Autistiska barn har fler hjärnceller
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Autistiska barn har fler hjärnceller
segdeg skrev:Ingen som sett mina spegelneuroner... > >> >>>
Såna hjärnceller vill jag också ha!!! Vilken dröm...
lasseivägen skrev:Personer med hög social status, kan ändra reglerna utan förvarning. Då gäller det att sakna logiskt tänkande.
Är det fler än jag som tänker på Silvio Berlusconi?
Iridia skrev:lasseivägen skrev:Vad jag alltid har misstänkt. NT fattar inte hur otroligt slumpmässigt det sociala spelet är. Personer med hög social status, kan ändra reglerna utan förvarning. Då gäller det att sakna logiskt tänkande.
Man måste kunna acceptera de förändrade sociala reglerna, utan att ens reflektera över att dom nya, bryter mot all logik och tidigare regler. NT märker inte ens när nya regler ersätter gamla, bara ser dom som "naturliga".
Intressant teori, har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara så. Men det kan stämma, det är ju de med störst okritisk anpassningsförmåga som klarar sig bäst socialt, medan den som ifrågasätter, ställer besvärliga frågor eller säger vad den tycker snabbt gör sig omöjlig i många sammanhang.
Jag tycker det verkar vara en rimlig teori!
Tog mig till ett bibelstudium idag, för äldre mest. Jag kläckte ur mig avancerade, bra svar medan de andra låtsades att de inte hade hört. Jag gav snart upp. Jag insåg att det bästa var att hålla käft eftersom ingen ändå förstod vad jag sa och jag kan absolut inte ge mig själv fel här.
Temat var Dagen D: Jag menade att alla ändå ska dö någon gång. Vid en större naturkatastrof, som Jesus talar om, så är det bara det att en stor del av mänskligheten dör på en enda gång. Varje dag dör människor utan att vi talar om det som en katastrof. Med tanke på att vi alla är eviga andar som kommer att gå vidare till visare, ljusare världar efter detta så är väl allt väl?
Gick resonemanget hem? Nej. Var det socialt acceptabelt? Nej. Var det logiskt/teologiskt oriktigt? Nej. Ger jag upp nu? Förmodligen.
Kristna verkar inte speciellt öppna för ett liv efter detta förutom ett obestämt babbel om att man kommer till himlen om man skött sig väl (fast bl.a. sjundedagarna anser att när det är slut så är det slut, trots att de studerar bibeln ingående, jag fattar fan inte).
Iridia skrev:Stavningsproblem kommer vi i alla fall slippa när AS blir autismspektrum.
Artistspäckrum!
Artistspäckrums-dörrning, blir det väl. Eller artistspäckrums-pilstång.
lasseivägen skrev:Vad jag alltid har misstänkt. NT fattar inte hur otroligt slumpmässigt det sociala spelet är. Personer med hög social status, kan ändra reglerna utan förvarning. Då gäller det att sakna logiskt tänkande.
Man måste kunna acceptera de förändrade sociala reglerna, utan att ens reflektera över att dom nya, bryter mot all logik och tidigare regler. NT märker inte ens när nya regler ersätter gamla, bara ser dom som "naturliga".