Om AAF (Autism & Aspergerföreningen), reklamartiklar m m
56 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Om AAF (Autism & Aspergerföreningen), reklamartiklar m m
Ju mer vi syns desto lättare blir det att lyfta det som är viktigt för oss till diskussion! Här är en länk till Autism & Aspergerföreningens artiklar med logga på.
Ha det gott!
Mvh,
Theres
http://autismnvskane.wordpress.com/2011 ... med-logga/
Moderator Alien: Ändrade rubriken.
Ha det gott!
Mvh,
Theres
http://autismnvskane.wordpress.com/2011 ... med-logga/
Moderator Alien: Ändrade rubriken.
- NVSkaneAAF
- Ny medlem
- Anslöt: 2011-10-27
Re: AAF:s fina reklamartiklar
Du menar föräldra- och personalföreningen?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Nåja. Det pedagogiska i att förklara att usbminnet kostar 75 genom att ha en bild på en 50lapp, en tjuga och en femma förklarar pedagogiskt för mig att det där stället förmodligen inte är nåt för mig iaf.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
KrigarSjäl skrev:Du menar föräldra- och personalföreningen?
Här är iaf en förälder som gärna vill att föreningen ska bli en mötesplats för oss alla som har en koppling till AST.
Mvh,
Theres
- NVSkaneAAF
- Ny medlem
Theres, mamma till en son med autism och utvecklingsstörning?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Nåja. Det pedagogiska i att förklara att usbminnet kostar 75 genom att ha en bild på en 50lapp, en tjuga och en femma förklarar pedagogiskt för mig att det där stället förmodligen inte är nåt för mig iaf.
I föreningen är vi mycket olika - min egen son har t ex även utvecklingsstörning men hela begåvningsspektrat finns representerat. Personligen skulle jag vilja tänka att det finns plats för alla i vår gemenskap eftersom jag tror att vi kan vara viktiga för varandra och ge varandra väldigt mycket. Min ambition är också att försöka skapa en lokalförening där vi kan umgås över åldersgränser, diagnos - NT etc. Men om man känner att man på något sätt står över andra som har andra svårigheter än en själv förstår jag om det inte känns lockande. Jag vill bara poängtera att vi är mycket olika i föreningen och att vi vill försöka göra i varje fall några anpassningar som kanske hjälper någon, t ex med bilder på pengar (som för en del utgör en svårighet). För varje hjälpt person blir iaf jag glad.
Mvh,
Theres
- NVSkaneAAF
- Ny medlem
Savanten Svante skrev:Theres, mamma till en son med autism och utvecklingsstörning?
Mamma till en pojke med autism osv. Bättre?
- NVSkaneAAF
- Ny medlem
NVSkaneAAF skrev:Men om man känner att man på något sätt står över andra som har andra svårigheter än en själv förstår jag om det inte känns lockande.
Intressant.
Det är tydligen ett måste att jag bara SKA tala om att jag inte ser ner på utvecklingsstörda, så fort jag säger att jag inte är en av dem.
Att det alltid landar i det när jag pratar med vårdare/föräldrar, säger det mer om dem eller om mig?
NVSkaneAAF skrev:Min ambition är också att försöka skapa en lokalförening där vi kan umgås över åldersgränser, diagnos - NT etc.
Typ... ett cafe?
NVSkaneAAF skrev:Mamma till en pojke med autism osv. Bättre?
Whatever. Försökte bara bena ut det där som krigaren sade om "föräldra- och personalföreningen". Apropå det, finns det några på spektrumet som är med och styr skutan, så att säga?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Själv är jag ingen neger.Savanten Svante skrev:Det är tydligen ett måste att jag bara SKA tala om att jag inte ser ner på utvecklingsstörda, så fort jag säger att jag inte är en av dem.
Dagobert skrev:Den här tråden borde väl ligga under Artiklar.
Jag har kanske lagt inlägget fel, har inte så stor koll på forumet ännu... Tack.
- NVSkaneAAF
- Ny medlem
NVSkaneAAF skrev:Dagobert skrev:Den här tråden borde väl ligga under Artiklar.
Jag har kanske lagt inlägget fel, har inte så stor koll på forumet ännu... Tack.
Jag är ganska säker på att det var en lek med ord.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Trådstartaren,
Tror du att aspergare uppskattar att bli mötta av överpedagogiska hjälpmedel och färgglada knappar? Om svaret är jakande, förklara gärna varför.
Skulle du själv vilja bli tilltalad på en nivå som låter MOR ROR av en förening som säger sig tillvarata dina intressen, exempelvis facket?
De där produkterna lyfter INTE upp mina intressen vid en diskussion.
Tror du att aspergare uppskattar att bli mötta av överpedagogiska hjälpmedel och färgglada knappar? Om svaret är jakande, förklara gärna varför.
Skulle du själv vilja bli tilltalad på en nivå som låter MOR ROR av en förening som säger sig tillvarata dina intressen, exempelvis facket?
De där produkterna lyfter INTE upp mina intressen vid en diskussion.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-11-13 2:26:03, redigerad totalt 2 gånger.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Dagobert skrev:Om nåt ska passa alla så passar det inte någon.
Vänder man sig till aspergare får man vara beredd på aspergares synpunkter.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Dagobert skrev:Jag menade Teres' vision om en förening för alla.
