Vilken talang har du som Aspergare?
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilken talang har du som Aspergare?
hej
I dag skriver jag mycket i forumet så här kommer nästa fråga.
Vilken talang har du som AS?
Själv har jag får beröm för mina tekniska kunskaper, mest när det gäller data men också har jag blivit en jädra bra pedagog när man ska förklara en funktion i t.ex datorn.
Så min talang är teknik, data och el samt en analytisk förmågan, att göra riskbedömingar.
Så frågan vad är du bra på ?
Vilken är din "talang" som AS
Är det något som du är bättre på än någon annan?
Moderator: Rättade stavningen i rubriken!
I dag skriver jag mycket i forumet så här kommer nästa fråga.
Själv har jag får beröm för mina tekniska kunskaper, mest när det gäller data men också har jag blivit en jädra bra pedagog när man ska förklara en funktion i t.ex datorn.
Så min talang är teknik, data och el samt en analytisk förmågan, att göra riskbedömingar.
Är det något som du är bättre på än någon annan?
Moderator: Rättade stavningen i rubriken!
Re: Vilken talang har du som Aspergare?
Jag har mitt eget sätt att tänka om precis allt vilket leder till att jag ofta drar slutsatser som inga andra människor gör. Detta leder till att jag t.ex. kunnat genomföra nya och bättre arbetsrutiner på jobbet. Min hjärna ifrågasätter, funderar och grubblar om allting i vardagen vilket också kan vara jobbigt då det blir svårt att koppla av. Jag blir för djup och tänker för mycket. Ibland önskar jag att det bara gick att stänga av och sluta tänka
Jag har också en ovanlig form av empati som gör att jag känner andra personers eller djurs lidande mycket starkt. Jag skulle inte ens kunna trampa på en myra eller slå ihjäl en fluga på grund av detta. Jag har en stark känsla av att vilja hjälpa till, men tyvärr har jag haft svårt att använda dessa egeskaper utanför familjen. Jag hade gärna velat hjälpa till i olika frivilligorganisationer eller liknande, men det sociala fungerar dåligt.
Jag är också otroligt envis och ger aldrig upp. Har jag väl bestämt mig för något så genomför jag det om det så tar tio år att genomföra.
Jag har också en ovanlig form av empati som gör att jag känner andra personers eller djurs lidande mycket starkt. Jag skulle inte ens kunna trampa på en myra eller slå ihjäl en fluga på grund av detta. Jag har en stark känsla av att vilja hjälpa till, men tyvärr har jag haft svårt att använda dessa egeskaper utanför familjen. Jag hade gärna velat hjälpa till i olika frivilligorganisationer eller liknande, men det sociala fungerar dåligt.
Jag är också otroligt envis och ger aldrig upp. Har jag väl bestämt mig för något så genomför jag det om det så tar tio år att genomföra.
Jag är grymt bra på att:
-Organisera
-Administrera
-Hålla ordning
-Analysera
-Observera
-Think outside the box (svensk översättning?)
Så allt som har med teknik och göra har jag väldigt lätt att ta till mig. I skolan hade jag heller aldrig någonsin några problem med naturvetenskapliga ämnen (matte, fysik, kemi, osv). Nu fick jag visserligen inga toppbetyg men det berodde mest på att jag aldrig gjorde läxor (aldrig!) och egentligen aldrig var intresserad (förutom kemi då). Jag gled igenom grundskolan och gymnasiet på ett bananskal av passivitet helt enkelt.
Jag är även grymt bra på att arbetsknarka. Det har nog mest att göra med min personlighet. ISTJ's har ofta en tendens att "get more and more work piled up on them" eftersom vi har starka interna pliktkänslor associerade med arbete. Gör jag inte SKITBRA ifrån mig så är jag värdelös: det är liksom väldigt mycket svart och vitt, med väldigt få nyanser av grått. Jag har även en tendens att ta på mig för stora projekt, och att fokusera för mycket på detaljer.
