Hur besatt blir du av dina specialintressen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur besatt blir du av dina specialintressen?

Inläggav empatisk » 2011-11-20 14:09:29

Hej

Jag kan mer eller mindre bli besatt av mina specialintressen och under en tid handlar stora delar av mitt liv om dessa. Det kan pågå i veckor, månader eller år, men när jag sedan har tömt ut allt inom ett område så brukar intresset mer eller mindre dö ut.

Om jag tänker igenom mina snart trettio år så har jag haft en hel del specialintressen som har kommit och gått. Barndomen innehöll många olika intressen, ämnen och samlande som pågick under olika perioder. Mitt största intresse som jag inte vill nämna här dök upp för ca tio år sedan och jag blev helt besatt av detta ämne. Jag började samla på prylar inom ämnet och skapade en hemsida som har haft en miljon besökare. Jag blev också intervjuad i en av Sveriges största dagstidningar tack vare detta intresse. Mycket av mitt liv handlade om det intresset, men idag är intresset mer eller mindre borta.

Sedan dess har flera andra intressen kommit och gått. Just nu är mina två senaste specialintressen romarriket och Mellanöstern. För mig har det blivit en mer eller mindre besatthet att läsa allt om dessa intressen, besöka alla kända platser relaterade till romarriket och Mellanöstern och lära mig både latin och arabiska.

Om något år kommer jag troligtvis ha tömt ut dessa intressen och hittat något nytt, men just nu tar de mycket av min vakna tid.

Är det likadant för er andra att ni blir mer eller mindre besatta av era specialintressen? Har ni samma specialintressen konstant eller förändras de med tiden? Kan ett intresse dö ut helt som det har gjort för mig flera gånger?

mvh
empatisk

Anslöt: 2011-10-15

Re: Hur besatt blir du av dina specialintressen?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-11-20 15:31:56

Jag gillar inte ordet "specialintressen" så jag väljer att kalla det "aktiviteter" istället.
T.ex. är en av mina intressen elektronisk musik - och jag är verkligen en expert på att kategorisera och känna igen olika stilar (genrer). Men jag är långt ifrån så fanatisk att jag gör min egen musik, eller ens håller koll på vilka album som släpps och vad alla artister heter IRL osv.

Så jag kallar det aktiviteter istället eftersom det är vanligare för mig att t.ex. spendera flera timmar med att kategorisera min musik på datorn än det är att jag sitter och läser om olika musikstilar i timtal på wikipedia.

Men gällande besatthet då:
Den finns där, definitivt. Men den går även i perioder. Jag blir inte helt till mig om jag inte får pyssla med mina "aktiviteter" - så att vara utan dator en vecka är inget problem om det finns annat att göra. Men när jag väl är inne i en sådan där period så aktiverar jag ett slags superfokus-läge inom mig och allt annat runtomkring blir ointressant, irrelevant och mindre viktigt helt enkelt. Det kan närmast jämföras med arbetsnarkomani - tja i vissa fall har det varit ren och skär arbetsnarkomani. När jag spelade World of Warcraft som mest så peakade jag på 16 timmar spelande om dagen (snittade på kanske 9 timmar om dagen under 4 års tid). Och när jag gick sista året på skolan som spelutvecklare så arbetsknarkade jag så mycket sista månaderna att jag enbart gick hem för att sova och duscha - de andra 16 timmarna spenderade jag på skolan, varje dag, i flera veckor. Fan va ofta man åt Felix jävla fryslådor då - det fanns nog en risk för skörbjugg där om jag inte hade ätit pizza ute en gång i veckan.

Så visst finns det en viss typ av fanatism inom mig, och jag tycker verkligen om att snöa in mig på mina aktiviteter och glömma bort allt annat runtomkring. Men det går som sagt i perioder och jag blir inte helt mongo/till mig om jag inte får pyssla med det jag tycker om.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Re: Hur besatt blir du av dina specialintressen?

Inläggav rapchic » 2011-11-20 19:38:24

jag har faktiskt inte kännt igen mig så mkt i beskrivning av specialintresse och aspsar, mitt "specialintresse" är te men jag varken sitter och dricker te hela dagarna eller läser om te hela dagarna. många dagar kan jag bara dricka 1 kopp te/dag och plugga på om te gör jag främst då jag ska ha föreläsning för att fiska upp minnet för, även om det finns en massa att lära vet jag inte om nån ny bra källa :oops: alla (4) böcker jag sett om te har jag köpt, alla artiklar om te säger samma sak men på ett lite annat sätt (ofta viktnedgångsartiklar) så jag kan inte just nu lära mig nått mer :| men inte ens då jag hade att lära mig var jag "begravd" i böcker.

många av mina intressen har med te att göra på ett eller annat sätt (karate, japanska språket, japanska historian, naturmedecin, m.m.) eller så har dom gått från det ena intresset vidare till det andra (tex te > naturmedesin > mat att äta från naturen)
tyvärr så är jag dålig på att sätta igång med tex städning trots att jag inte är fast i intressen :?
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in