Skolk i betyget = Indraget studiestöd
94 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Skolledningen ska alltid vara öppen för varje elevs möjligheter till att förbättra sina resultat, antingen genom högre närvaro (för de elever som det passar) eller genom fler självstudier (för de elever som det passar).
Att kräva närvaro är bara vansinne, anpassad studiegång ska vara en möjlighet för alla elever oavsett om de har en diagnos eller ej (och de är i princip det Skolverket har sagt med, men som skolor högaktningsfullt skiter i, de kräver diagnos för att anpassa studiegången, och då blir anpassningen ofta att man placeras bland de som har skitsvårt i skolan samt att man aldrig får betyg som räknas).
Att kräva närvaro är bara vansinne, anpassad studiegång ska vara en möjlighet för alla elever oavsett om de har en diagnos eller ej (och de är i princip det Skolverket har sagt med, men som skolor högaktningsfullt skiter i, de kräver diagnos för att anpassa studiegången, och då blir anpassningen ofta att man placeras bland de som har skitsvårt i skolan samt att man aldrig får betyg som räknas).
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Jag håller med dig om det sista, men även om jag innan tyckt att "närvaro spelar väl inte så stor roll" så måste ja ändå säga att jo, jag tycker i alla fall det. Och skolverket också då det är ett krav för att uppnå godkänt betyg. Men min vision kanske bara funkar i en perfekt värld.Miche skrev:Skolledningen ska alltid vara öppen för varje elevs möjligheter till att förbättra sina resultat, antingen genom högre närvaro (för de elever som det passar) eller genom fler självstudier (för de elever som det passar).
Att kräva närvaro är bara vansinne, anpassad studiegång ska vara en möjlighet för alla elever oavsett om de har en diagnos eller ej (och de är i princip det Skolverket har sagt med, men som skolor högaktningsfullt skiter i, de kräver diagnos för att anpassa studiegången, och då blir anpassningen ofta att man placeras bland de som har skitsvårt i skolan samt att man aldrig får betyg som räknas).
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Miche skrev:Att kräva närvaro är bara vansinne, anpassad studiegång ska vara en möjlighet för alla elever oavsett om de har en diagnos eller ej
Det håller jag fullständigt med om!
Problemet är väl att väldigt få gymnasieelever är mogna nog och/eller har tillräckligt självkännedom för att ta ett så stort beslut?
Om jag ser till mig själv, klasskompisar då jag gick på gymnasiet, mina ungar och alla deras kompisar finns det väldigt få som hade/har självdisiplin nog som 16-17åring att lägga upp sina studier på ett bra sätt. Jag hade definitivt inte kunnat det. Hade jag fått välja hade jag med all säkerhet proppsat på "självstudier", och det vet jag hade inte inte funkat.
Miche skrev:då blir anpassningen ofta att man placeras bland de som har skitsvårt i skolan samt att man aldrig får betyg som räknas).
Den erfarenheten har inte jag. I min unges skola går alla "diagnosbarn" i vanliga klasser, studiegången är ofta anpassad så en del ämnen läses ett fjärde år och deras betyg räknas på samma sätt som "vanliga" ungars.
Miche skrev:att man aldrig får betyg som räknas).
?? Vad menar du?
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
calima skrev:Problemet är väl att väldigt få gymnasieelever är mogna nog och/eller har tillräckligt självkännedom för att ta ett så stort beslut?
Om jag ser till mig själv, klasskompisar då jag gick på gymnasiet, mina ungar och alla deras kompisar finns det väldigt få som hade/har självdisiplin nog som 16-17åring att lägga upp sina studier på ett bra sätt. Jag hade definitivt inte kunnat det. Hade jag fått välja hade jag med all säkerhet proppsat på "självstudier", och det vet jag hade inte inte funkat.
Håller fullkomligt med. Klokt skrivet!
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
calima skrev:Problemet är väl att väldigt få gymnasieelever är mogna nog och/eller har tillräckligt självkännedom för att ta ett så stort beslut?
Det är inte eleverna som ska ta besluten ensamma, det är givetvis en process där skolledning, lärare, föräldrar och eleven är inblandade i.
calima skrev:Miche skrev:att man aldrig får betyg som räknas).