-Organisera
-Administrera
-Hålla ordning
-Analysera
-Observera
Så allt som har med teknik och göra har jag väldigt lätt att ta till mig. I skolan hade jag heller aldrig någonsin några problem med naturvetenskapliga ämnen (matte, fysik, kemi, osv). Nu fick jag visserligen inga toppbetyg men det berodde mest på att jag aldrig gjorde läxor (aldrig!) och egentligen aldrig var intresserad (förutom kemi då). Jag gled igenom grundskolan och gymnasiet på ett bananskal av passivitet helt enkelt.
Jag är även grymt bra på att arbetsknarka. Det har nog mest att göra med min personlighet. ISTJ's har ofta en tendens att "get more and more work piled up on them" eftersom vi har starka interna pliktkänslor associerade med arbete. Gör jag inte SKITBRA ifrån mig så är jag värdelös: det är liksom väldigt mycket svart och vitt, med väldigt få nyanser av grått. Jag har även en tendens att ta på mig för stora projekt, och att fokusera för mycket på detaljer.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
hehe jag hade tänkt använda det uttrycket i mitt inlägg först, men tog bort det just för att jag inte lyckades göra en svensk översättning
Deadly_Nightshade skrev:Jag är grymt bra på att:
Själv brukar jag inte tänka utanför lådan. Jag brukar göra lådan större istället.
Svar= Ingen, jag är inte min As.
Svar= JAG är rätt händig, om jag är bra på det beror på vem man jämför med.
Svar= Ingen.
Är det något som är bättre på än någon annan?
Svar= Att vara mig.
Thurizas skrev:Vilken talang har du som AS?
+1 !!!
De eventuella talanger jag har är jag tämligen övertygad om funnits även utan AS. Kanske på ett annat sätt men ändock.
DruttenSE skrev:Vilken talang har du som diagnos?
Tror du att dina tekniska kunskaper varit sämre utan AS?
Hur förklarar man då alla med samma talanger utan diagnos?
några talanger jag har som brukar räknas som aspergerdrag är
detaljseende: hittar tex mkt mer svamp på svampturer och liknande än andra
organisera/göra upprepande grejer: jag vet inte om jag är så duktig på att organisera på det sättet att komma på sätt som dom ska organiseras rent tekniskt då jag är dålig på datorer men jag brukar kunna komma på en massa sätt som jag änskar skulle gå och ha tålamod att göra samma sak om och om igen, iallafall om jag är minsta lilla intresserad
detaljseende: hittar tex mkt mer svamp på svampturer och liknande än andra
organisera/göra upprepande grejer: jag vet inte om jag är så duktig på att organisera på det sättet att komma på sätt som dom ska organiseras rent tekniskt då jag är dålig på datorer men jag brukar kunna komma på en massa sätt som jag änskar skulle gå och ha tålamod att göra samma sak om och om igen, iallafall om jag är minsta lilla intresserad
Thurizas skrev:Vilken talang har du som AS?
Menar du med svaret att du inte är aspbergare?
Om du inte är det vad har du här och göra?Så frågan vad är du bra på ?
Svar= JAG är rätt händig, om jag är bra på det beror på vem man jämför med.Vilken är din "talang" som AS
Svar= Ingen.
Det här svaret var onödigtÄr det något som är bättre på än någon annan?
Svar= Att vara mig.
Hej
Man behöver inte bli sarkastisk bara för att man ställer en fråga, som person ovan har skrivit.
Dom flesta som AS har ett intresse som har blivit en talang och som jag skrev så har teknik blivit det för mig.
Frågan var ställd till dom som är medvetna om att dom har mera kunskap på ett område och har ni ingen "talang" så behöver ni inte kommentera frågan.
Så snälla har ni någon "talang" skriv den och har ni inte någon skriv inte något, svårare kan det inte vara.
Mekanik, laga trasiga saker, skriva instruktioner, hitta på produktionsrutiner, ordlekar, irritera folk...
DruttenSE skrev:Man behöver inte bli sarkastisk bara för att man ställer en fråga, som person ovan har skrivit.
Jag är nu så fräck att jag svarar i Thurizas ställe (om jag har fel så är det helt okej att rätta mig Thurizas!). Jag tror inte att Thurizas var sarkastisk med sitt inlägg, utan snarare att hon vill skilja på sig som person och asperger som diagnos. Man är ju trots allt inte sin diagnos.
