hur får man dom att fatta att man behöver hjälp?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

hur får man dom att fatta att man behöver hjälp?

Inläggav rapchic » 2011-11-07 20:57:20

hej

Jag tycker inte om att gå till läkaren (blandannat nålrädd och rädd för att ringa och ringa måste man ju för att få tid) och därför brukar det ta en lång tid innan jag tar kontakt med läkare och då brukar jag ha en lååång lista med mina problem vilket leder till att jag i princip inte får hjälp (dom vet typ inte vad det är för fel eller nått jag får aldrig svar förutom väldigt vaga) jag tror delvis dom tror jag är hypokondriker och delvis för att jag är dålig på att förklara :oops:

hur gör jag för att få hjälp? jag börjar bli desperat
(jag menar vad jag vet så har jag bara aktivitetersättning farm tills nästa sommar och då behöver jag bli nog "frisk" för att kunna jobba om jag inte får förlängt men jag fattar inte hur det ska gå :-)Crying )

jag vet inte om jag ska berätta vilka problem jag har, dom får ni väl fråga efter. jag vet ju inte heller vilka som är pga psykiska problem och vilka som är pga fyskiska problem.

hjälp :-)Crying
(tack på förhand)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Re: hur får man dom att fatta att man behöver hjälp?

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-07 20:59:09

Om du vill så kan du berätta i PM för mig. Jag är undersköterska, så jag kanske har några tips iallafall. Sedan är det ju inte säkert att de funkar för just dig, men iallafall.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav rapchic » 2011-11-07 21:07:25

Henkkalexi skrev:Om du vill så kan du berätta i PM för mig. Jag är undersköterska, så jag kanske har några tips iallafall. Sedan är det ju inte säkert att de funkar för just dig, men iallafall.

hur kan du hjälpa? (inge illa menat, jag vill bara veta om det är värt att besvära dig) jag har nästan bara uskor i släkten och en syster som pluggar till sköterska (och en moster som är sköterska) men dom vet inte heller vad de olika sakerna är :|
jag har en teori att mkt har med stress att göra men det vore ju bra att iallafall utesluta annat också. men jag har ofta vaga symtom eller svårt att beskriva dom så jag gissar det är därför jag aldrig får svar.
jag tror också min "taktik" eller "ide" eller avd man nu ska kalla det att jag inte vill visa mig svag försämrar det hela också :| NT's kanske överdriver mkt och får hjälp på så sätt?
rapchic

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-07 21:15:44

NT-uskor är kanske inte alltid de mest lysande exemplen när det kommer till sånt här... Jag är dock AS-uska med medicinsk utbildning, så jag kanske kan hjälpa dig "länka" mellan vårdspråket och aspiespråket. Har hjälpt en autistisk patient så på en medicinsk avdelning.

Som sagt. Du kan alltid skicka PM, om du känner att du vill.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Flia » 2011-11-13 2:08:33

De flesta vårdcentraler har online-bokning. Gå in på ditt landstings hemsida och leta efter E-tjänster eller "boka tid/receptförnyelse" eller nåt sånt.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav rapchic » 2011-11-13 9:53:08

Flia skrev:De flesta vårdcentraler har online-bokning. Gå in på ditt landstings hemsida och leta efter E-tjänster eller "boka tid/receptförnyelse" eller nåt sånt.

tack ska kolla om det finns, problemet är ju att jag behöver öva på att ringa :|

men det största problemet är att jag inte vet hur jag ska få dom att förstå att jag faktiskt har en massa problem och att det inte är påhitt :|
rapchic

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-13 12:23:30

Det jag har tvingats göra är att välja ut det som jag uppfattat som värst för närvarande och bara ta upp just det. Helst inte mer än max två besvär per besök. Ibland har det lett till resultat i form av remisser och närmare undersökning eller att jag fått en medicin eller förklaring till något av mina besvär. Dvs om du skriver en lista på alla dina symptom och prioriterar och söker för dem i tur och ordning så kanske du får hjälp/napp på någon av punkterna så småningom.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav rapchic » 2011-11-13 14:18:05

