Hur städat har du hemma (och tips)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

hur städat har du det hemma

Jag är pedant (så rent det går)
8
12%
Jag har det städat hemma
16
24%
Jag har det städat i vissa rum
2
3%
Jag har det städat inom vissa områden (tex på köksbänken för matlagningens skull, runt specialintresset, i fågelburen etc)
7
10%
Jag har det städat i perioder
18
27%
Jag har det ostädat
10
15%
Det ser ut som en orkan varit på besök
6
9%

Antal röster : 67

Re: hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav Abbreviation » 2011-11-23 18:39:51

Lakrits skrev:
Abbreviation skrev:KrigarSjäl: Vilken sorts smuts? Skinnsoffor kan man torka av med en lätt fuktad trasa, vid värre fläckar är det beroende på fläcken.

… och vid ännu värre fläckar beror det på vad IKEA tar för en ny soffa. I alla fall förra gången jag var tvungen att byta soffa. :)

Åh, vilka trevliga bilder jag fick upp i huvudet nu. ;)
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Miche » 2011-11-23 18:55:18

Lakrits skrev:I alla fall förra gången jag var tvungen att byta soffa. :)

Du ska inte utföra dina biologiska experiment med tallplantor i soffan... :shock:
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Selma » 2011-11-23 20:53:07

Miche skrev:jag misstänker att du bor i hyreshus och därför gör det dig inte så mycket att du använder mycket varmvatten

Den meningen har väl inget att göra med hur ofta du diskar eller hur du diskar?
Jag tolkar ovanstående som "om du bor i hyreshus kan du göra av med hur mycket vatten som helst". Ja, jag är bokstavstolkare (som snålar med vatten, kallt som varmt).
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-23 21:12:49

Selma skrev:
Miche skrev:jag misstänker att du bor i hyreshus och därför gör det dig inte så mycket att du använder mycket varmvatten

Den meningen har väl inget att göra med hur ofta du diskar eller hur du diskar?
Jag tolkar ovanstående som "om du bor i hyreshus kan du göra av med hur mycket vatten som helst". Ja, jag är bokstavstolkare (som snålar med vatten, kallt som varmt).
Bor man i eget hus och har varmvattenberedare har varmvattnet emellanåt en förarglig förmåga att ta slut.... Och så kostar det att värma upp vattnet.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Selma » 2011-11-23 21:18:44

sugrövmanövern skrev:Bor man i eget hus och har varmvattenberedare har varmvattnet emellanåt en förarglig förmåga att ta slut....

Det är väl för att de i hyreshuset snott det? :wink:
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav kullan » 2011-11-23 21:19:18

Jag blir nervös om det är för rent och för pedantisk ordning. Då törs jag inte röra mig i det huset. För att jag ska trivas måste det va lite smårörigt omkring. annars får jag nojan.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2011-11-23 22:37:03

Selma skrev:Jag tolkar ovanstående som "om du bor i hyreshus kan du göra av med hur mycket vatten som helst".

sugis tolkning är helt korrekt:
sugrövmanövern skrev:Bor man i eget hus och har varmvattenberedare har varmvattnet emellanåt en förarglig förmåga att ta slut.... Och så kostar det att värma upp vattnet.

Självklart ska man försöka göra så mycket som möjligt med tanke på miljön (vilket jag är ganska bra på, jag kommer att bli ännu bättre när jag får en bättre ekonomi).
Miche

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-24 12:41:42

Miche skrev:
Lakrits skrev:I alla fall förra gången jag var tvungen att byta soffa. :)

Du ska inte utföra dina biologiska experiment med tallplantor i soffan... :shock:

Vilket erinrar mig om barndomens läsning av Ghostbusters. Egon Spengler (En mycket tänkbar aspergerkandidat) hade ju sin samling sporer hemma i bostaden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Abbreviation » 2011-11-24 14:59:29

Usch, jag är nog rätt pedantisk egentligen för jag trivs verkligen inte nu när det är stökigt.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

hur städat har du hemma (och tips)

