Hur folk påverkas av centralstimulantia [delad tråd]
90 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Hur folk påverkas av centralstimulantia (delad tråd)
slackern skrev:Wine skrev:"Inga bevis för att medicinering hjälper "
SvD, 11 januari 2011 kl 12:22”Det finns inga bevis för att medicinering är bättre än ingenting – inga bevis alls”, konstaterar William Pelham, en av männen bakom Concerta och en av 21 forskare i den hittills största långtidsstudien (MTA) som en gång för alla skulle bevisa nyttan av medicinering. Han sammanfattar: ”På kort sikt kan medicinering hjälpa barnet att uppföra sig bättre, på lång sikt gör den det inte – och denna information måste föräldrar vara mycket medvetna om.”
Inte heller den australiensiska Rainestudien som kom förra året kunde finna några som helst positiva långtidseffekter.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/in ... d#after-ad
64 procent av barn med ADHD blev bättre av kostomläggning:
"Kostbyte kan lindra adhd"
4 februari 2011 kl 05:00, uppdaterad: 4 februari 2011 kl 07:18Under fem veckor fick de 50 barnen i princip enbart äta en kost bestående av tio livsmedel som är kända för att inte ge upphov till allergi- eller överkänslighetsreaktioner. All annan mat togs bort. Samtidigt testades samtliga barn regelbundet med olika adhd-tester.
– Av de 41 barn som fullföljde kostomläggningen kunde vi påvisa märkbara förbättringar hos 32, det vill säga 64 procent, säger professor Jan Buitelaar från Radboud-universitet i Nijmegen som lett studien.
– Vi såg också att dessa barn försämrades när de började äta normalt igen. Det innebär att så mycket som mer än vartannat fall av adhd skulle kunna ha kostanknytning, slår han fast.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kostb ... d#after-ad
Första studien var intressant men den rör inte mej pga jag har ADD problem med koncentration och uppmärksamhet. Men lustigt att de bara tar upp uppförande som inte är mitt kärnområde inom ADHD.
Den andra studien var också intressant men tyvärr är den alldeles för liten bara 41 barn som har genomfört den. Då kan man väll inte lägga fram det som vetenskaplig fakta?
Uppförandet...
Det är problematiskt att man alltid är så fixerad vid omgivningens problematik i förhållandet människor med ADHD oavset ålder.
Jag tycker att det skulle vara trevligt om man såg mer till individernas problem.
Flawed skrev:Uppförandet...Det är problematiskt att man alltid är så fixerad vid omgivningens problematik i förhållandet människor med ADHD oavset ålder.Jag tycker att det skulle vara trevligt om man såg mer till individernas problem.
Ja, jag håller med. Verkligen. Det var inte mitt uppförande som fick mig att börja med ritalin, precis. Jag tar det ju för att må bättre.
Igår var jag dum nog att tro att det skulle funka att dricka lättöl till maten. Det var dumt. Efter en halv lättöl var jag alldeles suddig i skallen. Det gör jag inte om.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
"ADHD-medicin säljs svart som amfetamin"
http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/adh ... _amfetamin
Enligt statistik från Statens Kriminaltekniska Laboratorium, SKL, har antalet polisärenden med substansen metylfenidat ökat markant de senaste åren. Detta samtidigt som förskrivningarna av ADHD-medicin har ökat.
Både polisen och psykiatrin vittnar nu om att det finns en svart marknad för ADHD-läkemedel.
Uppåttjack
- Jag har förstått att när det är dålig tillgång på amfetamin, då är det ett substitut.
I behandlingen av personer med diagnosen ADHD är doserna av medicinen små och effekten är dämpande.
- I höga doser blir det ett uppåttjack, samma effekt som amfetamin, säger Olle Hollertz.
http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/adh ... _amfetamin
Ush, vilka skräckrubriker. Undrar om det inte är scientologerna som skrivit den artikeln?
Parvlon skrev:Ush, vilka skräckrubriker. Undrar om det inte är scientologerna som skrivit den artikeln?
Ja eller hur, man vet ju aldrig...
De amfetaminliknande preparat som används mot adhd läcker också ut på den illegala andrahandsmarknaden. Enligt Allen Frances använder många amerikanska studenter adhd-medicin för att studera mer koncentrerat.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psy ... 609792.svd
Wine skrev:De amfetaminliknande preparat som används mot adhd läcker också ut på den illegala andrahandsmarknaden. Enligt Allen Frances använder många amerikanska studenter adhd-medicin för att studera mer koncentrerat.
Intresseklubben antecknar.
Om man kollar på flashback så verkar intresset ganska dämpat.
Det anses vara dåligt och mest ge obehag i höga doser jämfört med finknark som kokain och riktigt amfetamin.
Flawed skrev:Wine skrev:De amfetaminliknande preparat som används mot adhd läcker också ut på den illegala andrahandsmarknaden. Enligt Allen Frances använder många amerikanska studenter adhd-medicin för att studera mer koncentrerat.
Intresseklubben antecknar.
Om man kollar på flashback så verkar intresset ganska dämpat.
Det anses vara dåligt och mest ge obehag i höga doser jämfört med finknark som kokain och riktigt amfetamin.
Fast Adderall är äkta amfetamin som det skrev om i artikeln antagligen lika eftertraktat som Metamina är. Och om Metamina finns det bra många positiva trådar om på flashback. Själv medicinerar jag med Metamina och behöver det som medicin och kommer inte att sälja det.
Jag fick Modiodal utskrivet, som använts vid Narkolepsi. Det är ett CS-medel, jag tog en tablett och sov sedan nästan hela dagen… Provade dag två med två tabletter men kände mig bara upptrissad som om du druckit för mycket kaffe.
ragnevi skrev:Jag fick Modiodal utskrivet, som använts vid Narkolepsi. Det är ett CS-medel, jag tog en tablett och sov sedan nästan hela dagen… Provade dag två med två tabletter men kände mig bara upptrissad som om du druckit för mycket kaffe.
Coolt, jag har hört att det togs fram för att motverka att Franska stridspiloter drabbas utav trötthet och problem med uppmärksamheten under uppdrag. Precis som Amerikanske stridspiloter använder Dexedrin som är Dexamfetamin precis samma läkemedel som Metamina fast annat namn. Den Franska militären tog fram Modiodal för att minska missbrukar risken. Vet inte om det där med Modiodal är en skröna eller inte men det om Dexedrin ska tydligen stämma. Under Vietnamkriget delades det även ut frikostigt till de amerikanska trupperna.
slackern skrev:Fast Adderall är äkta amfetamin som det skrev om i artikeln antagligen lika eftertraktat som Metamina är. Och om Metamina finns det bra många positiva trådar om på flashback. Själv medicinerar jag med Metamina och behöver det som medicin och kommer inte att sälja det.
Det kanske är lättare att dosera medicinskt knark i förhållande till gatuknark.
För att få positiv effekt så måste väl dosen vara låg.
Jag märker ingenting av en Concerta 54 mg, bara om jag tuggar 2 st, då blir jag lite speedad o kan koncentrera mig bättre. Sen har jag missbrukat amfetamin, o då tar man doser på 300-500 mg.
Jag lyckades nyss - för första gången någonsin - med bedriften att slita upp min dosett för snabbt och fick ut dubbel dos concerta, dvs. 2x54 mg. Jag var inte tillräckligt vaken för att tänka efter innan jag svalde och känner mig nu riktigt irriterad på mig själv.
Det står väldigt lite om vad "för hög dos" innebär, och jag tror ju definitivt inte att 108 mg kan göra någon större skada, men om någon läser det här som själv lyckats med den här bedriften eller har bättre kunskaper än jag, så svara gärna.
Jag gissar dock att jag kommer vara rätt speedad på jobbet idag...
Det står väldigt lite om vad "för hög dos" innebär, och jag tror ju definitivt inte att 108 mg kan göra någon större skada, men om någon läser det här som själv lyckats med den här bedriften eller har bättre kunskaper än jag, så svara gärna.
Jag gissar dock att jag kommer vara rätt speedad på jobbet idag...
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Flawed skrev:Ångest,paranoia,hjärtklappning?
Nej, faktiskt inte alls
Jag kom precis hem från jobbet och har faktiskt inte känt av någonting särskilt. Jag frågade min chef också om han tyckte jag funkade annorlunda idag, men han märkte inget annat än att jag var mer fokuserad
- Henkkalexi
- Inaktiv
Henkkalexi skrev:Flawed skrev:Ångest,paranoia,hjärtklappning?
Nej, faktiskt inte alls
Jag kom precis hem från jobbet och har faktiskt inte känt av någonting särskilt. Jag frågade min chef också om han tyckte jag funkade annorlunda idag, men han märkte inget annat än att jag var mer fokuserad
Du har mest ADHD i hela världen!
Flawed skrev:Henkkalexi skrev:Flawed skrev:Ångest,paranoia,hjärtklappning?
Nej, faktiskt inte alls
Du har mest ADHD i hela världen!
Jag har till och med lyckats se två timslånga avsnitt av Millennium: http://www.imdb.com/title/tt0115270/ och tiggde min sambo om ett avsnitt till... har inte ens vilat efter jobbet så jag är helt... fascinerad
- Henkkalexi
- Inaktiv
På bipacksedlar till olika CS står det bl.a. att man inte ska medicinera om man har psykiska problem så som psykopatiska eller borderline personlighetsstörning:
FASS - Ritalin:
har psykiska problem så som:
psykopatiska eller borderline personlighetsstörning
FASS - Medikinet:
har psykiatriska problem som:
psykopatiska eller borderline personlighetsförändringar
FASS - Concerta:
Har tidigare läst att individer med borderline personlighetsstörning kan påverkas negativt och t.ex. få ökad ångest av att medicinera med CS men är det någon som vet varför det inte är lämpligt att medicinera med CS vid psykopatisk personlighetsstörning? Kan det medföra att personen blir mer manipulativ och farlig?
FASS - Ritalin:
FASS - Medikinet:
har psykiatriska problem som:
psykopatiska eller borderline personlighetsförändringar
FASS - Concerta:
Har tidigare läst att individer med borderline personlighetsstörning kan påverkas negativt och t.ex. få ökad ångest av att medicinera med CS men är det någon som vet varför det inte är lämpligt att medicinera med CS vid psykopatisk personlighetsstörning? Kan det medföra att personen blir mer manipulativ och farlig?
Återgå till Aspergare och vården