Kosttillskott för fettförbränning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav marcooleo » 2011-11-10 18:17:56

treeman skrev:
marcooleo skrev:Äter inget längre så det ska nog ordna sig ändå


Men då förlorar du muskler!
:?

Ja men det har jag så det räcker, fettet bränns väl bort fortare än musklerna?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Sheyen » 2011-11-10 18:26:53

marcooleo skrev:
treeman skrev:
marcooleo skrev:Äter inget längre så det ska nog ordna sig ändå


Men då förlorar du muskler!
:?

Ja men det har jag så det räcker, fettet bränns väl bort fortare än musklerna?

Hur länge hade du tänkt oäta då? Man dör efter några veckor utan mat och långt innan dess lär det kännas för jävligt i kroppen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav svartamolnet » 2011-11-10 18:34:48

VLCD kan man ju köra med i några veckor (nutrilett eller liknande pulver-diet). Då får man in sig alla vitaminer och mineraler man behöver, men har exakt koll på kaloriintaget. Färdigblandade naturdiet-drycker tycker jag är goda. 180-190 kcal i varje, så om man dricker 5-6 st om dagen går man garanterat ner i vikt. Lite dyrt kanske, men det är ju bara för en kort period. Jag körde med sådant + VLCD-soppor (rätt goda) och pulver man blandade i vatten (äckliga) i 3,5 vecka före min gastric bypass-operation och gick ner 7 kg. Jag gillar naturdiet-shakes så mycket att jag dricker en varje förmiddag fortfarande, för jag har svårt att äta frukost.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav svartamolnet » 2011-11-10 18:36:44

Jag käkade förresten något bantningspreparat med Efedrin i för ca 6 år sedan. Jag blev hyperaktiv i några dagar, sedan fick jag hjärtklappning, så då blev jag rädd och slängde skiten.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Parvlon » 2011-11-10 19:29:26

Pulverdieter funkar nog bra till operationer men jag vågar gissa att det är sällan som personerna lyckats hålla sin vikt efteråt, vilket borde vara det vanligaste målet i andra fall. Går ju att fasta ett par veckor med men de första dagarna kan vara jobbiga.

Sheyen skrev:Hur länge hade du tänkt oäta då? Man dör efter några veckor utan mat och långt innan dess lär det kännas för jävligt i kroppen.
Knappast efter nån vecka (om du inte är en riktig tunnis) men han menar nog det som är topic, dvs. att han slutat äta kosttillskott.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Miche » 2011-11-10 19:53:38

marcooleo skrev:
treeman skrev:
marcooleo skrev:Äter inget längre så det ska nog ordna sig ändå


Men då förlorar du muskler!
:?

Ja men det har jag så det räcker, fettet bränns väl bort fortare än musklerna?

Din kropp svälter nu, vilket innebär att den sparar så mycket fett den kan för att kunna överleva, dina muskler och andra organ blir förstörda och du riskerar livslångt lidande!

Sluta med de där dumheterna, du kan orsaka massor av problem, ät riktig och ren mat istället, det är en betydligt mycket bättre metod att gå ner i vikt på och det ger en hållbar utveckling för din kropp, experimentera inte mer med kroppen nu!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav marcooleo » 2011-11-10 21:20:09

Ja det funkar inte, mådde inget vidare av det, var med morsan på thai-restaurang idag och det var som en skänk från ovan med mat. Får hålla koll på hur mycket jag äter istället och motionera mer
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Miche » 2011-11-10 21:32:42

Bra att du inser det, det glädjer mig!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav treeman » 2011-11-10 21:55:35

marcooleo skrev:Ja det funkar inte, mådde inget vidare av det, var med morsan på thai-restaurang idag och det var som en skänk från ovan med mat. Får hålla koll på hur mycket jag äter istället och motionera mer


Jag mäter mitt kaloriintag varje dag. Idag blir det 1830 kcal. Det är 400-800 mindre kcal än jag behöver. Tror jag hehe. Jag går ner i vikt varje dag lite.

Som Miche säger om du inte äter så svälter kroppen helt och då kommer den tära på musklerna mycket och inte fettet.

Ät massa protein också! Jag försöker äta "min vikt i kg x 2g" protein per dag. Det blir ofta lite mindre dock.

Jag äter var 3-4 timme för att hålla igång förbränningen av fett och annat.

