Styrketräning - inspirationstråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-11-07 3:14:23

Använder spegel vid träning av deltoid och trapezius.

Ett annat sätt som fungerar utan spegel är att träna vid en markerad linje någonstans i hemmet eller gymmet. Tårna mot linjen, kolla vinkeln på knäna, se till att axlarna är där axlarna skall vara, kolla bröstens yttersta punkt, koncentrera och gör långsamma (2 sek / 2 sek) rörelser för att tvinga god form.

Viktigt vid till exempel träning för hela axel-mekaniken.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav rapchic » 2011-11-07 20:48:04

jag har inte kommit ogång än men man kan kanske inte kräva för mkt av en. har bara tränat 1 gång hitils sen jag bestämde mig för att "rycka upp mig" :oops:
hur gör man :?
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav earlydayminer » 2011-11-07 21:48:11

I början när det är kämpigt kan man hitta på ursäkter och flytta fram träningen. Det finns bara ett val för att ta sig fram och det är disciplin. Även om du inte orkar eller vill så genomför det (med god form). Gör något, träna något. Involvera dig i tankar om förbättring, träningsupplägg, övningar m.m.

I det långa loppet ger det resultat + man mår bättre när man genomfört något jobbigt, men vettigt.

Det som tog mig till detta stadie var att trycka på när det tog emot som mest. Det är okej om det inte går som man vill i början. Tränar man 1 gång från att inte ha tränat mycket innan så är det i alla fall mer än vad man gjort innan.
earlydayminer

Inläggav treeman » 2011-11-07 21:48:55

rapchic skrev:jag har inte kommit ogång än men man kan kanske inte kräva för mkt av en. har bara tränat 1 gång hitils sen jag bestämde mig för att "rycka upp mig" :oops:

Man bara gör det.
:)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Moggy » 2011-11-07 22:20:46

treeman skrev:
rapchic skrev:jag har inte kommit ogång än men man kan kanske inte kräva för mkt av en. har bara tränat 1 gång hitils sen jag bestämde mig för att "rycka upp mig" :oops:

Man bara gör det.
:)

+1

Det är det som gäller. Börjar man tänka att man ska komma igång sen vid nån tidpunkt eller när nåt ordnat sig så blir det aldrig av. Det enda som gäller är att packa träningsväskan och gå dit.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav jonsch » 2011-11-10 0:46:38

"Den här dan är precis lika olämplig att börja som någon annan", som Henning Manckell lät Kurt Walander tänka.

Ska genast ta ett pass här i lägenheten bara för det. Men jag erkänner att det inte tar emot för mig att göra saker idag, även om heller inte någon särskild lust finns till nånting heller.

/ J
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav rapchic » 2011-11-10 11:27:39

jonsch skrev:"Den här dan är precis lika olämplig att börja som någon annan", som Henning Manckell lät Kurt Walander tänka.

Ska genast ta ett pass här i lägenheten bara för det. Men jag erkänner att det inte tar emot för mig att göra saker idag, även om heller inte någon särskild lust finns till nånting heller.

/ J

problemet för mig är att jag oftast kommer på att jag inte tränat när det är dags att gå isåntg ugefär :oops:
eller så är jag för trött (har haft för mkt social kontakt på senare tid så jag är jätteslut på fortfarande :( )
det var därför jag funderar på att dela upp så jag tränar (nästan) varje dag.

jag tränade igår och i förrgår så idag blir det nog "dag 1" i mitt träningsschema eftersom jag hade vilodag för 3 och 4 dagar sen (och imorgon kommer jag nog inte hinna) hann/orkade också köra lite karate sparring igår, snart kankse jag orkar koncentrera mig så mkt att jag kan köra kata/kihon... men det har ju inge med styrketräning att göra 8)

har kört superlätt iallafall (3 set stora muskelgrupper 2 set små) för att vänja lederna m.m. ska nog öka lite idag men med tanke på hur lågt jag började (tom hantel, tom stång m.m.) så kan jag nog öka lite utan att det blir heelt galet :mrgreen:
rapchic

Inläggav earlydayminer » 2011-11-10 12:51:34

Körde triset för bröst och superset för triceps imorse.

Tricepsen känns fortfarande, ser inte fram mot träningsvärk i bröst dock. Det tar mellan 4-5 dagar innan den går över. :lol: Det är ingen direkt värk, men en ömhet som successivt avlägsnas. Så det är ingen fara att det tar sådan tid. Trisets har den verkan, det kan bränna fint.

