Hur städat har du hemma (och tips)
73 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Hur städat har du hemma (och tips)
hej
Hur städat har du hemma.
själv har jag det inte så städat, förutom de perioder som jag mår lite bättre.
jag skulle så vilja få bättre ordning på det så att man slipper att det stinker inifrån köket
så jag vill se hur ovanlig jag är och så kan man tipsa om div hjälpmedel/rutiner tex för mig är det, diskmaskin, soybellan (sojamjölkskokare), egen tvättmaskin och min man (när han fått ordning på lägenheten har jag lättare att hålla ordning ett tag)
tack på förhand / Rapchic (som igentligen ska diska nu )
Hur städat har du hemma.
själv har jag det inte så städat, förutom de perioder som jag mår lite bättre.
jag skulle så vilja få bättre ordning på det så att man slipper att det stinker inifrån köket
så jag vill se hur ovanlig jag är och så kan man tipsa om div hjälpmedel/rutiner tex för mig är det, diskmaskin, soybellan (sojamjölkskokare), egen tvättmaskin och min man (när han fått ordning på lägenheten har jag lättare att hålla ordning ett tag)
tack på förhand / Rapchic (som igentligen ska diska nu )
Re: hur städar har du hemma (och tips)
Det ser ut som en orkan dragit fram hos mig. Särskilt i det rum jag sitter i nu. Mitt sk. hobbyrum.
jag har alltid städat hos mig. Städning är avkoppling för mig
kullan skrev:Det ser ut som en orkan dragit fram hos mig. Särskilt i det rum jag sitter i nu. Mitt sk. hobbyrum.
så var det hemma hos mig förut men när jag vart ihop med min man så lärde jag mig att städa lite iallafall, det är väl därför jag är periodare eftersom jag är slarvig i grunden
svensken skrev:jag har alltid städat hos mig. Städning är avkoppling för mig
vi har ett extrarum här om du vill hyra småskämtar
Lakrits skrev:Jag saknar alternativet "Det ser ut som ett bombat skithus".
orkanen är nog mest likt det (vem vet orkanen kanske har dragit igenom ett skithus)
Disktips när det är mycket disk (som jag även publicerat på annan plats i forumet).
Börja med att röja ur hoarna, släng allt som ska slängas, luktar det illa, ta ut soppåsen på en gång, resten i hon sköljer du av med så hett vatten som det bara går och diska sedan ur dom med diskborste, diskmedel och hett vatten.
Se till att ha minst en fräsch diskborste och minst en som du kan grovdiska med.
Fyll sedan den ena hon (den som du kan sätta en diskpropp i) med hett vatten och diskmedel, använd den andra hon för att spola av det värsta innan du lägger sakerna i blöt (glöm inte att slänga det som ska slängas), se till att allt som behövs kommer under vattnet för blötläggning, överfyll inte. Om något kan diskas rent på en gång kan du göra det och ställa i diskstället.
När du gjort det så förtjänar du en paus på mellan 15 minuter och en halvtimme, under tiden får vattnet hjälpa till att blöta upp smutsen (sitt inte för länge, då blir vattnet i hon för kallt och då är det inget vidare att ta hand om det, sätt gärna en timer så att du inte glömmer det).
Peta loss proppen så att vattnet töms ur (om du har ren disk i diskstället kan du passa på att ställa undan den under tiden som vattnet rinner ut).
Diska rent grejerna (jag misstänker att du bor i hyreshus och därför gör det dig inte så mycket att du använder mycket varmvatten), ju hetare vatten du använder, desto lättare är det att få rent. Om något inte går att få rent på detta sätt, ställ undan de grejerna till senare.
När hon är tömd och diskstället är fyllt, starta om proceduren med att fylla hon med hett vatten, diskmedel och disk igen och ta sedan pausen och upprepa proceduren tills du har röjt all disk.
Om du behöver ta längre pauser är det bättre att inte blötlägga innan pausen så slipper du det kalla vattnet!
