Vad menas med konstruktivt?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad menas med konstruktivt?

Inläggav nallen » 2011-11-22 11:31:55

Titti låste ju den andra tråden innan jag hann fråga; vad menas då med konstruktivt?

Bortsett från rubriken som sattes i affekt så innehåller trådstarten all nödvändig information.

Vad är det (förutom rubriken) ni har att anmärka på?
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Re: Vad menas med konstruktivt?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-22 12:21:08

nallen skrev:Titti låste ju den andra tråden innan jag hann fråga; vad menas då med konstruktivt?

Bortsett från rubriken som sattes i affekt så innehåller trådstarten all nödvändig information.

Tycker det är konstruktivt att uttrycka sig klart och tydligt och det har du ju gjort.

Men så råkade du vara emotionell, och se det får man inte vara i mellanmjölkens förlovade land. Här ställer vi oss snällt i kö och lämnar in våra klagomål anonymt och per lapp så ingen ska behöva oroa sig för omaket att behöva stå för sina åsikter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav mnordgren » 2011-11-23 22:43:48

Moderator:

Jag är inte främmande för att ompröva beslut som jag har fattat om det finns goda skäl till det. Min bedömning var att diskussionen inte höll sig till ämnet och att den passade bättre i den andra tråden. Något senare flyttade jag även det inlägg som du svarade på till OT-tråden. Dock har jag efter en del funderande kommit fram till slutsatsen att flytten du hänvisar till i startinlägget egentligen inte var nödvändig och att det hade varit bättre att hantera det på ett annat sätt. Ser trots det inget alternativ till att inläggen får ligga kvar där de är nu.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nallen » 2011-11-24 0:31:44

Klantarsel!
nallen

Inläggav Dagobert » 2011-11-24 1:23:48

Har inte hängt med men, krävs det större skäl att flytta tillbaka ett inlägg till ursprungstråden än vad som krävdes för att flytta bort det?
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Titti » 2011-11-24 1:36:47

Admin

nallen skrev:Titti låste ju den andra tråden innan jag hann fråga; vad menas då med konstruktivt?

Du fick en varning för ett utfall mot en moderator. En tråd som inleds på det viset har inga förutsättningar att hålla sig inom forumreglerna, därför låste jag den. Du har upprepade gånger tydligt talat om att du överhuvudtaget inte vill att vi varken delar eller slår samman trådar, inte heller flyttar inlägg. Att upprepa det ännu en gång är inte konstruktivt. Ibland tycker vi som du men inte alltid.

Det är tillåtet att diskutera modereringen här på forumet, det är till och med tillåtet att diskutera olika moderatorers sätt att arbeta. Jag har inte ens ingripit mot din omröstning om hur mnordgren fungerar som moderator. Det händer att vi fattar beslut som kunde varit bättre - ibland finner vi att de går att återställa, ibland inte. Så är det och ingen är perfekt.

nallen skrev:Klantarsel!

Men det är inte tillåtet att fara ut i rena otidigheter mot moderatorer och det har du blivit varnad för förr. Just därför att det rör sig om ett upprepat beteende bedömer jag det hårdare och du får därför ytterligare en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Titti

Inläggav nallen » 2011-11-24 2:15:58

Modererandet är de facto motsvarande myndighetsutövning på/för forumet.

Det kan inte vara så satans svårt att göra rätt från början och om det är det så får ni för helvete se över regelverk och praxis så att ni faktiskt kan följa dem.

Jag hade förväntat mig att nån som klantat sig så grovt som att lägga ut en hel djävla tråd från en sluten avdelning omedelbart skulle åka ut med buller och bång eller iallafall omedelbart och permanent entledigas från sina moderatorssysslor.
Ibland är det djävligt känsligt med vad som är eller blir allmänt tillgänglig men tydligen är det inte alltid så noga.

Vad hade hänt om jag hade citerat samma saker till ett inlägg i "synpunkter"?
Om du säger nåt annat än att det varit förlåtligt så är det hyckleri eftersom det tydligen är OK när en moderator gör motsvarande.
Och om du säger att det är förlåtligt så är det också hyckleri eftersom ett antal (ex-)forumiter både varnats och bannats för liknande handligar.

