Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroende

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroende

Inläggav Wine » 2011-11-11 14:35:12

"Sömntabletter ökar risken för att dö i förtid med nästan 40 procent!"

I en ny studie som nyligen publicerades i Canadian Journal of Psychiatry fastställs det att sömntabletter är farligare än man trott och regelbundet intag av sömntabletter ökar risken att dö i förtid med nästan 40 procent.

De vanligaste tabletterna är till exempel Sonata, Imovane (Zopiklon) och Stilnoct. Dessa marknadsförs ofta som de nya och ofarliga sömtabletterna, vilket inte alls är fallet. De leder dessutom till beroende har det visat sig.

I studien analyserade man data på över 14000 patienter under loppet av tolv år. Sömnmediciner som ingick i undersökningen inkluderar allt från antihistaminer till Valium.

http://www.nyttigt.eu/somntabletter-oka ... 0-procent/

Det har tydligen inte gjorts några studier på hur man påverkas av sömntabletterna vid långtidsbruk. Det står också i artikeln att piller mot ångest bidrar till en för tidig död på ungefär samma sätt som sömnmedlen. Mer studier kring hur man påverkas av sömntabletter men även ångestpiller behövs tydligen.

Sömnmedicin skrivs ut inte bara som en kortvarig lösning vid sömnproblem utan det har blivit mer vanligt att läkare skriver ut sömntabletter även för långtidsbruk. Egentligen ska ju sömnmedel som t.ex. Stilnoct och liknande (Imovane, Zopiklon och Sonata) bara vara en tillfällig och kortvarig lösning vid sömnproblem.

När man medicinerar med sömntabletter får man inte samma kvalitet på sömnen, djupsömnen påverkas och sömnen är inte naturlig. Risken med tabletterna är också att man fastnar i ett beroende och på detta kommer biverkningar av medicineringen. Medicinering med sömntabletter kan göra att man får mer problem med sömnen och att man får ångestproblematik av abstinens som kan misstolkas som depression, även efter en kortare behandlingstid på bara några veckor:

Tanken är att de ska ha en stark effekt under kort tid vilket gör det lättare för patienter att somna in. Själva sömnen ska patienten sedan klara av för egen maskin. Så fungerar det också - i början av medicineringen.
Insomningspreparaten ska förskrivas och användas under en mycket begränsad tid.
I FASS står följande att läsa om Stilnoct: "Behandling med sömnmedel bör vara tillfällig. Kontakta din läkare om dina sömnbesvär kvarstår efter 7-14 dagars behandling. "
"Användning av Stilnoct kan leda till ett fysiskt och psykiskt beroende av läkemedlet. Risken för tillvänjning ökar med dosens storlek och behandlingstidens längd."
Årlig utskrivning
Trots denna tydliga rekommendation om korta behandlingstider skrivs årligen mellan 100 000 och 200 000 recept med längre behandlingstider ut i Sverige som helhet. En stor del av dem i Västra Götalandsregionen.
I takt med att konsumtionen av dessa preparat ökat möter vi i RFHL Göteborg allt fler människor som drabbas av sömnproblem. Man vaknar mitt i natten, halv fyra - fyra, och kan inte somna om. Dagen efter mår man dåligt. Man får ångest, känner sig nedstämd och orkeslös. Dessa besvär, som lätt kan tolkas som depression är i själva verket abstinensbesvär som börjar uppkomma redan efter så pass kort tid som två veckors medicinering.
Problemen med abstinens på dagarna blir mycket vanliga och varken patienten eller sjukvården är medvetna om det. Därför ger man nya behandlingar i stället för att enkelt kontrollera om det kan handla om abstinens och beroende

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.12221 ... i-regionen

Läkemedel som bensodiazepiner men också s.k. bensodiazepinbesläktade zolpidem och zopiklon kan öka risken för Alzheimers sjukdom enligt en fransk studie:

Sömntabletter kan öka risken för Alzheimer
Susanne Larsson, Epoch Times, 11.10.2011 23:42

Kemiska ämnen i vanliga sömntabletter och lugnande medel kan öka risken för Alzheimers sjukdom enligt en fransk studie, rapporterar tidskriften Sciences et Avenir.

Enligt Bégaud kan så många som 16 000 till 31 000 fall av Alzheimer sjukdom i Frankrike härledas till behandling av den här typen av psykofarmaka.

Hans forskning omfattar en studie av 3777 patienter över 65 år som medicinerats mot sömn- och ångestbesvär. Läkemedlen tillhör gruppen bensodiazepiner men också s.k. bensodiazepinbesläktade zolpidem och zopiklon.