EDIT:
Jag vet inte hur du tränar nu, men vad jag vet är det bäst att fortsätta träna som vanligt. Dock med färre repetioner i seten, 6 stycken ska funka bra. Om du inte äter kommer du ju inte orka träna.

Förlåt om jag låter som din morsa nu men...
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Inkalo » 2011-11-22 1:33:08

BCAA är grenade aminosyror och används ofta som bränsle till kroppen.
Ej besläktat med amfetamin.

Det bästa om man vill gå ner i vikt är att sänka sitt kaloriintag och varva konditionsträning med styrketräning.
Ju mer muskler man lägger på sig, desto mer fett förbränner man, för fettet omvandlas till energi åt musklerna. Alltså - ju mer muskler, desto mer fett förbränner man.
Äta måste man, har man ingen energi lagrad i kroppen när man tränar och då bryter kroppen ner musklerna först.

Om man inte äter samtidigt som man tränar blir man lättare "övertränad", och då producerar kroppen mer kortisol som är kroppens stresshormon och det är muskelnedbrytande.
Östrogennivån ökar och testosteronnivån sjunker.
Östrogen gör att man lagrar fett lättare och testosteron hjälper till att bygga muskler och hjälper vid fettförbränning.
Därför män oftast har lättare att hålla sig smala än kvinnor... ;)
Inkalo
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2009-04-08
Ort: Grängesberg

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Alien » 2012-07-23 3:39:33

Det verkar oftast vara så med bantningspreparat att antingen har de ingen verkan el också har de det men med farliga biverkningar.

Synefrin har i viss mån ersatt efedrin i bantningsprodukter. Synefrin är ett ämne som till sin struktur liknar efedrin och som liksom efedrin stimulerar det sympatiska nervsystemet och kan ge hjärt-kärlbiverkningar. Även det har tidigare använts vid hypotensiva tillstånd. Synefrin kan utvinnas ur skal och omogen frukt av pomerans (Citrus aurantium). På Internet marknadsförs extrakt från pomerans som uppges innehålla 4 – 95 % synefrin. Livsmedelsverket har vid upprepade tillfällen varnat för synefrin i bantnings- och sportprodukter. Extrakt från Citrus aurantium med högt innehåll av synefrin finns listat i Livsmedelsverkets vägledning över Växter och växtdelar som är Olämpliga i LivsMedel (VOLM, se artikel om bantningsmedel på Läkemedelsverkets och Livsmedelsverkets hemsida). I Sverige klassificeras i dagsläget produkter som ger en dygnsdos synefrin som överstiger 160 mg som läkemedel.
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... produkter/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47257
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav lasseivägen » 2012-07-23 12:29:36

Kör med 16 timmarsfasta, äter 8 timmar/dygn, funkar ganska bra, på morgon/förmiddag blir jag inte särskilt hungrig. Har dessutom skurit ner drastiskt på bröd. Har gått ner 12 kg minskat magomfånget 10cm sen i påskas.

Fastan innebär inte svält, däremot minskar energiintaget, energin tas från fettdepåerna under förmiddagen.
Hittade det på en träningssida.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav BeforeHeCame » 2012-07-23 12:39:40

Kom ihåg att alltid få i er tillräckligt med Protein. Självsvält är aldrig lyckat eftersom kroppen sänker ämnesomsättning då den ställer in sig på "tuffa tider". Lura inte kroppen på detta sätt.

Det stämmer förvisso med "kcal-in kcal-ut", dvs får du i dig mindre kcal än vad du gör av med under en dag kommer du gå ner i vikt. Det stämmer till 100 %. MEN svälter du dig själv kan du bli s.k. "smalfet". En svältdiet med låg andel protein leder till att dina muskler bryts ner och du går visserligen ner i vikt, men din fettmängd består. Detta motverkas genom att istället gå på en proteinrik kost och noggrant räkna kaloriintaget. Undvik kolhydrater och socker till varje pris. Fett ska intas, men i minimalt intag. Fisk och Kött rekommenderas. Grönsaker och vatten för att stilla hungern. Gymmar man så är det proteindrinkar som gäller. Viktigt att inte träna för hårt under en deff eftersom kroppen kräver mer energi och börjar bryta ner muskler.

Och gör inte som mig... bli sugen på majonnäs och pommes frites. ;)
BeforeHeCame
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-07-22

Mina erfarenheter av kost och kosttillskott

Inläggav Grocken » 2013-11-30 18:35:33

Hej.