?? Vad menar du?
Då elever placeras i särklasser så räknas inte betygen som fullgoda betyg för att gå vidare i vanligt gymnasium utan de kan få gå i särgymnasium, universitet kan aldrig komma på fråga, för betygen räknas inte. I arbetslivet är de värdelösa.
calima skrev:Den erfarenheten har inte jag. I min unges skola går alla "diagnosbarn" i vanliga klasser, studiegången är ofta anpassad så en del ämnen läses ett fjärde år och deras betyg räknas på samma sätt som "vanliga" ungars.
Så som det var i din skola ska det vara i alla skolor, tyvärr är det alldeles för få som är så bra.
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
kullan skrev:Miche skrev:Instämmer, sättet att inhämta kunskapen har inget med närvaro att göra. Jag kan även vara extremt produktiv på ett arbete utan att vara där, så vari ligger skillnaden?
Ibland tror jag att NPF-Barn skulle göra bättre ifrån sig hemma genom att ha onlinekontakt med läraren på familjen hemdator istället för i ett stökigt klassrum.
Absolut!
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
imperativ skrev:Studiebidrag = lön. Självklart ska ogiltig/oförklarlig frånvaro straffas med utebliven lön.
Villkoren är fel satta, läs vad jag skrivit ovan, ungdomar måste ha möjlighet att studera på sätt som fungerar för dem och det finns en hel del arbeten där inte närvaron är avgörande.
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Tyvärr så drabbar alla sådana regler personer med socialt besvärlig bakgrund värre vilket ytterligare bidrar till utslagning och ökade klyftor i samhället.
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10586
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Östergötland
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Bjäbbmonstret skrev:Tyvärr så drabbar alla sådana regler personer med socialt besvärlig bakgrund värre vilket ytterligare bidrar till utslagning och ökade klyftor i samhället.
Exakt, skolan återskapar klassamhället som samhället har kämpat för under årtionde efter årtionde att eliminera!
Barn som kommer från taskiga hemförhållanden kommer inte att ha råd att studera och bli något!
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Miche skrev:Det är inte eleverna som ska ta besluten ensamma, det är givetvis en process där skolledning, lärare, föräldrar och eleven är inblandade i.
Tanken är god och jag stödjer den. Men det fungerar inte i praktiken. På min unges skola är 800 elever inskrivna. Om alla, i den absoluta jämnlikhetens namn, skulle få skolgång som anpassad betyder det att minst 1600 timmar skulle ägnas åt planering av skolgången. Och då har jag begränsat processen till två timmar per elev, vilket naturligtvis är alldels för få timmar. Och det gäller bara inledningsvis. Till det kan läggas uppföljningar och "omförhandlingar" varje år som förmodligen tar ännu mer tid.
Redan nu har mentorerna svårt att få tid till den obligatoriska halvtimme varje termin som läggs på utvecklingssamtalen.
Som sagt, tanken är god men ogenomförbar. Det finns varken tid eller pengar.
Miche skrev:Då elever placeras i särklasser så räknas inte betygen som fullgoda betyg för att gå vidare i vanligt gymnasium utan de kan få gå i särgymnasium, universitet kan aldrig komma på fråga, för betygen räknas inte. I arbetslivet är de värdelösa.
Sedan min unge fick diagnos för ett par år sedan har jag mött mängder av föräldrar men aldrig ens hört talas om att diagnosbarn sätts i särskola om de inte har begåvningshandikapp.
Många föräldrar skulle vara glada om deras barn kunde få någon form av "diagnosklasser" eftersom vanliga gymnasiet inte alltid har de extraresurser som behövs.
Särklasser är på tillbakagång. En stor anledning är att den typen av klasser är betydligt dyrare än "vanliga" och skolans anslag skärs ner för varje år. Billigast är om alla kunde gå i vanlig klass.
Bjäbbmonstret skrev:Tyvärr så drabbar alla sådana regler personer med socialt besvärlig bakgrund värre vilket ytterligare bidrar till utslagning och ökade klyftor i samhället.