Inläggav matgar » 2011-11-25 5:47:26

Dagobert skrev:Städar numera inte längre, har gett upp. I sovrummet växer sophögen bredvid sängen.
I övre hallen är det rörigt, men sporadiskt dammsuget (ev besökare kommer inte längre än hit).
"Badrummet" har varit provisoriskt i åratal, ingen idé att städa, ingen mer än jag och katten går ändå dit. Undersidan av toalocket mögligt.
Trappan belamras med grejer som ska upp eller ner, mellan dem frodas dammråttorna som jag ger en rejäl avsugning några ggr/år.
Farstun ständigt belamrad, men dammsugs med nån månads mellanrum tillsammans med köket av min trogna boendestödjare medan jag betalar räkningar.
Disk blir det ytterst lite eftersom jag använder engångstallrikar o.d.
Hon brukar dock snygga till på köksbänken och ibland diska det lilla som blir. Om jag glömmer bröd e.d. framme över natt ser jag ibland att nån mus varit framme och försett sig.
Halva vardagsrummet är mc-verkstad, och vintertid står min Honda Transalp där.
I andra halvan av rummet är staplade alla vardagrumsmöbler.

Skrämmande likt mig det där.
Har visserligen ingen honda i vardagsrummet (många datorer i stället) och har ingen städhjälp.
Men annars låter det som hemma hos mig, har dock inga husdjur (varken katt eller mus).
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav calima » 2011-11-25 9:48:07

Alltid städat.
Helt enkelt för att tesen "kaos i omgivningen ger ett inre kaos" stämmer helt på mig.

Jag mår dåligt av oordning, riktigt dåligt om det samlas sopor som luktar och det är så rörigt att jag måste leta efter prylar jag behöver.

Men enda chansen för mig att behålla den ordning jag behöver är att plocka undan och städa direkt det behövs. Låter jag något vänta eller slarvar med upplockningen en tid överväldigas jag av kaoset och har förtvivlat svårt att komma igång.
Jag förlamas av oordning och smuts.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav Miche » 2011-11-25 10:44:17

calima skrev:Jag förlamas av oordning och smuts.

@calima, jag känner igen det där, önskar jag hade dina insikter när jag var yngre och förstod varför jag mådde som jag mådde.
Miche

Inläggav calima » 2011-11-25 11:43:23

Miche skrev:jag känner igen det där, önskar jag hade dina insikter när jag var yngre och förstod varför jag mådde som jag mådde.

Det önskar jag också att jag hade haft ... Tänk så mycket lättare livet varit om jag bara tagit mig tid att tänka och känna efter. :?
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav wuwei » 2011-11-25 12:26:17

"Jag har det städat" var det som passade in bäst. Eftersom jag städar varje vecka så tyckte jag inte att jag kunde svara att jag har städat i perioder. Rörigt kan det väl vara, men det är ofta skapligt rent under. Enda som kan gå lite för många dagar mellan är dammsugningen, jag "borde" egentligen dammsuga typ varannan dag med tanke på katter och kattsand som har en förmåga att spridas. Men ofta blir det bara två ggr per vecka.
wuwei

Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Kristofer » 2011-11-25 17:00:58

Jag funderar på att slänga allt som jag inte behöver eller som har personligt värde för mig. Det skulle utesluta möjligheter för framtida nedstökande hemma hos mig. Det skulle se kalt och opersonligt ur, men det har igen betydelse. Det är ändå aldrig någon mer än jag här och jag vill inte ändra på det faktumet under nuvarande omständigheter. Därför förefaller det osannolikt att någon någonsin (exklusive mig) kommer att vistas längre perioder i min lägenhet så länge jag har besittningsrätt. Dessutom förefaller det i nuläget inte sannolikt att jag kommer avsäga mig besittingsrätten.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Lakrits » 2011-11-25 17:38:06

calima skrev:Jag förlamas av oordning och smuts.

Clostridium botulinum
Clostridium tetani

:wink:
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav rapchic » 2011-11-25 20:08:40

calima skrev:Alltid städat.
Helt enkelt för att tesen "kaos i omgivningen ger ett inre kaos" stämmer helt på mig.

Jag mår dåligt av oordning, riktigt dåligt om det samlas sopor som luktar och det är så rörigt att jag måste leta efter prylar jag behöver.

Men enda chansen för mig att behålla den ordning jag behöver är att plocka undan och städa direkt det behövs. Låter jag något vänta eller slarvar med upplockningen en tid överväldigas jag av kaoset och har förtvivlat svårt att komma igång.
Jag förlamas av oordning och smuts.

tidigare stämde "ordning är till för medelmåttor, genier behärskar även kaos" faktiskt in på mig då även om jag hade stökit visste jag var saker var men nu måste jag ha det mer städat eftersom jag inte bor ensam längre (så det finns nån som flyttar på saker)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Tiblan » 2011-11-25 20:09:18

calima skrev:
Miche skrev:jag känner igen det där, önskar jag hade dina insikter när jag var yngre och förstod varför jag mådde som jag mådde.

