Telefonjack
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Telefonjack
Vad gör man när huset saknar både tv-mottaggning och telefonjack? Vad kostar det att dra in ett telefonjack (Har aldrig funnits något och huset är nybyggt.) så man kan ha bredband via adsl?
Re: Telefonjack
Kontakta Telia eller annat bolag och fråga.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Numera dras det väl i så fall fiberanslutning (om man nu inte flyttar till en bostad byggd av en privatperson) och via det kan man få både telefon (men inte fax) och TV för en relativt låg månadskostnad.
Att få telefonjack kan vara dyrt numera, sedan ett antal år tillbaka får man bekosta hela ledningsdragningen själv.
Att få telefonjack kan vara dyrt numera, sedan ett antal år tillbaka får man bekosta hela ledningsdragningen själv.
barracuber skrev:Inte helt lätt fråga kanske. Här finns en del info:länk
Gäller det ett flerfamiljshus (lägenheter) ?
Det är ett fristående hus/stuga på en tomt som tidigare inte varit bebyggd.
Måste du ha snabbt? Är nog billigare med trådlöst. De flesta operatörer har väl 3G och 4G.
3G är ca: 10x snabbare än vanligt modem. Räcker till mellankvalitets youtubefilmer.
4G tror jag f.t är 10x snabbare än 3G. Bör vara tillräckligt för HD.
Beroende på vart du bor så kan täckningen(hastighet och tillförlitlighet) vara olika.
3G är ca: 10x snabbare än vanligt modem. Räcker till mellankvalitets youtubefilmer.
4G tror jag f.t är 10x snabbare än 3G. Bör vara tillräckligt för HD.
Beroende på vart du bor så kan täckningen(hastighet och tillförlitlighet) vara olika.
Prisinformation och täckningskartor för olika operatörer:
Det finns inget fast pris vad installation av ny linje får kosta, läs mer på PTS (Post och telestyrelsen) informationssida om fast telefoni: http://www.pts.se/sv/Telefoni/Fast-tele ... -telefoni/
Du får helt enkelt kontakta de företag som gör sådant och begära offert.
Det finns inget fast pris vad installation av ny linje får kosta, läs mer på PTS (Post och telestyrelsen) informationssida om fast telefoni: http://www.pts.se/sv/Telefoni/Fast-tele ... -telefoni/
Du får helt enkelt kontakta de företag som gör sådant och begära offert.
Miche skrev:Att få telefonjack kan vara dyrt numera,
Det var dyrt förut också. Lurverkets anslutningar kostade ca 30.000:- i snitt (och de behövde aldrig betala markägare för att få dra kabel där de ville) men de räknade med att skriva av det på många, många år. Det gör nog ingen idag, så med tanke på att man faktiskt avskaffar trådförbindelser i delar av Sverige är det nog så att trådlöst är huvudalternativet.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Har hittat ett bra (tror jag) avtal med 3.se
Tyvärr fastnade jag i deras kreditkontroll så jag måste ha en borgensman.
Tyvärr fastnade jag i deras kreditkontroll så jag måste ha en borgensman.