Bégaud anser att ansvariga hälsomyndigheter inte tagit problemet på allvar.

"Fallet är en riktig bomb men politikerna verkar inte inse det", säger han i en kommentar till Sciences et Avenir.

http://www.epochtimes.se/articles/2011/10/11/22159.html

Det som jag tycker egentligen är märkligast är att Läkemedelsverket har begränsat möjligheten till förskrivning av melatonin genom att kräva licens för detta och istället för att behandla sömnproblem med melatonin eller andra alternativa bättre metoder så skrivs det ut mängder med sömnmedel som är både beroendeframkallande och orsakar biverkningar.

Eftersom melatonin är ett naturligt hormon, kroppens eget sömnhormon så är det svårt att förstå varför det krävs licens för att skriva ut melatonin vid sömnproblem och att det också bara ska få skrivas ut då särskilda skäl föreligger. Det finns dock ett preparat som innehåller melatonin utan krav på licens för att skrivas ut, Circadin, men det är avsett i första hand till äldre personer med sömnsvårigheter och är en så kallad depottablett som inte heller omfattas av läkemedelsförmånen och högkostnadsskyddet.

Begränsning av licenser på melatonin
den 25 juni 2008

Circadin (melatonin) godkändes i juni 2007 och finns nu för försäljning i Sverige. Då ett godkänt melatonin-läkemedel nu finns tillgängligt, kommer nya licenser på melatonin i fortsättningen bara att beviljas när särskilda skäl föreligger.

Circadin är receptbelagt och godkänt för kortvarig behandling av primär insomni kännetecknat av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre.

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... melatonin/

http://adhd-npf.com/knarkchock-av-svens ... sen-tiger/
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-11 15:52:28

Melatonin är livsfarligt om man har en autoimmun sjukdom. Och det är något man kan ha utan att veta om det. Jag blev jättesjuk av dem.

Jag skulle då aldrig gå till läkare om mina sömnbroblem var kortvariga och bara återkom då och då. Flunitrazepam som jag äter är slembildande och förvärrar min sömnapné. Men alternativet är att vara vaken dygnet runt tills jag stupar i ett feberliknande tillstånd eller blir psykotisk.

Så ser det ut för många människor. Många har kronisk insomni helt enkelt. Då får man ta att pillren inte är biverkningsfria, eller låta sömnbristen ta kål på en.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Wine » 2011-11-11 18:18:00

Man får förstås väga eventuella risker och biverkningar mot de fördelar som kan fås av ett preparat. Man kan i vissa fall tydligen bli sämre av melatonin om man har en autoimmun sjukdom men för alla de som inte har en autoimmun sjukdom kan ju melatonin ändå vara ett bättre alternativ än beroendeframkallande sömnmedel.

Problemet med de flesta sömnmedel är ju att man inte får en riktigt bra sömn av dem. Men fungerar inte melatonin och man har kroniska sömnproblem så är det ju bättre att äta andra sömnmedel som är beroendeframkallande ändå förstås bara för att överhuvudtaget få sova.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Parvlon » 2011-11-11 18:41:13

Kunde räknat ut med röven att "sömnmedicin" är beroendeframkallande.

Wine skrev:Eftersom melatonin är ett naturligt hormon, kroppens eget sömnhormon så är det svårt att förstå varför det krävs licens för att skriva ut melatonin vid sömnproblem och att det också bara ska få skrivas ut då särskilda skäl föreligger.
Kan du lista de andra "naturliga hormonerna" som inte krävs licens för att sälja?

Anledningen till att jag skriver "" är för att det blir onaturligt samma sekund du får i dig dem utifrån, men jag gissar att det är offtopic.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Wine » 2011-11-11 20:52:15

Parvlon skrev:Anledningen till att jag skriver "" är för att det blir onaturligt samma sekund du får i dig dem utifrån, men jag gissar att det är offtopic.

Eftersom melatonin produceras naturligt i kroppen av tallkottskörteln förstår jag inte riktigt varför det krävs licens och varför det är sådana restriktioner kring att förskriva melatonin vid sömnproblem. När man skriver ut andra sömnmedel behövs ju inte licens.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Parvlon » 2011-11-11 20:55:15

Hade en fråga du glömde att svara på.
Parvlon skrev:Kan du lista de andra "naturliga hormonerna" som inte krävs licens för att sälja?