Bjäbbmonstret skrev:Det jag har tvingats göra är att välja ut det som jag uppfattat som värst för närvarande och bara ta upp just det. Helst inte mer än max två besvär per besök. Ibland har det lett till resultat i form av remisser och närmare undersökning eller att jag fått en medicin eller förklaring till något av mina besvär. Dvs om du skriver en lista på alla dina symptom och prioriterar och söker för dem i tur och ordning så kanske du får hjälp/napp på någon av punkterna så småningom.

hmmm jag tror att de flasta av mina symptom är relaterade till varandra men oftast har jag 1-2 "huvudsymptom" jag går till läkaren för men det är ändå inte så att jag får hjälp utan dom "vet inte" och därför så får man ingen hjälp :|
rapchic

Inläggav Miche » 2011-11-13 14:42:32

Det bästa är att boka en lång läkartid hos en läkare som är riktigt kompetent, man kan få vänta en månad eller två på tiden, men det är ingen tid jämfört med hur länge man lidit och definitivt värt väntan.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 14:46:07

rapchic skrev:jag börjar bli desperat(jag menar vad jag vet så har jag bara aktivitetersättning farm tills nästa sommar och då behöver jag bli nog "frisk" för att kunna jobba om jag inte får förlängt men jag fattar inte hur det ska gå )
Är det kanske detta som är ditt största problem?

Oroa dig inte inte för saker så långt in i framtiden är nog det bästa råd jag kan ge.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav rapchic » 2011-11-13 15:05:37

Parvlon skrev:
rapchic skrev:jag börjar bli desperat(jag menar vad jag vet så har jag bara aktivitetersättning farm tills nästa sommar och då behöver jag bli nog "frisk" för att kunna jobba om jag inte får förlängt men jag fattar inte hur det ska gå )
Är det kanske detta som är ditt största problem?

Oroa dig inte inte för saker så långt in i framtiden är nog det bästa råd jag kan ge.

men om jag inte försöker fixa det (som inte är långt in i framtiden i min värld) så kanske vi inte kan ha kvar huset, kanske låter dumt på ett sätt men jag bryr mig inte om pengarna i huset jag bryr mig om platsen då jag mår såå mkt bättre här. jag tror verkligen att att bo här kan vara en "lösning" på många av mina stress problem, men om vi hamnar på soc för att jag inte klarar av att arbeta (nu)så förlorar vi både platsen och ett jäkulst billigt boende bara för att huset är värt en del (jag önskar att det inte vore värt ett jota då hade det nog varit enklare att få ha kvar det :( )
rapchic

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 20:14:40

rapchic skrev:men om jag inte försöker fixa det (som inte är långt in i framtiden i min värld)
Det är långt in i framtiden eftersom du omöjligen kan veta vad som dyker upp. Lagom saker att oroa sig för är sånt som händer inom de närmaste timmarna imo men kan nog dra mig till dagar oxå. Sen vet man väldigt lite och att oroa sig gör bara att man mår sämre. Vill du må så dåligt så att det inte är nån risk att nån vill ha dig som arbetskamrat så kan man ju köra den vägen men det låter inte optimalt för din egen hälsa.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav rapchic » 2011-11-13 23:32:02

Parvlon skrev:
rapchic skrev:men om jag inte försöker fixa det (som inte är långt in i framtiden i min värld)
Det är långt in i framtiden eftersom du omöjligen kan veta vad som dyker upp. Lagom saker att oroa sig för är sånt som händer inom de närmaste timmarna imo men kan nog dra mig till dagar oxå. Sen vet man väldigt lite och att oroa sig gör bara att man mår sämre. Vill du må så dåligt så att det inte är nån risk att nån vill ha dig som arbetskamrat så kan man ju köra den vägen men det låter inte optimalt för din egen hälsa.

men om jag inte försöker planera tex nån slags habilitering så kommer jag ju aldrig klara av jobb, jag tvivlar på att jag kommer klara det ens med habilitering. jag tror jag behöver lite mer tid på mig än det. särskilt med takten som alla (tex särskilt stöd och habilitering, vuxenpsyk, läkare m.m.) jobbar i :(
rapchic

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 23:50:39

rapchic skrev:men om jag inte försöker planera tex nån slags habilitering så kommer jag ju aldrig klara av jobb, jag tvivlar på att jag kommer klara det ens med habilitering. jag tror jag behöver lite mer tid på mig än det. särskilt med takten som alla (tex särskilt stöd och habilitering, vuxenpsyk, läkare m.m.) jobbar i
Varför aldrig? Tycker det verkar som att du har en alldeles för hög tilltro till habiliteringen, några mirakel lär de väl knappast utföra. Det mesta sitter nog i självkänslan faktiskt och den blir inte automatiskt högre för att nån annan vill det.

