Äldrevanvården - vad beror den på? Artikelserie i DN m m

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Äldrevanvården - vad beror den på? Artikelserie i DN m m

Inläggav Alien » 2011-11-14 5:12:35

Beror den på riskkapitalismen? Kommunernas flathet? De anställdas inkompetens el bristande civilkurage?

Den senaste skandalen gäller Carema, men inte tror jag de är ensamma om att sätta vinsten före kvaliteten.

När en tidning väl grävt och rapporterat om skandaler vågar fler meddela reportern, och det kommer fler och fler avslöjanden. Efter Koppargården kommer t ex Tallbohov:
– Gud, vad vi har gråtit. Vi har ringt till chefer, försökt få hjälp av facket, men inget har hänt, säger en av flera anställda och tidigare anställda som DN talat med.

På Tallbohov i Järfälla kommun bor 92 pensionärer. Anställda och tidigare anställda uppger för DN att det ofta saknas tvål, toalettpapper, handsprit och hushållspapper på äldreboendet. Ibland är toaletterna så smutsiga att personalen inte vågar sätta sig på sitsen.
http://www.dn.se/sthlm/allt-som-kostar-ifragasatts

Särskild städpersonal liksom vaktmästare har dragits in, deras arbetsuppgifter får den övriga personalen göra när de hinner.

– De vill att vi ska göra allt själva, men vi har varken tid eller kompetens, säger en tidigare anställd på Tallbohov.

Desto viktigare är fasaden utåt. Dagen före hälsoinspektörens föranmälda besök i år dundrade en hel armé av städerskor in i på Tallbohov. Utrymmen dammsögs och skurades och tvål, handsprit, toalettpapper och handskar fylldes på i pensionärernas rum.

– Carema borde skämmas. De ska hålla det rent för de äldre och för vårdpersonalen. Inte för att bluffa inspektören, säger en av sjuksköterskorna.

Jag frågar mig varför dessa besök är föranmälda. Är det för att kommunen vill slippa se några brister? Eller är de verkligen så godtrogna?

Sjuksköterskor som DN har talat med säger att ledningen ifrågasätter varenda ordination som kostar pengar.

– Är du verkligen säker på att den här tryckluftsmadrassen behövs? Kan vi inte göra på ett annat sätt? Som om det vore ett privat önskemål när det handlar om skyldigheter enligt hälso- och sjukvårdslagen, säger en medarbetare.

– Du nekas de nödvändigheter som behövs för att bedriva en säker vård.

Vad kan personalen göra? Skriva avvikelserapporter men om ingenting händer? Skriva direkt till Socialstyrelsen? Men då måste de underteckna med sina namn. Vända sig till tidningarna? Ja, men privatanställda har ingen meddelarfrihet, ledningen har alltså rätt att efterforska vem “den skyldiga” är.

– Vi har skrivit åtskilliga avvikelserapporter, men de måste ha stannat hos chefen.

När inget hände vände sig några direkt till kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska, men då blev det hus i helvete på Carema.

– De blev utskällda och tillsagda att allt som hände på Tallbohov skulle hållas inom väggarna och inte läcka ut till kommunen.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Äldrevanvården - vad beror den på? Artikelserie i DN

Inläggav Alien » 2011-11-14 5:18:47

Den rädsla som du beskriver hos personalen, den vill vi inte se. Maria Larsson, äldreminister (KD), tycker att vårdpersonalen måste våga stå upp mot arbetsgivarna när det gäller missförhållanden i äldrevården.
http://www.dn.se/sthlm/de-maste-vaga-visa-civilkurage

Men det är lätt för en minister att tala om civilkurage. Om hon förlorar jobbet blir det inga fas-åtgärder. De behöver inte söka nya jobb, de har pension tills de fyller 65 år och får vanlig pension.

Det handlar både om ledarskapet och att personalen måste ta ansvaret att identifiera brister och påtala dem.

Men Nejad Khadiri, som också var gäst i programmet, blev av med jobbet när han tog upp brister inom hemtjänsten.

Hur ska anställda kvalitetssäkra om de riskerar att förlora jobbet?

– Det ligger i arbetsgivarens intresse att ha en god omvårdnad av personalen och se till att de har bra förutsättningar för att kunna arbeta, sade äldreministern.
Enligt Maria Larsson bidrar privatiseringen av vården till att öka öppenheten bland de anställda.

– Jag tror att det är en hjälp att vi nu skapar en mångfald av vårdgivare för det skapar en annan möjlighet till öppenhet.

