KAT-kittet (2)
82 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Milve jag satt o funderade här efter att ha duschat.
Det där underliggande språket du har pratat om och jag tyckte stämde väl överens med mig, jag undrar om inte människor har olika undeliggande språk, kanske majoriteten har ett mer känslomässigt underliggande språk.
Jag har märkt hur en del verkar helt förlorade i att gå efter hur säker jag verkar vara på det jag säger nästan oavsett om det är faktafel eller inte.
Själv tittar jag ju nästan uteslutande på faktafel när jag bedömmer sanningshalt.
Det där underliggande språket du har pratat om och jag tyckte stämde väl överens med mig, jag undrar om inte människor har olika undeliggande språk, kanske majoriteten har ett mer känslomässigt underliggande språk.
Jag har märkt hur en del verkar helt förlorade i att gå efter hur säker jag verkar vara på det jag säger nästan oavsett om det är faktafel eller inte.
Själv tittar jag ju nästan uteslutande på faktafel när jag bedömmer sanningshalt.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:58:17, redigerad totalt 1 gång.
Det här är min favorit tråd!
Egenterligen är KAT kitt bara Tony Attwoods "verktygslåda" som i sin tur är den arbetsmetod som han använder sig av när han arbetar med människor. Och som lyser med sin frånvaro i detta avlånga land.
Egenterligen är KAT kitt bara Tony Attwoods "verktygslåda" som i sin tur är den arbetsmetod som han använder sig av när han arbetar med människor. Och som lyser med sin frånvaro i detta avlånga land.
Senast redigerad av milve 2011-05-05 0:58:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag blev presenterad för Cat-kit på LSS. Ett lättare sätt att ex. uttrycka känslor även om jag tycker "känslo-korten" flyter samman, kan se om andra är riktigt glad, arg eller ledsen och mer ser jag inte på korten. Alla glada flyter ihop, samma med alla andra känslolägen. Är dålig verbalt, att prata.
Jag är dålig på att veta vad jag känner. Väldigt dålig. Om jag är väldigt arg så vet jag att jag är arg men ibland när jag gråter så vet jag inte om det är för att jag är arg, ledsen, förvirrad eller något annat.
Cat-kit har varit till stor hjälp inom många områden för mig även om det fortfarande är väldigt svårt, men något sätt att kunna uttrycka sig är bra. Den där i tråden här som tycker materialet verkar vara för små barn, vilken fin förolämpning. Ursäkta att jag är efterbliven.
Jag är dålig på att veta vad jag känner. Väldigt dålig. Om jag är väldigt arg så vet jag att jag är arg men ibland när jag gråter så vet jag inte om det är för att jag är arg, ledsen, förvirrad eller något annat.
Cat-kit har varit till stor hjälp inom många områden för mig även om det fortfarande är väldigt svårt, men något sätt att kunna uttrycka sig är bra. Den där i tråden här som tycker materialet verkar vara för små barn, vilken fin förolämpning. Ursäkta att jag är efterbliven.
Senast redigerad av shibedibato 2011-05-05 0:58:17, redigerad totalt 1 gång.
- shibedibato
- Anslöt: 2009-06-21
fritor skrev:Vad är CAT-kit för något. Har ingen aning. Kan någon konkret och kortfatta säga det
http://www.cat-kit.com/?lan=se&area=catbox&page=catbox
KAT-kittet utvecklades ursprungligen i Danmark för barn med Aspergers syndrom genom ett samarbete mellan dr. Tony Attwood, psykolog Kirsten Callesen och psykolog Annette Møller Nielsen.
KAT-kittet kan användas av föräldrar, lärare, pedagoger och andra som arbetar med barn, ungdomar och vuxna. Det primära syftet är att ge individen ökad förståelsen för sig själv och andra och för sitt beteende samt att utveckla det sociala samspelet mot mer ändamålsenliga samvaroformer.
Psykologer kan använda KAT-kittet i kognitiv beteendeterapi med alla barn och personer med autism, Aspergers syndrom, OCD, ADHD och annorlunda perception.
I Norden används det i grundskolan, i specialundervisningen, på gruppboenden, på behandlingshem och inom psykiatrin
Senast redigerad av Zirre 2011-05-05 0:58:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag skrev ett brev till Tony Attwood ang KAT kitt och han svarade.
I am so pleased that you found the CAT-Kit helpful and although it was originally designed for children and adolescents, there is no reason why the CAT-Kit could not be used with adults.
I am so pleased that you found the CAT-Kit helpful and although it was originally designed for children and adolescents, there is no reason why the CAT-Kit could not be used with adults.
Senast redigerad av milve 2011-05-05 0:58:18, redigerad totalt 1 gång.
Re: KAT-kittet (2)
Jag gör ett nytt försök och ser vad som händer den här gången. MVH
KAT-kittet (2)
av milve » 2010-03-06 21:17:58
Hej!
Jag ber om hjälp!
Om det finns någon på detta forum som kan och har KAT-kittet och bor i Stockholm, snälla sänd mig ett pm.
MVH
KAT-kittet (2)
av milve » 2010-03-06 21:17:58
Hej!
Jag ber om hjälp!
Om det finns någon på detta forum som kan och har KAT-kittet och bor i Stockholm, snälla sänd mig ett pm.
MVH
Re: KAT-kittet (2)
Jag vill påstå att den bästa metoden är den här som är minst använd och erkänd. Är det någon som kan ge mig förslag på en ännu bättre "visuell" metod och som du själv har provat? Endast det bästa är gott nog för en sådan som mig.
hej
hej jag vet inte vad ett katkit är men jag vet en sak jag älskar katter och skulle jag få en låda med katter då skulle jag bli glad ett kattkit till mej med fina mjuka gulliga katter i alla färger en katt kan ha svart vit grå och så vidare.
- kittyberger
- Ny medlem
- Anslöt: 2011-12-05
Återgå till Att leva som Aspergare