Jag får sådan fruktansvärd ångest och panik just nu...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag får sådan fruktansvärd ångest och panik just nu...

Inläggav keyns » 2011-11-17 21:46:22

Förlåt om detta är fel ställe att fråga på men jag vet inte var jag ska vända mig och jag börjar få sådan fruktansvärd ångest och panik just nu..

Dom som läst tidigare tråd från mig vet att jag har en förvaltare, och för de som inte vet, så har jag då en förvaltare..

Det mesta har fungerat bra under det året jag haft honom, men nu har mitt högkostnadsskydd på apoteket tagit slut och jag har diabetes med insulinbehandling.

Problemet är att det inte räcker med insulin och läkarna vill ännu inte skriva ut så kallad måltidsinsulin eftersom dom först vill se resultatet av viktnedgång, och har således skrivit ut en medicin som heter Byetta, som jag ska ta tillsammans med det vanliga insulinet(basinsulin).
Men Byetta är dyr - innan du har högkostnadsskydd. Första uttaget på 3 pennor går på nästan 2200 (vilket gör att jag kommer upp i högkostnad direkt).
Min förvaltare vägrar dock att ge mig pengarna till detta och anser att det kostar för mycket.

Va fan vill han att jag ska gå och hamna i koma och dö av högt blodsocker?
Kan han verkligen neka mig medicin, som jag behöver för att leva?

Jag börjar verkligen få ångest nu och vet inte vad jag ska göra..
Jag ringde till kommunen men allt dom säger är "skriv ett brev så görs en utredning".
När den utredningen är klar är jag sedan lång tid död.. Har redan hamnat i koma en gång...

Snälla är det någon här som vet vad jag kan eller ska göra, har min förvaltare rätt att neka mig medicinsk vård som krävs för min överlevnad? :cry: :cry:
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Re: Jag får sådan fruktansvärd ångest och panik just nu...

Inläggav Iridia » 2011-11-17 22:50:24

Nej, det tror jag inte att h*n har. Klart då måste få din medicin!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Jag får sådan fruktansvärd ångest och panik just nu...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-17 23:18:11

Finns det någon du kan ta hjälp av för att tala med förvaltaren?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Jag får sådan fruktansvärd ångest och panik just nu...

Inläggav keyns » 2011-11-17 23:25:11

Bjäbbmonstret skrev:Finns det någon du kan ta hjälp av för att tala med förvaltaren?


Det är det jag inte vet, och att be mig skriva ett brev är som att be mig lyfta mig själv i håret, och det vet dom. :(
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Re: Jag får sådan fruktansvärd ångest och panik just nu...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-17 23:28:37

Det verkar faktiskt både rimligare och snabbare om du får hjälp att tala med personen eftersom det förefaller troligt att personen inte har fattat hur viktig medicinen är för dig. För det är inte så att du helt enkelt inte har pengar till den just nu? I så fall tycker jag det borde vara möjligt att dela upp utgiften på något sätt eller dela upp någon annan utgift.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Jag får sådan fruktansvärd ångest och panik just nu...

Inläggav Miche » 2011-11-18 0:09:47

Om du inte har betalningsanmärkningar så ska det inte vara något problem att få betalningen uppdelad på 12 månader, dvs 1800 (som är beloppet så vitt jag vet) / 12 månader = 150 kr / månad.

Det ska din förvaltare hjälpa dig med om inte annat, annars missköter han sitt arbete grovt. Oavsett vilket ska du kräva att få honom utbytt, så där får han definitivt inte göra. Han ska se till ditt bästa, vilket innebär att han är skyldig enligt lag att se till att du får den medicin du behöver, då kommer pengarna definitivt i andra hand.

Du är välkommen att kontakta mig i PM (klicka på knappen nedanför inlägget) med uppgifter om vem du är (jag måste tyvärr ha ditt personnummer då) och vilken kommun du bor i, så ska jag kontakta överförmyndaren i din kommun och berätta din sits, överförmyndaren kommer att tvingas ta förvaltaren i örat så att han sköter ditt ärende korrekt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag får sådan fruktansvärd ångest och panik just nu...

Inläggav marxisten » 2011-11-18 1:17:27

Svar: NEJ, DET KAN HAN INTE.

Mediciner behövs för din överlevnad och det får han inte neka. Faktum är att neka en sån sak bör kunna räknas som dråpförsök eller mordförsök, då att neka dig tillgång på din medicin kan döda dig.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in