Läkarintyg för ensamåkande i färdtjänsttaxi

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Läkarintyg för ensamåkande i färdtjänsttaxi

Inläggav Flia » 2011-11-26 18:05:20

Jag behöver veta vad min läkare ska ta med i intyget som ska ge mig rätt att slippa samåkningen vid färdtjänst.

Att jag har färdtjänst beror på ett fysiskt handikapp, men problem med samåkningen har jag för AS.
Är det någon som har ett sånt intyg och kan tala om vad det innehåller (ungefär alltså)?
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Re: Läkarintyg för ensamåkande i färdtjänsttaxi

Inläggav Lakrits » 2011-11-26 20:06:41

Jag talade med min läkare som har hand om mina psykiatriska och neuropsykiatriska frågor och talade om att jag skulle söka färdtjänst, att jag behövde ett intyg och att det skulle vara till hjälp om han ville styrka att jag skall få åka ensam i taxin.

I ansökan förklarade jag att när jag har bra dagar, så åker jag buss eller cyklar. Jag nyttjar bara färdtjänst när jag verkligen behöver det, och vid sådana tillfällen klarar jag inte av att åka kollektivt, vare sig det gäller buss eller taxi. Jag bifogade även namn och nummer till min boendestödjare (och hennes enhet), om de skulle vilja få ytterligare på fötterna.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Flia » 2011-11-26 20:22:10

Poängen är att psyk-läkarn vill veta vad han ska skriva (han är inte så hemma på AS-problem).
Flia

Inläggav Wine » 2011-11-26 20:24:24

Flia skrev:Poängen är att psyk-läkarn vill veta vad han ska skriva (han är inte så hemma på AS-problem).

Är det inte läkarens uppgift att själv ta reda på vad han ska skriva i intyget så han kan stå för det sen?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Lakrits » 2011-11-26 20:36:20

Flia skrev:Poängen är att psyk-läkarn vill veta vad han ska skriva (han är inte så hemma på AS-problem).

Berätta då vad du upplever är problemet och att det är din autism som orsakar det, och bed honom sedan att skriva det i intyget. Om du är ärlig och han vet att du är ärlig, så är den här typen av rak kommunikation oftast den bästa vägen framåt.

(I mitt fall har jag numera en "vanlig" psykiater, utan NPF-kompetens. Men jag har en bra kommunikation med honom när jag väl är där och han har den goda egenskapen att ifrågasätta mig och be om förtydligande om det är något han inte förstår, och dessutom läsa på när han stöter på något nytt och intressant.

Men det är viktigt att din läkare förstår att han måste skriva intyget på egen hand, efter eget huvud, och inte låta sig duperas, skrämmas eller på annat sätt tubbas till att skriva ut sådant här. Hellre en läkare som säger nej än en läkare som aldrig frågar vad det är som står på.)
Lakrits

Inläggav Flia » 2011-11-26 23:16:29

Jag vet mycket mycket mer om npf än han, men här gällde det mest vad färdtjänst-byråkraterna vill att intyget ska innehålla. Både han och jag är ute efter att det ska bli rätt från början, och att jag inte ska bli nekad ensamåkning för att han inte skrivit intyget på rätt sätt.
Flia

Inläggav Lakrits » 2011-11-27 0:02:32

Färdtjänstfolket vill veta …

1) … att du inte alltid kan samåka eller åka kommunalt.
2) … i vilka sammanhang det gäller (i mitt fall när jag har dåliga dagar).
3) … vad detta grundar sig i (för mig: Aspergers syndrom med stora inslag av autism, väldigt stresskänslig och stora svårigheter att hantera situationer med nya människor (som i en taxi dessutom sitter väldigt nära inpå mig)).

Din läkare skall trycka på …

1) … dina svårigheter i samband med situationer med mycket folk, nya människor.
2) … vad som sker i sådana situationer (för mig: enormt stresspåslag --> fysiskt tröttsamt p.g.a. stressen, och mentalt tröttsamt p.g.a. svårigheten att förhålla sig till nya situationer och perceptionsstörningar --> när jag kommer fram är all ork borta + att jag i värsta fall går in i min bubbla).
3) … att det p.g.a. detta är av yttersta vikt att du inte tvingas samåka.
Lakrits

Inläggav Flia » 2011-11-28 20:52:38

Tack Lakrits :-)Happy
Flia

Återgå till Aspergare och vården

Logga in