Forskning och framsteg om kriminella aspies

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Forskning och framsteg om kriminella aspies

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-16 2:56:44

Bild

Är det för nyanserat för fåntrattarna på aftonbladet, eller räcker den att visa dom nästa gång vi är mördare allihop?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Re: Forskning och framsteg om kriminella aspies

Inläggav Zombie » 2011-11-16 3:03:52

Man bör säkert komplettera med Vederhäftig Uppgift från ungefär samma tid om hur stor andel vi ansågs vara av hela befolkningen i samma land.

Och be till sin Gud att journalisterna även efter det första trevliga mailet eller artikeln måtte sätta sin eventuella människokärlek före hänsynen till en säljande story. Även i fråga om schizofrena och psykotiker.

Saliga äro de enfaldige, ty huru ännu ondare vore icke världen utan dem.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-16 3:25:29

Artikelsvaret duger inte som svar på frågan eftersom de bara nämner statistiken över aspies inom rättspsykiatrin. Den säger ju ingenting om alla vi aspergare UTANFÖR den hanteringen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav segdeg » 2011-11-16 14:03:41

Förstår inte varför vi Dysfunktionella Dyslektiker skall diskrimineras så hänsynslöst, tror själv (men saknar statistik för mitt påstående) att vi är ett försvarligt antal i statens förvar, Media verkar medvetet undvika oss.

Eller vilket gud borde förbjuda, kan det vara så förrädiskt att ordbehandlare och rättstavningsprogram har nästlat sig in hos rättsstatens övervakare, och bedriver svågerpolitik med journalister och allsköns taffliga skribenter.

Jag vill inte slå världen med häpnad, men jag kräver mina femton minuter i mediadrevet... känner mig blåst och mobbad av att inte med ett ord nämnas på löpsedlar och förstasidor inte ens en liten notis...

Det här att inte bli sedd är ju skadligt för självet, som tenderar att hittepå en masse för sina behov av att kompensera för den bristande uppmärksamhet själen nödgas utstå på sin autistiskt inredda kammare.

Förvisso inte helt okänt att tjuvar och våldsverkare stavar som en kratta om ens alls...men de som får uppmärksamhet är ju av hävd kriminella förtalare på pen-klubbar världen över med sina journalister utan gränser...

Visst min världsbild är cocco...och jag tycker väl komplext om ditt å datt vitt och svart, då en tandläkarsmed för mig tillhör samma klåparskrå som dilletantiska wannabe pennfäktare gör.

Ser gärna att det görs kopplingar mellan Dyslektsi, AD(H)D, Autism, och övriga NPF-relaterade funktionshinder, gärna med beläggande statistiska diagram, och klargörande för vad som händer på våra institutioner som Skola,HVB-hem, Arbetsförmedling,Kriminalvård, Socialförvaltning, Psykiatri, Äldrevård(Geriatrik),m.m gärna med ett empatiskt Klassperspektiv för ökad förståelse var resurser skall läggas och inte tas ifrån, TASIFRÅN!

Orkar inte söka, men har själv funnit att löpsedels journalistiken borde vara mer Journal Etisk, och inte så förbannat förljugen som den så flagrant de facto är/var/blir...

Vi dysfunktionelldyslektiskaautister kräver inte mer lättlästa lögner, vi vill förhålla oss till sanningar.

Mvh dysdig
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-16 14:59:28

KrigarSjäl skrev:Artikelsvaret duger inte som svar på frågan eftersom de bara nämner statistiken över aspies inom rättspsykiatrin. Den säger ju ingenting om alla vi aspergare UTANFÖR den hanteringen.

3% bland de som ska utredas rättspsykiatriskt.

Hur många procent bland övrig befolkning? 2% ? 1½% ?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Krake » 2011-11-16 16:23:15

Savanten Svante skrev:
KrigarSjäl skrev:Artikelsvaret duger inte som svar på frågan eftersom de bara nämner statistiken över aspies inom rättspsykiatrin. Den säger ju ingenting om alla vi aspergare UTANFÖR den hanteringen.

3% bland de som ska utredas rättspsykiatriskt.

Hur många procent bland övrig befolkning? 2% ? 1½% ?