Jag brukar på sluttampen ta itu med sånt som diskmedel och diskborste inte rår på, dvs fastbränt mm, använd grönsvamp, stålull eller vad som kan behövas, släng om det är allt för jävligt, glöm inte med att avsluta med att torka rent i köket.
Börja med att röja ur hoarna, släng allt som ska slängas, luktar det illa, ta ut soppåsen på en gång, resten i hon sköljer du av med så hett vatten som det bara går och diska sedan ur dom med diskborste, diskmedel och hett vatten.
Se till att ha minst en fräsch diskborste och minst en som du kan grovdiska med.
Fyll sedan den ena hon (den som du kan sätta en diskpropp i) med hett vatten och diskmedel, använd den andra hon för att spola av det värsta innan du lägger sakerna i blöt (glöm inte att slänga det som ska slängas), se till att allt som behövs kommer under vattnet för blötläggning, överfyll inte. Om något kan diskas rent på en gång kan du göra det och ställa i diskstället.
När du gjort det så förtjänar du en paus på mellan 15 minuter och en halvtimme, under tiden får vattnet hjälpa till att blöta upp smutsen (sitt inte för länge, då blir vattnet i hon för kallt och då är det inget vidare att ta hand om det, sätt gärna en timer så att du inte glömmer det).
Peta loss proppen så att vattnet töms ur (om du har ren disk i diskstället kan du passa på att ställa undan den under tiden som vattnet rinner ut).
Diska rent grejerna (jag misstänker att du bor i hyreshus och därför gör det dig inte så mycket att du använder mycket varmvatten), ju hetare vatten du använder, desto lättare är det att få rent. Om något inte går att få rent på detta sätt, ställ undan de grejerna till senare.
När hon är tömd och diskstället är fyllt, starta om proceduren med att fylla hon med hett vatten, diskmedel och disk igen och ta sedan pausen och upprepa proceduren tills du har röjt all disk.
Om du behöver ta längre pauser är det bättre att inte blötlägga innan pausen så slipper du det kalla vattnet!
Jag brukar på sluttampen ta itu med sånt som diskmedel och diskborste inte rår på, dvs fastbränt mm, använd grönsvamp, stålull eller vad som kan behövas, släng om det är allt för jävligt, glöm inte med att avsluta med att torka rent i köket.
Jag hatar både städning och diskning av den enkla anledningen att de utgör arektypen för meningslöst arbete - det spelar ingen roll hur väl man utför det, man kommer ändå att behöva göra om det om några timmar, dagar eller veckor igen. Med ett vettigt arbete löser man problemet en gång för alla och det kommer inte tillbaka (i samma form) igen.
nallen skrev:Jag hatar både städning och diskning av den enkla anledningen att de utgör arektypen för meningslöst arbete - det spelar ingen roll hur väl man utför det, man kommer ändå att behöva göra om det om några timmar, dagar eller veckor igen. Med ett vettigt arbete löser man problemet en gång för alla och det kommer inte tillbaka (i samma form) igen.
Det kan jag skriva under på!
nallen skrev:Jag hatar både städning och diskning av den enkla anledningen att de utgör arektypen för meningslöst arbete - det spelar ingen roll hur väl man utför det, man kommer ändå att behöva göra om det om några timmar, dagar eller veckor igen. Med ett vettigt arbete löser man problemet en gång för alla och det kommer inte tillbaka (i samma form) igen.
meningslöst skulle inte jag kalla det då det har ett syfte att förbättra hälsan (både fysiskt och psykiskt, men hur mkt varierar ju och ja jag vet att man ska inte ha det för rent heller)
däremot håller jag med om att det aldrig slutar, jag brukar ibland börja sjunga "never ending story" då jag diskar
Det är ju just för att det inte löser problemet (i det här fallet att det blir skitit och stökigt) som det är meningslöst.
Min psykiska hälsa påverkas ytterst negativt av vistas i ett rörigt, skitigt hem, därför är det inte meningslöst att göra det!