Däremot så kan man ju spekulera ifall "talangerna" utvecklats på samma vis och yttrat sig på samma sätt om pesonen i fråga ej haft NPF.
DruttenSE skrev:Menar du med svaret att du inte är aspergare? Om du inte är det vad har du här och göra?
Thurizas har asperger, JAG däremot har det inte (står i kö till utredning). Betyder detta att du anser att jag inte ska vara medlem här?
Banzai skrev:Thurizas har asperger, JAG däremot har det inte (står i kö till utredning).
Hur kan du veta att du inte har det om du inte har blivit utredd än? (jag skojar lite med dig)
Det enda jag är bra på är färg och form och sånt, men inte mer än vad NTs kan vara.
Så jag tror inte jag har någon autistisk talang öht.
För jag är varken teknisk, ordningsam, analytisk, administrering eller liknande.
Så jag tror inte jag har någon autistisk talang öht.
För jag är varken teknisk, ordningsam, analytisk, administrering eller liknande.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Den området som jag kan kalla mig för nörd inom är Textilt konsthantverk. Jag stickar,virkar och håller på fritt skapande broderi. Men jag har väl fått ett konstnärligt seende helt enkelt.
Sheyen skrev:Banzai skrev:Thurizas har asperger, JAG däremot har det inte (står i kö till utredning).
Hur kan du veta att du inte har det om du inte har blivit utredd än? (jag skojar lite med dig)
För det har jag bestämt! (skojar tillbaka)
Vi får helt enkelt säga att jag just nu betraktas som "normal" tills motsatsen bevisats.
Banzai skrev:DruttenSE skrev:Man behöver inte bli sarkastisk bara för att man ställer en fråga, som person ovan har skrivit.
Jag är nu så fräck att jag svarar i Thurizas ställe (om jag har fel så är det helt okej att rätta mig Thurizas!). Jag tror inte att Thurizas var sarkastisk med sitt inlägg, utan snarare att hon vill skilja på sig som person och asperger som diagnos. Man är ju trots allt inte sin diagnos.
Däremot så kan man ju spekulera ifall "talangerna" utvecklats på samma vis och yttrat sig på samma sätt om pesonen i fråga ej haft NPF.DruttenSE skrev:Menar du med svaret att du inte är aspergare? Om du inte är det vad har du här och göra?
Thurizas har asperger, JAG däremot har det inte (står i kö till utredning). Betyder detta att du anser att jag inte ska vara medlem här?
Du har helt rätt Banzai,det är detta jag menade med mitt inlägg. Att verka sarkastisk var inte alls med mening. Det är exakt som du säger här ovan. Jag skiljer på mitt funktionshinder och mig som person. Sedan så går det självklart att spekulera i huruvida mina intressen/talanger kan ha förbättras på grund av diagnosen då vissa av oss med Asperger kan bli lite inkörda på det vi trivs med att göra. Men jag som person vill verkligen skilja mellan mig som person och min As. Det är inte tack vare min As jag har vissa talanger utan dessa vill jag faktiskt ta åt mig äran för Själv.
DruttenSE Det var inte alls med mening att verka sarkastisk. Banzai tolkade mig helt rätt.
Tack för förtydligandet Banzai jag tänkte inte alls vidare på att det går att tolka in saker som inte har skrivits i mitt inlägg.Vore jag sarkastisk så skulle jag ha skrivit det.
Hej
Och även jag kan be om ursäkt om jag misstolka det hela, alla kan vi göra fel.
Och även jag kan be om ursäkt om jag misstolka det hela, alla kan vi göra fel.
Min största styrka är att jag kan citera stora delar av Johan Ludvig Runebergs diktning. Åtminstone om jag får läsa innantill.
Detaljseende och detaljminne. Verbal förmåga långt över genomsnittet.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Visst finns det talanger man har som aspergare. Själv kan jag verka kunnig i en bunt teoretiska och konstnärliga ämnen som jag troligen skulle ha varit kunnig i om jag inte hade haft aspergern. Och ADD:n för all del.
KrigarSjäl skrev:Detaljseende och detaljminne. Verbal förmåga långt över genomsnittet.
jag med
Återgå till Att leva som Aspergare