Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Dagobert » 2011-11-09 13:07:26

Nya inlägg har postats medan jag skrev detta men jag postar ändå:

Jag förstår inte era klagomål riktigt. Med tanke på hur sånt här frågor brukar kunna se ut så är det väl inte så illa. Jag tror iaf jag fattar.

Fråga 1 är befogad som kontrollfråga. Många läser inte instruktionerna.

Första meningen i fråga 5 gäller för fråga 5-7. Sefaila, det hade varit bättre om den stått som underrubrik, nu krånglar den till fråga 5 och gör fråga 6 och 7 otydliga. Samma gäller för 8-14.

Kimmelie, jag håller med om att fråga 5-7 är underliga. Mittalternativet Varken eller/obestämd borde ha varit Varken eller/Vet inte. Man kan inte gärna ha nån åsikt om sånt utan att vara insatt. Sefaila, ska man svara Obestämd om man inte vet?

Om nån missat det så skrev Sefaila att
"fråga 5-7 är de argument som finns för att genomföra diagnosförändringen. Det är alltså ingenting jag har "hittat" på utan de är tre av de argument som används för att motivera att diagnosen ska förändras".

Svante, jag tror hon menar att hon är långt ifrån oseriös.
Dagobert
 
Inlägg: 14478
Anslöt: 2010-11-30

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-09 13:25:37

Dagobert skrev:Svante, jag tror hon menar att hon är långt ifrån oseriös.


Det tror jag också, men den var ett bra exempel på det jag uppfattar som märkligt i hennes skrift.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-09 16:28:44

Miche: Det finns självklart brister med allt. Det är min första enkät, och jag har format den efter den förmågan. Eftersom jag inte har Asperger själv så är det självklart väldigt svårt för mig att se forma frågorna utifrån de "glasögonen". Jag har verkligen försökt vara tydlig med vad jag frågar om, samtidigt som de ska anpassas ur en strikt kvantitativ metod. Jag har gjort enkäten tillsammans med en som arbetar inom autism- och aspergerförbundet och har kanske gått för mycket på vad hans förslag var. Han tyckte den slutgiltiga enkäten var bra och den passar ihop med mitt syfte. Självklart lär man sig grejer till nästa gång men nu är enkäten som den är.

Laika: Superbra input!
Argumenten är precis som du säger att jag undrar i vilken utsträckning man håller med om dem. Det kan bli en intressant diskussion om de med med egen diagnos inte tycker att argumenten är bra. Om den nya diagnosen inte upplevs som tydligare och mer varierad. då är ju förändringen till ingen nytta.

angående de där med att vara insatt, det är precis som du säger. När jag surfat runt lite på forum och pratat med ansvariga för föreningar och förbund så har jag fått uppfattningen om att många är insatta. din fråga" hur insatt anser du att du är i att diagnosen ska förändras?" Hade ju varit helt perfekt att ha med, men tyvärr tänkte inte jag på det. Som jag sa till Miche, det är min första enkät. Ett försök att få fram åsikter som jag sedan kan omforma till resultat.

Jag tänker ha med i min etiska diskussion risken med webbenkäter och snett urval. Problemet är att det hade inte funnits någon annan möjlighet för mig att göra den här enkäten är på detta viset. Vi får inga resurser från min utbildning genomföra postenkäter som annars hade varit det mest säkra. jag har min enkät på austism- och apsergerförbundets facebooksida och den är spridd främst inom den organisationen och inom organiserade aspergare.
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-09 16:34:04

dagobert: ja man kan svara obestämd om man inte vet. jag tyckte de lät mindre negativt med "obestämd" än "jag vet inte" men de är något att tänka på till nästa gång.

gällande formen så gick det inte i enkätverktyget att ha rubriker, något jag verkligen saknade. Dock var det här det enda enkätverktyg som verkade vettigast och inte kostade väldigt mycket pengar. (en bristvara som student).

tack för rosen, då blir det lättare att ta riset!
/Åsa
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-09 18:46:46

Jag kanske var väl hård, men jag vill gärna koncentrera mig på innehållet i en såndär enkät, inte på hur den är gjord, om du förstår vad jag menar.

Och som du kanske har läst har jag råkat ut för fler än en student/utfrågare som helt enkelt verkar strunta i deltagarna och mest bry sig om sitt eget.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Dagobert » 2011-11-09 19:54:08

Ifyllt. Efter ovanstående förklaring av fråga 5-7 hade jag inga problem.
Det blev Obestämd (=Vet inte) på dem.
Men jag är inte så väldigt aspig heller, bokstavstolkar inte såå mycket.
Dagobert
 
Inlägg: 14478
Anslöt: 2010-11-30

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Meppe » 2011-11-09 20:28:19

sefaila skrev:dagobert: ja man kan svara obestämd om man inte vet. jag tyckte de lät mindre negativt med "obestämd" än "jag vet inte" men de är något att tänka på till nästa gång.

gällande formen så gick det inte i enkätverktyget att ha rubriker, något jag verkligen saknade. Dock var det här det enda enkätverktyg som verkade vettigast och inte kostade väldigt mycket pengar. (en bristvara som student).

tack för rosen, då blir det lättare att ta riset!
/Åsa


Alltså, varför är det nödvändigt att lägga en negativ värdering på att folk kanske inte vet allt?!
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Laika » 2011-11-09 20:50:21

sefaila skrev:Jag tänker ha med i min etiska diskussion risken med webbenkäter och snett urval. Problemet är att det hade inte funnits någon annan möjlighet för mig att göra den här enkäten är på detta viset. Vi får inga resurser från min utbildning genomföra postenkäter som annars hade varit det mest säkra. jag har min enkät på austism- och apsergerförbundets facebooksida och den är spridd främst inom den organisationen och inom organiserade aspergare.