Men det är inte möjligt att maxa med super- och trisets. Eller möjligt, nja.. Då maxar man inte. Meningen är att muskeln skall utmattas och inte skadad. Fin träning dock. Man blir helt lamslagen en kort tid efter.
earlydayminer

Inläggav Moggy » 2011-11-10 22:41:39

Fråga till Treeman eller nån annan. hur gör man när träningsvärken slutat komma och man aldrig får det nåt mer? Mer än möjligtvis lite lätt ömhet.

Får det bara när jag börjar träna efter ett uppehåll, när jag blir van igen så kommer den inte. Och jag vill ha det, tycker det är en skön känsla att ha rejäl träningsvärk.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav earlydayminer » 2011-11-11 9:12:31

Öka vikten? Öka muskelbelastningen?

Kör hög intensitet, kör supersets, trisets, quadsets.

Som jag förstått känner man i regel den där bedövande träningsvärken endast i början, eller efter ett uppehåll. Jag känner nästan ingenting just nu, i mina bröst. Och jag körde ändå triset med ökad vikt på dumbbell press (för bröst) och dumbbell fly. Men jag känner att brösten är pumpade, fluffiga.

När jag började med trisets för bröst - DÅ brann det på i 4-5 dagar.

Mike Change, en liten fitness celebrity på youtube, förklarar enkelt.
http://www.youtube.com/watch?v=oYEOtCGxwGE

Jag tränar max 45 minuter, optimalt för mig är 30 min. Jag kör ganska intensivt. Det är så jag trivs med det.
earlydayminer

Inläggav treeman » 2011-11-11 10:38:03

Moggy skrev:Fråga till Treeman eller nån annan. hur gör man när träningsvärken slutat komma och man aldrig får det nåt mer? Mer än möjligtvis lite lätt ömhet.

Får det bara när jag börjar träna efter ett uppehåll, när jag blir van igen så kommer den inte. Och jag vill ha det, tycker det är en skön känsla att ha rejäl träningsvärk.

I de muskler jag tränat länge får jag inte så mycket träningsverk. Han i videolänken ovan från earlydayminer säger ju att det byggs upp "syra" i musklerna vid många repetitioner. Jag antar denna syran framkallar "träningsverk", men om man vill bygga större muskler ska man undvika att få "syran". Så man kör färre repetitioner, 8-12, per set om man vill öka muskelmassan optimalt. 4-7 repetitioner ökar styrkan i musklen men inte volymen så mycket. Det är vad jag läst.
treeman
Inaktiv

Inläggav rapchic » 2011-11-12 10:29:56

earlydayminer skrev:Körde triset för bröst och superset för triceps imorse.

Tricepsen känns fortfarande, ser inte fram mot träningsvärk i bröst dock. Det tar mellan 4-5 dagar innan den går över. :lol: Det är ingen direkt värk, men en ömhet som successivt avlägsnas. Så det är ingen fara att det tar sådan tid. Trisets har den verkan, det kan bränna fint.

Men det är inte möjligt att maxa med super- och trisets. Eller möjligt, nja.. Då maxar man inte. Meningen är att muskeln skall utmattas och inte skadad. Fin träning dock. Man blir helt lamslagen en kort tid efter.

brukar alltid få träningsvärk i bröstmusklerna men sällan i andra muskler (men det händer) jag tränar nog lite konstigt 8)
rapchic

Inläggav Flawed » 2011-11-13 15:38:27

Man kan egentligen inte dra några slutsatser utifrån träningsvärk så som jag har förstått det.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav mondo beyondo » 2011-11-13 18:27:57

Vad betyder intensivt, långsamt eller snabbt? Har tränat på gym några veckor nu och fick lära mig 2 sek, men ser farbröder som drar i maskinerna i hiskelig fart :shock:

Den maskinen som jag tror heter latsdrag håller alla andra vågrätt medans jag lärdes att hålla lodrätt och nu undrar jag så klart vad det har för betydelse, antar att det är lite olika muskler som jobbar beroende på hur man håller?
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Flawed » 2011-11-13 20:49:34