Det beror nog på gränsdragning. Lägg en normalfördelning och säg att alla under ett visst värde är autister. Hur många av dessa hamnar på rättspsyk jämfört med de över strecket? Är gränsdragningen lika på rättspsyk som utanför eller är det lättare att hamna i fällan att anstränga sig för att placera folk i olika fack där och händelsevis trycka ner en del fyrkanter i det runda hålet?
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav rapchic » 2011-11-16 17:12:12

Savanten Svante skrev:Bild

Är det för nyanserat för fåntrattarna på aftonbladet, eller räcker den att visa dom nästa gång vi är mördare allihop?

oj vilket bra svar :-)040

som svante säger står det inget hur många som har AS procentuellt sett i svergie det finns och om man kollar på det så måste man ju räkna med alla kriminella inte bara på rättspsyk (eftersom när man procentuellt räknar antalet med AS i svergie så räknar man ju med folk utan diagnos dvs de som inte skulle hamna på rättspsyk)
(om man ska komma ut och säga att folk med AS är kriminella alltså)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-16 17:14:31

Jag vill fortfarande ha en bra enkel grej i den där stilen att sticka under näsan på aftonbladet nästa gång vi är mördare igen.

Hitta gärna en bättre.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav rapchic » 2011-11-16 17:24:55

Savanten Svante skrev:Jag vill fortfarande ha en bra enkel grej i den där stilen att sticka under näsan på aftonbladet nästa gång vi är mördare igen.

Hitta gärna en bättre.

den här kom upp då jag försökte googla på hur många som har AS bland dömda brottslingar http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/forskaren-ingen-bevisad-koppling-till-vald

och den här där dom inte anser att folk med AS är överreprensenterade
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/kronikor/autism_och_brott.html
rapchic

Inläggav rapchic » 2011-11-16 17:48:31

huvvaligen, det jag hittade var inte enkelt att läsa ut man jag hittade en sida där dom gjort ett diagram för vad påföljden av straff procentuellt är och då var "övriga påförljder på ca 10% (gick inte att läsa ut så bra) och om antalet med AS inom rättspsyk är 3% och rättspsyk är mindre än 10% av alla påförljder borde antalet med AS vara mindre än 0,3%?
jag vet en massa brister finns i min uträkning men med tanke på vad jag hade att gå efter tycker jag jag gjorde ett bra jobb.
hur som haver så ska andelen med AS i svergie vara 0,4%
så även om jag räknat en del fel borde folk med AS inte vara överreprensterade :|
rapchic

Inläggav Parvlon » 2011-11-16 18:13:16

Tyckte väl att jag kände igen namnet:
Marianne Kristiansson, docent, chefsöverläkare, avdelningschef, Rättspsykiatriska avdelningen i Stockholm; institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska institutet, Stockholm
[...]
Funktionell MRI (fMRI) visar hjärnaktiveringsmönster hos lagöverträdare med Aspergers syndrom.[...]
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11294

1 % verkar det ha varit tidigare eller kanske handlar det om utanför rättpsyk.

Asperger Syndrome in the Criminal Justice System

By Judge Kimberly Taylor (retired), Dr. Gary Mesibov, and Dennis Debbaudt (2009)
Modified and Reformatted for an AS Population by Nomi Kaim

Recent statistics suggest that as many as 1 in 99 people may have an Autism Spectrum Disorder (ASD)
http://www.aane.org/asperger_resources/ ... ystem.html
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav matterik » 2011-11-16 21:31:31

Tycker att det låter som ovanligt snarare när det står att 50-60 procent har psykosdiagnos och 3 procent asperger.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav ragnevi » 2011-11-18 23:35:47

Det vanligaste brottet som leder till LRV är våld mot tjänsteman.

De flesta som befinner sig inom LRV är inte kriminella i den bemärkelsen att de har en kriminell identitet eller livstil och de är knappast några mördare, utan är främst personer som psykiatrin inte klarat av att fånga upp i tid och sedan har personens psykiatriska diagnos/er gett ödesdigra konsekvenser.

Många av er ovanstående är lika fördomsfulla som ni hävdar att tidningens svar är mot personer med Aspergers syndrom.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav ragnevi » 2011-11-18 23:43:59

Jag vill bara tillägga att jag missade de två sista spalterna under bilden och såg siffrorna nu, det nyanserar svaret en hel del.

På en föreläsning med Martin Ingvar så sa han att 98 procent av befolkningen begår aldrig något våldsbrott, bland personer med psykosproblematik är andelen 96 procent. Visst kan man tolka det som att dubbelt så många som begår våldsbrott har psykosproblematik, men man kan också se det som att de flesta med psykosproblematik aldrig begår några våldsbrott. Det vanligaste offret är förövrigt oftast en anhörig.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in