Märkligt fel med windows fildelning
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Märkligt fel med windows fildelning
Försöker ansluta till en delad mapp på den lokala datorn, via utforskaren; först står den och väntar i flera minuter, sedan dyker detta felmeddelande upp:
Det verkar inte vara några problem att ansluta till andra datorer, eller från andra datorer till denna. Ibland börjar det fungera efter att datorn varit på i några timmar, vilket gör det ännu märkligare. Är det någon som har någon aning om vad detta kan bero på?
Det verkar inte vara några problem att ansluta till andra datorer, eller från andra datorer till denna. Ibland börjar det fungera efter att datorn varit på i några timmar, vilket gör det ännu märkligare. Är det någon som har någon aning om vad detta kan bero på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Re: Märkligt fel med windows fildelning
Mellanvärld skrev:Försöker ansluta till en delad mapp på den lokala datorn [...]
Den lokala datorn, är det inte på din dator, eller är det en dator i nätverket?
1) Vilken Windows?
2) LAN/WAN (Är kopplingen mellan datorerna via tråd (LAN) eller trådlöst (WAN))
Problemet uppstår alltså när datorn ska ansluta till sig själv.Miche skrev:Mellanvärld skrev:Försöker ansluta till en delad mapp på den lokala datorn [...]
1) windows 2008Cheynas skrev:1) Vilken Windows?
2) Datorn ska alltså ansluta till sig själv (övrig trafik går över ett trådat nätverk, ping och webbtrafik är det dock inga problem med)
- Mellanvärld
Problemet uppstår alltså när datorn ska ansluta till sig själv.Mellanvärld skrev:Miche skrev:Mellanvärld skrev:Försöker ansluta till en delad mapp på den lokala datorn [...]
Då förstår jag inte varför du försöker göra anslutningen med en nätverksadress, det är betydligt mycket enklare att använda den lokala adressen.
Mellanvärld skrev:windows 2008
Varför använder du den versionen? Det är ett serveroperativ, inte tänkt för vanliga användare...
My two pennies.
1) BYT WINDOWS!
Som sagt tidigare; 2008 är server så använd den som server.
2) Skall den koppla till sig själv använd "localhost" istället för \\ZETA
1) BYT WINDOWS!
Som sagt tidigare; 2008 är server så använd den som server.
2) Skall den koppla till sig själv använd "localhost" istället för \\ZETA
Det är mer att jag vill att det ska fungera, inte att det behövs.Miche skrev:Då förstår jag inte varför du försöker göra anslutningen med en nätverksadress, det är betydligt mycket enklare att använda den lokala adressen.
Mest för att jag ville ha något anat än vista när det begav sig...Miche skrev:Varför använder du den versionen?
Den beter sig likadant oavsett om det står "localhost" eller "zeta".Cheynas skrev:2) Skall den koppla till sig själv använd "localhost" istället för \\ZETA
- Mellanvärld
Mellanvärld skrev:Det är mer att jag vill att det ska fungera, inte att det behövs.Miche skrev:Då förstår jag inte varför du försöker göra anslutningen med en nätverksadress, det är betydligt mycket enklare att använda den lokala adressen.
Skyll dig själv!
Mellanvärld skrev:Mest för att jag ville ha något anat än vista när det begav sig...Miche skrev:Varför använder du den versionen?
När det finns linux?
Mellanvärld skrev:Den beter sig likadant oavsett om det står "localhost" eller "zeta".Cheynas skrev:2) Skall den koppla till sig själv använd "localhost" istället för \\ZETA
Använd den lokala sökvägen, \\ZETA har ett lokalt namn! Jag misstänker att alla förbaskade säkerhetsfunktioner i Windows skapar problemet (de är ju knappast färre i en Serverversion), dessa säkerhetsfunktioner anropas inte om man använder en lokal adress.
Fungerar dock inte alltid när det gäller spel...Miche skrev:När det finns linux?
provade faktiskt att skriva i "localhost", samma resultat.Miche skrev:Använd den lokala sökvägen, \\ZETA har ett lokalt namn! Jag misstänker att alla förbaskade säkerhetsfunktioner i Windows skapar problemet (de är ju knappast färre i en Serverversion), dessa säkerhetsfunktioner anropas inte om man använder en lokal adress.
- Mellanvärld
Mellanvärld skrev:provade faktiskt att skriva i "localhost", samma resultat.Miche skrev:Använd den lokala sökvägen, \\ZETA har ett lokalt namn!
Det är fortfarande ett nätverksnamn, ett exempel på lokalt namn är Z:
"D:\musik" är det inga problem med att komma åt.Miche skrev:Mellanvärld skrev:provade faktiskt att skriva i "localhost", samma resultat.Miche skrev:Använd den lokala sökvägen, \\ZETA har ett lokalt namn!
Det är fortfarande ett nätverksnamn, ett exempel på lokalt namn är Z:
Men det kanske löste sig nu, har inte sett till problemet sedan den senaste uppdateringen, var kanske någon okänd bugg som spökade...
- Mellanvärld
Mellanvärld skrev:"D:\musik" är det inga problem med att komma åt.Miche skrev:Det är fortfarande ett nätverksnamn, ett exempel på lokalt namn är Z:
Självklart inte, lokala sökvägar går inte via en massa skyddskod som nätverkssökvägar gör!