Menar du att de arbetar snabbt? Jag har för mig att de anpassar efter individen väldigt mycket.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Joakoni » 2011-11-14 1:19:21

Parvlon skrev:
rapchic skrev:men om jag inte försöker planera tex nån slags habilitering så kommer jag ju aldrig klara av jobb, jag tvivlar på att jag kommer klara det ens med habilitering. jag tror jag behöver lite mer tid på mig än det. särskilt med takten som alla (tex särskilt stöd och habilitering, vuxenpsyk, läkare m.m.) jobbar i
Varför aldrig? Tycker det verkar som att du har en alldeles för hög tilltro till habiliteringen, några mirakel lär de väl knappast utföra. Det mesta sitter nog i självkänslan faktiskt och den blir inte automatiskt högre för att nån annan vill det.

Menar du att de arbetar snabbt? Jag har för mig att de anpassar efter individen väldigt mycket.

Jag förstår att det är mycket som står på spel och det krävs att planera för att kunna säkra sin framtid.
Inga kloka tips ifrån mig, men jag kommer åt min vårdcentral genom 1177 och loggar in med e-legitimation (det finns nog en gångs koder också).
Joakoni

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav rapchic » 2011-11-14 12:34:55

Parvlon skrev:

ok aldrig kanske är att ta i, men mina problem kan man inte "vila bort" och jag förstår att jag måste arbeta på själv men jag har ingen aning om vad som skulle kunna hjälpa så jag behöver nån/nånting som kan komma med ideer om hur jag ska kunna habilitera mig själv och där borde dom väl kunna hjälpa

snabbt???? nej det arbetar inte alls, det tar flera månader att göra saker för dom, saker som inte ska behöva ta flera månader (tex att medela att stället jag ville praktisera på inte kunde ta emot praktikanter tog ca 3 månader :shock:
rapchic

Inläggav rapchic » 2011-11-14 12:36:26

Joakoni skrev:
Parvlon skrev:

Jag förstår att det är mycket som står på spel och det krävs att planera för att kunna säkra sin framtid.
Inga kloka tips ifrån mig, men jag kommer åt min vårdcentral genom 1177 och loggar in med e-legitimation (det finns nog en gångs koder också).

jag vet hur jag ska ta kontakt med dom men när jag har läkartid så händer inget, typ "jaha du har ont i magen" *känner på magen* *tar prover* "nä vi vet inte vad probmet är" etc
rapchic

Inläggav Joakoni » 2011-11-14 12:39:43

rapchic skrev:jag vet hur jag ska ta kontakt med dom men när jag har läkartid så händer inget, typ "jaha du har ont i magen" *känner på magen* *tar prover* "nä vi vet inte vad probmet är" etc

Det här känner jag igen och är inte klokare än så... :(
Joakoni

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Parvlon » 2011-11-14 13:02:56

rapchic skrev:ok aldrig kanske är att ta i, men mina problem kan man inte "vila bort" och jag förstår att jag måste arbeta på själv men jag har ingen aning om vad som skulle kunna hjälpa så jag behöver nån/nånting som kan komma med ideer om hur jag ska kunna habilitera mig själv och där borde dom väl kunna hjälpasnabbt????
Tror inte det finns några garantier alls men du kan ju försöka.

rapchic skrev:nej det arbetar inte alls, det tar flera månader att göra saker för dom, saker som inte ska behöva ta flera månader (tex att medela att stället jag ville praktisera på inte kunde ta emot praktikanter tog ca 3 månader
Fick du nån anledning? Varför tog du inte kontakt med stället själv? Hade du varit där och kollat? Man ger en mer positiv bild av sig själv om man är nyfiken av sig, går runt och kollar och vet hur det ser ut, frågar hur det fungerar osv.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-14 13:35:38

