Har ingen ADHD-diagnos, men borde kanske

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Har ingen ADHD-diagnos, men borde kanske

Inläggav Laika » 2011-11-26 12:55:26

Jag fick min aspergerdiagnos för mindre än ett år sedan. Det känns som om det är alldeles rätt och riktigt. På sistone har jag funderat på om jag också kan ha ADHD. Bland annat tror jag det för att jag har en väldigt låg aktivitetsnivå. Jag går och lägger mig och sover när jag inte har något att göra. Enligt vad jag förstått är det inte ovanligt vid ADD men jag har aldrig hört att det skulle vara relaterat till aspergers. Det är ett stort problem för mig eftersom jag inte får saker gjorda och dessutom känner mig lat. Jag har andra symptom på ADD också men en del av dem kan förklaras med aspergerdiagnosen.

Nu har jag några frågor om aspergers och ADHD.

Ni som har båda diagnoserna, vad var det som gjorde att ni fick ADHD-diagnosen och inte enbart aspergers (eller tvärtom)?

Vilka ADHD-relaterade problem förutom hyperaktivitet kan man få mediciner mot?

Om jag tar upp det här med min läkare och han tror att jag kan ha ADHD, behöver jag göra en helt ny neuropsykiatrisk undersökning då?
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Re: Har ingen ADHD-diagnos, men borde kanske

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-26 13:52:15

Vid Aspergerutredningen lade man märke till att jag har stora problem med koncentration, uppmärksamhet och motorik. Fick dock bara Aspergerdiagnos eftersom utredningen var inriktad på det.

Efter några med Aspergerdiagnos år fick jag prova Concerta. Den hjälpte inte.

Efter ytterligare några år fick jag prova Ritalin, och i samband med det skrev man in ADD + DCD i journalen. Troligtvis för att kunna motivera att ge mig höga doser Ritalin. En rent narkotikapolitisk fråga.

Ritalinet gavs mot uppmärksamhetsstörning och koncentrationsssvårigheter. Hjälpte, men hade för svåra biverkningar så jag gav upp medicineringen.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Re: Har ingen ADHD-diagnos, men borde kanske

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-26 14:03:06

Laika skrev:Ni som har båda diagnoserna, vad var det som gjorde att ni fick ADHD-diagnosen och inte enbart aspergers (eller tvärtom)?

Vilka ADHD-relaterade problem förutom hyperaktivitet kan man få mediciner mot?

Om jag tar upp det här med min läkare och han tror att jag kan ha ADHD, behöver jag göra en helt ny neuropsykiatrisk undersökning då?

För att en person med enbart AST inte är lika glömsk, slarvig, impulsiv, okoncentrerad, dålig uppmärksamhet och hyper som jag är. Därför fick jag både ADHD- och autism-diagnos.

ADHD-mediciner hjälper även för koncentrationsproblem och uppmärksamhetsstörning, och på många blir även sömnen och humöret bättre och stabilare.

Tror inte du behöver göra om alla test utan typ bara göra ADHD-screening test och QB-test. Fast ska inte säga säkert för jag testade ju för båda samtidigt.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Återgå till Aspergare och vården

Logga in