Jag förstår hur du har tänkt. Att använda enkäter för att studera något som förekommer hos en så liten andel av alla människor är svårt. Om det ska kunna bli representativt hade du behövt tillgång till hela din population (alltså, alla aspergare) för att sedan göra ett urval bland dessa. Det går självklart inte eftersom det inte finns något nationellt aspergerregister eller liknande. Det är nog bra att ta upp det här i uppsatsens diskussionsdel. Men vad har det med etik att göra? Det är väl snarare ett metodproblem.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Kostymhippie » 2011-11-09 23:00:31

Har svarat på enkäten.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-10 17:17:33

Laika: Helst av allt hade jag velat göra intervjuer men att få respondenter till det är svårt. Och mycket att bearbeta efteråt. Att göra en enkät är inte optimalt men det vara enda sättet för mig att nå ut.
Vi ska ha en etikdel i metoden, där ska man ta upp problem med urval. den här uppsatsen kommer inte säga något om hela populationen, men den kommer förhoppningsvis bli helt okey ändå, dock avgränsad = )

/åsa
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav jonsch » 2011-11-10 18:31:32

Det skadar väl inte att skriva att jag tycker din enkät är utmärkt, även om jag kanske skulle hålla med om (det konstruktiva av) det som kritiserats, om jag fyllt i den. Men eftersom jag ger blanka katten i min diagnos för egen del och tyvärr inte orkar engagera mig på det sättet för någon annans, så är jag inte insatt ett dugg och skulle bara svara ungefärligen "nej" på alla frågor. Du kan få fylla i en enkät för min räkning om du vill, utifrån fullständig okunskap om vad diagnosförändringen innebär.

Får du inte nog med svar för att nå statistisk signifikans i skillnaderna, så ka du väl naturligtvis skylla på bristande medel, i rapporten. Det är en gåta för mig varför man avkrävs riktiga undersökningar i grundutbildningar, när inget egentligt intresse finns för resultaten. För mig känns inte det som god pedagogik. Nåja.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav nano » 2011-11-11 10:51:24

Avbröt efter några frågor, jag började fundera över att jag inte kunde förutse hur det kommer att påverka svenska regler för de olika hjälpinsatser som finns, om de kommer o bli bättre eller sämre eller fler eller färre.
Jag utgår iaf från att med en alliansregering så kommer man att utgå från att alla kan samma sak om de bara vill och därför kommer att försämra.

Jag hade bekymmer med att svarsalternativen på en del frågor var svåra att matcha med påståendet utan att ha läst alla frågor.
Det störde mitt sinne av att jag vill att allt ska stämma.
Risken finns att du råkade fråga en bunt människor som får bekymmer av att svara när de inte tycker att allt stämmer, att svara ungefärligt rätt eller med mest välstämmande alternativ tycker iaf jag är väligt stressande, jag vill helt enkelt inte göra fel.
Gissar att det är därför jag har det jobb jag har där allt är exakt.
Gissar att jag inte borde kunna gissa :D
Senast redigerad av nano 2011-11-11 10:56:27, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav treeman » 2011-11-11 10:55:36

Av nån anledning så "ser jag hit" i denna tråden ofta. Skumt!

:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Dagobert » 2011-11-11 11:44:04

nano, det finns en del förklaringar i tråden, om du inte läst den.
Dagobert
 
Inlägg: 14478
Anslöt: 2010-11-30

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Laika » 2011-11-12 12:44:21

Jag tror att intervjuer hade varit bättre till den här typen av uppsats. Det är nog inte så svårt att få respondenter till intervjuer om du letar inom till exempel aspergerföreningar eller här på forumet. Det enda du kan komma fram till nu är "x procent av de som svarat på min enkät tycker si, men jag vet inte riktigt vilka det är som har svarat eftersom jag inte har gjort något uval". Du kan inte generalisera över huvud taget.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav nano » 2011-11-12 14:05:45

Jo det tycker jag hon kan.

Ang intervjuver så kan man ju göra dessa via chattprogram såsom ICQ, Skype, Msn messenger och så finns ju även IRC.
Minns att någon gjorde intervjuver via mail.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Laika » 2011-11-13 11:16:39

nano skrev:Jo det tycker jag hon kan.

Menar du att hon kan generalisera? I så fall, förklara gärna varför.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav sefaila » 2011-11-14 9:49:59

Jag valde att göra en enkät då min kontakt inom Asperger- och autismförbundet trodde att det skulle bli svårt att få respondenter till intervjuer. att göra intervjuer via datorn har jag faktiskt inte ens funderat över. Det hade absolut kunnat varit ett bra alternativ.
Nu behöver jag ca 40 fler svar till min enkät, hoppas jag får de!
/Åsa
sefaila
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-11-07

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav Selma » 2011-11-14 22:28:08

nano skrev:Jag utgår iaf från att med en alliansregering så kommer man att utgå från att alla kan samma sak om de bara vill och därför kommer att försämra.

Det var en nyhet för mig att de kan vara med och påverka innehållet i DSM-5. :shock:
Personal inom psykiatrin kommer inte att ha något att säga till om och alliansen bestämmer vem som klarar vad. *ryser*
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Du som har en Aspergerdiagnos, se hit!

Inläggav nano » 2011-11-18 13:23:28

Inte innehållet i DSM annat än att de skickar sina åsikter till den amerikanska organisationen som gör DSM.
Men de påverkar reglerna för vad som ska hända om man har en viss diagnos, där i sker försämringarna rimligen.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in