Parvlon skrev:
rapchic skrev:ok aldrig kanske är att ta i, men mina problem kan man inte "vila bort" och jag förstår att jag måste arbeta på själv men jag har ingen aning om vad som skulle kunna hjälpa så jag behöver nån/nånting som kan komma med ideer om hur jag ska kunna habilitera mig själv och där borde dom väl kunna hjälpasnabbt????
Tror inte det finns några garantier alls men du kan ju försöka.

rapchic skrev:nej det arbetar inte alls, det tar flera månader att göra saker för dom, saker som inte ska behöva ta flera månader (tex att medela att stället jag ville praktisera på inte kunde ta emot praktikanter tog ca 3 månader
Fick du nån anledning? Varför tog du inte kontakt med stället själv? Hade du varit där och kollat? Man ger en mer positiv bild av sig själv om man är nyfiken av sig, går runt och kollar och vet hur det ser ut, frågar hur det fungerar osv.

Det är, de facto, väldigt svårt att hitta praktikplatser, om det ska vara ett seriöst ställe där du faktiskt får lära dig något. För mig tog det sju månader innan jag fick praktik, och då låg jag på som bara den.

Sedan är det inte alltid så enkelt att bara ta kontakt själv och vara glad och framåt, eftersom en praktik är något helt annat än att söka ett jobb. Många arbetsgivare tycker att praktikanter är en belastning, eller har helt enkelt inte tid att sätta sig in i hur det funkar.

På min arbetsplats fanns viljan, men inte tiden, så det var småkrångligt att vara praktikant där, och det är också knepigt att jobba ibland, eftersom mitt arbete kräver en väldig flexibilitet för mina chefer (och i längden för mig!) och de har därför inte möjlighet att vara så strukturerade som jag har behov av.

Folk i Sverige jobbar mer övertid än någonsin, och färre personer sköter fler uppgifter än tidigare, så det är svårt för chefer att faktiskt få tid över att utforma en vettig praktikplan, vilket jag äntligen förstått.

Det hänger väldigt mycket på en själv, absolut, men också på ett krångligt regelsystem och på hur mycket företaget ifråga kan anpassa arbetssituationen för en praktikant.

Det är något som är brutalt fel i systemet, när man får tigga sig till att jobba gratis...
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2011-11-14 20:15:04

Henkkalexi skrev:Det är, de facto, väldigt svårt att hitta praktikplatser, om det ska vara ett seriöst ställe där du faktiskt får lära dig något. För mig tog det sju månader innan jag fick praktik, och då låg jag på som bara den.
För att det tog lång tid för dig så tar det lång tid för mig eller TS? Det låter ju inte alls rimligt om jag ska vara ärlig.

Henkkalexi skrev:Sedan är det inte alltid så enkelt att bara ta kontakt själv och vara glad och framåt, eftersom en praktik är något helt annat än att söka ett jobb. Många arbetsgivare tycker att praktikanter är en belastning, eller har helt enkelt inte tid att sätta sig in i hur det funkar.
Något de absolut inte kommer vilja göra är att sparka in en person som inte verkar ha intresset. Om man visar sitt intresse så gör det en jävla massa. Jag har pratat med tillräckligt många som har hand om nyanställningar och praktikplatser om detta för att veta att det är så.

Henkkalexi skrev:Folk i Sverige jobbar mer övertid än någonsin, och färre personer sköter fler uppgifter än tidigare, så det är svårt för chefer att faktiskt få tid över att utforma en vettig praktikplan, vilket jag äntligen förstått.
Inbillar man sig att man ska bli hållen i armen under hela praktiktiden så är det självklart svårare. Om man visar att man faktiskt kan vara till nytta och inte bara står där med armarna i kors "för att lära sig" så ser de detta som en tillgång samtidigt som man själv får in en fot. Ett till tips jag har är att ta reda på vilka som bossar vad/vem/när och hur, så tidigt som möjligt så slipper man fråga vem man ska fråga. Det blir så löjligt. Oftast brukar man väl få en mentor, ser olika ut på olika ställen, men de vill inte hålla en i handen faktiskt.

Henkkalexi skrev:Det är något som är brutalt fel i systemet
Det kan man säkert tycka men brister kan man utnyttja. Regelsystemet är inte optimalt.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav rapchic » 2011-11-14 20:21:27

Parvlon skrev:---klipp---Fick du nån anledning? Varför tog du inte kontakt med stället själv? Hade du varit där och kollat? Man ger en mer positiv bild av sig själv om man är nyfiken av sig, går runt och kollar och vet hur det ser ut, frågar hur det fungerar osv.

jo det fanns ingen plats för en praktikant då det redan fanns en praktikant där, (har däremot paktiserat där förut så dom vet vem jag är) och jag kollade inte upp det själv för dom sa att dom skulle kolla upp det, men hade jag vetat att dom var så inkompetenta så hade jag kollat upp det själv men jag visste ju inte det då.

fick veta en bonde (som vi köper ensilage från) söker praktikanter, tyvärr så måste det vara nån som kommer varje dag (varje arbetsdag gissar jag) och det är jag inte kapabel till just nu, annars var det lockande då att jobba med djur är läkande :oops: men jag ska till resurscentrum nu på tordag (äntligen) så jag kan tipsa dom där för det finns nog fler än jag som söker pratikplats.
rapchic

Inläggav Parvlon » 2011-11-14 20:36:41

rapchic skrev:jo det fanns ingen plats för en praktikant då det redan fanns en praktikant där, (har däremot paktiserat där förut så dom vet vem jag är) och jag kollade inte upp det själv för dom sa att dom skulle kolla upp det, men hade jag vetat att dom var så inkompetenta så hade jag kollat upp det själv men jag visste ju inte det då.
Det låter som en anledning man skulle sagt ifall man bara tyckte att den tilltänkta praktikanten verkade okompetent, för dåligt intresserad eller som Henkka säger - kräver för mycket engagemang. Som sagt, du har för hög tilltro till Läkarpatrasket. Nu kanske de gjorde så att det sket sig för dig. Vem vet vad de har inbillat företaget i fråga.

rapchic skrev:fick veta en bonde (som vi köper ensilage från) söker praktikanter, tyvärr så måste det vara nån som kommer varje dag (varje arbetsdag gissar jag) och det är jag inte kapabel till just nu, annars var det lockande då att jobba med djur är läkande men jag ska till resurscentrum nu på tordag (äntligen) så jag kan tipsa dom där för det finns nog fler än jag som söker pratikplats.
Det var ju synd men det finns kanske fler bönder som behöver hjälp där du bor?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav rapchic » 2011-11-14 20:40:34

Parvlon skrev:
rapchic skrev:jo det fanns ingen plats för en praktikant då det redan fanns en praktikant där, (har däremot paktiserat där förut så dom vet vem jag är) och jag kollade inte upp det själv för dom sa att dom skulle kolla upp det, men hade jag vetat att dom var så inkompetenta så hade jag kollat upp det själv men jag visste ju inte det då.
Det låter som en anledning man skulle sagt ifall man bara tyckte att den tilltänkta praktikanten verkade okompetent, för dåligt intresserad eller som Henka säger - kräver för mycket engagemang. Som sagt, du har för hög tilltro till Läkarpatrasket. Nu kanske de gjorde så att det sket sig för dig. Vem vet vad de har inbillat företaget i fråga.

rapchic skrev:fick veta en bonde (som vi köper ensilage från) söker praktikanter, tyvärr så måste det vara nån som kommer varje dag (varje arbetsdag gissar jag) och det är jag inte kapabel till just nu, annars var det lockande då att jobba med djur är läkande men jag ska till resurscentrum nu på tordag (äntligen) så jag kan tipsa dom där för det finns nog fler än jag som söker pratikplats.
Det var ju synd men det finns kanske fler bönder som behöver hjälp där du bor?

nä det var inte praktikplatsen som var okompetenta utan dom som skulle fixa den (arbetsfrmedlingen om jag minns rätt) jag vet dom bara förmedlar vad det finns för jobb bla bla bla men om dom säger att dom ska fixa en praktikplats litar jag ju på vad dom säger.

men det är ju i närheten av där jag bor som bonden är men jag orkar inte jobba 5 dagar i veckan, jag höll på att gå in i väggen på förra stället jag prktiserade av 2 dagar med 2 timmar/dag på ett ställe som defenitivt inte var stressande.
och jag ska förställa att kunna jobba till sommaren :roll:
rapchic

Återgå till Aspergare och vården

Logga in