"Aspergers and girls" av Tony Attwood
17 inlägg
• Sida 1 av 1
"Aspergers and girls" av Tony Attwood
Jag såg verkligen fram emot att läsa den här, men blev ganska besviken på några av artiklarna.
Boken består av 9 artiklar av olika författare.
De flesta är riktigt bra, som Tony Attwood's, Temple Grandin's och några till, men känns mer riktade till AS-tjejernas omvärld än till "mig". Lite "såhär funkar vi".
Men det finns också artiklar av några NT-"experter" där jag bara blev förbannad.
Det är människor som visserligen kan AS och vet vilka utmaningar AS-tjejer möter, men samtidigt talar de om hur man ska göra för att passa in i den vanliga High School-mallen och hur man ska göra för att bli accepterad av coola gänget. Mycket är om hur lärare och föräldrar ska träna tjejen att spela normal.
Jo, jag har skrivit ett mail till Attwood förstås , där jag påpekar att jag tycker det är synd att man inte talar om för lärare och föräldrar hur de ska visa sina döttrar var man kan hitta schack-klubben.
Boken består av 9 artiklar av olika författare.
De flesta är riktigt bra, som Tony Attwood's, Temple Grandin's och några till, men känns mer riktade till AS-tjejernas omvärld än till "mig". Lite "såhär funkar vi".
Men det finns också artiklar av några NT-"experter" där jag bara blev förbannad.
Det är människor som visserligen kan AS och vet vilka utmaningar AS-tjejer möter, men samtidigt talar de om hur man ska göra för att passa in i den vanliga High School-mallen och hur man ska göra för att bli accepterad av coola gänget. Mycket är om hur lärare och föräldrar ska träna tjejen att spela normal.
Jo, jag har skrivit ett mail till Attwood förstås , där jag påpekar att jag tycker det är synd att man inte talar om för lärare och föräldrar hur de ska visa sina döttrar var man kan hitta schack-klubben.
Re: "Aspergers and girls" av Tony Attwood
Aspergers and girls - jag trodde det handlade om hur man som aspergare fångar tjejer.
Dagobert skrev:Aspergers and girls - jag trodde det handlade om hur man som aspergare fångar tjejer.
Exakt, var finns den boken!?
Dagobert skrev:Aspergers and girls - jag trodde det handlade om hur man som aspergare fångar tjejer.
Aspergers and girls - jag trodde det handlade om hur man som aspergare fångar tjejer.
Trodde jag med
- DefinitivtInteAnonym
- Anslöt: 2009-11-29
Jag skulle vilja veta hur man fångar en man. Finns den boken?
kullan skrev:Jag skulle vilja veta hur man fångar en man. Finns den boken?
Det står det faktiskt lite om i Asperger's and girls
Jag var inte alltför imponerad av boken.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
+1
Fast jag tyckte den där 'NT-skolan' som ADD-tjejen med AS-brorsa skrev var lite kul. Inte för att jag aspirerar på att bli en amerikansk tonåring men det gav i alla fall mig en del insikter när jag först läste den för flera år sen.
Fast jag tyckte den där 'NT-skolan' som ADD-tjejen med AS-brorsa skrev var lite kul. Inte för att jag aspirerar på att bli en amerikansk tonåring men det gav i alla fall mig en del insikter när jag först läste den för flera år sen.
Tyckte mest att den här boken handlade om hur man ska hindra tonåriga Aspergertjejer från att ha sex för tidigt. Visserligen ett viktigt ämne, men inget som hjälpte mig som vuxen. Hade förväntat mig mer information om hur tjejer med Asperger är, inte hur de ska modelleras till något annat ("följ modet, sminka dig, sök ögonkontakt").
- Sussietuss
- Anslöt: 2010-07-19
Jag orkade inte igenom den. Tyckte den var tjatig.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Sussietuss skrev: Hade förväntat mig mer information om hur tjejer med Asperger är, inte hur de ska modelleras till något annat ("följ modet, sminka dig, sök ögonkontakt").
Jag är kille, 52, och skulle haft stor nytta i livet av att lära mig passa in lite bättre. Jag har gått på det där snacket att man ska vara sig själv och så, med resultat att jag aldrig har passat in nånstans. "Var bara dig själv så blir du omtyckt", pyttsan, det stämmer nog för medelsvensson men inte för mig. Det är först på senare år jag har fattat hur socialt farligt det är att avvika.
Jag menar att det är bra att veta detta, därefter kan man göra som man vill.
Det var så jag såg det också, även om informationen inte var helt och hållet applicerbar på svenska förhållanden. Gav en del insikter i alla fall.
Sussietuss skrev:Hade förväntat mig mer information om hur tjejer med Asperger är, inte hur de ska modelleras till något annat ("följ modet, sminka dig, sök ögonkontakt").
Jag trodde också att boken skulle handla mer om hur AS-tjejer är, och blev därför besviken.
- Fröken Fräken
- Anslöt: 2011-01-20
Dagobert skrev:Sussietuss skrev: Hade förväntat mig mer information om hur tjejer med Asperger är, inte hur de ska modelleras till något annat ("följ modet, sminka dig, sök ögonkontakt").
Jag är kille, 52, och skulle haft stor nytta i livet av att lära mig passa in lite bättre. Jag har gått på det där snacket att man ska vara sig själv och så, med resultat att jag aldrig har passat in nånstans. "Var bara dig själv så blir du omtyckt", pyttsan, det stämmer nog för medelsvensson men inte för mig. Det är först på senare år jag har fattat hur socialt farligt det är att avvika.
Jag menar att det är bra att veta detta, därefter kan man göra som man vill.
Självklart är det bra att få veta hur man passar in om man vill. Tro mig, sådan information har jag behövt under den större delen av mitt liv. Men när jag läste information om den här boken så förstod jag inte just hur stor del av den som skulle behandla just detta område, det lät mer som en bok om hur unga tjejer med Asperger är. Och just nu är jag i en period när jag bara inte orkar med goda råd om hur allt kommer bli peachy bara jag gör som alla andra.
- Sussietuss
- Anslöt: 2010-07-19
snyft skrev:Dagobert skrev:Aspergers and girls - jag trodde det handlade om hur man som aspergare fångar tjejer.
Exakt, var finns den boken!?
Kanske här: boken-sex-karlek-och-aspergers-syndrom-av-inger-jalakas-t17293.html
Sen finns ju den här, fast den är inte speceillt för aspergare: boktips-alla-far-ligga-av-henrik-fexeus-t13562.html
Alien skrev:Kanske här: boken-sex-karlek-och-aspergers-syndrom-av-inger-jalakas-t17293.html
Sen finns ju den här, fast den är inte speceillt för aspergare: boktips-alla-far-ligga-av-henrik-fexeus-t13562.html
Åh vad spännande, har någon läst dessa böcker? Skulle gärna vilja höra en recension! En ny tråd för det kanske?
Tillägg: Inser att jag fick svar på min fråga när jag klickade på länkarna