Jag är seriöst nyfiken men det verkar nästan som att du inte vet om någon. Då blir det lite lustigt när du har "naturligt" som anledning till att förfarandet är konstigt.
Senast redigerad av Parvlon 2011-11-11 20:59:57, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Wine » 2011-11-11 20:57:09

Parvlon skrev:Hade en fråga du glömde att svara på.
Parvlon skrev:Kan du lista de andra "naturliga hormonerna" som inte krävs licens för att sälja?

Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Inläggen handlar om olika alternativ till behandling av sömnproblem.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Parvlon » 2011-11-11 21:01:25

Wine skrev:Jag förstår inte vad det har med saken att göra.
Wine skrev:Eftersom melatonin är ett naturligt hormon, kroppens eget sömnhormon så är det svårt att förstå..

Förstår du nu eller ska jag upprepa?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Moggy » 2011-11-11 21:04:02

Wine skrev:
Parvlon skrev:Anledningen till att jag skriver "" är för att det blir onaturligt samma sekund du får i dig dem utifrån, men jag gissar att det är offtopic.

Eftersom melatonin produceras naturligt i kroppen av tallkottskörteln förstår jag inte riktigt varför det krävs licens och varför det är sådana restriktioner kring att förskriva melatonin vid sömnproblem. När man skriver ut andra sömnmedel behövs ju inte licens.

Håller iofs med angående Melatonin. För min del kunde det gärna få säljas receptfritt.

Men att det produceras naturligt i kroppen är i sig ingen argument för att det ska vara fritt. Saker som produceras i kroppen kan vara farligt att stoppa i sig. Som t.ex att äta testosteron, ett naturligt hormon. Det kan ju leda till diverse skadliga saker.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Wine » 2011-11-11 21:07:03

Parvlon skrev:
Wine skrev:Eftersom melatonin är ett naturligt hormon, kroppens eget sömnhormon så är det svårt att förstå..

Men är det någonsin naturligt att äta sömnmedel? Jag förstår inte varför andra sömnmedel skrivs ut i mängder vid sömnproblem men inte melatonin? Eftersom melatonin produceras naturligt i kroppen av tallkottskörteln förstår jag inte riktigt varför det krävs licens och varför det är sådana restriktioner kring att förskriva melatonin vid sömnproblem. När man skriver ut andra sömnmedel behövs ju inte licens.
Senast redigerad av Wine 2011-11-11 21:10:12, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Moggy » 2011-11-11 21:08:48

Wine skrev:
Parvlon skrev:

Men är det någonsin naturligt att äta sömnmedel? Jag förstår inte varför andra sömnmedel skrivs ut i mängder vid sömnproblem men inte melatonin?

Vad är naturligt i sammanhanget och vad är det värt?
Moggy

Inläggav marcooleo » 2011-11-11 21:11:24

Wine skrev:
Parvlon skrev:

Men är det någonsin naturligt att äta sömnmedel? Jag förstår inte varför andra sömnmedel skrivs ut i mängder vid sömnproblem men inte melatonin?

Antagligen för att det är livsfarligt vid autoimmuna sjukdomar, och många kan ha det utan symtom
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav Wine » 2011-11-11 21:13:04

marcooleo skrev:Antagligen för att det är livsfarligt vid autoimmuna sjukdomar, och många kan ha det utan symtom

Men om man går till en läkare som skriver ut melatonin på recept så finns det ju en viss kontroll?
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Moggy » 2011-11-11 21:16:39

marcooleo skrev:
Antagligen för att det är livsfarligt vid autoimmuna sjukdomar, och många kan ha det utan symtom

Svårt att tänka mig att det är så väldigt farligt även då. I andra länder, t.ex USA är melatonin använt av många och det verkar inte vara nåt jättestort problem där.

(Säger inte att det är helt riskfritt och ofarligt heller, men det är knappast så att massa folk med autoimmuna sjukdomar trillar av pin pga melatonin. Då skulle farorna vara mer uppmärksammade.)
Moggy

Inläggav Wine » 2011-11-11 21:20:00

Jag skulle gärna vilja se information om att melatonin skulle vara livsfarligt och för vilka tillstånd det i så fall gäller.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-11 23:21:09

Jag har Theralen, men tar bara det om jag inte fått sova på 2 dygn. Annars nöjer jag mig med kamomillte eller valeriana.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav marcooleo » 2011-11-11 23:21:17

Tror inte Melatonin fungerar överhuvudtaget mot sömnen, placeboeffekt. Däremot kan det vara farligt vid autoimmuna sjukdomar
marcooleo

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-11 23:33:06

Moggy skrev:det är knappast så att massa folk med autoimmuna sjukdomar trillar av pin pga melatonin. Då skulle farorna vara mer uppmärksammade.)
Jag tror att jag hade varit död i dag om jag inte slutat med circadin i tid. Men det är ju inte anmält någonstans, ingen som får veta, förutom de som läser mina inlägg på internet, och de få doktorer jag träffat.