Ja, i teorin har personalen nu många arbetsgivare att välja på. Men arbetsgivarna har å andra sidan många arbetssökande att välja på. Och vad får man för referenser om man är så illojal att man "skvallrar"?
Alien
Moderator

Inläggav Miche » 2011-11-14 11:45:35

Personer som "skvallrar" på arbetsgivare borde ha skydd som är inskrivet i lagen så att de kan få vara anonyma i rapporterna och rättsprocesser (även det har diskuterats som lagförslag), s.k. meddelandeskydd.

Sådant skvaller behöver inte bara vara om vanvård, utan även bokföringsbrott och fusk med råvaror mm.

Dagens rättssystem innebär en fara för den som "skvallrar" då namnet förr eller senare kommer ut till den som anmälts, vem vågar skvallra på en brottslig organisation då man vet att namnet kommer att bli offentligt då det är dags för rättegång?

Att inspektioner föranmäls anser jag vara ett rent hån gentemot inspektörerna och deras kompetens. Det säkraste vore att de i princip slumpmässigt drog platsen för inspektionen från en lista med samtliga som de har till uppgift att bevaka samma morgon som de ska på inspektion. Då kan ingen läcka informationen förrän de är på väg.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-14 12:05:14

Kan man inte säga att inspektörn kommer varje måndag så blir det städat en gång i veckan iaf? :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Miche » 2011-11-14 12:32:13

Håkan Juholt pratade i P1's lördagsintervju om att verksamheter som säljs ut från stat/landsting/kommun endast får drivas av stiftelser (utan vinstintressen) i Danmark och Norge, men föreslår att riskkapitalbolag inte ska få vara ägare i Sverige.

Vad är det för risk med kapitalet att driva en verksamhet där myndigheter står som uppdragsgivare?

Fler och fler bolag har gått från önskemål om vinst till krav på stora vinster, det finns bensinkedjor som lägger ner lönsamma mackar, därför att de inte är tillräckligt lönsamma.

Carema verkar ha motsvarande filosofi, man lägger ner lönsamma åldringar därför att de inte är tillräckligt lönsamma, det är billigare att sätta dem framför TV'n och dö än att vårda dem.
Miche

Inläggav barracuber » 2011-11-14 12:45:30

Miche skrev:...Fler och fler bolag har gått från önskemål om vinst till krav på stora vinster, det finns bensinkedjor som lägger ner lönsamma mackar, därför att de inte är tillräckligt lönsamma.

Det där "tänket" kommer från USA. Man kan läsa om det i Michael Moore's Downsize This! som på svenska heter Lägg ner! : spridda hot från en obeväpnad amerikan.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Alien » 2011-11-14 16:07:24

Detta står om Koppargården i Vällingby:
En död patient till följd av blodförgiftning orsakad av ett illa skött sår. Flera påtagligt undernärda patienter. Onödiga amputationer. Läkemedlen tar slut. Ett stort antal fallolyckor. Brist på både kompetens och personal.

Så beskriver den ansvariga läkaren situationen på Koppargårdens vård- och omsorgsboende i Vällingby. Hon anser sig inte längre kunna garantera den medicinska säkerheten för patienterna.
---
”I andra fall hittas patienter liggande på golvet och ingen kan säga hur länge patienten har legat där, ibland oklädda och utan förmåga att själva kunna tillkalla hjälp”.
http://www.dn.se/sthlm/oacceptabla-forh ... i-valingby

Personalen slog larm men anonymt:
I slutet av september fick stadsdelsförvaltningen ett anonymt mejl från ett antal undersköterskor och sjuksköterskor på Koppargården.

”Vi ropar på er hjälp. Snälla lyssna! Vi känner att vår chef inte lyssnar på oss eller respekterar våra åsikter om att göra verksamheten för boende säker och bra”, skriver de.

Så här säger den medicinskt ansvariga sköterskan:
– Jag har absolut inte någon anledning att betvivla det läkaren skriver. Det stämmer att Koppargården har kompetensbrist. De har dragit ner väldigt mycket på personalen även om de har ökat på lite nu. Men jag anser inte att de har den bemanning de ska ha, säger Marie Sundström.

Ja, personal är dyrt. Ska man gå med ordentlig vinst gäller att ha ett så få anställda som möjligt.

Här berättar en som slutat och därför inte behöver vara anonym:
Monique Nilsfors arbetade på Koppargården. Nu bryter hon tystnaden om kaoset på sin förra arbetsplats. ”Jag grät när jag kom hem från jobbet”, säger Monique som i dag är chef på ett annat vårdföretag.