Tänkte försöka sammanställa det som jag har provat i kostväg. Kan vara värt att säga att detta är inte så lätt. Det finns ju en så kallad "placebo-effekt", man lurar sig själv att det man äter hjälper.
Jag gillar att experimentera.

Har upplever jag stark effekt:
B-vitamin tillskott i brustablett.
L-carnitin.
Ginseng

Tveksam men tror att det hjälper:
Selen.
L-Gluthione.
laktos och glutenfri kost.
ALA.
Vitlök (få bort kvicksilver ur kroppen sägs det)
Laktosfri mjölk

Troligtvis har jag adhd 50% och autism 50%. Ingen fullgod diagnos. Generellt sätt så föredrar jag flytande tillskott, eller brustabletter. Inbillar mig att de ger bättre upptag.

Mitt råd är att prova på med försiktighet.

/ Grocken

atoms -

Slog ihop två trådar om ett likartat ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Grocken
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-11-30

Mina erfarenheter av kost och kostillskott

Inläggav gadas » 2013-12-02 16:47:13

B-vitaminer, instämmer, åtminstone i hög dos. Det är många olika så chansen är stor att det påverkar. Mer selektivt är det folsyra(B9), tiamin(B1), pyridoxin(B6) och cyanokobalamin(B12) som 'påverkar psyket'. Jag har ingen erfarenhet av L-carnitin och Ginseng.

ALA, alfalinolensyra, kan helt klart göra att man mår bättre fysiskt. Den är essentiell så den går helt enkelt inte att överleva utan och det finns varken genvägar eller omvägar. Det är lätt att få brist, särskilt om man äter mycket omega-6 (främst linolsyra) som finns i överflöd i vår moderna kost.

Detta med placebo; för många år sedan kom jag på att druvkärnolja(glöm den fort!) innehåller massor av nyttigt fleromättat fett så jag slutade med Bregott - som antagligen var min främsta källa till alfalinolensyra. Jag väntade mig verkligen att må bättre men kom i stället att må sällsynt dåligt! Sedan blev jag upplyst om Omega-3(som nästan helt saknas i nämnda olja) och Omega-6 och så småningom även om uppdelningen av Omega-3 i kortkedjad och långkedjad och slutligen av den långkedjade i EPA och DHA.

När jag för fem år sedan började med rejäla doser DHA kom jag plötsligt att må mycket bättre psykiskt. Jag läste mig dock till att EPA var viktigare och efter mycket letande och väntande hittade jag vegetabilisk ren EPA. Jag hade alltså all anledning att förvänta mig resultat - och därmed stor sannolikhet för placeboeffekter. Men det märktes inget! Förmodligen för att jag med en någorlunda sund livsföring har stor chans att kunna omvandla mycket alfalinolensyra till EPA, medan DHA aldrig blir tillräckligt av. Frågan är inte vilket hjärnan behöver mest av - utan vilket man har höggradig brist på!

DHA går mig veterligen bara att få genom algoljekapslar eller genom att äta fet(!) fisk minst 3 gånger i veckan - annars får du ofelbart brist på DHA. De promille du kan få från alfalinolensyra räcker förmodligen för att överleva men inte för att hjärnan ska kunna fungera vettigt - och gör den inte det så kommer du att drabbas av ångest, kanske manifesterat som depressioner och tvångstankar.

Förutom DHA är magnesiumlaktat/magnesiumcitrat det kosttillskott jag märkt störst nytta av. Kalium kan vara intressant för att motverka skadeverkningarna av allt natrium vi får i oss, har just börjat pröva kaliumtillskott men det är svårt att hitta, särskilt i högre doser. Likaså har jag precis börjat med Q-10, återkommer förhoppningsvis med rapport.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Mina erfarenheter av kost och kosttillskott

Inläggav Grocken » 2013-12-02 17:45:54

Tack för mer råd. Jag tycker detta är intressant med kost och kosthållning.

OM L-carnitin kan du läsa lite här http://www.nutraingredients-usa.com/Res ... tudy-finds

SOm jag upplever L-carnitin, enklare att avläsa folk tro det eller ej.

Ginseng, mest mer energi kanske enklare för prat
läs lite här: http://asdresearchinitiative.wordpress. ... treatment/
Grocken
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-11-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in