Tyvärr är barn med socialt besvärlig bakgrund redan utslagna. Jag tvivlar på att det blir värre om de mister studiebidraget.
Den tusenlapp de får för att vara hyfsat närvarande på gymnasiet är i allafall mer än vad de får som långtidsarbetlös tonåring. Och med gymnasiebetyg ökar i allafall chanserna att överhuvudtaget få ett jobb.
Så jag tror nog att hot om indraget studiebidrag kan motivera speciellt "fattiga" ungar att närvara på lektioner och därmed få helt betyg.
Kanske det tom är så att deras chanser ökar med hot om indraget bidrag?
imperativ skrev:Studiebidrag = lön. Självklart ska ogiltig/oförklarlig frånvaro straffas med utebliven lön.
Det kan ses som en form av "social fostran", en förvarning om hur det fungerar ute i verkligheten. Sköter man inte sitt jobb får man inga pengar.
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Zonkey skrev:Jag har aldrig skolkat "per se". Stannat hemma när det inte varit något fysiskt fel på mig men aldrig fått ogiltig frånvaro (pga. mina diagnoser).
Tycker det är bra att de skärper det. Jag förstår när vissa säger att det är lättare att plugga ensam, men det är inte så det ska vara. Skolan är till för att hjälpa dig på ett sätt som är bättre än om du lär dig själv. Därför bör "störningsmomenten" minimeras.
Då borde man testa med att minska störningsmomenten först och se vad som händer.
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Att sitta i ett stökigt klassrum tar enorma mängder energi från många med NPF. Likaså att hålla reda på tider, klassrum, lärare, böcker osv.
Många elever med NPF - jag var en av dem - är redan överbelastade med sådana intryck och har mycket lite ork kvar till själva studierna. Det är varken genomtänkt eller särskilt schysst att kräva samma ork, energi och resultat av oss utan anpassning. Det är lika dumt som att försöka tvinga en lam att hoppa höjdhopp.
Hot och straff är för övrigt urusla metoder för att få elever att vilja lära sig mer.
Det viktiga är studieresultaten och kunskapen, inte hur man når dem. Om 80% av energin för en elev går åt till att orka hålla ögonen öppna, sortera bort ljud och onödig information och komma ihåg praktiska saker, så är det inte kunskaperna eller eleverna, utan idiotiska principer man sätter högst.
Många elever med NPF - jag var en av dem - är redan överbelastade med sådana intryck och har mycket lite ork kvar till själva studierna. Det är varken genomtänkt eller särskilt schysst att kräva samma ork, energi och resultat av oss utan anpassning. Det är lika dumt som att försöka tvinga en lam att hoppa höjdhopp.
Hot och straff är för övrigt urusla metoder för att få elever att vilja lära sig mer.
Det viktiga är studieresultaten och kunskapen, inte hur man når dem. Om 80% av energin för en elev går åt till att orka hålla ögonen öppna, sortera bort ljud och onödig information och komma ihåg praktiska saker, så är det inte kunskaperna eller eleverna, utan idiotiska principer man sätter högst.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Inlägg: 6845
- Anslöt: 2011-05-17
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Kunskap har aldrig varit vad skolan eftersträvat hos sina elever. Hade det varit det hade jag sluppit eländet efter tre år (då jag har en mycket god inlärningsförmåga). Den erfarenhet jag har är att skolan går ut på att lärarna ska anstränga sig så lite som möjligt utan att det får de att se ut som idioter. Björklund har nu fått alla chanser att förvandla den svenska skolan så som han lovat men ändå har inget hänt och borgarna fortsätter att skylla fel och brister de själva är ansvariga för på sossarna.
Dessvärre är avvikelser oacceptabla i dagens samhälle oavsett regering (även om toleransen skiftar beroende på vem som bestämmer). Jag tror att om vi vill att verkligheten ska förändras måste vi själva skapa denna förändring.
Dessvärre är avvikelser oacceptabla i dagens samhälle oavsett regering (även om toleransen skiftar beroende på vem som bestämmer). Jag tror att om vi vill att verkligheten ska förändras måste vi själva skapa denna förändring.