En äldre kvinna hade suttit upprätt i rullstolen så länge att hon grät av smärta. Men ingen hjälpte till att flytta henne.

När sjukgymnasten Monique Nilsfors frågade varför fick hon svaret att personalen inte hade tid.

En annan gång, vid ett möte, undrade hon varför man inte bytte blöjor på de äldre på hela dagen.

– De sa att det inte fanns några. Jag trodde inte mina öron.
http://www.dn.se/sthlm/jag-grat-nar-jag ... ran-jobbet

Många slutade. Synd att inte fler av dem kontaktade kommunen el pressen.

Monique Nilsfors berättar att det kunde dö så många som sju patienter i veckan på Koppargården.

– Jag blev nästan förvånad om ingen hade dött när jag kom tillbaka efter helgen. Det var dödens hus. Det fanns inte en äldre som mådde bra av att vara där.

Vanmäktig personal skyllde på varandra och de som klagade fick höra att de överdrev eller inte klarade av sitt arbete. Kolleger och chefer försvann en efter en från arbetsplatsen.

Tyvärr tycks det vara väldigt svårt att komma sig för med att slå larm. Hon slutade själv i december men inte förrän nu kontaktade hon DN.
Hon önskar att hon hade kunnat göra mer för de äldre.

– Jag borde ha satt ned foten ordentligt och dragit in medierna. I stället förträngde jag och grät om kvällarna.

Jag antar att DN hållit på med grävandet för denna artikelserie i många månader. Kanske får de pris för detta.
Alien
Moderator

Inläggav marxisten » 2011-11-14 16:32:10

privatiseringarnas-pris-ett-samhalle-utan-manniskovarde-t23520.html

Här är min analys om vad den beror på.

Även Proletären sammanfattar det ganska bra: http://proletaren.se/ledare/profitens-o ... adens-pris
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav nallen » 2011-11-15 0:33:21

Lägg till inkompetenta beställare som inte klarar att skriva avtal som ser till att sånt där inte händer.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Miche » 2011-11-15 1:13:54

Det är egentligen inte så konstigt, helt plötsligt ska en jävla massa grejer ut på entreprenad, beställarna är ganska oförberedda och har inte kompetensen att skriva de avtal som behövs samt bedöma de offerter som kommer in, dessutom är de tvingade att välja den billigaste, vilket är totalt jävla fel!
Miche

Inläggav Alien » 2011-11-16 4:05:06

Fallet med den våldtagna kvinnan

Man blir aldrig för gammal för att våldtas tydligen.

Den äldre kvinnan utsattes för upprepade sexuella övergrepp, men personalen på Caremas boende vågade inte polisanmäla. De var rädda för att få sparken.

Historien om den demenssjuka kvinnan är ytterligare en skandal på företaget Caremas äldreboenden i Stockholmsregionen.

Den 22 januari hittade personal vid boendet mannen i kvinnans säng. Han hade dragit ner kvinnans trosor, kvinnans underliv var blottat och hon såg skrämd och stel ut.
http://www.dn.se/sthlm/sexbrott-pa-care ... olisanmala

Personalen anmälde till chefen men vågade alltså inte anmäla till polisen.

Den 26 januari fick Västerortspolisen in en anonym anmälan om att kvinnan utsatts för sexuella övergrepp.

–- Det står i anmälan att personalen misstänkte att en boende eventuellt ska ha blivit våldtagen av en annan boende och att de tagit upp detta med chefen, men att inget hänt, säger Elin Nelly, utredare vid Stockholmspolisen, till DN.se.
----
–- Både den 15 och 18 mars inträffar nya händelser mot kvinnan. Det framkommer i förhören som jag gjorde med personal. Jag tyckte det var anmärkningsvärt att man inte vidtagit åtgärder för att skydda henne bättre, säger Elin Nelly.

Personalen efterfrågade redan i januari ett bättre larm för att skydda kvinnan.

–- De ville ha dörrlarm så de kunde ha koll på när kvinnan och den misstänkte mannens dörrar öppnas, men i mitten mars hade man inte köpt några larm trots att händelsen inträffade i januari, säger Elin Nelly.

Personalen började låsa kvinnans dörr för att skydda henne mot mannen, men det är egentligen inte tillåtet. Men vad skulle de göra? Kan tycka det varit bättre att låsa mannens dörr, men han var aggressiv, alkoholiserad och förekom i belastningsregistret, dvs han kunde börja bråka.

