Ögonkontakt, hur reagerar ni?
Re: Ögonkontakt hur reagerar ni?
Joakoni skrev:Tallerger skrev:Ögonkontakt. Ack. Jag har blivit dumpad efter dejter för att jag inte verkar ha självsäkerhet/självförtroende. När jag har frågat den andra parten vad som gett henne det intrycket, har jag fått höra att jag flackat mycket med blicken. Men det handlar ju om att jag har tittat undan lite ibland för att hon inte ska tycka att jag stirrar. Ägnat en massa koncentration åt att ögonkontakten skulle bli lagom, och så var det inte bra ändå.
Vad jag vill ha sagt är: Kroppsspråk borde förbjudas!!!
Dejta aspergare?...
Tyvärr är ju inte asperginnorna lika många som oss manliga aspergerare. Synd det, annars hade vi med AS kunnat ägna åt att genom intensiv fortplantning göra oss till majoritet och på det viset kunnat få utforma vad som skall vara normerna i framtidens samhälle.
Vad jag skrev för snart 3 år sen.
Jag har tränat i ett par år. Nu är människors ögon lika odramatiska som torkande färg.
Jag har tränat i ett par år. Nu är människors ögon lika odramatiska som torkande färg.
Senast redigerad av imperativ 2011-11-14 0:26:55, redigerad totalt 1 gång.
Tallerger skrev:Joakoni skrev:Dejta aspergare?...
Tyvärr är ju inte asperginnorna lika många som oss manliga aspergare. Synd det, annars hade vi med AS kunnat ägna åt att genom intensiv fortplantning göra oss till majoritet och på det viset kunnat få utforma vad som skall vara normerna i framtidens samhälle.
Fast det är inte säkert att avkomman blir aspergersk bara för att den kommer från ett aspergerskt par.
atoms skrev:Tallerger skrev:Joakoni skrev:Dejta aspergare?...
Tyvärr är ju inte asperginnorna lika många som oss manliga aspergare. Synd det, annars hade vi med AS kunnat ägna åt att genom intensiv fortplantning göra oss till majoritet och på det viset kunnat få utforma vad som skall vara normerna i framtidens samhälle.
Fast det är inte säkert att avkomman blir aspergersk bara för att den kommer från ett aspergerskt par.
Nä, det är sant. Men visst finns det något genetiskt i det hela? Då får vi utföra provrörsbefruktningar (inte lika roligt förstås), där någon aspergare med genetik som sitt stora specialintresse kan välja ut de spermier och ägg som har de rätta genetiska förutsättningarna. Det verkar väl smart?
Jag har svårt att se folk i ögonen. Tittar ofta vid sidan om eller ner. När jag lyssnar går det bra men när jag själv ska berätta nåt tappar jag ögonkontakten. För att koncentrera mig på det jag ska berätta. Att tala om mina känslor för någon jag tycker om och samtidigt ha ögonkontakten är svårt. Längre tid än en halv minut är svårt.
Ha en God Jul och Gott Nytt År alla som läser.
Janne
Ha en God Jul och Gott Nytt År alla som läser.
Janne
Re: Ögonkontakt, hur reagerar ni?
antikropp skrev:Jag kollar lite överallt, ofta på grejer som händer runtomkring. Står man ute på stan så kollar jag in fåglar, klockor, andra människor som går runt, pillar lite med någon grej jag har. Jag tror jag kan ge intrycket av att vara lite frånvarande.
Precis som jag gör.
Jag klarar absolut inte av ögonkontakt. Klara ju knappt av att folk kollar på mig ens. Det är ytterst obehagligt med ögonkontakt och mina ögon kan börja tåras när jag kollar folk i ögonen.
Ibland har jag dock mina ljuspunkter men det går bara med äldre personer jag känner och tycker någorlunda om. Såsom min mormor eller min makes mor. Dessa går bara att ha ögonkontakt med en sekund sedan börjar jag kolla på allt möjligt utom personen i fråga.
Helst så skall jag vara bortvänd från personen jag pratar med eller allra helst inte prata alls. Kan vara direkt fysiskt jobbigt för mig att prata.
Ibland har jag dock mina ljuspunkter men det går bara med äldre personer jag känner och tycker någorlunda om. Såsom min mormor eller min makes mor. Dessa går bara att ha ögonkontakt med en sekund sedan börjar jag kolla på allt möjligt utom personen i fråga.