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Henkkalexi skrev:Det är varken genomtänkt eller särskilt schysst att kräva samma ork, energi och resultat av oss utan anpassning.
Det är det faktiskt inte många som gör, inte på de skolor jag känner till.
Och framför allt är det enligt skollagen inte någon skola som får ha samma krav på MPF-barn som på "normala". Skolsituationen skall anpassas enligt lag.
Problemet för min son är att hans energi inte alltid räcker till för hela skoldagar men om han skulle plugga enskilt räcker inte självdisiplinen till. Han saknar helt självdisiplin, och är väl medveten om det.
Ett annat problem, enligt BUP och barnrehab, är att väldigt många ungdommr inte vill att deras diagnos skall vara känd för skolan. Och hur skall man då kunna ge den anpassad skolgång?
Och så finns det faktisk föräldrar som helt enkelt vägrar inse att deras barn är i behov av särskilt stöd.
Krake skrev:Den erfarenhet jag har är att skolan går ut på att lärarna ska anstränga sig så lite som möjligt utan att det får de att se ut som idioter.
Min erfarenhet är att en majoritet av gymnasielärare sliter häcken av sig för att få timmarna att räcka till, för att räcka till för alla de som behöver speciell uppmärksamhet.
Det finns ju en anledning till att antalet utbrända lärare stiger varje år, att många lärare byter jobb efter ett par yrkesverksamma år och att det är svårt att få studenter till lärarutbildningarna.
Det är i mångt och mycket ett skitjobb nuförtiden.
Miche skrev:Villkoren är fel satta, läs vad jag skrivit ovan, ungdomar måste ha möjlighet att studera på sätt som fungerar för dem och det finns en hel del arbeten där inte närvaron är avgörande.
Jag känner inte till villkoren i detalj då jag inte sett dom.
Men hur ett schemalagt studiebesök kan räknas som ogiltig frånvaro är fullkomlig idioti. Likaså hur överenskommelser om en individs särskilda hjälpmedel skulle kunna räknas som ogiltig frånvaro är också, fullkomlig idioti. Idioti förekommer men fullkomlig idioti är mycket mer sällsynt faktiskt.
Mitt första år på gymnasiet hade jag ingen aning om att jag kunde bli av med studiebidraget. Ingen lärare tog rapporteringen av frånvaro på allvar. Under mitt andra år bestämde skolan att ta frånvarorapportering på allvar (>20% ogiltig frånvaro = indraget studiebidrag) och flera skolkare blev plötsligt av med sina pengar. I kommunen togs många av total överraskning när det skedde. Ingen tyckte det var fel (förutom skolkarna som opponerade sig högljutt i några fall). Det kom bara för plötsligt.
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Henkkalexi skrev:De har inte fattat ett skit om vad skolk är. Jag skolkade för att jag helt enkelt inte stod ut med att slösa bort tiden på meningslösa lektioner, när jag lika gärna kunde läsa på egen hand. Att sitta still i ett klassrum i 55 minuter och låtsas se intresserad har ingenting med kunskap att göra, och det är kunskap och inget annat som betygen ska baseras på.
Och därmed basta!
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Här är en artikel som tar upp vikten av att föräldrar faktiskt också engagerar sig i sina barns skolgång och inlärning. Hur eleverna lyckas i skolan har inte bara med hur bra skolor eller lärare är, föräldrars engagemang spelar en ganska stor roll:
How About Better Parents?
By THOMAS L. FRIEDMAN, Published: November 19, 2011
http://www.nytimes.com/2011/11/20/opini ... fEjhtgDHDA
Artikeln finns översatt i pappersversionen av dagens DN.
Oavsett elevernas socioekonomiska bakgrund fick de som hade föräldrar som läste böcker med dem ofta i samband med skolstart och de tidiga skolåren bättre resultat i PISA än de som inte hade föräldrar som engagerade sig på samma sätt.
För övrigt tycker jag det är bra att man snabbt tar tag i skolk för att så fort som möjligt komma underfund med vad det eventuellt beror på. Hellre det än att en elev kan missa en massa lektioner och hamna efter bara för att frånvaro knappt uppmärksammas. Frånvaro är ju ett tecken på att något inte står rätt till.