EDIT Lade till de kursiverade orden.
EDIT Lade till de kursiverade orden.
jajust det jag hade en del till tips
tips 1: ha en vattenspruta fylld med vatten och liiite diskmedel, den kan man blandannat använda om man måste diska tex en tallrik men inte hinner diska allt (2-3 sprut, snurr m diskborsten, skölja färdigt) och det går att använda för att tex putsa glasögon också.
tips 2: en torrmopp kan vara riktigt praktiskt tillexempel för att hålla upp mellan man behöver dammsuga, då det går mkt snabbare och den är tystare och lättare (jag får alltid ont i ryggen efter jag har dammsugit)
tips 1: ha en vattenspruta fylld med vatten och liiite diskmedel, den kan man blandannat använda om man måste diska tex en tallrik men inte hinner diska allt (2-3 sprut, snurr m diskborsten, skölja färdigt) och det går att använda för att tex putsa glasögon också.
tips 2: en torrmopp kan vara riktigt praktiskt tillexempel för att hålla upp mellan man behöver dammsuga, då det går mkt snabbare och den är tystare och lättare (jag får alltid ont i ryggen efter jag har dammsugit)
nallen skrev:Det är ju just för att det inte löser problemet (i det här fallet att det blir skitit och stökigt) som det är meningslöst.
jag anser att eftersom det har posetiva effekter på hälsan så är det inte meningslöst
Jag förnekar inte att det kan vara skönt när det är nystädat och bra. Problemet är att det inte varar.
nallen skrev:Problemet är att det inte varar.
Du får väl skaffa dig ett infekterat sår då... (som varar)
Ställ undan grejerna där de ska vara, var smart när det gäller disken så minskar du den eller skaffa dig diskmaskin som du kör regelbundet ett par gånger i veckan.
Miche skrev:Min psykiska hälsa påverkas ytterst negativt av vistas i ett rörigt, skitigt hem, därför är det inte meningslöst att göra det!
+1
Jag mår dåligt av att ha det för rörigt och om det är för mycket prylar överallt. Har en överfull bokhylla just nu som jag försöker låtsas om att den inte finns.
rapchic skrev:tips 2: en torrmopp kan vara riktigt praktiskt tillexempel för att hålla upp mellan man behöver dammsuga, då det går mkt snabbare och den är tystare och lättare (jag får alltid ont i ryggen efter jag har dammsugit)
Jag kör mycket med torrmopp - snabbt, smidigt och enkelt plus att katterna tycker det är kul att "hjälpa" till.
Miche skrev:Diska rent grejerna (jag misstänker att du bor i hyreshus och därför gör det dig inte så mycket att du använder mycket varmvatten), ju hetare vatten du använder, desto lättare är det att få rent.
Varför ska man slösa med varmvatten bara för att man bor i hyreshus? Där kanske det där med att hushålla med naturresurser inte gäller?
Jag brukar koka upp diskvatten i vattenkokaren. 100 gradigt vatten gör underverk för all smuts. Rekommenderar tjocka diskhandskar a´la industri dock för den som inte kan bärga sig med att sätta igång och gno med diskborsten.
Jag är pedant. Lever ej alltid upp till namnet pga trötthet. Men ska något göras blir det inget slarv på någon punkt.
Jag är pedant. Lever ej alltid upp till namnet pga trötthet. Men ska något göras blir det inget slarv på någon punkt.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Har väldigt svårt att städa, står handfallen och vet inte vad jag ska göra, vilken ända jag ska börja i eller vilken pryl jag ska lyfta på, blir trött snabbt. Frustrerande och det har blivit värre sen vi fick vårt fjärde barn. Min man får plocka mer men just nu har vi det stökigt, vilket jag inte alls gillar. Just nu försöker vi mest hålla näsan över vattenytan.
- Anna med fyra
- Anslöt: 2010-01-20
Vanligtvis välstädat och ordnat, nu totalt bombnedslag.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Återgå till Övriga Aspergerfrågor