Det önskar jag också att jag hade haft ... Tänk så mycket lättare livet varit om jag bara tagit mig tid att tänka och känna efter. :?

Precis så är det för mig också. Det är en riktig energitjuv när det är i oordning. Var sak har sin plats och jag brukar också lägga tillbaka det jag använt direkt. Så mycket enklare.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav lasseivägen » 2011-11-25 22:19:59

Det senaste på städfronten, (me tanke på den Tyska städerskan son rengjorde ett konstverk)
Man ritar en ram runt fläcken, signerar. Sen döper man den till något obegripligt.
Funkar även på stora damråttor, gamla kartonger, tappade mackor och sunkiga klädespersedlar, kalas då för installation.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Asperger387 » 2011-11-25 23:21:52

Badrummet och disken sköter jag pedantiskt. Övriga delar av köket och övriga rum har en tendens att bli negligerade...
Asperger387
Ny medlem

Anslöt: 2011-11-24

Inläggav Vampire » 2011-12-01 1:12:31

Jag har det städat i perioder. Att ha ordning bland mina saker är viktigt för mig, däremot är jag inte lika ambitiös med dammsugning och sånt... Nu med arbetsterapeutens detaljerade "instruktionsscheman" går det lite bättre dock, så för det mesta pendlar det mellan okej rent och lite småskitigt.
Vampire
Inaktiv

Anslöt: 2011-11-30

Inläggav Gargamell85 » 2011-12-01 1:14:43

Jag städar 1 gång rejält i veckan annars småplockar jag lite när det behövs.Gillar och ha det rent omkring mig men skulle inte vilja påstå jag är pedant
Gargamell85

Anslöt: 2011-11-28

Inläggav Red and green » 2011-12-18 15:43:03

Jag har alla möjliga redskap och apparater som världen har kommit på för att underlätta städning men ändå funkar det inte för mig.
Diskmaskin jaa, men att orka tömma den och lasta igen, funkar väl så däääääär Allt verkar hamna och glömmas på diskbänken ändå. Men jag röjer det några ggr per veckan när det börjar se för jävligt ut.
Jag vill inte vara hysteriskt ordningsam heller eftersom det måste jag vara på jobbet. Det orkar jag inte 24 h per dygnet. Jag brukar säga att jag byter personlighet klockan 16 när jag stänger dörren bakom mig.
Vilken diagnos får jag av det ?

Jag har robot dammsugare men hur ofta orkar jag trycka på den knappen? Inte varje dag, ska jag säga :wink:

Den här sidan av mig har aldrig funkat. Jag ser inte det som jätte problem heller.
Jag har bara annan prioritering när jag är ledig.
Varför? Ju därför att jag är så folktrött efter jobbet att jag kan bara ligga på soffan, läsa
och surfa. Det är mitt sätt att ladda tomma batterier att orka släpa mig till jobbet
nästa dag.

Det brukar inte se alldeles för jävligt hos mig (oftast), ingenting att förneka att jag trivs
bättre när det är rent o doftar fint. Men det är inte heller så att jag skulle önska att
folk stormar in hos mig när som helst.
Men samtidigt min lägenhet är ingen visningslägenhet. Och det är bara jag som bestämmer
hur ska jag ha det här. Jag vill inte ha vänner som fokuserar i mina damrottor eller hur
pass städat/ostädat det är hos mig. Nej, det blir kortvarig vänskap det.
Men jag måste säga att jag både beundrar individer som har det jätte fint hemma,
samtidigt kan jag inte sluta undra att vad är det de försöker gömma bakom fina kulisser.
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav sansula » 2011-12-18 17:23:01

nallen skrev:Jag hatar både städning och diskning av den enkla anledningen att de utgör arektypen för meningslöst arbete - det spelar ingen roll hur väl man utför det, man kommer ändå att behöva göra om det om några timmar, dagar eller veckor igen. Med ett vettigt arbete löser man problemet en gång för alla och det kommer inte tillbaka (i samma form) igen.

Haha, precis sådär tänker jag också :D

... Och inte enbart när det gäller städning.
sansula

Anslöt: 2011-06-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in