How About Better Parents?
By THOMAS L. FRIEDMAN, Published: November 19, 2011
IN recent years, we’ve been treated to reams of op-ed articles about how we need better teachers in our public schools and, if only the teachers’ unions would go away, our kids would score like Singapore’s on the big international tests. There’s no question that a great teacher can make a huge difference in a student’s achievement, and we need to recruit, train and reward more such teachers. But here’s what some new studies are also showing: We need better parents. Parents more focused on their children’s education can also make a huge difference in a student’s achievement.
“Fifteen-year-old students whose parents often read books with them during their first year of primary school show markedly higher scores in PISA 2009 than students whose parents read with them infrequently or not at all. The performance advantage among students whose parents read to them in their early school years is evident regardless of the family’s socioeconomic background. Parents’ engagement with their 15-year-olds is strongly associated with better performance in PISA.”
Schleicher explained to me that “just asking your child how was their school day and showing genuine interest in the learning that they are doing can have the same impact as hours of private tutoring. It is something every parent can do, no matter what their education level or social background.”
“Monitoring homework; making sure children get to school; rewarding their efforts and talking up the idea of going to college. These parent actions are linked to better attendance, grades, test scores, and preparation for college,” Barth wrote.
http://www.nytimes.com/2011/11/20/opini ... fEjhtgDHDA
Artikeln finns översatt i pappersversionen av dagens DN.
Oavsett elevernas socioekonomiska bakgrund fick de som hade föräldrar som läste böcker med dem ofta i samband med skolstart och de tidiga skolåren bättre resultat i PISA än de som inte hade föräldrar som engagerade sig på samma sätt.
För övrigt tycker jag det är bra att man snabbt tar tag i skolk för att så fort som möjligt komma underfund med vad det eventuellt beror på. Hellre det än att en elev kan missa en massa lektioner och hamna efter bara för att frånvaro knappt uppmärksammas. Frånvaro är ju ett tecken på att något inte står rätt till.
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Wine skrev:För övrigt tycker jag det är bra att man snabbt tar tag i skolk för att så fort som möjligt komma underfund med vad det eventuellt beror på. Hellre det än att en elev kan missa en massa lektioner och hamna efter bara för att frånvaro knappt uppmärksammas. Frånvaro är ju ett tecken på att något inte står rätt till.
Exakt, mycket klokt skrivet. Dessutom kan man ju inte utgå från att ALLA som skolkar har NPF. En del skolkar också "bara för att". De är unga och tycker skolan är tråkig och ångrar sig sedan när de blir äldre t.ex. Jag hoppas dock att elever med diagnos inte får sin frånvaro uppskriven.
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Henkkalexi skrev:Att sitta i ett stökigt klassrum tar enorma mängder energi från många med NPF. Likaså att hålla reda på tider, klassrum, lärare, böcker osv.
Många elever med NPF - jag var en av dem - är redan överbelastade med sådana intryck och har mycket lite ork kvar till själva studierna. Det är varken genomtänkt eller särskilt schysst att kräva samma ork, energi och resultat av oss utan anpassning. Det är lika dumt som att försöka tvinga en lam att hoppa höjdhopp.
Hot och straff är för övrigt urusla metoder för att få elever att vilja lära sig mer.
Det viktiga är studieresultaten och kunskapen, inte hur man når dem. Om 80% av energin för en elev går åt till att orka hålla ögonen öppna, sortera bort ljud och onödig information och komma ihåg praktiska saker, så är det inte kunskaperna eller eleverna, utan idiotiska principer man sätter högst.
Medhåll och igenkänning.
När jag läste på universitetet kändes det som att det mest handlade om planering av saker runtomkring än själva studierna. Det var ju bara en massa korridorspring, formalia, broschyrer, byråkrati, studentorganiserande, informationsblad, databaser, utlåningssystem och kopiatorkort hela tiden.
Jag som trodde att det var litteraturvetenskap jag läste..
