strypta t.ex. Men om det är lika säkert som avast! så känner jag mig trygg. Nej, jag laddar bara hem porrklipp från olika håll till Realplayer. Brukar aldrig vara virus, men det händer, men då har avast! alltid varnat. Dock är det inte alls ovanligt att det tillfälligt ligger virus på ställen man aldrig skulle ha gissat det - det kan vara på en vanlig blogg, t.ex. eller till och med en officiell hemsida till ett företag och därför är jag glad att jag har nåt nu i alla fall.
Palindromus

Inläggav Miche » 2011-12-04 18:39:56

Komplettera gärna med ccleaner som ordnar upp fel i registren och rensar bort onödiga filer, helt gratis och säkert!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 18:41:07

barracuber skrev:
Palindromus skrev:Säger att det är en massa fel på olika ställen på disken. Men det gör väl programmet bara för att man skall köpa antar jag. Jo, jag lyckades avinstallera till sist.

Vem säger det - programmet eller Windows? Låter lite skumt faktiskt. Men visst brukar de slänga sig med halvsanningar till höger och vänster för att få sälja. :roll: :? :evil:
AVG antivirus säger det när man gör en scanning. Men man måste betala för att kunna åtgärda. Det typiska. Men det är ju inte konstigt med lite saker som skulle må bra av att åtgärdas på en modern dator, liksom. Nog inget att bry sig om. Men jag skall nog köra en vanlig defrag inatt dock. :)
Palindromus

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 18:43:17

Miche skrev:Komplettera gärna med ccleaner som ordnar upp fel i registren och rensar bort onödiga filer, helt gratis och säkert!
Ok, tack för tipset. Kan nog göra datorn lite snabbare. Jag hade laddat hem Registry booster, men plockade just bort den, för det var så irriterande att den skulle "blanda sig i" varje gång jag startar datorn.
Palindromus

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 18:48:04

Finns två versioner. Du vet inte vad som skiljer dem?
Palindromus

Inläggav barracuber » 2011-12-04 18:58:21

Palindromus skrev:
Miche skrev:Komplettera gärna med ccleaner som ordnar upp fel i registren och rensar bort onödiga filer, helt gratis och säkert!
Ok, tack för tipset. Kan nog göra datorn lite snabbare. Jag hade laddat hem Registry booster, men plockade just bort den, för det var så irriterande att den skulle "blanda sig i" varje gång jag startar datorn.

Jag brukar känna en ofantlig skepsis mot alla program som heter något med 'Registry' i sig.

Håller med om att gratisversionen av ccleaner är bästa sättet att hålla städat på hårddisken. Däremot är jag inte lika säker längre på nyttan med att "städa" registryt. Inte efter att ha läst en del åsikter (även svenska) om att det i värsta fall t.o.m. kan ställa till skada. Så numera kör jag bara diskstädning.
barracuber

Inläggav Miche » 2011-12-04 19:03:59

Tre hittar jag, en gratis (som duger alldeles utmärkt) samt två betalversioner.

Varifrån du laddar ner det är irrelevant, programmet säger till när du startar det om det finns en ny version (jag brukar alltid uppgradera det, jag har aldrig haft några problem med det).

Jag håller med barracuber om det med 'Registry', det kan vara skitprogram som ställer till med elände som sedan kostar pengar för att bli fri från.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 19:07:05

Miche skrev:Tre hittar jag, en gratis (som duger alldeles utmärkt) samt två betalversioner.

Varifrån du laddar ner det är irrelevant, programmet säger till när du startar det om det finns en ny version (jag brukar alltid uppgradera det, jag har aldrig haft några problem med det).

Jag håller med barracuber om det med 'Registry', det kan vara skitprogram som ställer till med elände som sedan kostar pengar för att bli fri från.
Ja, det kändes skumt och det var därför jag plockade bort det. Tur att det gick smärtfritt! :)
Palindromus

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 19:09:36

Miche skrev:Tre hittar jag, en gratis (som duger alldeles utmärkt) samt två betalversioner.

Två stycken:
Download from FileHippo
Download from Piriform

:-)Happy
Palindromus

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 19:10:33

Palindromus skrev:

Två stycken:
Download from FileHippo
Download from Piriform

:-)Happy
Ok, så du menar att det inte spelar någon roll.
Palindromus

Inläggav barracuber » 2011-12-04 19:25:58

Miche skrev:Jag håller med barracuber om det med 'Registry', det kan vara skitprogram som ställer till med elände som sedan kostar pengar för att bli fri från.

Och numera är jag som sagt dessutom skeptisk till ccleanders registrystädning. Inte för att jag misstror ccleaner eller för att jag någonsin råkat ut för något. Men efter att läst åsikter om att det varken gör till eller från och i värsta fall kan ta bort sådant som inte ska tas bort, så undviker jag det.

Däremot har man ju i alla år hört att windowsregistry åtmimstone förr hafe en förmåga att växa till sig väldigt på hårddisken. Dock har jag aldrig kollat ifall ccleaners städning kan krympa det. Förr när hårddiskar var begränsade var detta säkert en viktig funktion men idag har ju som vi vet diskarna utvecklats.
barracuber

Inläggav sirap » 2011-12-04 19:28:28

Palindromus skrev:AVG antivirus säger det när man gör en scanning. Men man måste betala för att kunna åtgärda. Det typiska. Men det är ju inte konstigt med lite saker som skulle må bra av att åtgärdas på en modern dator, liksom. Nog inget att bry sig om. Men jag skall nog köra en vanlig defrag inatt dock. :)

Jag tror inte du fick ner AVG. Jag tror du råkade få ner något som ser ut som AVG - eller vilket antivirusprogram som helst, för den delen, de är ju rätt lika – men som vill att du betalar en himla massa dollar med ditt kreditkort för att rätta fel som inte finns. En bluff helt enkelt, det är jättevanligt. Kan inte påminna mig om att AVG har velat ha betalt tidigare eller nu.
sirap

Anslöt: 2010-06-18

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 20:07:29

sirap skrev:
Palindromus skrev:AVG antivirus säger det när man gör en scanning. Men man måste betala för att kunna åtgärda. Det typiska. Men det är ju inte konstigt med lite saker som skulle må bra av att åtgärdas på en modern dator, liksom. Nog inget att bry sig om. Men jag skall nog köra en vanlig defrag inatt dock. :)

Jag tror inte du fick ner AVG. Jag tror du råkade få ner något som ser ut som AVG - eller vilket antivirusprogram som helst, för den delen, de är ju rätt lika – men som vill att du betalar en himla massa dollar med ditt kreditkort för att rätta fel som inte finns. En bluff helt enkelt, det är jättevanligt. Kan inte påminna mig om att AVG har velat ha betalt tidigare eller nu.
Hur tar man reda på det i så fall? Systemet säger ju att jag är skyddad.
Palindromus

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 20:09:14

Palindromus skrev:
sirap skrev:

Hur tar man reda på det i så fall? Systemet säger ju att jag är skyddad.
Haha, jag kan ju alltid gå in på en sida där jag VET att där är virus och se om programmet tar hand om det. :lol:
Palindromus

Inläggav barracuber » 2011-12-04 20:30:47

Den AVG-länken som Palindromus gav ser åtminstone hyfsat kosher (äkta) ut.
barracuber

Inläggav Palindromus » 2011-12-04 20:35:54

Det kommer upp att det skall skannas med jämna mellanrum.
Palindromus

Återgå till IT-forum

Logga in