Intensivt betyder att man vilar mindre tycker jag.
Att göra en rörelse snabbt brukar kallas explosivt,i bästa fall.
Vågrätt kontra lodrätt förstår jag inte riktigt.
Ett latsdrag brukar vara en rörelse där man drar i ett handtag uppifrån och ner mot bröstet alternativt mot nacken,där man numera brukar avråda emot det senare.
Den kan göras med olika handtag där händerna kan vara vända emot dig eller ifrån dig eller neutrala (handryggarna åt var sin sida),och greppbredden kan variera.
Den största effekten borde vara att man kan få mer eller mindre involvering av biceps tror jag.Man tränar latisimusdorsi och lite andra muskler på ryggen och baksidan av axlarna och biceps samt underarmarna.
De flesta verkar kunna lyfta mest vikt med ett smalt neutralt grepp vilket använder mest av armarna.
Bild
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav rapchic » 2011-11-13 23:21:09

det är sällan man tränar snabbt genom hela repset då man tränar explosivt, det jag har sett oftast gör man snabbt men kontrollerat först och sen långsamt negativt.

många som går på gym vet faktiskt inte så mkt så man ska inte lita helt på vad man ser.

jag brukar kunna göra lite för snabbt däremot eftersom jag är otålig... jag vet inte hur jag ska tackla det heller :-)003

har fallit ur igen men tränade iallafall 3 dager (eller var det 4) förra veckan och jag har inte så stora krav på mig här i början, har jag för stora krav brukar jag sluta pga de för stora kraven :|
rapchic

Inläggav earlydayminer » 2011-11-15 14:11:30

Om du skadar dig lär du dig att det är bättre att göra det i lugn takt.

Gör du det i god form och inte alltför snabbt är det nog inga problem. Men något långsamt och god form är att föredra, tycker jag.
earlydayminer

Inläggav treeman » 2011-11-15 19:31:55

En vy från mitt hemgym:

Bild
treeman
Inaktiv

Inläggav storskojaren » 2011-11-15 23:37:20

Vet inte om någon blir inspirerad vilket är syftet med tråden, men jag kom på att jag hade några gamla bilder som jag tog för ganska exakt ett år sedan.

Letade upp samma kläder som då och försökte så gott det gick att efterlikna de gamla bilderna, vilket inte var det lättaste.

Jag väger ca 11-12 kg mer på de nya bilderna, men 8 av dem har jag lagt på mig i samband med styrketräningen som jag kom igång med för tre månader sedan.

Har väl inte hunnit bli så jättebitig än, men jag ser i alla fall inte lika klen ut som för ett år sedan. Är ganska nöjd med tanke på att jag inte har tränat så länge än, ska bli kul att jämföra igen när det gått ett år till. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
storskojaren

Anslöt: 2008-03-09

Inläggav earlydayminer » 2011-11-16 8:33:48

Fint det! :-)Happy
earlydayminer

Inläggav mondo beyondo » 2011-11-16 13:00:57

storskojaren, du behöver inte bli större ser väldigt bra ut som det är! *Allvarligt menat*

Flawed jag förstår att det inte är lätt att veta hur olika latsmaskiner ser ut. Jag kan inte hitta bild på den maskinen som gymmet har, men man kan dra i 2 separata handtag båda formade i en 90 graders vinkel och jag lärdes att hålla lodrätt och därmed lite tätare grepp. Man får lirka sig loss lite för att komma åt handtagen innan man börjar jobba. Vågrätt då måste jag ställa om sitsen och knähållaren, för greppet kommer högre upp. Spelar faktiskt ingen roll hur andra gör, jag är bara så nyfiken och vill alltid veta vaffö folk gör på detta viset hehee
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Sammelsurium » 2011-11-16 13:18:27

Mondo, menar du att du kan ställa om latsmaskinen till sittande kabelrodd?

Bild

Latsdrag tar primärt på latsen, medan kabelrodden tar mer på ryggen.

På AST Sports Science kan man läsa om vilka muskler de olika övningarna aktiverar.

Latsdrag
Kabelrodd
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav earlydayminer » 2011-11-16 13:47:59

Lats ÄR en del av ryggen, men ja.. Du VET det. Men du menar väl helheten. :-)Happy
earlydayminer

Inläggav storskojaren » 2011-11-16 14:30:26

earlydayminer skrev:Fint det! :-)Happy

mondo beyondo skrev:storskojaren, du behöver inte bli större ser väldigt bra ut som det är! *Allvarligt menat*

Tackar så mycket. :-)Happy
storskojaren

Anslöt: 2008-03-09

Återgå till Intressanta intressen

Logga in