Ja, vilka andra som finns på äldreboendet vet man inte och är man, som den kvinnan, gravt funktionshindrad så har man svårt att freda sig.

Håller verkligen med om att meddelandeskydd behövs, så även personal på privata vårdhem etc törs kontakta media. Men alliansen verkar inte så pigg på det, det kan väl störa den heliga vinsten.
Alien
Moderator

Inläggav Parvlon » 2011-11-16 15:13:53

Köttkonsumtion, kanske? Jag tror att vanvård är något mer vanligt än den man får läsa om i media. Att det blivit en stor förändring i sysmetet spelar nog stor roll samtidigt som att det då är mer intressant för folk att veta vad som är dåligt då för att de ser en (ny) orsak. Risken är att de äldre glöms bort igen dock.

"äldre" saknas visserligen men de hade nog rätt mycket högre status.
as you treat your animals (the most defenseless), so you will treat your children, your women, and your minorities.
http://www.ivu.org/history/native_americans.html mer
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav rapchic » 2011-11-16 15:38:16

jag hoppas verkligen att jag inte behöver jobba inom äldrevården igen (och att jag inte hamnar där utan dör knall pall) för även om det inte var lika hemskt där jag jobbade så behandlar man fortfarande inte människor på det viset.
tyvärr så hade man varken kunskap om reglerna eller kunskap om hur man anmäler, sånt fick vi vikarier inte veta :-)003

men städning gjorde (självklart) vi i personalen på det stället jag jobbade, men där fanns tid för det (orginalpersonalen tog mer än 1 timmas långa lunchraster och minst 2 45 minuters fikapauser)

önskar förresten det skulle vara lättare med generationsboede för dom som vill det (förutsatt att dom äldre inte behöver så mkt vård), tyvärr så vet jag inte hur det skulle funka för mig eftersom jag knappt kan ta hand om mig själv :oops:
(och jag vet inte om mormor och morfar skulle vilja sova i gästrummet då dom sovar i separata rum i sitt hus, så de skulle nog bli för lite ensamtid för dom)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Frimodig » 2011-11-16 21:36:00

Njaa.

Det beror på att de kommunala organ som betalar ut pengar inte har förmåga att kontrollera om leverantörerna håller vad de lovar. De har ingen aning om hur verksamheten som de köper går till.

Det är samma med arbetsförmedlingen och försäkringskassan. De har ingen aning.

Och, det är de som betalar som skall ställas till svars för vanvården.

En sak är att äldrenämnder inte har en aning om vad de köper, en allvarligare grej är att de har noll intresse av att lära sig något om verksamheten de är ansvariga för. Det finns noll kunskapsutveckling inom det här området. Ingen lär sig någonting om den faktiska verksamheten. Alla leverantörer täcker sina arslen, that´s all.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Alien » 2011-11-17 3:24:17

Så var det de blöta blöjorna som inte byttes:

Ethel Lundkvists mamma dog efter fem veckor på Koppar­gården. Personalen bytte nästan aldrig blöjor på modern – trots att hon ofta kissade på sig. ”De sa att hon skulle kissa lite mera. Mammas rumpa var alldeles röd och sårig av all fukt.” http://www.dn.se/sthlm/mamma-fick-ingen-ny-bloja

Anställda på Caremas äldreboenden har fått order om att väga pensionärernas använda blöjor. Syftet är att utnyttja blöjans ”fulla kapacitet” – och minska antalet byten. ”Om tant Greta inte har kissat tillräckligt mycket får vi inte byta blöja”, säger en upprörd anställd.

I regeringens proposition ”Värdigt liv i äldreomsorgen” från 2009 listas kriterier för en nationell garanti av äldreomsorgen. Högt upp hamnar punkten ”äldre ska inte behöva vänta på att en blöja byts”. Men det gäller inte på företaget Carema Care. http://www.dn.se/sthlm/kissblojorna-vag ... ara-pengar

Är det en fråga om attityder? Den som är gammal och improduktiv saknar människovärde och kan därför behandlas hur som helst. Riskkapitalisterna är långt borta och behöver inte se eländet själva.
Alien
Moderator

Inläggav Miche » 2011-11-17 10:08:53

Troligen använde de billiga skräpblöjor med, en riktigt bra blöja blir inte fuktig mot huden eftersom fukten transporteras bort från huden (kolla bara all blöjreklam på TV, det stämmer faktiskt).