Sinnena blev som sagt överbelastade och jag kände bara att jag ville ut därifrån. Lokalerna bestod av en stora panoramafönster, och flera våningar under ett och samma tak, stort, ljust, luftigt och fullt av ständigt förbipasserande människor. Alltid nya rum och nya korridorer. Ville man ha information fick man gå till flera småstationer och det var omöjligt att få en helhetsbild, en övergripande beskrivning av vad man måste göra och kunna.
Ibland beskriver fiktionen hur man upplever saker på ett alldeles eminent sätt:
http://www.youtube.com/watch?v=_iIsGMmn ... re=related
När du sett klippet vet du precis hur jag kände mig.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
calima skrev:Det är det faktiskt inte många som gör, inte på de skolor jag känner till.
Och framför allt är det enligt skollagen inte någon skola som får ha samma krav på MPF-barn som på "normala". Skolsituationen skall anpassas enligt lag
Tala om detta för Mora Kommuns skolstyrelse. Där är det ingen anpassning som gäller. Det är elevens skyldighet att göra som skolan säger och skolpersonalen lyssnar inte på vare sig elev eller förälder.
Klasserna är Grymt stora och stökiga. Inte en chans att en unge med en NPF.diagnos kan göra ett godkänt studieresultat där. Jag vet flera föräldrar som satt sina barn i specialskolor som är som ett internat för att dom ska kunna fullfölja sina studier. Då får dom helt plötsligt MVG på alla ämnena. Medan barnen i Skolan här hemma endast sitter och är okoncentrerade och allmänt stökiga.
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Hade det där hänt medan jag gick i gymnasiet hade jag inte fått några pengar iaf.
- KaosPrinsessa
- Inlägg: 3153
- Anslöt: 2010-10-10
- Ort: Cardiff, Wales
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Banzai skrev:Wine skrev:För övrigt tycker jag det är bra att man snabbt tar tag i skolk för att så fort som möjligt komma underfund med vad det eventuellt beror på. Hellre det än att en elev kan missa en massa lektioner och hamna efter bara för att frånvaro knappt uppmärksammas. Frånvaro är ju ett tecken på att något inte står rätt till.
Exakt, mycket klokt skrivet. Dessutom kan man ju inte utgå från att ALLA som skolkar har NPF. En del skolkar också "bara för att". De är unga och tycker skolan är tråkig och ångrar sig sedan när de blir äldre t.ex. Jag hoppas dock att elever med diagnos inte får sin frånvaro uppskriven.
Självklart ska man kolla upp vad skolket beror på - det var det aldrig någon som gjorde med mitt skolk. De reagerade när jag närmade mig gränsen för att bli av med studiemedlet, men frågade aldrig om orsaken eller funderade över varför jag hade skyhöga betyg i vissa ämnen och uruselt i andra.
Jag var en "duktig" elev, och fick bara höra att jag skulle "skärpa mig med närvaron". Jag påpekade för flera lärare att det faktiskt var meningslöst med vissa lektioner för mig. I svenskan fick jag i princip göra som jag ville, eftersom mina kunskaper låg skyhögt över genomsnittet och min underbara lärare insåg att lektionerna inte gav mig något.
I matten, som jag enligt alla tester på neuro inte borde haft några som helst problem med - snarare tvärtom - fick jag IG eftersom de i klassen som lärde sig snabbt, störde sig på oss som lärde oss långsamt och därmed skyndade på undervisningen. De lektionerna gav mig inget annat än ångest, så jag slutade gå.
Om någon hade brytt sig det allra minsta om att kolla över hur underliga resultat jag hade, i synnerhet med tanke på min språkbegåvning och sjuka svårigheter i matte, så kanske jag hade känt mig mer motiverad att gå på lektionerna.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Inlägg: 6845
- Anslöt: 2011-05-17
Re: Skolkar du mycket från skolan? Skolan får friare händer.
Det är som sagt var illa att det inte kontrolleras VARFÖR vissa skolkar och någon borde ju ha reagerat på detta i kombination med dina betyg Henkkalexi. Fast å andra sidan var det ingen som reagerade när jag gick i 3-5 och skolkade (man får ju inget studiebidrag, men ändå), tydligen berättade inte ens skolan att jag gjorde det för mamma.