Vad händer nästa gång nån delar en tråd i "Privata" och ett antal inlägg ramlar ut i nån av de öppna avdelningarna?

Och på vilket språk är "klantarsel" en "otidlighet"? Särskilt inte när det utgör en kommentar till ett inlägg där * ifråga just har erkänt att han klantat till det. Eller, skit i det, den frågan är mestadels retorisk.

:evil: sån inkonsekvens och kåranda gör mig fullständigt djävla skogstokig men, tyvärr, inte ett dugg förvånad längre.

Dessutom svarade du aldrig på vad, förutom trådrubriken, som var otillåtet med den första tråden.
nallen

Inläggav Titti » 2011-11-24 9:34:03

Admin

Jag har redan påpekat felet för mnordgren och konsekvensen av det blev för hans del just detta, en intern genomgång av vikten av att tänka sig för vid tråddelning i AoG. Någon myndighetsutäövning sysslar vi inte med, däremot är det riktigt att vi i ledningsgruppen har en officiell status på forumet. Det är också orsaken till att vi tillåter såpass mycket kritik öppet kring just hur vi agerar.

Till försvar för det som hände kan jag säga att vi alla sedan lång tid är medvetna om den speciella sekretess som råder kring PA medan "Aspergare off-Google" är en ganska ny företeelse och tidigare låg helt osyddad. Nu är den "halvskyddad" dvs från sökmotorerna men inte från forumister i allmänhet. De flesta inlägg där är postade under den oskyddade tiden och tål alltså att läggas ut öppet. Men visst är det fel och under en kort tid låg tråden öppen för sökmotorerna. Så skall det inte vara och det berodde på en kort ouppmärksamhet från hans sida.

nallen skrev:Dessutom svarade du aldrig på vad, förutom trådrubriken, som var otillåtet med den första tråden.

"Moderatordjävel" och "klantarsel" är inte lämpliga sätt att tala varken om eller till en moderator. Om du hade valt en annan rubrik på tråden ifråga hade konsekvensen blivit annorlunda. Du vet att jag vet att du vet det.
Titti

Inläggav MuffinMan » 2011-11-24 10:15:02

"Det finns mycket vi skulle kasta ifrån oss om vi inte vore rädda för att folk skulle plocka upp det..." (Oscar Wilde).

Tycker inte om att outa mig i onödan. Med ett enkelt ord på google kan du ta reda på vad som helst och vem som helst.

Tycker att allt man skriver på forumet skulle vara blockerat för äckelgoogle. Det spär bara på mina nojjor och lägger hämsko på ens kreativitet och tankar, när allt ändå läcker ut på google. :-)003
MuffinMan

Anslöt: 2011-11-09

Inläggav Titti » 2011-11-24 11:15:13

MuffinMan skrev:Tycker att allt man skriver på forumet skulle vara blockerat för äckelgoogle. Det spär bara på mina nojjor och lägger hämsko på ens kreativitet och tankar, när allt ändå läcker ut på google. :-)003

Admin

Vi vill hålla en del avdelningar öppna för sökmotorerna, framförallt för att nya människor skall ha en chans att hitta hit. Den som söker på "asperger" skall naturligtvis hitta forumet - tycker vi. Därför är dessa avdelningar särskilt viktiga att hålla öppna.

Hur hittade du själv hit?
Titti

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-24 12:20:01

mnordgren skrev:Moderator:

Jag är inte främmande för att ompröva beslut som jag har fattat om det finns goda skäl till det. Min bedömning var att diskussionen inte höll sig till ämnet och att den passade bättre i den andra tråden. Något senare flyttade jag även det inlägg som du svarade på till OT-tråden. Dock har jag efter en del funderande kommit fram till slutsatsen att flytten du hänvisar till i startinlägget egentligen inte var nödvändig och att det hade varit bättre att hantera det på ett annat sätt. Ser trots det inget alternativ till att inläggen får ligga kvar där de är nu.

Men klåfingrig är du. Det måste du medge.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in