Dyr blöja = kan hålla kisset borta från huden längre, billig blöja = blir blöt mot huden.

Dessa jävla besparingar, de är fan sjuka i huvudet, offrar de äldre på kapitalismens altare!
Miche

Inläggav Alien » 2011-11-17 17:21:47

Efter alla anmälningar till Socialstyrelsen om Koppargården har de begärt in yttranden från läkarna:

Läkarna har efter journalgranskning identifierat 118 patienter som är i riskzonen. Koppargården har totalt 232 platser.

Trygg Hälsas verksamhetschef Anders Hellström skriver i sitt svar till Socialstyrelsen att de har jämfört sina uppgifter med de rapporter Carema har lämnat in till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning. Han listar några punkter där Caremas och läkarnas uppgifter skiljer sig åt:

Fallolyckor. Carema redovisar 5 frakturer efter fall. Läkarna redovisar patientfall med personnummer och journalkopior på 27 fall som lett till fraktur på Koppargården

Nutrition. Carema redovisar 40 patientfall med god näringsstatus. Läkarna redovisar cirka 45 patienter med hastig viktnedgång och avsaknad av nutritionsplan alternativt avsaknad av följsamhet till nutritionsplan.

Hygien. Carema redovisar att det inte finns några patienter som är nyinsmittade med multiresistenta bakterier. Läkarna redovisar 6 nya fall under 2011. Trygg Hälsa har vid upprepade tillfällen larmat om avsaknad av skyddshandskar, handsprit, blöjor, lokala rutiner kring hygien med mera. Samma brister som både kommunens Mas och anhöriga har rapporterat om.
http://www.dn.se/sthlm/varningen-stor-r ... nya-skador

Det står bättre till med hygienen på katthemmet jag arbetar på, där finns det handspritflaskor överallt. Men så ska det inte gå med vinst heller, det finns till för katternas bästa.
Alien
Moderator

Inläggav marxisten » 2011-11-17 17:52:48

marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Alien » 2011-11-18 4:10:52

Här skriver Hollywoodfrun om hur hennes mor blev vanvårdad i hemmet:

I oktober förra året var jag hemma på en presskonferens för att göra intervjuer inför min medverkan i ”Svenska New York-fruar”. Då mådde min mor relativt bra och kunde bo ensam­ hemma med hjälp från hemtjänsten. Min mamma kunde ­resa sig ur sängen, gå omkring själv och ta sig mat i kylskåpet själv om hon ville.
När jag kom hem till Sverige i julas möttes jag av mitt livs chock. Min mor var bara skinn och ben och mycket svag i benen. På två månader hade hon hade gått ner mer än trettio kilo i vikt. Hon hade alltså fått svälta i sitt eget hem. Ingen såg till att hon åt ordentligt och ingen såg till att hon blev undersökt.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 3707365.ab

Då hade hon ändå hemtjänst, men de tyckte tydligen inte att det var deras sak att se till att hon kom till läkare. Man måste ha en anhörig som kollar upp en.

Min mor hade utvecklat åldersdiabetes, men undersökningarna­ hon behövde uteblev. Hennes blodvärden var, när jag kom hem, mycket dåliga och blodsockervärdet hade sjunkit så ­katastrofalt att hade man fortsatt att ge henne fel dosering på sin diabetesmedicin så hade hon hamnat i koma.
Nu, efter att hon vanvårdats i två månaders tid och efter att hon svultit i sitt eget hem så är hon ett vårdpaket som måste vaktas som ett barn. Hennes fallrisk är 95 procent och hon får under inga omständigheter lämnas ensam.

Nu har ju Hollywoodfrun pengar och möjligheter, så hon flyttade sin mor till Los Angeles. De har säkert privata anställda i hemmet också. Men hon skriver för att protestera hur dålig vården av de gamla blivit i hemlandet.

Jag blir förskräckt av hur många människor som kontaktat mig på Facebook efter att de förstått att jag räddat mamma från att dö ensam i Sverige. Många av dessa är vårdgivare i Sverige och de berättar skräckhistorier för mig.
Därför vill jag höja min röst i stark protest mot äldrevården i Sverige. Vanvården av de äldre får inte fortsätta. Det måste ske en förändring, och det snabbt.