Ok. Själv tror jag att tanken är god, men att problemen hopar sig när man vill göra sig till talesman för en så pass bred och disparat grupp.
De där produkterna är ett tydligt exempel på hur fel det blir i aspergersammanhang.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
I arbetsgruppen är vi två nt och två med Aspergers. Vi välkomnar fler med diagnos eftersom vi tycker det är viktigt med de olika perspektiven.
Angående tankarna om att kunna ha en förening tillsammans är vi inspirerade av Jim Sinclair, av hans tankar om identitetsutveckling och community. Jag förstår att det inte passar eller hjälper alla men för dem som tror att det gör det finns vi.
Angående tankarna om att kunna ha en förening tillsammans är vi inspirerade av Jim Sinclair, av hans tankar om identitetsutveckling och community. Jag förstår att det inte passar eller hjälper alla men för dem som tror att det gör det finns vi.
- NVSkaneAAF
- Ny medlem
Och knapparna kommer från Autreat och Autscape som är By us for us- konferenser i USA resp Storbritannien.
Mvh,
Theres
Mvh,
Theres
- NVSkaneAAF
- Ny medlem
NVSkaneAAF skrev:Angående tankarna om att kunna ha en förening tillsammans är vi inspirerade av Jim Sinclair, av hans tankar om identitetsutveckling och community.
Vad innebär hans tankar mer exakt?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:NVSkaneAAF skrev:Angående tankarna om att kunna ha en förening tillsammans är vi inspirerade av Jim Sinclair, av hans tankar om identitetsutveckling och community.
Vad innebär hans tankar mer exakt?
Jag rekommenderar dig att gå på hans föreläsning nästa gång han kommer till Sverige, men jag ska försöka göra en kort sammanfattning av det som har inspirerat oss i föreningen.
Han kallar sig autismrättsaktivist och startade tillsammans med bl a Donna Williams Autism Networt International i USA som organiserar Autreat.
I korthet, först och främst gör han en analys av autismgruppernas identitetsutveckling utifrån minoritetsgrupper överlag, på föreläsningen jämförde han svartas identitetsutveckling som grupp med autism community:n. Mycket intressant, vad jag vet finns inga offentliga resonemang om identitet eller community i Sverige.
Autreat är en årlig konferens som organsieras av personer inom spektrat själva och fokus är på att göra det möjligt för många att delta utifrån egna förutsättningar. Även NT är välkommna, men Autreat är autism space där NT får visa hänsyn till andra samspelsstilar och intressen. Det han framhöll var att på Autreat umgås man utifrån intressen - dvs över åldersgränser, NT med personer med autism, högfungerande med lågfungerande. Enligt honom är det mycket viktigt för barn och unga att få vuxna förebilder som också har autism, i det personliga identitetsbygget. Detta blir möjlig på Autreat, liksom andra utbyten "över gränserna". Man har infört färgkodade papperskort som man bär runt halsen i en plastficka som enligt honom möjjliggör och hjälper många att delta som annars inte hade orkat eller velat. Enligt honom gör anpassningar som den här att trygghet skapas och leder till att deltagandet blir större än i NT space- hans exempel var bl a att det spontant bildades grupper som satt och pratade på ett helt annat sätt än man är van vid att se personer inom spektrat umgås. Det är härifrån våra knappar kommer.
Det är svårt att sammanfatta en hel dags föreläsning på några rader, men jag vill återigen rekommendera dig att lyssna på honom. Jag får en känsla av att man i USA kommit längre i tänkandet utifrån community än här, här handlar det mesta fortfarande om insatser på individplan. Och jag tilltalas personligen av att autismgruppen ska ses mer neutralt som vilken minorietsgrupp med samma rättigheter till ett liv utan diskriminering.
Avslutningsvis vill jag återigen säga att jag förstår att det här konceptet inte passar alla, och då får man kanske tänka att för dem det hjälper är det bra att alternativet finns men för dem som inte tilltalas av det finns ju möjligheten att inte delta.
Vad gäller prislistan vill jag också än en gång understryka att för många kan det innebära en självständighet att kunna gå fram och köpa något själv, som man ser att andra gör men man själv inte har möjlighet till i vanliga fall pga att pengar utgör en svårighet för en. Utifrån detta har prislistan kommit till. Behöver man inte bilderna på pengarna tycker jag att man läser texten istället, det gör jag själv som är NT. Alltså, även om det inte hjälper mig själv kan det hjälpa någon annan och då kanske man kan uppskatta det utifrån att någon annan blir hjälpt utan att själv se det som en förolämpning. Det är inte menat att förolämpa er som inte behöver stödet utan att hjälpa dem som behöver det. Men återigen, då är kanske konceptet med en förening för alla inget för just er.
Hoppas att något blivit lite klarare.
Ha en bra dag!
Mvh,
Theres
Läs gärna mer på http://www.autreat.com eller http://www.autscape.org.
- NVSkaneAAF
- Ny medlem
NVSkaneAAF skrev:Behöver man inte bilderna på pengarna tycker jag att man läser texten istället, det gör jag själv som är NT.
Känner du att du står över aspies?
..nej, frågan var inte allvarligt menad. Den var bara med för att förklara varför jag inte gillar att behöva förklara om jag ser ner på andra handikappade eller inte så fort jag säger att jag inte hör dit.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad