ingenting fungerar

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: ingenting fungerar

Inläggav calima » 2011-11-12 10:57:45

Henkkalexi skrev:Det här har ingenting med styrkor eller svagheter i din personlighet att göra, utan med störande nervbanor som inte sköter sig.

Jag håller med Henkkalexi!

Och jag tycker du är fantastisk som trots eländet verkligen försöker sköta ditt jobb, och vill sköta det.
Du har försökt gymma i förebyggande syfte eftersom du vet att deppen kommer. Du har snabbt tagit tag i ditt problem, insett att du behöver hjälp utifrån, ringt ett antal jobbiga (förmodar jag?) telefonsamtal och fått en tid redan på måndag.

Du är en stark person!
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav Emil k » 2011-11-15 22:20:38

hej igen!

Var hos läkaren igår klockan 13, ska no börja med venlafaxin och mirtazapin igen.Fick även sobil 10 mg i behovsmedicin. Jag berättade om min ångest men det verkar inte riktigt som dem tror på de jag säger.

Idag tog jag iaf 30 mg sobril före jobbet och sedan 30 mg sobril på min middasrast, av detta har min jobbdag gått strålande inget obehag i sociala situationer och min livskvalite var exakt den samma som i somras då jag var på topp dock utan sobril.

Tror min ångestproblematik är hög på höst / vinter och att jag verkligen behöver nåt ångestdämpande då. Men detta var ett paket på 25 10 mg tabletter skulle behöva 25 mg tabletter 2-3 grr om dagen nu när det är som värst, hela min livskvalite blir mycket bättre . Sedan trappa ur dem i januari när det e lugnare på jobbet. Men läkaren lär väl avblåsa detta förslag men hoppas han går med på de ska dit igen 6 / 12 . bara jag mår bra och har ett fungerande liv e jag nöjd!
Emil k
Ny medlem

Anslöt: 2011-10-25

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-15 23:26:58

Gott att höra, Emil!

Det viktigaste är ju att du mår så pass bra så att du ens orkar fundera över hur du ska kunna hitta bra lösningar på lång sikt. Jag hoppas verkligen att du har någon du kan bolla lite idéer med, så att det inte blir bara medicinen som ditt mående beror på.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav calima » 2011-11-16 9:19:00

Hej-Hej!!

Fint att du mår så mycket bättre!
Jag är imponerad av hur snabbt du tog tag i problemen och löste dem. Det verkar inte vara så vanligt.

Ge dig aldrig när du diskuterar ditt mående med läkare!!
Det kan vara bra att träffa ett "bollplank" med jämna mellanrum, exv psykolog/psykiater, för att ha en långsiktig plan. Ofta behöver man stöd, ensam är inte alltid stark.
Och, som Henkkalexi skriver, ditt mående skall inte bara hänga på medicinering.
Mediciner är en god start, ett sätt att komma över ytan och hålla sig där.
Men, som jag ser det, är medicinering bara en del av pusslet till en persons mående.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-17 18:06:24

Startade en liten vårdtråd för ett tag sedan med lite tips på ångesthantering mm. Jag vet inte om det är något som kan vara till nytta, men jag länkar till den iallafall:

egenvard-vardkontakter-och-hemapotek-t23130.html

Tycker själv att det är skitjobbigt med de där upp- och nedgångarna, eftersom man aldrig riktigt får vila... Men jag tror mycket på att du ska försöka minska kraven så mycket som möjligt på dig själv.
När man är deprimerad så kan man inte funka som vanligt, lika lite som man kan göra det med ett brutet ben.

Bli inte besviken på dig själv, vi är jättemånga som upplever liknande berg- och dalbanor där vi kan ha jättebra perioder där allt funkar, och sedan gå ner oss i svarta hål.

För mig hjälper det att tänka på depressionen som dåligt väder:

1. Jag har inte valt vädret/måendet.
2. Jag måste skydda mig så att jag inte blir blöt/mer nere än jag redan är.
3. Jag har goda skäl att stanna inomhus/vara snäll mot min ledsna hjärna.
4. Jag kan inte styra när det kommer sluta regna/sluta göra ont i själen.
5. Jag kan fälla upp mitt paraply/ta medicin, prata med någon.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Emil k » 2011-11-17 19:48:33

tjena igen!

Jag är tacksam för alla svar , Jag är säker på att min ångestproblematik även skapar min primära deppressiva period. När jag känner att saker och ting inte fungerar pga hjärtklappning och yrsel skapr det i sin tur den deppressiva delen.

Jag tycker sobrilen fungerar utmärkt på mig , kan jobba precis utan behinbder och mår hästlängder mycket bättre , Mår då lika bra som på våren sommaren då jag mår lika bra utan medicinering.

ska som sagt träffa läkaren den 6e december igen , nu är det väldigt stressigt på jobbet dessa tider och jag e i större behov av lugnande. vill inte ha ett beroende men en medicinsk plan då jag eventuellt kan ha de fram till januari och sedan trappa ner då mitt allmäna tillstånd brukar vara mycket bättre.

Bara han går med på en medicinskt plan med nertrappning o allt , hellre att jag har en god livskvalite än att ha ett hjärta som bultar och overklighetskänslor.

denna arbetsdagen gick bra , kände hur hjärtat var på högvarv men när jag tog 30 mg på middasrasten gick det bra hela vägen, kände mig inte alls påverkad utan mer ett behagligt lugn och inte stressad
Emil k
Ny medlem

Anslöt: 2011-10-25

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-17 22:00:46

Åh, vad bra! Jag håller tummarna för dig! :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-17 22:13:22

Neko-chan skrev:herregud...överdriv inte själv :|
ursäkta jag säger som de är, man blir avtrubbad av antidepp medicin vilket inte är bra då man inte är depprimerad, allt går att lösa utan mdicin och för kroppens skull ska man itne ta en massa medicin, men, som sagt, ursäkta för jag bryr mig

Jag har aldrig blivit avtrubbad av antidepp.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in