Jag tycker det är bra att man är restriktiv med förskrivningen av detta. Men än mer borde man kontrollera patientens hälsostatus innan man ger "naturliga hormoner".
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Miche » 2011-11-11 23:39:19

marcooleo skrev:Tror inte Melatonin fungerar överhuvudtaget mot sömnen, placeboeffekt.

Möjligt, men min son äter Melatonin och sover därmed bättre!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav atoms » 2011-11-12 2:50:25

Mitt närminne hade redan börjat att försämras innan jag började medicinera med sömnmedel (dem som nämns), och nu har jag tagit dem i 14 år. Men jag behöver dem för min tinnitus (som förvärras av att jag är ljudöverkänslig).

Det som jag har märkt är att jag inte kan hålla kvar en känsla mer än en eller två minuter. Jag kan bli jätteglad över något och sedan tar det tvärt slut. Tiden förvrängs - jag upplever ofta att något som hänt för bara några timmar sedan känns som om det hände för en eller flera dagar sedan.

Jag börjar ofta att skriva ett inlägg... som jag sedan raderar... för att det inte längre känns viktigt att fortsätta...
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Richard » 2011-11-12 3:42:43

Med tanke på Alzheimer så kan jag berätta att;

Min farmor lider av grav alzheimer, hon är 89 år o går mest o hummar för sig själv. Hon märkte inte ens när min farfar dog för ca 1,5 år sen, hon bara hummade. Hon var så sjuk att hon inte kunde vara med på hans begravning.

Men så en dag, bytte de ut hennes mycket låga dos Haldol mot Risperdal, o hon började snacka, o snacka. Mest inom hennes tid inom Gestapo, där hon jobbade i Tyskland på 40-talet.

Men, jag håller inte med henne, men hon började o heila Hitler... :roll:

Fast sen fick hon sluta med Risperdal, för hon blev för aggressiv. Klöste en vårdare bl.a...
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav calima » 2011-11-12 16:54:18

Alla mediciner har biverkningar i varierande grad, naturligtvis är inte sömntabletter något undantag.
Man måste, som Wine, skriver, väga för- och nackdelar mot varandra.

Sömnbrist är riskfyllt:

"Sömnbrist sänker vårt välbefinnande och vår prestationsförmåga. På kort sikt kan sömnbrist leda till trötthet, sänkt aktivitetsförmåga, plötsliga humörsvängningar, försämrat minne och koncentrationssvårigheter. Risken för felhandlingar och olyckor ökar i samband med att omdömet börjar svikta.

På lång sikt kan sömnbrist leda till bland annat högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdomar, försvagat immunförsvar, diabetes, fetma, utmattning och tilltagande minnes och koncentrationsproblem."
(Från Stresshabiliteringen, Norrbottens Läns Landsting)

Och dessutom kan sömnbrist leda till depressioner, ångest och psykosliknande tillstånd. (Vårdguiden)

Som jag ser det kan även sömnbrist förkorta livet väsentligt och framför allt försämra tillvaron markant.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav marcooleo » 2011-11-12 18:33:06

Bästa är Tramadol, ett par såna och man somnar med ett leende på läpparna
marcooleo

Inläggav Wine » 2011-11-12 19:45:23

Det är nog en hel del som skulle kunna medicinera med melatonin för sina sömnproblem istället för alla andra sömnmedel som skrivs ut. För mig har det aldrig varit några som helst problem med att få ut Propavan, Stilnoct m.m. av läkare men melatonin, det kan man bara få om man har vissa specifika diagnoser och dessutom krävs det licens.

Det jag inte visste om var att man tydligen kan få ångest, känna sig nedstämd och orkeslös av den abstinens man kan få av sömnmedlen och att man kan få det efter så kort tid som två veckors medicinering. Undrar hur mycket av alla psykiska besvär som folk söker sig till vården för, depression, ångest m.m. som kommer av själva medicineringen. Att medicinera med ett preparat gör att man får nya besvär som man måste ha ny medicin för o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad

Återgå till Aspergare och vården

Logga in