Helst så skall jag vara bortvänd från personen jag pratar med eller allra helst inte prata alls. Kan vara direkt fysiskt jobbigt för mig att prata.
Ingen har rätt att kräva ögonkontakt. Har man svårt för att ta ögonkontakt i sociala miljöer har man rätt till det, tycker jag. Har själv blivit anklagad för att inte "bry mig" bara för att jag inte tar ögonkontakt, men det borstar jag bara av mig; "Det är inte mitt problem".
Ofta går det bra men inte alltid. Beror på personen. Ibland skitsvårt.
Gillar inte ha ögönkontakt för länge, då blir det konstigt.
Jag får noja om någon annan iakttar mig.
Gillar inte ha ögönkontakt för länge, då blir det konstigt.
Jag får noja om någon annan iakttar mig.
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Så länge jag kan komma ihåg har jag tittat på ögonbrynen på folk jag talar med. "Vilar" på dem så att säga för att titta bort lite då och då när jag behöver tänka på något innan jag svarar.
- Juggernawt
- Anslöt: 2011-04-14
Tittar snabbt i ögonen, sen tittar jag bort. Annars blir jag distraherad.
Men jag kan tvinga mig att titta längre och mer stadigt på någons ögon. Men det är då en medveten ansträngning och känns inte naturligt för mig.
Lättare med människor jag känner ordentligt, vilket inte är många, än med nya eller ytliga bekantskaper.
Men jag kan tvinga mig att titta längre och mer stadigt på någons ögon. Men det är då en medveten ansträngning och känns inte naturligt för mig.
Lättare med människor jag känner ordentligt, vilket inte är många, än med nya eller ytliga bekantskaper.
hmm bror sig lite på vem som kräver att jag ska se dom i ögonen..sen även hur dom tilltalar mig undertiden vi har ögonkontakt..
är det nån som jag inte känner eller känner dåligt och dom tilltalar mig hårt eller agressivt så reagerar jag med att sj gå till attack eller i vissa fall med våld beroende på situation
är det nån som jag inte känner eller känner dåligt och dom tilltalar mig hårt eller agressivt så reagerar jag med att sj gå till attack eller i vissa fall med våld beroende på situation
Marduk skrev:hmm bror sig lite på vem som kräver att jag ska se dom i ögonen..sen även hur dom tilltalar mig undertiden vi har ögonkontakt..
Varför våld??
Jag kollar aldrig folk i ögonen, knappt i deras ansikten, beror ifs på. Jag har ett väldig starkt visuellt minne, men om jag har träffat en läkare eller hantverkare så kommer jag inte ihåg hur de såg ut... eftersom jag inte tittar.
Men vissa närmare vänner kan det hända, snabbt för att visa respekt.
Men vissa närmare vänner kan det hända, snabbt för att visa respekt.
Tycker ni också att det är tråkigt att stå och stirra i någons ögon eller iaf på personen när man pratar med nån?
T ex på möte med nån på AF som skriver i sina papper lite under mötet - då håller jag på att krakelera av uttråkning och börjar tänka på andra saker också under tiden och t ex tittar på folk eller på saker i rummet. Jag vet ju vad personen gör och hör om han pratar och vad han säger, men varför "måste" man sitta och titta rakt fram på denne hela tiden för att vara artig...?
För jag tror att det är det man bör göra helst iaf..
Att det kan uppfattas som ointresserat och ohyfsat att "göra något annat" när man är där för att träffa personen.
T ex på möte med nån på AF som skriver i sina papper lite under mötet - då håller jag på att krakelera av uttråkning och börjar tänka på andra saker också under tiden och t ex tittar på folk eller på saker i rummet. Jag vet ju vad personen gör och hör om han pratar och vad han säger, men varför "måste" man sitta och titta rakt fram på denne hela tiden för att vara artig...?
För jag tror att det är det man bör göra helst iaf..
Att det kan uppfattas som ointresserat och ohyfsat att "göra något annat" när man är där för att träffa personen.
Mithril skrev:Jag står ut med det, men det är något som jag verkligen avskyr.
Skjysst sammanfattning!
Jag tycker det är jobbigt att titta en i ögonen och prata. Jag försöker så gått jag kan men det är jobbigt.
- Josefine98
- Anslöt: 2012-01-20
Jag har någon slags idé om att ögonkontakt inverkar på vilket förtroende man får när det gäller folk som man inte känner, ungefär som det här andra absurda beteendet, "ett fast handslag" som ofta tycks få oproportionell betydelse i tillfälliga kontakter. Jag tycker inte om att ta i hand heller, jag gillar inte beröring.
Jag tycker man verkar får ett annat bemötande om man använder ögonkontakt. Jag hade en period när jag testade detta, men föredrar att "vara mig själv". För mig är ögonkontakt komplicerat, det kräver att jag är medveten om det hela tiden; det är inget som är naturligt. Jag håller dock en spontan ögonkontakt om jag är mycket arg och börjar skälla ut någon. Då stirrar jag in i personens ögon som en ilsken katt utan att tänka på det. De blir då ofta helt chockerade och kommer av sig totalt. Jag tycker i vanliga fall att det är obehagligt att titta folk i ögonen, men aldrig vid dessa tillfällen. Jag brukar annars ofta fastna med blicken på någon detalj som kan vara en del av ett föremål eller en person, har därför ibland kommit på mig själv med att sitta och "stirra" på någon t.ex. på ett fik utan att vara medveten om det. Det är lite jobbigt men många verkar inte märka av det.
Jag tycker inte ögonen ger någon större information om personer, utöver hälsomässigt i vissa fall. Beteende, tonfall osv säger betydligt mer. Jag är inte säker på att det är ett naturligt mänskligt beteende med ögonkontakt, det verkar snarare vara något kulturellt och inlärt. Jag har läst att i Asien är det ohyfsat att titta folk i ögonen, speciellt när det gäller överordnade som t.ex. chefer. Här är det snarast tvärtom.
Jag tycker man verkar får ett annat bemötande om man använder ögonkontakt. Jag hade en period när jag testade detta, men föredrar att "vara mig själv". För mig är ögonkontakt komplicerat, det kräver att jag är medveten om det hela tiden; det är inget som är naturligt. Jag håller dock en spontan ögonkontakt om jag är mycket arg och börjar skälla ut någon. Då stirrar jag in i personens ögon som en ilsken katt utan att tänka på det. De blir då ofta helt chockerade och kommer av sig totalt. Jag tycker i vanliga fall att det är obehagligt att titta folk i ögonen, men aldrig vid dessa tillfällen. Jag brukar annars ofta fastna med blicken på någon detalj som kan vara en del av ett föremål eller en person, har därför ibland kommit på mig själv med att sitta och "stirra" på någon t.ex. på ett fik utan att vara medveten om det. Det är lite jobbigt men många verkar inte märka av det.
Jag tycker inte ögonen ger någon större information om personer, utöver hälsomässigt i vissa fall. Beteende, tonfall osv säger betydligt mer. Jag är inte säker på att det är ett naturligt mänskligt beteende med ögonkontakt, det verkar snarare vara något kulturellt och inlärt. Jag har läst att i Asien är det ohyfsat att titta folk i ögonen, speciellt när det gäller överordnade som t.ex. chefer. Här är det snarast tvärtom.
Arnika skrev:Jag tycker man verkar får ett annat bemötande om man använder ögonkontakt. Jag hade en period när jag testade detta, men föredrar att "vara mig själv". För mig är ögonkontakt komplicerat, det kräver att jag är medveten om det hela tiden; det är inget som är naturligt. Jag håller dock en spontan ögonkontakt om jag är mycket arg och börjar skälla ut någon. Då stirrar jag in i personens ögon som en ilsken katt utan att tänka på det. De blir då ofta helt chockerade och kommer av sig totalt
Jag känner igen det här så mycket, det är liksom inget som faller naturligt att jag gör det men samtidigt när jag gör det så får man en helt annan respons än när man inte gör det. Däremot är jag fullt medveten om att jag flackar med min blick väldigt ofta och ska jag dra ut något ur mitt minne kan jag verkligen inte titta någon i ögonen. När jag blir arg råstirrar jag verkligen någon i ögonen och ofta så ryggar de tillbaka, de gillar tydligen inte den blicken!
Återgå till Att leva som Aspergare