Med min tillåtelse? (om kommun o kontaktperson)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Med min tillåtelse? (om kommun o kontaktperson)

Inläggav 23 » 2008-02-08 20:02:27

Hej 23!
Det är mycket allvarligt det du beskriver och med din tillåtelse kommer vi att agera.
Jag skickar ditt brev till den ansvarige för kontaktpersoner och väntar på ditt svar.
Ditt brev innehåller två viktiga saker, dels detta om att din kontaktperson träffar dig mer sällan än det som gjorts upp och dels detta med att låna pengar. Båda sakerna mycket allvarliga och viktiga att reagera på
MVH

med min tillåtelse ---- > innan jag han ge någon tillåtelse så hade den ansvarige för kontaktpersoner pratat med min kontakt person.

hur ska jag tolka detta ? , att frasen "med din tillåtelse" inte gäller mig -- att man inte behöver ta hänsyn till vad jag tycker om att de kontaktar min kontakt person ?

och nu tycks inte kommunen prata med mig heller nå mer.
av någon spookig annledning så pratar inte den ansvarige för kontaktpersoner med mig , han har aldrig ringt och frågat hur jag tycker att det fungerar osv.

gjorde min kommun rätt i att prata med min kontakt person utan min tillåtelse ?

Moderator: Kompletterade rubriken för större tydlighet
Senast redigerad av 23 2011-05-04 11:35:46, redigerad totalt 1 gång.
23

Anslöt: 2008-02-02

Inläggav Kvasir » 2008-02-08 20:13:09

Det skulle kunna tolkas som att de väntar på svar från dig om huruvida du ger din tillåtelse. Men i så fall är det väldigt klantigt formulerat.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Parvlon » 2008-02-08 20:14:34

Jag skickar ditt brev till den ansvarige för kontaktpersoner och väntar på ditt svar.

Betyder (konstigt) nog att hon väntar på din tillåtelse innan hon skickar iväg brevet. Eller så är det en dubbelmening, hon antar att du ger tillåtelse pga X faktor och har skickat iväg brevet innan eller samtidigt som hon kontaktade dig med ovanstående mail.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav 23 » 2008-02-08 20:21:42

De väntade inte på mitt svar, de kontaktade min kontakt person - som letade upp mig på mitt jobb för att lämna tillbaka pengarna. själv så kände jag mig pressad! och nu känner jag mig lite skrajj .
23

Inläggav Kvasir » 2008-02-08 20:23:28

Och det har inte förekommit någon muntlig kontakt där ni har diskuterat detta tidigare, och det kan ha blivit något missförstånd så de trodde du hade givit tillstånd? Kanske något NT-AS-missförstånd?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-08 21:20:38

jag uppfattar det som att du har gett ditt tillstånd, iaf som de förstår det, och tycker att vad som har hänt är allvarligt, och tänker agera.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav 23 » 2008-02-08 22:13:09

NT-AS-missförstånd --- Det stämmer nog, det brukar jämt bli så , --det blev bara en massa strul nu, så jag sa att jag ville inte ha någon kontakt person längre.

Det jag ville , var ju bara att tala om för kommunen att vissa saker ang kontakt person ..., inte funkade som jag ville. , men så strular det till sig istället.

varför funkar det bra att prata med vissa personer och andra bara vänder upp å ner på allt man säger ?
23

Inläggav Moggy » 2008-02-08 22:40:50

Om jag förstår situationen rätt så har du klagat på din kontaktperson hos några som är ansvariga? Sen skickar dom där där mailet till dig och samtidigt tar kontakt med kontaktpersonen utan att invänta din tillåtelse?

Skulle kunna vara aå att frasen "med din tillåtelse" till vis del är en artighetsfras som indikerar att dom visar att odm tar dig på allvar och kommer att återkomma ifrågan.

Att prata med de anställda kontaktpersonerna vid klagomål kan vara en självklarhet för dom och inget som ses som en aktion. Det skulle ses som en aktion endast om problemet inte löses med ett samtal. Typ att kontaktpersonen skulle anklaga dig för at ljuga.

Jag tycker att de ansvariga har rätt att prata med sina anställda om ett klagomål som en "kund" kommer med.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re: med min tillåtelse ?

Inläggav Alien » 2008-02-09 2:57:45

23 skrev:Hej 23!
Det är mycket allvarligt det du beskriver och med din tillåtelse kommer vi att agera.
Ditt brev innehåller två viktiga saker, dels detta om att din kontaktperson träffar dig mer sällan än det som gjorts upp och dels detta med att låna pengar. Båda sakerna mycket allvarliga och viktiga att reagera på
MVH

med min tillåtelse ---- > innan jag han ge någon tillåtelse så hade den ansvarige för kontaktpersoner pratat med min kontakt person.

hur ska jag tolka detta ? , att frasen " med din tillåtelse" inte gäller mig -- att man inte behöver ta hänsyn till vad jag tycker om att de kontaktar min kontakt person ?

och nu tycks inte kommunen prata med mig heller nå mer.
av någon spookig annledning så pratar inte den ansvarige för kontaktpersoner med mig , han har aldrig ringt och frågat hur jag tycker att det fungerar osv.

gjorde min kommun rätt i att prata med min kontakt person utan min tillåtelse ?

Kanske de menar att de kommer att "agera", i betydelsen "avskeda" kontaktpersonen om du kräver det? Medan de däremot ser det självklart att under alla omständigheter åtminstone att kontakta kontaktpersonen och förklara att den gjort fel.

Men det är klantigt skrivet.

Sen tycker jag iofs att om kontaktpersonen lånar pengar av "klienten" så är det faktiskt ett stort fel och de måste säga till kontaktpersonen och den som är ansvarig för kontaktpersoner. Oavsett vad klienten själv tycker. Du kanske är ok med det, men om inte de säger till kommer vederbörande att upprepa det.

En del funktionshindrade kan ha svårt att säga nej, särskilt om de tycker att kontaktpersonen är trevlig. De bör alltså inte utsättas för en sån press och riskerar att utnyttjas.

Att kontaktpersonen kommer mer sällan är också fel, eftersom den kanske får betalt per gång. Fast här kan det finnas godtagbara ursäkter, t ex att AS-personen inte hade tid/lust/ork ibland.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in