Det är givetvis inte bara privata utövare som missköter sig. Men de behöver gå med vinst, och vinsten ska vara så hög som möjligt. Även för kommunen styr pengarna, men det räcker med att budgeten hålls. Problemet kan vara attityden hos de som arbetar i hemtjänsten/äldreboendet och deras chefer.
Alien
Moderator

Inläggav Frimodig » 2011-11-18 4:16:51

Njaa,

problemet är att de väljer att avstå från att mäta kvalitet. That`s all.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Alien » 2011-11-18 4:36:25

Men de avstår väl för att de inte vill satsa mer pengar.

Fler äldre, färre pengar, hur går det ihop?

Mellan 2000 och 2009 minskade de offentliga resurserna till äldrevården med 6 procent, samtidigt som antalet äldre ökade med 9 procent, enlig professorn i socialt arbete Marta Szebehely, vid Stockholms universitet.
---
– Det är jätteallvarligt av en rad skäl. När pengarna minskar såhär hotas ju kvaliteten.

Enligt Marta Szebehely står nu politikerna inför ett viktigt vägval. Svenskarna är fortfarande relativt nöjda med äldrevården i internationella jämförelser, och hittills har idén i Sverige varit att rik och fattig ska ha samma rätt till äldreomsorg. Men om de offentliga resurserna minskar ytterligare kan det målet äventyras.

– När pengarna minskar så här hotar det också systemets legitimitet. Man riskerar att hamna i en situation där de som har råd söker andra, privata lösningar. Det finns en risk för en ny ojämlikhet, säger Marta Szebehely.

Redan nu märks vissa sådana tendenser. Anhöriga vårdar sina föräldrar betydligt mer i dag än tidigare, vilket är påtvingat.
---
Antalet platser på landets äldreboenden har minskat mycket, framför allt sedan 2000. Samtidigt har vårdtyngden ökat i och med att det är svårare att komma in på äldreboenden.
http://www.dn.se/ekonomi/pengar-till-al ... en-minskar

Varför finns det inte pengar för äldrevården?

Att resurserna har minskat beror enligt Szebehely bland annat på att kommunerna sedan 1990-talet har satsat alltmer på funktionshindrade och barnomsorg. Jobbskatteavdraget har på senare år minskat kommunernas intäkter.

Mera pengar till mig som funktionshindrad, mindre pengar till min gamle far. Grupp ställs mot grupp, det blir ett nollsummespel. Så fort några får det bättre får andra det sämre.

Jobbskattedragen minskar förstås skatteintäkterna. Men det skulle ju gå med vinst iom att fler människor arbetade, alltså ändå inte mindre skatt?
Alien
Moderator

Inläggav Miche » 2011-11-18 10:56:24

Jag fattar fortfarande varför lägre skatt för löntagarna skulle skapa fler arbeten, det är dock en diskussion vi får ta i en annan tråd.

För min egna privata del är jag glad när jag läser detta samtidigt som min mamma vägrar hjälp (dvs hemtjänst eller äldreboende), den hjälpen skulle troligen plåga henne till döds, men samtidigt ledsen över alla de människor som byggt vår välfärd som utsätts för detta enorma lidande?

Vart tog solidaritetet vägen i Alliansens Sverige? Har improduktiva människor inget värde längre?
Miche

Inläggav barracuber » 2011-11-18 12:08:52

Miche skrev:Jag fattar fortfarande varför lägre skatt för löntagarna skulle skapa fler arbeten, det är dock en diskussion vi får ta i en annan tråd.

Skall nog vara ett 'inte" efter 'fattar'.

[OT]

Möjligen i en högkonjunktur kan jag förstå det; mer pengar kvar i plånboken efter skatt stimulerar ju till ökad konsumtion vilket är vad det hela går ut på.

Men nu är vi på väg in i en lågkonjunktur åtföljd av en svår global finaskris. Redan finns flera tecken på att folk håller igen på konsumtionen; småhuspriserna börjar sakta sjunka, julhandeln tror inte på något toppår. Då fattar jag inte hur Anders Joakim von Anka Borg tänker. Om han tänker. Genom att i ett sånt läge återigen prioritera dessa förbannade jobbskatteavdrag riskerar han att folk lägger pengarna på hög istället, helt enkelt sparar (de som har några vill säga). Och sparande går tvärtemot konsumtionsdrevet. Eller också tänker han "de som sparar nu kommer att konsumera de pengarna senare". Man vet ju inte hur lång lågkonjunkturen blir.

[/OT]
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2011-11-18 12:21:59

barracuber skrev:Skall nog vara ett 'inte" efter 'fattar'.

Japp (det blir så ibland när man skriver på läsplattan)!

Jag fortsätter diskussionen här!
Miche

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in